Vad gör man/ni när hästen bits?

Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

du vill alltså bara ha råd som du vill höra?och strunta i att flera säger att du måste göra nåt åt det nu, för det kommer inte sluta vid naffs.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Vad betyder rullebören?:D
Låter som min grabb i övrigt (snart 3), han ska pilla o greja med allt, provar att stoppa allt i munnen;)
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

I min värld är nafsande aldrig OK. Vad de gör i hagen är deras ensak, men när jag är med nafsar man inte. Det börjar med nafsning och slutar med bitning i olika omfattning. Och det är aldrig någonsin OK. Är det dessutom en hingst är det kadaverdiciplin som gäller.

Hur korrigeringen sker handlar om hur individen är. Ibland räcker en verbal upptuktning, ibland är det en armbåge som ska till. Men problemet blir inte bättre av att man ignorerar det. Det blir värre. Och till slut krävs det våld när hästen går på bakbenen mot en när man öppnar boxdörren. För ja, det är en test. Och om det inte blir NEJ som svar varje gång kommer det att eskalera.

"Äkta" hästmänniskor tar inte till våld. För de läser hästen och kväser problemen i sin linda. När hästen redan börjat nafsa och bita är det way past den tiden när det går att enkelt rätta till. Då krävs krafttag i varierande omfattning. Det milda sättet är jättebra, men om problemen är så här stora att hästen testar så här mycket (lite är att börja invadera ens utrymme) har det tåget gått. För ett tag sedan.

Det är viktigt att det blir rätt med unghästar.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Haha herregud, den va bra!

Om jag visste vad jag ville höra, då skulle jag ju också veta vad jag skulle göra när han tex försöker bita i grimskaftet, eller naffsar efter den som leder honom och då skulle jag inte behöva be andra om råd!

Nu kan jag ju berätta en sak för er alla som faktiskt föreslagit våld, slag och allt annat som innebär att dela med sig av sina basebollträn och säger att man måste göra det hårt för att han ska förstå, vilket jag inte alls tycker stämmer..

En sådan enkel sak som ryggning hjälpte denna hästen från att fortsätta med bitandet nu ikväll, vilket annars har varit en av de jobbigaste tiderna på dygnet när bitandet varit som värst..

Så fort han försökte bita i grimman så ryggade jag honom några steg och satte sedan på honom grimman. När han leddes in till stallet så försökte han bita i grimskaftet två gånger, jag vände mig om direkt och ryggade honom något steg bakåt innan vi gick framåt igen. På stallgången gjorde han inte ens ett försök till att bita i grimskaften, någonting som han har gjort varje dag flera gånger..

LÄS BOKEN Horsemanship från grunden (skriven av Sven Forsström och Inger Lantz Forsström. Gäller främst det som står på sidan 105 i boken.

Kan ju nämna att det handlar om skillnaden mellan bestraffning (det ni nämner här i tråden) och ryggning.

Man måste INTE slå sin häst bara för att få den att sluta bitas bara visa, på hästens vis, vem som är den dominanta och det gör man INTE genom att slå! Slår du din häst mister du respekten och skapar rädsla.

Tänk att lite läsning kunde göra det hela bättre.. Återstå att se om det fngerar imorgon också.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag hade inte korrigerat honom med ryggning, om jag inte hade behövt det.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag belyser bara det faktum att du är helt emot hårda och som du tycker våldsamma korrigeringar, medan jag i de flesta fall (regelrätt misshandel undanräknat) tycker en ryggning är ungefär 10 gånger så tuff korrigering som en armbåge i mulen vid en tandattack. Särskilt på en ung häst.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag måste verkligen ha tagit i när jag sagt att ha naffsar och biter ofter grimskaft och grimmor, för att ni verkar tro att han är tusen gånger värre än han är och rent ut sagt livsfarlig. :S Visst, det är ett problem att han gör det och han har slutat att lyssna på rösten som en "korrigering".

En flyttning av huvudet, bogen eller bakdelen har ingte hjälpt, utan han var då velat smaka på grimskaftet eller jackärmen. Nu provade jag ryggning och då var det en för stor korrigering?!

Men att slå till honom när han bits var bättre? Ignorera vill jag inte göra, det är ju som att säga "varsågod fortsätt du".

