Kastrera din hund!

No1

Trådstartare
Det budskapet levererar killen som "pratar" med hundar på TV.
Alla hundar som inte skall användas i avel bör kastreras för deras egen skull.
Eftersom deras instinkter hela tiden finns där och tar energi vilket gör hunden mer spänd än normalt, ÄVEN om hunden inte direkt uppvisar några tydliga problem.

Hur resonerar ni?

Redogör gärna för om ni bara har sällskapshund eller om ni aktivt tränar/tävlar er hund.
Kan tänka mig att det spelar in.

Ni som är aktiva och har valt att inte kastrera får gärna berätta om ni valde tik/hane enkom för att underlätta träningen.

Jag väljer hane för att de är lite hårdare och det finns en utväg i att kastrera, vilket på hanhundar är ett enkelt ingrepp.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker inte man ska kastrera bara för att. Har man valt att tex skaffa hane så har man valt det. Punkt slut. Slickande och smackande i fläckar är ju något man får räkna med.

Däremot anser jag att man bör kastrera hundar som har problem med sin könsdrift. Tex att jycken inte äter på 3 veckor när grannens tik löper, kryptorkida, problem med livmoderinflammationer osv. Men att kastrera för att man är lat och inte orkar torka blodfläckar alt. ha en pilsk hane. Nej.

Jag själv är har en kastrerad hane som hade problem med sin könsdrift plus en kula kvar i buken. Han stressade otroligt mkt (flåsande, röda slemhinnor, nervositet), åt inget alls, aggressiv och stressen fick hans dåliga mage att bli ännu sämre. Vi tävlar och tränar aktivt.

Nästa hund vet jag faktiskt inte vad det blir riktigt än. Jo, en Malinois. Men är inte heeelt inne på kön. Tikarna kan vara allt för veka för min smak, och hanarna kan vara hemskt könsdrivna.. Nåja, det återstår att se ;)
 
Sv: Kastrera din hund!

BS anser jag om det resonemanget....
Väldigt få hundar mår dåligt av att inte vara kastrerad enligt min mening.

Har ju både ett gäng hanar och ett gäng tikar där ingen är kastrerad och enligt CM's resonemang skulle det vara väldans spända hundar som ständigt är på G, vilket inte alls stämmer :cool:

Mina raser och hundar genom åren: Jaktligt sett spelar det ingen roll om man har en hane eller tik. Ej heller vallninsmässigt eller spårmässigt eller utställningsmässigt eller lydnadsmässigt eller deras förmåga som rena sällskapshundar..
 
Sv: Kastrera din hund!

Däremot anser jag att man bör kastrera hundar som har problem med sin könsdrift. Tex att jycken inte äter på 3 veckor när grannens tik löper, kryptorkida, problem med livmoderinflammationer osv.

Varför skulle kryptorchida nödvändigtvis ha problem med könsdriften?
Det existerar bland människor också och vi har då inte fått lära oss att det skulle bli problem med driften.. Inte som skulle motivera kastrering iaf? :confused:

TS: Jag är utställningsintresserad så då är det inte aktuellt för min del. Familje-leonbergertiken har kanonstam och ska ev ha en kull längre fram om hd/ad blir a/ua.

Rent medicinskt är det mkt vanligt med livmoderinflammation/ juvertumörer bland tikar och risken för det blir obefintlig/minskar med kastration. Så av den anledningen har jag full förståelse för de som kastrerar sin tik. Då skulle också en del hopplösa kullar med oplanerade gatukorsningar kanske slippa födas.

Vissa raser med mkt skärpa kan det vara bra med kastrering av hanen, har sett lyckade exempel på det från kliniken.

Förstår inte the big deal, vi kastrerar ju hingstar på löpande band och inte är det nån som skriker att ägarna "är för lata för att ta hand om en hingst" då.
 
Sv: Kastrera din hund!

Varför skulle kryptorchida nödvändigtvis ha problem med könsdriften?
Det existerar bland människor också och vi har då inte fått lära oss att det skulle bli problem med driften.. Inte som skulle motivera kastrering iaf? :confused:



å.
Tydligen så kan kryptochida få problem med både könsdriften och tumörer i testiklen som är i buken, den teorin jag har hört är att det beror på att testiklen ligger för varmt inuti kroppen.
 
Sv: Kastrera din hund!

Nej, jag anser inte att man regelmässigt ska kastera hundar.

Speciellt inte när det görs på så unga hundar som de ofta gör utomlands, när de bara är ett par månader, långt innan de är vuxna vare sig fysiskt eller psykiskt.

Ett problem som har dykt upp utomlands, speciellt inom vissa raser är att utställningarna premierar väldigt machomaskulina hanhundar. Dvs hundar med (för) hög testesteronhalt. Dessa hundar används sedan i avelvilekt ger en massa hundar som har alldeles för hög könsdrift för att normala människor ska orka med dem - så de kasteras...
En mycket negativ spiral.

Men självklart så ska man kastera hundar vars könsdrift uppenbaligen ger dem problem som inte går att åtgärda, men att rutinmässigt göra våra hundar till enucker för vår bekvämlighets skull är inget jag gillar.
 
Sv: Kastrera din hund!

Tydligen så kan kryptochida få problem med både könsdriften och tumörer i testiklen som är i buken, den teorin jag har hört är att det beror på att testiklen ligger för varmt inuti kroppen.

Precis! Min hane hade väldigt svårt med sin kula i buken. Stressen och oron som hela tiden satt i honom var enormt svår. Han mådde helt enkelt inte bra. Och jag har hört flera med krypta hanar som har likadant. Dessutom är risken större för tumörer. Däremot är Focus bror också född krypt. Han hade dock inget stressande för sig, synligt. Men efter kastreringen har hans mage börjat fungera så nog fan har det påverkat.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker det är stor skillnad på hästar och hundar. En häst står i hagen och stallet. En hund lever du med i hemmet.

Plus att det är svårt att handvara hingstar på större stall då flera vill ha dom kastrerade. Mest pga rymningsrisken men även för att flera hingstar kan vara bökiga med in och utsläpp. Så är det iallafall på stallen här omkring.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker det är stor skillnad på hästar och hundar. En häst står i hagen och stallet. En hund lever du med i hemmet.
.

Då borde det väl vara ännu viktigare att den funkar i psyket??:cool:


Och ang kryptorchida så är jag väl medveten om cancerrisken, det jag ifrågasatte var könsdriftens påverkan och inget annat. Alltid lär man sig nåt nytt!
 
Sv: Kastrera din hund!

Det är det väl inte? En hingst som man tragglar med 3 timmar om dagen, sen ställer undan den. Eller en hund som är hemma 24h om dygnet och måste fungera i samhället?
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har sett rätt många program med Cesar, men just det budskapet har jag missat.

För mig känns det lite främmande att kastrerar "bara för att" när det gäller hund.... men jag tror det handlar lite om kulturella skillnader. I Sverige resonerar vi ju likadant när det gäller tex hästar o katter och tycker nog det är lite onödigt och/eller konstigt att behålla en hingst om man inte tänkt avla på den.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har sett rätt många program med Cesar, men just det budskapet har jag missat.

För mig känns det lite främmande att kastrerar "bara för att" när det gäller hund.... men jag tror det handlar lite om kulturella skillnader. I Sverige resonerar vi ju likadant när det gäller tex hästar o katter och tycker nog det är lite onödigt och/eller konstigt att behålla en hingst om man inte tänkt avla på den.

Jag har också sett ett par program och i tre av dem har han uppmuntrat till kastrering.
I programmet som gick idag (om hundarna efter "Katrinakatastrofen") talade han i generella ordalag gott om kastrering och avslutade programmet med: "glöm inte att kastrera era hundar".

Jag tror att hanhundar, liksom hingstar, kan präglas och påverkas negativt av testosteronet utan att vi människor upplever det som något problem.
Tex dålig mage som Aliide tog upp.
Sedan blir iaf de hanhundar jag träffat på mer eller mindre påverkad av att det finns löptikar i närområdet.

Jag har bara positiva upplevelser av kastrering, både på häst och hundsidan.
Rent principellt tycker jag det är en god idé om djuret inte ska gå i avel och tror inte att de på något sätt lider av det.

Visste ni förresten att i england och usa är plastikkirurgi på hund och katt vanlig. På katt opererar man bort klorna och på hund är det vanligaste ingreppet att operera in silikonkulor på kastrerade hanhundar.
De ägare som vill ha detta gjort är generellt män *surprise surprise*:D
 
Sv: Kastrera din hund!

Faktum med att med hundar med normal könsdrift så går det att dämpa den rätt bra utan kasteration.
För i vargflock så är de alla utom alfaparet "mentalt sterila", och det är rätt vanligt att hanhundar inte parar tikar om ägaren är med i rummet...
Ofta har man tillochmed mindre problem med löptikar om man har hanhund+tik i samma hushåll.
 
Sv: Kastrera din hund!

Faktum med att med hundar med normal könsdrift så går det att dämpa den rätt bra utan kasteration.
För i vargflock så är de alla utom alfaparet "mentalt sterila", och det är rätt vanligt att hanhundar inte parar tikar om ägaren är med i rummet...
Ofta har man tillochmed mindre problem med löptikar om man har hanhund+tik i samma hushåll.

Visst är det så men för detta krävs att hunden ser en riktig ledare i sin matte/husse och det upplever jag som mindre vanligt.
Så för gemene man är nog kastrering en god idé.
Tror inte Mr hundpratare riktade in sig till skickliga hundhanterare i sin uppmaning utan till vanliga svenssons som fakto har en massa problem...utan att fatta att de faktiskt har problem för att det är deras hund som kör med dem :D

Det är ingen slump att nybörjare rekommenderas att skaffa tik.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har aldrig kastrerat en hund och har aldrig ens kommit på tanken att göra det. Har haft flera olika raser och har idag två rottishannar som jag tävlar i spår och lydnad samt ställer ut någon gång ibland.

För det mesta tror jag helt enkelt att problemen man tror sig få bort med kastrering hade gått att få bort med ren lydnad. För mig är det inte okej att hundarna fjantar runt och piper bara för att grannhunden höglöper, det är heller inte okej att kika på granntiken istället för att lyssna på lydnadsplan.

Ofta tror jag att man kanske tolererar för mkt pch låter sin hund stressa upp sig i onödan. Istället för att ex. låta sin hanhund fara runt hemma och pipa och låta ledsen då löptikarna springer utanför fönstret så säger man ifrån vid första pipet. Hunden har ingen anldning att gny och hålla på eftersom det inte är hans jobb att sticka ut och para.

Visst tror jag att det finns översexuellt hannar som mår bättre av att bli kastrerade men jag tycker inte om trenden att kastrera varenda stor hanhund såfort den kommer upp i könsmogen åplder. Vill man inte ha en krävande hund så skall man inte köpa en stor brukshane och sen försöka bli av med problemen genom att stympa hunden.

Det här är bara min högst personliga åsikt. Har i jobbet träffat flera hundar både innan och efter kastrering och ibland tycker jag at anledningarna till ingreppet känns lite väl larviga. Lite som en bekväm genväg.
 
Sv: Kastrera din hund!

Det här är bara min högst personliga åsikt. Har i jobbet träffat flera hundar både innan och efter kastrering och ibland tycker jag at anledningarna till ingreppet känns lite väl larviga. Lite som en bekväm genväg.
[/QUOTE]

Visst är det säkerligen de flesta gånger överkomliga lydnasproblem MEN många människor skaffar inte hund för att de specifikt är genuint är intresserade av hundar.

De kanske varit uppväxta med hund och vill ha egen sällskapshund att mysa med.
De har inga högre krav på lydnad, de skulle så klart vilja att hunden kom när de ropade och att kunna ha hunden lös vore kul men känns inte som ett måste.
När de väl skaffar hund så köper de antingen en ras de växt upp med, första bästa annonsvalp alternativt den ras de tycker är finast/sötast/coolast osv

Så för ovanstående exemplifierade grupp av hundägare är tik eller kastrering av hanhund en bra lösning.
Tyvärr så är det många gånger så att de inte ens har en aning om att det finns en möjlighet att kastrera sin hund a la "det gör man väl inte?".
 
Sv: Kastrera din hund!

KAN det inte vara så att man vill att folk kastrerar sina hundar i tex USA för att det inte ska bli fler gatuhundar?? Bara ren fundering.....
 
Sv: Kastrera din hund!

Kastrerade min 8 åring i tisdags...men pga cystor i prostatan och inte för nån annan anledning, har lillen som hanhund.
Tycker och har nog alltid tyckt att det är helt ok att kastrera ( även innan det var "legalt" ) Varför skulle man inte? Katter, hästar, grisar, tjurar kastreras ju....Behövs det för allas bästa så är det ju bara att kastrera.

Ang USA O Cesar så är det ju mycket problem( bara problemhundar) han håller på med, mycket blandraser..så man blir nog lite färgad av vad man håller på med.
 
Sv: Kastrera din hund!

Vi kommer att kastrera vår tik då hon blir skendräktig å det grövsta, vilket hon inte mår bra av alls.
 
Sv: Kastrera din hund!

*kl*

Min är kastrerad, och det var min förra också, då ingen av dem är lämpade till avel samt hade jobbiga löp.
Om allt funkar ser jag ingen orsak till att kastrera.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 245
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Inspirerad av en diskussion i malinois-tråden som blev raderad så väcker jag nu frågan i en egen tråd. Frågan riktar sig främst till dig...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 891
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp