Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?
Rånar första knapp...
Till TS:
Du läser ju vad du vill, drar själv till med en metafor, basebollträ, men kan inte se en annan metafor, en rak höger... Orkar nästan inte ens bemöda mig att svara.
Självklart är det inte fråga om att prygla sin häst till upppförande, hur tror du att det ska fungera? Den dagen du pryglat din hingst får du igen och då lever du inte när den är klar.
Du är ju själv inne på att det ska vara på hästens signaler, använder tex ryggning som korrigering. Ta en titt i hagen och kolla, jag kan inte någonsin se att mina unghingtar (eller andra unghästar heller för den delen) ryggas av de andra som korrigering. De får en sur min, ett utfall och slutligen en regelrätt attack om de inte ger sig. Precis vad jag ger mina hästar, de får tydliga signaler om att det de håller på med inte är ok. Det räcker oftast med att visa missnöje med kroppsspråket eller höja rösten, för jag väntar inte med att korrigera tills den befäst ett nafsigt/bitigt beteende utan det är absolut tvärNEJ redan vid första nafsningen. De får ett nej, alltid! när det uppkommer oönskade beteenden, även första gången det händer.
Hela hanteringen hänger ihop, när jag kommit till det stadium att jag behöver ge en rak höger så har det verkligen gått för långt från hästens sida och den har fått mer än en signal innan om att jag inte när nöjd med uppförandet. Händer nästan uteslutande med nya hästar som inte fattar att respektera folk, de som inte fått med sig vett och etikett sedan tidigare.
Du får gärna komma och hälsa på, samtliga hästar hos mig kommer till mig så snart jag går in i hagen (utom en gammal räv som är rädd för arbete, haha), även de som fått sig en rak höger.
Det är timingsom gäller vid sådana tillfällen, går ju inte att banka på i tid och otid. Ta en titt här och du kan själv se att inga hästar är det minsta pryglade och rädda för sin ägare, trots att de faktiskt fått sig en hyvel någon gång när de förtjänat det. Du kan få prova på att hantera trevliga, välartade hingstar som uppför sig precis som man förväntar sig att de ska göra med en tydlig ledare. Även uppleva hur de uppför sig med en otydlig ledare som säger njaa, jag tror inte att det där är ok, skulle du kunna tänka dig att sluta?
Att sedan gnälla om att vi hakat upp oss på att det är en hingt är ju bara vansinne. Det finns en anledning till det!
Jag är en av dem som förespråkar att hingstar inte är några monster som många verkar tro men det går inte att komma ifrån att de är just hingstar. Du skriver att det inte är din första häst och det är det säkert inte, du har nog stor erfarenhet. MEN det är garanterat din första hingst! Det kan man tydligt se i din romantiserande syn på "icke-våld" som uppfostringsmetod. Hingstar kräver nolltolerans på dåligt uppförande, det skiljer väldigt mkt på hingstar och valacker/ston när det kommer till vett och etikett, det kommer man inte ifrån.
Ingen här har sagt att du ska prygla din häst, däremot så har det redan gått för långt i processen för att han ska köpa att du höjer rösten en aning och "mjukar" med honom. Han behöver rejäla tillsägelser VARJE gång han nafsar/biter, med konsekvens och TIMING och kontroll på all hantering så kommer problemet att försvinna, snabbt!
Tro mig, har du inte koll på kusen nu när den är 2 så komemr du att få ett helvete när hormonerna rusar i maj när den är 3. Då kommer du inte långt med mjukismetoder! Tar du däremot tag i problemet nu så behöver du verkligen inte vara särsklit extrem mot din häst, bara nolltolerans och korrigering direkt, ALLTID!
Du skrev i något inlägg att du funderade på avledande övningar, vad har du tänkt att använda för avledande manöver den dagen det står ett brunstigt sto för nära? Inget smäller högre än det och är du inte chef då så är risken stor att du åker på stryk för att du försöker att gå emellan och hindra honom för att komma til stoet, och då kommer han garanterat inte att använda mjukismetoder... Jag har sett en hingst ge sig på en valack som försökte att paxa på "sitt sto" (hingsten hade tagit sin in i deras hage). Det var ingen vacker syn och valacken var i stort behov av veterinärvård efter det. Som människa överlever du inte en sådan attack.
Vi tjatar inte för att vi vill att du ska tro att hingstar är monster, vi försöker bara att få dig att förstå att de kan bli monster om de inte har en ledare som tydligt gjort klart vem som är chef. Inte genom att prygla hästen, utan genom att hantera den på ett för den rakt och sjysst sätt, med tydliga signaler där det oftast någon gång i hästens liv innebär att den får sig en rak höger. Den varken dör av det eller blir rädd för folk för all evig framtid, snarare tryggare i sin roll, med klara regler från chefen.