Jag svarar eftersom jag precis lånat ut min tik till avel. Uppfödaren bad mig fundera på det redan när jag köpte henne om det skulle visa sig att det kullen blev bra, eftersom hon inte sparade någon tik. Redan då sa jag att det i så fall skulle bli under förutsättning att jag gillade hanen, så hon fick leta lite extra innan jag tyckte att kombinationen var bra nog.
Rasen är korthårig collie och inlägget lär bli långt som tusan. Varning utfärdas...
Min grundtanke är att jag skulle vilja ha en exakt likadan hund som den som går i avel, med alla dess fel och brister. Även om kombinationen ska göras med målet att kullen som helhet ska bli snäppet bättre än sina föräldrar ska det inte göra något om de ligger kvar på samma nivå, både vad gäller hälsa och mentalitet. Det ska även gälla när man tittar hur det ser ut överlag på kullarna som föräldrarna kommer från. Där kan det finnas sämre individer, men generellt ska det se bra ut.
Mentalitet är det allra första som jag tittade på, både när det gällde min Healey och hanen hon parades med. Viktigast av allt är att det ser bra ut när det kommer till rädslor/osäkerhet eftersom det kan bli mycket plågsamt både för hund och ägare.
Där underlättar att hela kullar går MI och jag ser också gärna att hundar kommer ut på MT, för att se hur de utvecklats mentalt inte minst vad gäller skottet. Det är tyvärr inte ovanligt i rasen att de utvecklar skotträdsla. I en kull är det sällan det inte finns någon individ med sämre MI, men det ska vara undantag som bekräftar regeln. Bland Healeys syskon är det t ex 1 av 7 som har 5 på skott. Ingen i kullen har stora kvarstående rädslor(alla ligger på 1-2).
Hanens kull ser inte lika bra ut i det avseendet - 3 har kommit ut på MH och en bröts vid skottet. Hanens sticker ut åt andra hållet och är riktigt, riktigt bra men det hjälper ju inte - hade jag bara haft den kullen att bedöma utifrån hade jag inte lånat ut min tik med honom som hane. MEN - han är så pass gammal att han redan fått en kull där 5 av 5 hunnit mentalbeskrivas; ett par har även gått MT, 2 av 3 med godkänt resultat. Och inte nog med att den kullen ser trevlig ut på papperet, jag har även träffat ett par av dem(en är Healeys partner in crime hos uppfödaren).
Jag känner också att jag har bra koll på flera av Healeys syskon och att de fungerar i vardagen(inkl tiken som fick 5 på skott på MH).
När det kommer till MT anser jag att det är del 2 som är viktigast, inte minst Avreaktion, Minnesbilder, Rädsla och Skott. Jag bryr mig inte särskilt mycket om att Healey inte blev godkänd eftersom det såg ok ut på de delarna och jag hade även tyckt det var ok även om hanen inte var godkänd om det såg bra ut på del 2(nu är han godkänd med 437 poäng). Det kan t o m vara så att jag föredrar en hund där totalpoängen inte räcker till godkänd framför en som lyckats ta sig över gränsen för godkänd men med låga poäng på del 2.
Eftersom det är en bruksras ser jag väldigt gärna att de också visat fin kamplust, och helst varit ute och tävlat i bruks eller lydnad med vettigt resultat. Här brister tyvärr Healey, men har kamplust till husbehov så att det är en uppskattad belöning vid träning(på MT fick hon förutom kommentaren "är hon döv?" också "jaha DÄR kom kampen!" av beskrivaren). Hanen har visat bra med kamp på både MH och MT och är uppflyttad till högre spår.
Collie är dessutom en ras där man tagit fram ett mentalindex baserat på MH, med skattat avelsvärde för hundar avseende egenskaperna Nyfikenhet/Orädsla, Socialitet, Lek, Jakt(som jag egentligen inte bryr mig om), och Skott. Det fungerar precis som index för HD; 100 är rasens medelvärde och primärt ska collieuppfödare sträva efter att göra kombinationer som ligger över 100 på Nyfikenhet/Orädsla(N/O) eftersom det är där rasen har problem. Tanken är att mentalindex ska införas även för andra raser där mentaliteten behöver förbättras. Att medelvärdet ska ligga över 100, utom möjligtvis för jaktlusten, är självklart för mig.
Medelvärdet för den här kombinationen är:
N/O - 113,5
Soc - 108
Lek - 116
Jakt - 115,5
Skott - 116
Index underlättar väldigt mycket; det går snabbt att få en första överblick av en hunds avelvärde. Jag tycker att man ska vara väldigt tacksam om det finns index i den ras man avlar på och se till att använda det! Långhårig collie har index även för HD, men hos korthårig collie är HD inget problem. AD tittar jag på, men inte heller det är särskilt vanligt.
Det för mig över till hälsa. CEA(Collie Eye Abnormality) är dels så utbredd i rasen, dels inget som påverkar hunden, att jag bryr mig om det om det inte finns ytterligare defekter, t ex colobom eller än värre näthinneavlossning. MDR1, som innebär överkänslighet mot vissa läkemedel, är inget jag ens testar för. Jag tycker det är mycket lättare att helt enkelt undvika de läkemedel som kan orsaka reaktion. Det är verkligen inte svårt och det finns så mycket viktigare saker att tänka på i aveln.
Överlag är jag skeptisk till gentester. Där är framlidne genetikern Per-Erik Sundgren min mentor och hans åsikter kan man läsa
HÄR.
Andra sjukdomar som jag tittar efter är epilepsi och atopi. Jag har(jobbigt nog) koll på måååånga generationer, stamtavlemässigt finns det hundar som lever idag där jag vet anfäder ända bak till 1800-talet. Så jag kommer garanterat kunna hitta sjukdomsfall om jag tittar på syskon eller syskons avkommor till vissa hundar som finns många generationer bak, men det får inte finnas i de närmsta generationerna.
För att minimera risken för sjukdom och kanske framför allt för rasens bästa tycker jag att man ska hålla inavelsgraden så låg som möjligt. Det är nog faktiskt där jag känner att jag gjort ett avsteg från mina principer. Den här kullen ligger på 3,5% och det tycker jag är väl högt, även om jag inte skulle ha några problem med att köpa en valp från en sådan kull. Det var också något jag funderade över innan jag sa ja till att låna ut min tik med den här hanen som pappa. Det som fällde avgörandet var att det såg så bra ut på mentalitetssidan.
Ni som orkat läsa hit är välkomna att ställa frågor om det är något jag missat...