Han är otroligt känslig när det gäller allt annat, men just naffsandet övergick till att han bet tag i jackan, dvs det började bli värre. Det var nu i veckan och jag kände att jag måste fråga om någon har något bättre tips än att slå honom, för då har jag sjunkit väldigt låg om jag någonsin skulle göra så..
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Vi har nog lite olika syn på det inträffande. Börjar en häst bitas (vilket alltid föregås av andra enkla tendenser att ta över mitt utrymme) anser jag att jag grovt missat min uppgift som uppfostrare och guide. Då har jag varit helt blind och döv för vad som hänt tidigare.

För mig är det alltså ett rätt långt gånget stadie när bitande och nafsande kommer in i bilden. En bit in i röd zon s a s.

Om jag läser det du skriver rätt anser du att det är en början på dåligt uppträdande, en form av dåligt uppförande light.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Hur ska jag kunna sätta en armbåge på mulen på honom, när han har huvudet högre upp än jag är lång? Han tar upp huvudet så fort han naffsat efter grimskaftet, grimman, jackan osv (om han inte fått tag på det), vilket han oftast får i stallgången. Så fort jag tittar åt hans håll när han naffsar så tar han upp huvudet, varför vet jag tyvärr inte.

Om man bara flyttar undan hans huvud, så försöker han naffsa antingen efter grimskaftet eller den som leder honom. Flyttar man undan bogen på honom som en korrigering så viker han in huvudet och försöker få tag i jackkanten.

Alla har olika syn på hästhantering - jag är emot slag om det inte är absolut livsnödvändigt, vilket det väldigt sällan är och du tycker ryggning är en jätte hård korrigering. Andra tycker att det är okej att slå sina hästar och andra vill ignorera.

Precis som allt annat i hästsammanhang, så tycker de allra flesta människorna olika. =)
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Du behöver bara titta på hur hästar agerar mot varandra, en ryggning är en väldigt stark maktdemonstration. Själv är jag försiktig med dylika åtgärder eftersom det kan utlösa många starka reaktioner som man måste agera rätt på. Om inte har man ett större problem på halsen.

Att ge hästen en reprimand som den inte förstår kommer från människan utan ses som ett svar på hästens egen handling (jmf elstaket) tycker jag absolut är att föredra, framför maktdemonstration som kan utlösa en väldigt häftig reaktion från hästen, om man använder den när det inte absolut behövs. Och då menar jag när det verkligen har gått åt h-e.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag söker inte det bästa basebollträet att så honom med, utan hjälp iform av råd och andra KLOKA idéer om hur man bäst får en häst att sluta bitas, OAVSETT kön! Slag och våld gör bara att jag får en häst som blir rädd för mig, och jag förlorar min plats som värdig ledare, även om han trotsar mig som ledare just nu.


I min hage går just nu en flock hästar med en ytterst värdig och respekterad ledare som tryggt för flocken genom livet. Hon är deras klippa när inte jag är i närheten. HON använder absolut "våld" när hon uppfostrar de föl och unghästar som finns i flocken. Hon både biter, slår och jagar dem. Och precis det samma gör jag när jag är i hagen. För när jag är där är det jag som bestämmer - det vet alla mina hästar. Precis som mitt kloka ledarsto så är jag försiktigare med fölen och ger dem noga en chans att vänja sig vid att det finns andra som bestämmer över dem. Men i takt med att de växer upp blir vi tuffare båda två. Vi både sparkas, bits och jagas. Oavsett vilket kön det är på fölet. Vi anpassar vår bestraffning utifrån vad unghästen gör, vissa saker är vi mer toleranta med men annat är det nolltolerans på. Jag är en mjuk och ytterst ömtålig människa så mig får man inte bita, inte ens om man gosar eller klias även om det är okej för de andra kompisarna. Man får inte tränga sig, man får inte ta mat om jag inte släpper fram dem o.s.v.

HUR gör jag då? Jo, jag försöker efterlikna mitt kloka ledarsto. Jag "hotar" genom att backa mot dem, sparkar "bakut" om det behövs. Jag kan valla dem om de stöddar upp sig. Jag använder min kropp för att tydligt visa om jag "anfaller" eller är vänlig. Bits de så svarar jag just så, att det ger du själva faaan i för jag är boss över dig!! Om du undrar om mina hästar tycker jag är en ovärdig och falsk ledare kan jag berätta vad som hände härom dagen: Grannarnas hästar hade rivit ner vårt staket och mina hästar gick ur hagen. Full fart på vägen och väldigt uppstissade hästar. Jag går ut och visslar min "kom till mig" vissling och får direkt svar från mitt ledarsto långt borta. Jag fortsätter vissla och hör hur gnäggandet kommer närmare. Så dyker de upp där, alla hästarna, och lugnar direkt ner sig när de kommer fram till mig och ställer sig vid mig. Då tar jag bara tag i manen på ledarstoet och går tillbaka till hagen med resten av flocken i följe. De litar på henne och de litar på mig. Vi kirrar biffen vi trygga och tydliga ledare!

Lång historia men det behövdes tycker jag för att förklara att det är otrolig skillnad på våld och uppfostran. Och hästar använder hårda tag i sin uppfostran och det gör jag med, om det behövs.

Lycka till!! :)
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

När han naffsat efter den som lett honom, eller naffsat efter någonitng annat och sedan blivit tillsagd med ett "Nej", så har han oftast tagit upp huvudet skyhögt bara vi tittat på honom, som att han visste att han gjorde fel. Många gånger har han gjort lika dant, UTAN att vi sagt till honom och ingen har någonsin slagit honom! Varför gör han så?

Om inte annat så har han säkert fått en "snytning" i hagen, av en annan häst, och vet därför att det kan hända grejer om man biter för hårt i en annan individ. Han är ung, nyfiken, och har inte uppförandekoderna helt klart för sig än - söker kontakt och en reaktion från er, men vet inte riktigt hur han ska göra, eller hur ni kommer att agera.

Samma med valpar som tar allt i munnen och leker hårdtandat. Man får visa vad som är ok och inte. Säg till honom när han gör fel. Beröm när han gör rätt.


- Hur har ni gjort med bitande hästar?

Beror på hästen, men jag vill inte bli biten på och markerar att jag blir missnöjd... Få hästar "huggormshugger" helt plötsligt, vanligen tar de små steg och kollar vad som gäller.

Det är mycket enklare att markera med en liten morrning redan när hästen börjar närma sig gränsen för vad som är ok, än det är att stå och göra en stor dramatiskt korrigering - exempelvis ryggning.


- Hur löser jag detta?

Markera när han gör sådant som du inte vill att han ska göra hädanefter. Se det som att han utforskar världen, och ställer frågor: Är det ok att bita i grimskaftet? Är det ok att bita i mattes jacka?

Gör han något som han inte kommer att få lov till som vuxen ska du säga till honom på ett enkelt och tydligt sätt, inte med något tjafs eller överdrivet dominerande. Beröm sedan när han lyssnar och hittar på något annat.


- Varför kan han tänkas göra så här? (mer än för test om ledarskapet och "trots")?

Jag tror varken på att han trotsar eller direkt "testar ledarskapet". Han undersöker världen och vilka regler som gäller. Det behöver inte vara krångligare än så.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Precis, och vad som är onödigt våld och vad som är tillrättavisningar (i olika hård grad) ser man på hästarna. Hur de tar det.

Tala deras språk och du får mycket tillbaka. Men använd övervåld på deras språk och du förstör tilliten.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag vet inte om jag ens ska orka bry mig om, att ni faktiskt ger rådet att slå/ge rak höger och allt vad ni kan tänkas säga i form av våld, "bara" för att han naffsar och biter på grimskaft.

Jag tycker problemet är stort nog för att be om råd, men inte värt att kastrera honom för en sådan sak.

Jag söker inte det bästa basebollträet att så honom med, utan hjälp iform av råd och andra KLOKA idéer om hur man bäst får en häst att sluta bitas, OAVSETT kön! Slag och våld gör bara att jag får en häst som blir rädd för mig, och jag förlorar min plats som värdig ledare, även om han trotsar mig som ledare just nu.

Att bara ignorera bitandet är ingenting som jag tror skulle fungera..

Våld löser inte probem, det ger bara ännu flera och jag tror att det speciellt skulle ge flera problem hos just den här hästen, då han är så pass känslig och lyssnar så himlans bra på rösten och dess tonlägen. Just ett "NEJ", lyssnar han inte på i detta fallet - endast ibland.. Våld och slag skulle jag gissa blir på tok för mycket för honom och han skulle då bli ännu värre..

Skulle det fungera med att få hnom att koncentrera sig på annat än bus? Dock blir han ganska uppspelt när det är dags för insläpp och har då svårt för att koncentrera sig ordentligt.. Koncentrerings-"övningar" vill jag gärna ha tips på, om ni har några bra sådana.

Kan även nämna att han biter sig själv, endast på höger sida. Precis ovanför sitt framben.. Sker oftast när man står på stallgången. Varför detta tror ni? Handar ju också om själva bitandet - har det någon koppling tro?

Beroende på hästens pskyke korrigeras detta efter behov. Allt från en "morrning" till en ""rak höger".
Missar du häften av man skriver?

Biter hästen sig själv är han tydligt understimulerad.
Hur var det? Fanns det jämnåriga hagkamrater i stor hage?
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag ryggar min också.. Ett steg då och då när jag flyttar henne undan mig åt de olika hållen..

Men att rygga en hingst kan bli livsfarligt om han tar det som en maktuppgörelse, att rygga någon är en väldigt dominant handling.

Jag hade istället sagt till på skarpen.

Eller så håll ner hingst rejält på mattan ALLA gånger, Har sett och hanterat en hingst som är rejält hårt hållen och han var lättare att ha med att göra än många valackar och ston jag träffat på. Men han var som sagt alltid hårt hållen..
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Om man bara flyttar undan hans huvud, så försöker han naffsa antingen efter grimskaftet eller den som leder honom. Flyttar man undan bogen på honom som en korrigering så viker han in huvudet och försöker få tag i jackkanten.
Oj oj- rödljus.
Iom att du inte svarar om hur den fostras i hagen eller verkar ha sett det såg förmodar jag att stackaren går själv i en liten hage o en ej så van hästägare ville ha en unghingst- dålig kombination.

Varför tar du till basebollträ?
Vill du ha ihjäl stackaren. hästar kan sparka av benen på varandra så om du smockar till den är det som en fluga som slår.

Gissa hur den kommer bli i Maj när troligen hormonerna vaknar till liv- Lycka till.

Ingen häst tar till ryggning av annan häst- de tillåts fly.
superdominant handling som kan ge en attackerande häst till slut.

Leder du hingsten bakom dig oxå? Du vet att de provklättrar på varandra, valacker .

Agata o lovisa:laugh:
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag ryggade min häst också. Främst vid hantering/träning i paddock/ på promenad. Det under de värsta trotsperioderna. Främst gjorde jag det pga att hon började trängas, och bete sig allmänt jobbigt.

Det är en dominant handling, och det kan bli hårt mot hårt, men det kan också ge en mycket följsam häst. Visste att det skulle bli ramaskri angående ryggandet och anser ändå att själva bitandet ignorerades bort, medan hela situationen jag hade hjälptes av bl.a. att rygga vid oönskat beteende och att stimulera henne mer. Att förhindra att situtionen förvärras är enligt mig absolut det bästa.

Att avleda som jag även nämnde tidigare, kan man göra. Man ser när hästen är på väg att bitas. Titta hela tiden på huvudet. Avled innan den biter. När den tänker göra det alltså. Att avleda hästen genom att be den göra något som sedan direkt belönas blir den både stimulerad och börjar använda huvudet.

Kanske kan man inte kan jämföra en hingst med ett envetet sto. Men en häst är en häst är en häst.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Du ska absolut inte jämföra en hingst med ett sto i det här fallet! Det kan faktiskt bli farligt på riktigt.

Jag tycker absolut inte att man ska ignorera ett bitproblem hos en hingst, när det kommer i den här förpackningen ts beskriver. Det har redan ignoretats tillräckligt, därför är det ett problem.

Hade ts tagit tag i situationen när den började (och hästen provade att testa hur långt in i ts område den t ex kunde gå) så hade detta aldrig hänt. Nu kommer det bara att öka, och i vilket skede ts än börjar säga nej riskerar man en kraftfull styrketest - vilket kan bli nog så farligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 955
Senast: xmobilexd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp