Kastrera din hund!

Sv: Kastrera din hund!

*kl*

våran äldsta hane 5 år om nåra mån.. han är krypt,har aldrig haft några som helst problem av det.. i

har en till hane i hemmet oxå.. båda okastrerade. den yngsta ska ev om de blir nått bra av honom kunna få bli pappa en dag...

har aldrig bryttsig om löptikar.. visst kan han sniffa lite om tiken gått förbi 1 min innan men inte mer än de... annat är de med grannens vovve den stackarn sitter å ylar å vill itne äta... där borde de kastreras.....
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker fortfarande det är en dum risk att ta för att plocka bort något hunden inte har problem med!

Är det en större risk på hund än på katt alltså? Hankatter sövs inte speciellt djupt vid kastrering, eftersom det är ett väldigt enkelt och litet ingrepp. Ett kort snitt, ofta sys dom inte ens. Vad skiljer på hund och katt på så vis?
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag behåller mina hingstar om dom klarar av att vara hingst
Men nu har du, precis som så många hundägare i denna tråden, glömt bort att ni är proffs. Du är proffs på häst!! Flera i tråden tävlar aktivt med sina hundar vilket innebär att de vill ha lite edge och lite tryck i djuret.

Jag lovar att det inte är er Caesar Millan uppmanar till att kastrera era djur. Precis som du inte vill att Lisa 15 år som nyss slutat på ridskolan för att hon fått en egen häst ska ha en hingst hemma, så vill inte CM att kreti och pleti ska ha hanhundar som de inte kan hantera hemma.

Jag är helt säker på att CM vill att aktiva tävlings och avelsdjur ska vara "hela", medans sällskapshundar och gårdshundar ska kastreras i möjlig mån.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har två blandrastikar som ska kastreras i höst eller nästa vår. De är bara sällskapshundar. Ska kastrera dem för att inte riskera valpar samt för att minska risken med livmoderproblem och juvertumörer. Samt att jag hoppas att den äldsta tiken ska gå upp lite mer och inte bli sönderstressad i magen runt varje löp.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har två blandrastikar som ska kastreras i höst eller nästa vår. De är bara sällskapshundar. Ska kastrera dem för att inte riskera valpar samt för att minska risken med livmoderproblem och juvertumörer. Samt att jag hoppas att den äldsta tiken ska gå upp lite mer och inte bli sönderstressad i magen runt varje löp.

har du dom försäkrade så kanske du kan få rabatt på försäkringen, det har vårt bolag... men tyvärr bara på tikar, inte hundar
 
Sv: Kastrera din hund!

Apropå försäkring.....jag har min försäkrad och i om att det var prostatan så gick kastreringen på försäkringen...ÄNDÅ kostade det 3700 :eek:
Jag frågade ( då min granne kastrerade sin "vanligt" för 3500 har jag för mig) men då sa dom att sluträkningen hamnat på 7500....

Visserligen ultraljudade dom prostatan och njurarna, men det var väl det enda som var extra antar jag....prover o sånt inför op tar man väl ändå...eller ?
 
Sv: Kastrera din hund!

Är det en större risk på hund än på katt alltså? Hankatter sövs inte speciellt djupt vid kastrering, eftersom det är ett väldigt enkelt och litet ingrepp. Ett kort snitt, ofta sys dom inte ens. Vad skiljer på hund och katt på så vis?

Det var precis vad jag tänkt fråga alla i tråden. Nästan akka katter som inte är strykarkatter eller avelskatter kastreras ju, även innekatter. What's the difference, rent moraliskt mot operation, som här bara verkar gälla hundar?
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har för mig att det är så iaf på det vi hade innan men nu har vi bytt, men det är ju snabbt att kolla upp :) (inte för att mina är så dyra i försäkring, men ändå)
 
Sv: Kastrera din hund!

kastrerade min friska hund hos "min" veterinär, på hans mottagning. Han plockade ur stenarna, så som man gör på katt o häst. Funkade jättebra, nu har påsen krympt t nästan ingenting efter fem månader. Kostade 800...:)
 
Sv: Kastrera din hund!

*KL*

Kastrerade min hanhund i våras. När vi flyttade in till stan så blev han så fruktansvärt stressad av alla lukter och allt slickande. Han hann helt enkelt inte kissa ordentligt.

Han är 4 år och jag märkte snabbt att han blev lugnare och att stressen försvann. Han har INTE blivit ett dugg lugnare mot andra hundar som många anser att de ska bli, detta tränar vi på fortfarande. Därimot kan jag säga att pälskvaliteten han blivit sämre, men det är en lyckligare hund....
 
Sv: Kastrera din hund!

*kl*

sen finns de juh faktiskt fall där hundarna flippat vid kastrering... och fall där hunden blivit personlighetsförändrad..
 
Sv: Kastrera din hund!

nu var ju vår så pass ung, 8 månader rottis, så vi vet ju inte hur han skulle blivit utan kastrering.
Men idag är han 13 månader, glad, pigg, jättebusig men snäll, intresserad av allt omkring sig, sällskaplig, lagom i hullet och blank o fin i pälsen. Är inte överdrivet intresserad av mat som jag hört att dom skulle bli. Fick varning om att han inte fick bli för tjock, och nu är han i fin form.
Han snarkar nåt alldeles förskräckligt men det beror nog inte på kastreringen...:rofl: han är i gott sällskap i lyan (sovrummet)
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker värkligen inte man ska kastrera jag känner många som har gjort det och dom ångrar sej stort, hunden byter stor personlighet och den blir oftast mycket sorgsen... Visst hunden kanske har sina instinkter men herregud har man valt en hane får man leva med det. tänk själv skulle du vilja bli kastrerad? sedan kan man ju träna bort dom instinkterna rättså mycket!
 
Sv: Kastrera din hund!

Varför blir hundarna sorgsna (deprimerade?):confused:
 
Sv: Kastrera din hund!

Kan tänka mig att en hane som fått betäcka tikar och sen kastreras kan sakna det ;)
Vid kastrering tas det mesta av testosteronets (könshormonet) påverkan bort. Det är nog inte så att dom saknar nötterna precis.
Det är bara det att dom inte blir k*ta...
Om det är så att vår kille är deprimerad nu :rofl: så skulle jag vilja veta hur han skulle vara när han är glad.
Visserligen åt han upp min mobil (köksgolvet tog eld) men han var lika glad ändå. Igår åkte han bil nästan hela dagen, men lika glad ändå. Han älskar att åka bil :banana: och leka :banana:.

Igår träffade han en tik, och inte tänkte han "ska vi göra barn, pinglan?", utan det var nog mer "kom så leker vi o jagar varann". Och tikens matte sa att "det var en trevlig kille som inte luktar i rumpan"... sånt brukade tiken bli jättearg på. Nu ville hon bara leka.
Alla blir glada, hundar och människor, då det inte blir nåt stök.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 245
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Inspirerad av en diskussion i malinois-tråden som blev raderad så väcker jag nu frågan i en egen tråd. Frågan riktar sig främst till dig...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 891
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp