Kastrera din hund!

Sv: Kastrera din hund!

Men om man har hanhundar som INTE löper då? Bör dom också kastreras? Jag har som sagt aldrig haft såna problem med mina hanarförutom när tiken HÖGlöpte...då var det lite gnällfår jag ju erkänna..men när grannens tikar löpte så reagerade han inte ens.

Jag håller med.
 
Sv: Kastrera din hund!

Tycker att hingstar ofta kan vara väldigt personliga o trevliga om man bortser från den delen som handlar om sex. Stygga ston kan ju få vilken kille som helst att gå i taket. Även gamla vallacker kan få för sig att betäcka om lusten faller på o nåt sto "teasar" för mycket.

När det gäller hanhunden, så bestämde vi redan innan vi skaffade hund, att om vi köper hane så blir det kastrering.
 
Sv: Kastrera din hund!

Det är det väl inte? En hingst som man tragglar med 3 timmar om dagen, sen ställer undan den. Eller en hund som är hemma 24h om dygnet och måste fungera i samhället?

Här sitter jag och argumenterar för att det är ännu viktigare att hunden fungerar än hästen, eftersom den är med en 24/7, och det därför är ännu mer förståeligt om man kastrerar sin hund om man tror den kommer fungera bättre då.

Jag kan inte se att ditt argument ovan säger nåt annat??
 
Sv: Kastrera din hund!

Där hänger jag inte med! Om det handlar om hur mkt man har med respektive djur att göra är det väl mer befogat att kastrera en hund än en häst. För det är som du säger längre ner att en hund har du med att göra hela dygnet medan man kan "ställa undan" en häst efter några timmar. Är det inte mer befogat att kastrera en hanhund då?? :mad:

:bow::bow: tiotecken
 
Sv: Kastrera din hund!

för det första har jag inte sagt "ska". det är givetvis upp till var och en om man vill kastrera eller inte. men har hunden/hästen/katten ingen nytta av sina kottar finns det ingen egentlig mening med att ha dem kvar.

anledningen till att man bör fokusera på handjuren är att det är ett mycket mindre ingrepp på dem. hondjuren måste man skära upp hela magen på, och det är mycket dyrare och konvalecensen blir längre.

jag vet att hingstar också är hästar, men är fortfarande emot att behålla hingsten som hingst när den har noll avelsvärde. och de flesta hingstar är faktiskt lite stökigare än valacker. gillar att mäta sina krafter osv. men det kanske är lite mer sport att ta hand om såna hästar?
 
Sv: Kastrera din hund!

. men har hunden/hästen/katten ingen nytta av sina kottar finns det ingen egentlig mening med att ha dem kvar.
:bow:
vi har ännu inte diskuterat kottar på människor... för de finns faktiskt de som fixar det för att inte öka på befolkningsmängden. Heder åt det, att ta ansvar!
 
Sv: Kastrera din hund!

Ja...travsport....

Jag vet att det är olika mellan rid o sporthästar, jag för min egen del och säker många andra tycker inte att det är speciellt med hingstar som många tycker....i travstallar är det väl 50/50..ingen big deal som i ridstallar där man tror man måste ha värsta stakteten . Kommer man med en häst så är det ju ingen som höjer på ögonbrynen om det är en hingst, eller nekar stallplats...så SÅ jäkla märkvärdigt är det inte....
 
Sv: Kastrera din hund!

Om du läst vad jag skrivit innan. Att jag tycker det är ok att kastrera om man har PROBLEM med sin hund. Dvs inte "vanliga" könsdrifter såsom lite smackande i kissfläckar, revirpinkning osv. Det får man ju för fan räkna med när man köper en hund.

Däremot tycker jag INTE det är ok att kastrera hundar bara för att. Just för att det först är LATHET enligt mig och för det andra en jävla risk att söva hunden för att plocka bort något som inte ger problem.

En hingst tycker jag är mer rimligt att kastrera bara för att. Detta för att andra hanterar djuret, det kan väga runt 900 kg och betydligt bökigare att hantera än en jävla liten hund på 20 kg. Dessutom lever man med sin hund 24/7 man har all tid i världen att träna bort vissa delar av ett beteende.

Förstår du mig nu?
 
Sv: Kastrera din hund!

På vår klubb har 2 hingstar brutit sig igenom. Inte bara elstaket utan även plaststaket :crazy:
 
Sv: Kastrera din hund!

Då ska dom inte vara hingstar.

De gångerna min gammelhingst har kommit lös har alltid varit pga att andra hästar ( bara ston) har brutit sig ur hagen och sprungit fram till hans hage...Han har aldrig på eget bevåg gått ur sin hage.
 
Sv: Kastrera din hund!

jag säger bara stolliga ston...:D

för att återgå till hundar, så kan jag meddela att vår lille ettåring har fyllt sin kvot av kostnader (trots kastrering) då matte glömt sin mobil i köket, där lillen för ovanlighetens skull var ensam. Matte släpper aldrig sin mobbe annars. Antagligen ringde det och han skulle svara... batteriet började brinna och nu är det hål i köksgolvet. Men hunden mår bra, lite uppskruvad bara...duracell :rofl:
 
Sv: Kastrera din hund!

Ja, då förstår jag ditt resonemang bättre. Som du kanske sett så var det fler än jag som inte fattade hur du tänkt.

Sövning är dock INTE "en jävla risk" på djur utan hjärtfel. Kliniken jag jobbade på hade enbart 2 dödsfall vid sövning av friska djur på 15 år. Och då sövde vi ett stort antal djur varje dag.

Argumentera gärna emot "onödiga" operationer, men använd inte skräckpropaganda.
 
Sv: Kastrera din hund!

ja glad är man inte, speciellt när ingen försäkring täcker telefonen, bara golvet... o ev hunden, men hela huset kunde brunnit..:eek:
men han är en goding annars.
Tror att telefonen ringde och vibben var på,,, vilken unghund som helst skulle nog attackerat den. Ringsignal var Rudebox med Robbie Williams dessutom. Nu är den stendöd, men minneskortet och simkortet överlevde som tur var.
och mattan är ganska ful...
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag tycker fortfarande det är en dum risk att ta för att plocka bort något hunden inte har problem med!
 
Sv: Kastrera din hund!

Jag har också sett ett par program och i tre av dem har han uppmuntrat till kastrering.
I programmet som gick idag (om hundarna efter "Katrinakatastrofen") talade han i generella ordalag gott om kastrering och avslutade programmet med: "glöm inte att kastrera era hundar".
Jag har väl förträngt detta helt enkelt.. :angel: eller nåt...

Kom att tänka på något program (från USA, vad annars) om en man som börjat sälja konstgjorda pungkulor till kastrerade hunder. De fanns i olika storlekar och lite olika material. Jättebra för hundar som var kastrerade och kände sig bestulna på pungkulorna, var hans budskap.... herreminje; det går att tjäna pengar på allt..

Ja, precis det som du skrev om....
 
Sv: Kastrera din hund!

Tror inte Mr hundpratare riktade in sig till skickliga hundhanterare i sin uppmaning utan till vanliga svenssons som fakto har en massa problem...utan att fatta att de faktiskt har problem för att det är deras hund som kör med dem :D

Ja, hans program handlar ju om folk där hunden blivit just ett problem. Och i såna lägen kan nog kastration vara väl värt att fundera över.
 
Sv: Kastrera din hund!

Där hänger jag inte med! Om det handlar om hur mkt man har med respektive djur att göra är det väl mer befogat att kastrera en hund än en häst. För det är som du säger längre ner att en hund har du med att göra hela dygnet medan man kan "ställa undan" en häst efter några timmar. Är det inte mer befogat att kastrera en hanhund då?? :mad:

Angående skillnad att ha hingst oCh ha hanhund. Båda djuren är flockdjur. Skillnaden är att en hingst har ett behov av att dess flock består av individer av samma art dvs. hästar. En hund är fullständigt nöjd med att bo ihop med människor och accepterar dessa som sin flock.

En hanhund som ex. är väldigt ilsken på andra hanhundar kan alltså leva ett fullständigt flockliv med sin familj på tvåbenda. En hingst däremot lever sitt liv i ensamhet- oftast.

Sen finns det ju den lilla delen där en hund kanske väger runt 50kg (relativt stor hund9 och en hinngst kanske uppåt 600kg. Lite svårare att hålla i , lite svårare att hantera och lite svårare att ex. muta med godis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 905
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 245
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Inspirerad av en diskussion i malinois-tråden som blev raderad så väcker jag nu frågan i en egen tråd. Frågan riktar sig främst till dig...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 891
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp