Kastrera din hund!

Sv: Kastrera din hund!

Men det är precis vad jag menar. Om man inte har ett intresse för att träna sin hund el. lära sig mer om hundar i det fallet man inte är särskilt van så SKALL man INTE skaffa ex. en rottweilerhane. Jag kan inte tycka att det är rätt att skaffa en hund man eg. inte klarar av och sedan kastrera för att lyckats hantera hundens helt naturliga drifter. För mig blirdte konstigt.

Självklart är dte en helt annan sak som jag sa med hundar som har onaturligt stor könsdrift eller fysiska problem. Då är kastrering att rekommendera.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har faktiskt ingen aning.

Jag har hört att i en flock med fler hanar får de underlägsna gå ifrån flocken för att para sig nån annanstans. Stämmer det? Innebär det att hundar i regel ska para sig regelbundet - att de i regel alltid gör det/har möjlighet att göra det?

Isf kan jag förstå hans resonemang en smula. Men om djuren i flockar i regel inte har möjlighet att para sig så vet jag inte riktigt.

Jag har aldeles för lite kunskap om djurens natur och beteende för att ha någon åsikt än.
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag vill bara ta upp åter igen att vi måste sluta jämföra hundar och hästar som "djur". Det är som att jämföra en reptil med en katt - HELT olika djur, med helt olika värderingar, beteenden och livsstil. Det enda de har gemensamt är formen (4 ben o en svans) och att de lever i flockar. Men det gör dem absolut inte lika till beteende och livsstil och därav inte heller deras drifter, behov och vad som påverkar dem.
 
Sv: Kastrera din hund!

Sen är det så att i USA kastreras ALLA hundar som inte ska användas i avel även avelshanar som är klara!! Att man i Sverige inte kastrerar sina hanhundar är mkt för att det inte blev tillåtet av kastrera hanhundar för ett 10-tal år sedan. Det sitter forfarande kvar!

Men jag kan bara tala för kastration. Vi ska kastrera vår tik också nu i höst. Dels för att vi ändå har avelsförbud på henne men även för att det blir lättare om hunden inte löper.

Jag är starkt FÖR kastration o framförallt på blandrashundar, hanhundar.

/Jenny
 
Sv: Kastrera din hund!

KAN det inte vara så att man vill att folk kastrerar sina hundar i tex USA för att det inte ska bli fler gatuhundar?? Bara ren fundering.....

Jag har uppfattat det som att det just är för att minska antalet hundar på hundhem/gatuhundar som man uppmanar till kastrering....De hanhundar som lämnas in eller hamnar på omplaceringscenter kastreras väl alltid...
Det programmet som det talas om i början av tråden handlade väl också om att man skulle stödja sitt lokala "hundhem" och sen kom uppmaningen om kastrering.

Kommer själv att behöva kastrera min hund som är lite mer än 1 år och tyvärr krypto. Han har "normal" könsdrift och enl min vet så kan det tom vara så att testosteronhalten kan öka vid felplacerade testiklar (min har sina i ljumskarna).
Lite undrar jag hur mkt hans temp. kommer att förändras efter en kastrering, hur har ni andra upplevt det? Vi tränar lydnad o siktar på tävling, är det sämre förutsättningar att tävla med en kastr. hane ?
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker det är stor skillnad på hästar och hundar. En häst står i hagen och stallet. En hund lever du med i hemmet.

Plus att det är svårt att handvara hingstar på större stall då flera vill ha dom kastrerade. Mest pga rymningsrisken men även för att flera hingstar kan vara bökiga med in och utsläpp. Så är det iallafall på stallen här omkring.

Där hänger jag inte med! Om det handlar om hur mkt man har med respektive djur att göra är det väl mer befogat att kastrera en hund än en häst. För det är som du säger längre ner att en hund har du med att göra hela dygnet medan man kan "ställa undan" en häst efter några timmar. Är det inte mer befogat att kastrera en hanhund då?? :mad:
 
Sv: Kastrera din hund!

*kl*

Jag är för kastrering. Varför inte, det löser ju en hel del problem och jag ser inget negativt med att kastrera både hanar och tikar.

En liten fundering jag får när ngn skrev om att det är bara alfaparet i vargflocken som parar sig...jämför ni alfaparet med matte och husse ???
Vad tänker hunden när inga "valpar blir gjorda":angel: Vad tänker hunden när inte jag intresserar mig för en tik som löper:confused:
Borde inte hunden komma fram till (någon gång) att den där matte och husse är ju helt värdelösa på det där med parning och föröka sina gener:D
 
Sv: Kastrera din hund!

*kl*
kastrerade min rottishanne vid 8 månader på vet´s inrådan. Vår kille är inte någon som vi kommer att avla på (inga papper...) men annars är det inga fel på honom. Däremot... vill jag undvika att han får prostatacancer.
Då jag förlorat mina tre sista hundar i cancer, så vill jag göra allt jag kan för att minska risken för denna.
Han kommer aldrig att få para sig, men han reagerar över huvud taget inte på löptikar. Är mycket social med andra hundar, som tycker att han är en trevlig prick som inte luktar i rumpan hela tiden. Han är mycket nos mot nos...
lugnare? vet inte, kan ju inte jämföra :)
Vad gäller hästar, så anser jag att man ska kastrera om man inte ska använda i avel=licensierad hingst.
 
Sv: Kastrera din hund!

jag tycker att det kastreras alldeles för lite. en vanlig sällskapshund har ingen nytta av sina kulor. med utställnings- och tävlingshundar är det lite annorlunda, med tillräckliga meriter kan de bli eftertraktat avelsmaterial. men en vanlig blandras eller annan sällskapshund finns det ingen som helst mening med att hålla okasterad.

tyvärr är det sååå vanligt att man förmänskligar hundar när det kommer till kastration. det ÄR ingen skillnad på hundar, katter och hästar. det går ofta utmärkt att ha en hingst med andra hingstar och valacker t ex.
 
Sv: Kastrera din hund!

Men varför kastrera en hanhund som man inte har några problem med ? Tikar kan ju vara värre än hanar om man tänker på skendräktigheter och sånt.

Jag tycker inte det är fel att kastrera, men varför i onödan? Det är ju trots allt ett operativt ingrepp.

Jag behåller mina hingstar om dom klarar av att vara hingst, sen är du lite ute o cyklar ang att att det ska vara så enkelt att ha hingst/hingst , hingst/valack ihop....det går kanske om dom vuxit upp ihop...men inte ens det är en garanti.
 
Sv: Kastrera din hund!

Att man i Sverige inte kastrerar sina hanhundar är mkt för att det inte blev tillåtet av kastrera hanhundar för ett 10-tal år sedan. Det sitter forfarande kvar!

/Jenny


Min högst personliga teori är att det är för att många män verkar uppleva en fysisk smärta bara man nämner kastration.
De verkar tro att deras egen manlighet försvinner då:cool:.


;)
 
Sv: Kastrera din hund!

varför kastera en hingst innan man får problem?

jo, för att förhindra att det uppstår problem i framtiden. jag säger inte att ALLA hingstar klarar andra hingstar/valacker, men det är inte helt ovanligt heller, att vuxna hanhundar inte kan umgås med andra vuxna hanhundar på ett avslappnat sätt.
 
Sv: Kastrera din hund!

Har haft avelshingst som gick utmärkt ihop med yngre hingstar o vallacker. Under lågsäsong vill säga. När våren kom så piskade han på dom andra så pass att vi fick dela på dom. Sen sprang han fram o tillbaks o var stressad hela sommaren, trots att vi inte hade några ston som gick här. I sept/okt så gick det att släppa ihop dom igen.

Tycker att det är synd om hunden om han ska gå o vara upphetsad utan att få komma till.
Nu har han inte dom drifterna och kan ägna sig åt annat roligt.
 
Sv: Kastrera din hund!

Min högst personliga teori är att det är för att många män verkar uppleva en fysisk smärta bara man nämner kastration.
De verkar tro att deras egen manlighet försvinner då:cool:.


;)
Ja kolla på en man i närheten när veterinären klämmer sädesledarna på hingst vid kastrering. Det ser ut som om dom kissar på sig :rofl:
 
Sv: Kastrera din hund!

varför kastera en hingst innan man får problem?

jo, för att förhindra att det uppstår problem i framtiden. jag säger inte att ALLA hingstar klarar andra hingstar/valacker, men det är inte helt ovanligt heller, att vuxna hanhundar inte kan umgås med andra vuxna hanhundar på ett avslappnat sätt.

Vad för problem menar du ?
 
Sv: Kastrera din hund!

Blir hundarna eller hästen "galna" och inte kan hantera sina hormoner är det ju en sak, men tikar är ju lika "lösaktiga" och löpska dom...då är det ju lika synd om tikarna som inte får komma till....

Mina hanhundar har inte haft problem med tikar..eller jag har har inte haft problem med dom...ändå bodde jag granne med en kennel.
 
Sv: Kastrera din hund!

med hingstar? ja, att de inte kan hanteras av vem som helst, att olycksrisken ökar, att de riskerar att demolera utrustning m m. visst finns det undantag här, på bollerup stod ju udd och tagg bredvid varandra i skolstalllet, och speciellt tagg var ju from som ett lamm. och min gamla ridlärare har sin hingst i sitt vanliga stall som är proppat med ston. men många hingstar, liksom många hanhundar, har problem att hantera sina hormoner.
 
Sv: Kastrera din hund!

Men om man har hanhundar som INTE löper då? Bör dom också kastreras? Jag har som sagt aldrig haft såna problem med mina hanarförutom när tiken HÖGlöpte...då var det lite gnällfår jag ju erkänna..men när grannens tikar löpte så reagerade han inte ens.

Ang besvärliga hingstar så har jag ofta haft hingstar ståendes bredvid ston UTAN problem alls...och är det nån som har gått ur hagar, så är det STONA som bryter sig ur dom och INTE hingstarna...ston är värre pilskna faktiskt än vad hingstarna är...

Hingstar är som hästar i allmänhet, kanske något känsligare...inga monster men man får ha ett öga i nacken ( som man bör med alla hästar)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 245
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Inspirerad av en diskussion i malinois-tråden som blev raderad så väcker jag nu frågan i en egen tråd. Frågan riktar sig främst till dig...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 891
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp