Vad gör man/ni när hästen bits?

Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Oj oj- rödljus.
Iom att du inte svarar om hur den fostras i hagen eller verkar ha sett det såg förmodar jag att stackaren går själv i en liten hage o en ej så van hästägare ville ha en unghingst- dålig kombination.

Varför tar du till basebollträ?
Vill du ha ihjäl stackaren. hästar kan sparka av benen på varandra så om du smockar till den är det som en fluga som slår.

Gissa hur den kommer bli i Maj när troligen hormonerna vaknar till liv- Lycka till.

Ingen häst tar till ryggning av annan häst- de tillåts fly.
superdominant handling som kan ge en attackerande häst till slut.

Leder du hingsten bakom dig oxå? Du vet att de provklättrar på varandra, valacker .

Basebollträ = uttryck!! Menar på att ni ger som förslag att ge våld istället för att rygga en häst. Undrar vem det är som inte läser vad?!

Han har alltid haft sällskap av andra hästar i hagen!

JO, hästarna tar till ryggning, men inte på exakt samma sätt som vi.

Han led INTE bakom mig! Han går bredvid mig med bogen BAKOM min höft!

Och just ja, det är inte absout inte första hästen jag har.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Utanför My Little pony världen är en korrigering inte lika med våld. :D

Hästar är enkla väsen och i allt så är det behag/obehag som gäller. Det är enkelt och något som de kan förstå. Fungerar inte att lägga dem på soffan hos en hjärnskrynklare och reda ut problemen. Hästar har ingen moral.

Obehaget/behaget varieras efter situation, händelse och individ.

Som jag upprepade gånger skrivit finns det ett brett spektra. Från att bestämt säga NEJ till att faktiskt behöva klippa till hästen.

Vissa hingstar är veka till sin natur och tar ett NEJ. Andra kan man behöva korrigera lite hårdare. Faktiskt enkelt sunt förnuft.

Hingstar är heller inga leksaker. De är pang på rödbetan. Hålla på och rygga dem kommer troligtvis bara trigga den ännu mer.

Kanske inte din första häst, men med tanke på frågeställningen kanske du har mindre erfarenhet av unghästar och framför allt hingstar?
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Kanske inte din första häst, men med tanke på frågeställningen kanske du har mindre erfarenhet av unghästar och framför allt hingstar?

Nej inte direkt då..

Till er alla:
Varför så lätt att ha förutfattade meningar om en annans kunskap bara för att man ryggar sin häst EN dag, TVÅ gånger, i sammanlagt TVÅ steg?!

Nyss var det rabalder om att det var hur hemskt som helst att han naffsade. Jag håller med på den biten, men jag håller INTE med om att det är okej att straffa hästen med armbågar, rak höger och vad ni nu nämnt, då JAG anser att det är fel sätt att korrigera en häst på det sättet. Jag VALDE att rygga honom istället. Sen har jag inte sagt att jag ska göra det hundra gånger varje dag bara för att. Utan BARA när han försöker naffsa/bita.

Jag väljer att rygga min häst! Jag står för det! Men jag skulle INTE stå för att jag slår den, eller "korrigerar" på ett sådant vis som ni föreslår.

Så, tack för att ni tog er tiden och hjäpte mig att se att ryggning är bättre än slag/våld. :grin:
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

På hästens språk är ryggning våld. Inte för oss, för vi gör bedömningar utifrån mänskligt språk. Det handlar inte om hur hårt man slår, det handlar om hur man korrigerar den aktuella individen.

Att daska till Totto på bogen är en piss i vinden som Totto knappt reagerar på en gång. Medan jag kan göra samma korrigering med känsliga pålle och daska till honom på bogen, varvid jag har en hypernervös häst som anser att förtroendet oss emellan är brutet.

Om du tar till så starka metoder som ryggning, var då beredd att öka det "våldet", det är inte osannolikt att hästen kommer att syna dig. Och då M Å S T E du veta vad du gör.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag säger det igen. Hingstar bits! Detta gäller inte alla men ts har tydligen en bitande hingst och är det inte ett vansinnigt värdefullt avelsämne så är kastrering det bästa och effektivaste.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Eventuellt kan en del av beteendet komma av att han håller på att fälla sina första tänder (runt 2,5 års åldern). Det förlåter ju inte att han biter tag i människor, men de kan ju vilja pilla lite mer med munnen och tänderna då.
Bara en tanke, någon som har mer unghästerfarenhet kan säkert svara på frågan.

/V
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Eventuellt kan en del av beteendet komma av att han håller på att fälla sina första tänder (runt 2,5 års åldern). Det förlåter ju inte att han biter tag i människor, men de kan ju vilja pilla lite mer med munnen och tänderna då.
Bara en tanke, någon som har mer unghästerfarenhet kan säkert svara på frågan.

/V

Precis! Tänk på det. Man slår ju heller inte/korrigerar småbarn när de gråter för att de håller på att få tänder. Tvärtom så ger man dom nåt ofarligt att tugga och suga på typ en bitring.

Bita tag i människor och kläder ska ju hästen inte få göra ändå eftersom det kan bli farligt- men man bör under tandperioderna se till att hästen har något att tugga runt med som motsvarar en bitring för småbarn.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Rånar första knapp...

Till TS:

Du läser ju vad du vill, drar själv till med en metafor, basebollträ, men kan inte se en annan metafor, en rak höger... Orkar nästan inte ens bemöda mig att svara.

Självklart är det inte fråga om att prygla sin häst till upppförande, hur tror du att det ska fungera? Den dagen du pryglat din hingst får du igen och då lever du inte när den är klar.
Du är ju själv inne på att det ska vara på hästens signaler, använder tex ryggning som korrigering. Ta en titt i hagen och kolla, jag kan inte någonsin se att mina unghingtar (eller andra unghästar heller för den delen) ryggas av de andra som korrigering. De får en sur min, ett utfall och slutligen en regelrätt attack om de inte ger sig. Precis vad jag ger mina hästar, de får tydliga signaler om att det de håller på med inte är ok. Det räcker oftast med att visa missnöje med kroppsspråket eller höja rösten, för jag väntar inte med att korrigera tills den befäst ett nafsigt/bitigt beteende utan det är absolut tvärNEJ redan vid första nafsningen. De får ett nej, alltid! när det uppkommer oönskade beteenden, även första gången det händer.

Hela hanteringen hänger ihop, när jag kommit till det stadium att jag behöver ge en rak höger så har det verkligen gått för långt från hästens sida och den har fått mer än en signal innan om att jag inte när nöjd med uppförandet. Händer nästan uteslutande med nya hästar som inte fattar att respektera folk, de som inte fått med sig vett och etikett sedan tidigare.

Du får gärna komma och hälsa på, samtliga hästar hos mig kommer till mig så snart jag går in i hagen (utom en gammal räv som är rädd för arbete, haha), även de som fått sig en rak höger.
Det är timingsom gäller vid sådana tillfällen, går ju inte att banka på i tid och otid. Ta en titt här och du kan själv se att inga hästar är det minsta pryglade och rädda för sin ägare, trots att de faktiskt fått sig en hyvel någon gång när de förtjänat det. Du kan få prova på att hantera trevliga, välartade hingstar som uppför sig precis som man förväntar sig att de ska göra med en tydlig ledare. Även uppleva hur de uppför sig med en otydlig ledare som säger njaa, jag tror inte att det där är ok, skulle du kunna tänka dig att sluta?

Att sedan gnälla om att vi hakat upp oss på att det är en hingt är ju bara vansinne. Det finns en anledning till det!
Jag är en av dem som förespråkar att hingstar inte är några monster som många verkar tro men det går inte att komma ifrån att de är just hingstar. Du skriver att det inte är din första häst och det är det säkert inte, du har nog stor erfarenhet. MEN det är garanterat din första hingst! Det kan man tydligt se i din romantiserande syn på "icke-våld" som uppfostringsmetod. Hingstar kräver nolltolerans på dåligt uppförande, det skiljer väldigt mkt på hingstar och valacker/ston när det kommer till vett och etikett, det kommer man inte ifrån.

Ingen här har sagt att du ska prygla din häst, däremot så har det redan gått för långt i processen för att han ska köpa att du höjer rösten en aning och "mjukar" med honom. Han behöver rejäla tillsägelser VARJE gång han nafsar/biter, med konsekvens och TIMING och kontroll på all hantering så kommer problemet att försvinna, snabbt!

Tro mig, har du inte koll på kusen nu när den är 2 så komemr du att få ett helvete när hormonerna rusar i maj när den är 3. Då kommer du inte långt med mjukismetoder! Tar du däremot tag i problemet nu så behöver du verkligen inte vara särsklit extrem mot din häst, bara nolltolerans och korrigering direkt, ALLTID!


Du skrev i något inlägg att du funderade på avledande övningar, vad har du tänkt att använda för avledande manöver den dagen det står ett brunstigt sto för nära? Inget smäller högre än det och är du inte chef då så är risken stor att du åker på stryk för att du försöker att gå emellan och hindra honom för att komma til stoet, och då kommer han garanterat inte att använda mjukismetoder... Jag har sett en hingst ge sig på en valack som försökte att paxa på "sitt sto" (hingsten hade tagit sin in i deras hage). Det var ingen vacker syn och valacken var i stort behov av veterinärvård efter det. Som människa överlever du inte en sådan attack.

Vi tjatar inte för att vi vill att du ska tro att hingstar är monster, vi försöker bara att få dig att förstå att de kan bli monster om de inte har en ledare som tydligt gjort klart vem som är chef. Inte genom att prygla hästen, utan genom att hantera den på ett för den rakt och sjysst sätt, med tydliga signaler där det oftast någon gång i hästens liv innebär att den får sig en rak höger. Den varken dör av det eller blir rädd för folk för all evig framtid, snarare tryggare i sin roll, med klara regler från chefen.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Tack för ett vettigt inlägg. Precis det jag ville belysa, när det gått så här långt måste det vara samma konsekvens som ett elstaket ger. Varje gång kommer det en korrigering. Till hästen fattar. Får man inte bukt med detta nu, kommer beteendet att eskalera till det är helt omöjligt att kontrollera och då är hästen farlig.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Hur kan du jämföra en unghingst med ett spädbarn?

Den här naffsar inte på saker o mopsar sig mot människan för att den byter tänder- får tänder.
Den är som en pubertetsyngling- som tar sig ton o kan bli kriminell tidigt.

Simpan- väl skrivet.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Hur kan du jämföra en unghingst med ett spädbarn?

Den här naffsar inte på saker o mopsar sig mot människan för att den byter tänder- får tänder.
Den är som en pubertetsyngling- som tar sig ton o kan bli kriminell tidigt.

Simpan- väl skrivet.

Du jag har haft både unghingstar och vuxna hingstar och jag vet hur hästar är när de sätter och fäller tänder. Då är de mycket mer pilliga och nafsande än annars.

Självklart kan jag jämföra med ett barn- det är samma fysiologiska saker som händer i kroppen.

Dessutom om du läser vad jag skriver ser du att jag skriver att man inte ska tolerera att hästen biter i folk eller i kläder. Att hästen biter i SAKER i den åldern är mycket beroende på tänderna.

Det är två skilda beteenden som i den åldern till viss mån överlappar varandra.

a/beteendet som orsakas av tänderna.

b/beteendet som orsakas av att en ung och busig häst vill klättra i rang och vara kaxig.

Hästen är inte dummare än att den fixar skillnaden i att den får bita i tex ett grimskaft eller en borste och att den inte får sätta tänderna i folk ( eller andra motsvarande offensiva rangstridsbeteenden riktade mot människor).

Dvs man låter den stå och tugga på grimskaftet när den fäller tänder- men man sätter självklart hästen blixtsnabbt på plats om den tex vill trängas i boxen eller ge en ett nafsande i armen.

Ingen av våra hästar oavsett sto, hingst eller valack har blivit nafsig i vuxen ålder trots att de har fått stå och suga och tugga på saker som unghästar under de perioder som tänderna bråkat.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Mycket klokt skrivet!

TS:
I stallet har vi nu två hingstar, en 3-årig shettis och en 1-årig connemara. Självklart mycket charmiga och söta på alla sätt och vis. De är dessutom tämligen små vilket gör att det är lätt att låta det pysslas med både det ena och det andra. Men det funkar inte så. De går tillsammans i hagen och där kan de bitas, sparkas, stegras och brottas bäst de vill. När jag leder eller i övrigt hanterar dem så är det inte okej. Inte nafsas, inte knuffas, inte sprätta med benen. De ska gå i sitt grimskaft och lyssna på mig, oavsett om det är ston eller höpåsar som passeras. Det får inte börja hummas eller spänntravas utan det ska skrittas med fokus på mig.
Hade jag låtit någon av hingstarna fjanta nu så hade det inte blivit bättre vartefter de blir äldre och våren kommer.
Börjar det tramsas så räcker det nu med t.ex. en höjning av rösten eller "en knäpp på näsan". De lyssnar och skärper sig. Det hade inte räckt när de blivit större, starkare och hingstigare. Då hade jag varit tvungen att ta till tuffare metoder och det vill jag inte i onödan.
Även om shettisen inte kommer växa så mycket mer så kommer connemaran göra det. Om bara ett par år så kommer han vara sisådär 145 cm hög och väga några hundra kilo. Då kommer jag inte ha en chans om han inte har koll på vad som gäller.
För mig är det jätteviktigt oavsett häststorlek att uppförandet är i ordning. Dessa två hingstar kommer i framtiden ridas av barn som är klart mindre än jag. Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att någon skadat sig för att jag inte befäst saker och ting från början.

Gällande tandkliande så brukar jag sätta/lägga in lämpligt tuggmaterial i box och hage, t.ex. trädgrenar eller en stock.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 955
Senast: xmobilexd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp