Katt " mördare"

M

midnight Rags

Min vän och jag hade en hetsig diskussion idag.

Hennes hund har nämligen bitit ihjäl två katter (familjekatter)
och hon verkar inte bry sig ett skit.
Hunden fungerar annars kanon med katterna men ibland smäller det bara. Jag är nu orolig att hunden kanske reagerar på ngt hos en människa och kanske då attackerar.

Hade det vart min hund hade jag avlivat den.
Hon tänker inte göra det.

Hur hade ni gjort??

Sv: Katt " mördare"

Ärligt talat så reagerar inte jag heller, hade absolut inte avlivat en hund för den sakens skull. Det är helt och hållet ägarens ansvar att se till att jycken inte tar katter.

Vår förra labbe älskade att döda katter, så var det bara och hon var riktigt duktig på det också. Det är vilt som allt annat och här var det enbart vildkatter som föll offer. Anledningen var simpel, hunden var skarp och min far tyckte det var bra och stöttade henne.

Sen att jag tycker det är lite väl att ta i och själv aldrig skulle tillåta mina hundar att göra det är en helt annan sak, men jag skulle inte avliva hunden för att den tar en katt... En katt och ett barn är två helt olika grejer, hur ser du annars på jakthundar..?

Att en hund dödar en katt är inte vare sig onormalt eller skäl till avlivning. Det finns inget som säger att hunden skullle angripa en människa.

Däremot är det hundägarens FÖRBANNADE ANSVAR att se till att hunden INTE DÖDAR KATTER.

Håller helt med, man kan inte avliva en hund för att den tagit död på en katt. I de flesta hundarnas natur ligger jaktlust o de är ägarens ansvar o se till att den inte dödar katter el likande

Vet flera som har såna hundar,kattdödare alltså.

Men som föregående talare säger det är ägarens förbannade skyldighet att se till att det inte händer.

Alla dom hundarna är normala och stabila familjehundar men det hindrar inte att dom gärna klipper en kisse om de får chansen.

Min föredetta ridinstruktör hade en jack russellhane på 12 år som hade haft ihjäl två grävlingar, några rävar och x antal katter. Det kändes lite väl...speciellt för ägarna till alla katterna kan jag tänka mig.

Jag tror aldrig min hund skulle klippa en katt, däremot drar hon på katter. Det är i jakten själva spänningen sitter (4 på MH-testet. De trodde det var en greyhound och inte en dalmatiner jag hade...).
Några tips på hur jag ska få bot på problemet?
Bor i lägenhet hemifrån när jag går i skola, men det finns katt hos pappa som hon gärna jagar. Dock slutar det ofta med ett jack över nosen. Har dock fått reda på att de får hem en kattunge om några veckor, och det är inte så kul om hon skulle börja jaga den det första hon gör.

Har en kompis vars hund gillade o bita ihjäl katter.
Inte tog hon bort han för det.
Hunden va ju innne på sin trädgård. Katt ägarnas ansvar o hålla koll på vart katterna ränner.

Vår förra labbe älskade att döda katter, så var det bara och hon var riktigt duktig på det också. Det är vilt som allt annat och här var det enbart vildkatter som föll offer.
hur ser du annars på jakthundar..?

Hur sjutton visste hunden skillnad på vilda och tama katter??
Vilka jakthundar är det som du menar att de själva ska avliva sina offer??:confused:

Jag skulle i det närmaste vrida nacken av mina hundar om de skulle bita ihjäl en katt, dessutom skulle jag skämmas ihjäl inför ägaren till katten!! Jag kan ta att de biter ihjäl en råtta men det är snudd på gränsfall även det.
Sen har jag hundar som älskar att jaga katter men de rör dem inte. Våra egna katter kan även få sina svansar lekfullt tuggade men det ser ut att vara av gemensamt nöje...;)
Men som sagt jag ser ingen som helst anledning till att det ska vara okej att en hund ska bita ihjäl nåt annat djur även om det så är en jakthund.:mad:
Men att avliva hunden för det är väl att gå till överdrift dock!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Våra hundar dödar inte katter men om de försökte skulle då få så på pälsen av mig att de aldrig skulle våga titta på en katt igen, likaså skulle jag aldrig tveka att slå ihjäl någon annans hund som försökte ta någon av mina katter, lika lite som jag skulle tveka om den jagade vilt på min mark eller hästarna i hagen. :devil:

En hundägare har strikt ansvar, spelar ingen roll om den dödar på sin egen tomt, hundägaren är ansvarig för var hunden gör.

Hur sjutton visste hunden skillnad på vilda och tama katter??
Vilka jakthundar är det som du menar att de själva ska avliva sina offer??:confused:

Många jakthundar försöker ta ihjäl viltet, men lyckas inte. Det är ju ändå det som är den optimala belöningen för dem, målet, men som vi försöker förhindra.

Och vår hund visste inte skillnad på vilda och tama katter, men jag bor inte i nåt villakvarter utan mitt ute på vischan och tama katter ser man inte så ofta här... Sen kan jag tycka att för vår del är det också kattägarens förbannade skyldighet att inte slänga ut kissemissen för att leva i skogen, för här blir den hundmat...

Nu är det ju så att hunden har klippt två katter, familjekatter som hunden själv vart uppvuxen med.

Sen förändrades hundens blick och den fick plötsligt ngt mordiskt i blicken, som ej försvunnit. Inte bara mot katter utan även människor.

Jag hade absolut inte avlivat en hund som haft ihjäl en katt eller två. Hunden är, trots all domesticering, ett rovdjur.... Däremot är det hundägarens skyldighet att se till att hunden inte jagar och äter upp katter (eller andra djur för den delen). Jag tror inte att det finns någon anledning att tro att en hund som dödat katter lättare skulle ge sig på en människa.

Nu är det ju så att hunden har klippt två katter, familjekatter som hunden själv vart uppvuxen med.

Sen förändrades hundens blick och den fick plötsligt ngt mordiskt i blicken, som ej försvunnit. Inte bara mot katter utan även människor.

ngt mordiskt i blicken? Hundar mördar inte.

Får man fråga vad det är för ras på hunden??

Jag skulle avlivat om jag hade katt själv ja. Den dagen min hund skadar katterna är hans sista.

Kommer dock aldrig hända för han har ingen jaktinstinkt och det är katterna som har övertaket. :p

Det är INTE okej att döda någon inom flocken, vilket katterna är!!! Min gammla hund, en doberman, jagade främmande katter men var bästis med familjens egna. Fick aldrig tag på någon så vet inte om hon skulle gjort något med dom, men antagligen inte.

Har man en hund som dödar andra djur så får man ha den kopplad 365 dagar i året. Och inte låta den bo ihop med katter. :crazy:

Min hund har bitit ihjäl ett flertal katter... och det är inget fel i huvudet på henne...

Min hund är dessutom den mest pålitliga hund jag vet när det gäller människor... Inte ens när veterinären gör rent och undersöker stora sår så visar hon den minsta tendens till att vilja bita...

Alltså... att hund biter ihjäl katter är inte ett tecken på att hunden ifråga är knäpp och skall avlivas---

tänk på ägaren av alla katter din hund dödar då. kanske en liten tjej som kommer hem och finner sin älskade kisse ihjälbiten av DIN hund!
:mad:

kl

Jag förstår dock ändå inte..

Min hund skulle aldrig sätta tänderna i en katt.
Kommer han nära en katt tittar han lite, slickar lite på den om den är snäll, nosar, skiter i den.
Ungefär.

Vad är det som gör hundarna benägna att slita sönder dem?

Håller med Centaur..
Jag hade aldrig accepterat något sådant, särskilt om jag hade egna katter. Det är ju en del av flocken! :eek:

tänk på ägaren av alla katter din hund dödar då. kanske en liten tjej som kommer hem och finner sin älskade kisse ihjälbiten av DIN hund!
:mad:

Håller med.

Syrran!!
Om din hund nu gjort detta många gånger, VARFÖR har du den inte kopplad då??

Hur man kan se när sin hund biter ihjäl ett djur..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 564
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka