Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag föredrar under hakan, lättast att sätta fast snabbt och grimman ligger oftast still om hästen rycker till.
Över nosryggen tycker jag alltid att kedjan glider för långt ner, drar grimmans bortre del mot nosryggen om man tar lite i grimskaftet.
i
De som anser att hästen bör fostras istället är helt klart användare av repgrimma. Den är minst lika skarp som kedja eller värre.
VARFÖR skulle jag behöva förklara situationen när jag inte var eller är intresserad av att höra hur vi kan göra istället. Det var inte det jag tänkte att tråden skulle handla om!
Den är hård, tunn o har knutar satta på strategiska punkter. Kedjan ger "bara" hårt gentemot käken/ näsan.Och nej, repgrimman är inte lika skarp, eftersom den inte är hård, inte gjord av metall.
Den är något man använder tills dess att människa och häst har en fungerande kommunikation.
Den är hård, tunn o har knutar satta på strategiska punkter. Kedjan ger "bara" hårt gentemot käken/ näsan.
Inget punkttryck över nacken eller på knutpunkterna o bränner.
Om man nu säger sig ha så bra kontakt ska en bred lädergrimma räcka. annars är det likvärdigt eller skarpare med att alltid ha kedja på.
Det är av en anledning som man anser att repgrimmor är sååå bra- eller hur Hur kommer det sig?
I S. har man alltid sett till hästens välfärd o har breda anläggningsytor i synnerhet över hästens känsliga nacke.
Numera även polstrade nackstycken på träns.
Och förr hade man taggar på betten, hästarna stod inne dygnet runt och man slet och drog i hästens mun och sparkade med benen på sidorna. Man satt även i stolsitts och hoppade bakåtlutad... Hur långt bakåt ska vi gå?Förr gjorde man knutar på piskor- för att det gav större effekt- skräck.
Hur är det påhoppet om repgrimma som exempel på OT?
LIA
Bra!En repgrimma är där när den behövs, precis som en kedja
Råder delade meningar i stallet.
Om en häst kommer lös när den har kedjan fast i grimman och trampar på grimskaftet (nu säger vi att hästen galopperar), vilket skadar minst?
Hästens underkäke lär gå av rätt lätt skulle jag tänka mig. Hur stor risk är det att nosryggen knäcks?
Det är väl lättare att fixa en den undre käken än nosryggen? Speciellt när det är massa annat viktigt där (luftrör osv).
Behöver inte ha några meningar om att hästar inte ska behöva ledas i kedja Hästarna kostar en del och stallet ligger nära järnvägen.
Bra!
Då är vi överens.
Om du inte förstår att ett tunnt rep ger större punktryck än en bred läderrem så...o ja knutarna sitter lite nedanför- för att det räcker i sig på det mkt känsliga området.
Det vet Millan o säger inget annat än att det är just till för att få det skarpt.
jo jag vet vad en äkta repgrimma är- har t o m en med silvertip.