Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Jag var en stor fan of Mulle när jag var ca 10-11 år och jag brevväxlade med hans skapare Lena Furberg! Eller brevväxlade och brevväxlade; jag skrev till henne på Min Häst redaktionens adress och hon svarade så vänligt på mina frågor. Det blev några brev och jag minns att hon bl.a ritade en alldeles egen mulleteckning bara till mig. Lyckan var total! Jag har inte sett teckningen på många, många år men den finns bestämt kvar hemma hos mina föräldrar.

Äntligen en lagom hög häst (ponny) fick jag rida sist på ridskolan:banana:
Kom till ridskolan som vanligt och tittade på listan vilka hästar som vi skulle få välja på, och vid mitt namn stog det "Simon" redan skrivet. Jag undrade vem Simon var och gick o tittade, det var ett litet gottlandsruss:D Jag trodde nån skämtade med mig men jag borstade sadlade tränsa och gick med dom andra stora hästarna in i ridhuset och frågade om det stämmde att jag skulle rida Simon och det gjorde det. Det var lite hästbrist just denna dag och jag är inte lång 1.56 över havet och jag har extra korta ben och lång överkropp. Busen Simon hade börjat med att kasta av småfolket som brukar rida honom så han behövde ridas till lite så då fick jag prova honom i vår vuxen grupp. Alla sa "han är ju precis lagom stor åt dig" vad tycker dom då när jag rider mitt eget fullblod som är 1.63?? Han var så rolig att rida, benen gick som trummpinnar, men han hängde med bra, vi skrittade och travade bara ett lätt C pogramm (tror jag det heter?) hur det går till och vilka vägar man ska rida så det var inte så anstängande för honom tror jag. Första gången som jag inte behövde pall eller länga stiglädren för att komma upp, kanske får byta fullblodet mot ett russ eller? Kul var det i alla fall att prova på ett russ.

LOL jag kan see detta framfor mig, maste ha varit valdigt roligt att kunna hanga med "de stora hastarna" LOL..
Skamt asido, jag forstar inte varfor barn (mestadels) nar de fyller 18 plotsligt maste ha en hast. Det finns ju ponny raser som ar lite storre i storlek, (dponny?) som gar att rida alldeles utmarkt. Och sen ar det det har med den stora hasten.. 18 aringarna koper alltid JATTEHOGA hastar, vad ar fel pa alla 150+ ??? Min arab ar 153cm, for stor for mig tycker jag men jag passar pa honom.. Men sen ar jag ocksa 175 sa jag skulle slapa benen pa en mindre.. Dock min favourite hast ar bara 143cm.. och alldeles utmarkt i storlek.. inte sa langt till backen heller.

Fortsatt du med ditt russ, sa lange som du kan hanga med i lektionen. Kanske byta ut fullblodet mot ngt mindre? Och just tank, ingen mer pall.....

kat

Tanten har blivit galen. Snart 50 är intresset för hästar ungefär som för 35 år sedan, ungefär det enda som finns i huvudet. Köpte en häst til dottern, som tappade intresset. Tog över ridningen, vilket innebar att jag började för tränare för en instruktör efter 15 års uppehåll. Nu är märra dräktig. För att hållai gång ridningen har jag börjat på ridskola i stan, rider som enda tant med en grupp tonårstjejer och det är såååå kul.
Ofta lägger man ju av att rida när man blir äldre men finns det någon mer kärring som är lika nytänd som jag..??

Här är en tant som ej kommit ur hästräsket som jag entrade för sisodär 38 år sedan då 6 år gammal. Just nu har vi ett ponnysto som vi köpte för snart 2 år sedan till min dotter som då skulle tävla hoppning. Min dressyrvalack togs bort förra hösten så jag har nu dressyrat på ponnyn... och det roliga är att det är sååå lätt och roligt att rida ponny!! Så min nytändning består just nu av den stora utmaningen att verkligen göra dressyrponny av henne, har aldrig ridit en så både/ svår och lätt häst på samma gång... mkt nerv,ojoj,... men usch så fin hon blivit nu....och gång har hon och är 148 , så risken finns just nu att jag tar över från dottern....:angel: och om hon blir stor häst vid slutmätningen så kan ju det här bli min dressyrpärla....;)
Dottern är ju mest hoppinriktad än så länge men har börjat tycka dressyren går såå bra så just nu...

Min pålle är bara 142 cm över manken, men han känns högre. Kanske någon särskild egenskap hos islandshästar att de känns högre än de är? :) Väldigt praktiskt vid uppsittning. Från pallen kan jag lägga benet över honom utan att sätta foten i stigbygeln.

Fast på ridskolan väljer jag hellre de höga hästarna (dock inte att förväxla med brist på ödmjukhet :rofl:) framför de mindre.

Och ehum... på något konstigt sätt "råkade" jag köpa en rätt ung hingst dessutom Han blev dock valack väldigt fort men ändå.
Galet är ordet!
haha, den var bra...det har jag också gjort, "bara råkat" köpa en häst!:banana:

Kontraster mellan hästar!
I går på lektion fick jag rida ridlärarens hopphäst fullblod/halvblod:grin:
Ena lektionen russ, nästa stor hopp häst! Det är så kul att rida både ock men vilken skillnad på hästar! Här gällde att vara i balans, sitta still med händerna (ska man ju alltid göra men inte så lätt alla gånger) o.s.v. Vad känslig hon var, inte alls som ridskolehästarna (kan man ju förstå i.o.f). Nu märkte man verkligen vad man gör för fel, hon reagerade direkt om man gjorde nåt fel, och det händer ju att man gör:crazy:
Vad min äldsta dotter ska bli avis när hon får höra att jag ridit Maddis :rofl:
Maddis är ju hennes favorit men vi har aldrig förut fått rida henne utan ridit dom 2 äldre fullbloden som ridläraren har (ridit privat, har haft våra hästar på samma grönbete). Är nyttigt att prova på att rida olika hästar, är helt slut i benen i dag, stå i hoppsists varv efter varv, ska börja träna benmusklerna (dom som jag inte har) extra, behövs verkligen.

Hmm det där med träningsvärk är du inte ensam om.Min stolla hade stått i 3 dar och det var sååå roligt att komma ut igår.Hon började med luftsprång redan på stallplanen,vadå då hänsyn till att matte är gammal när man är glad*S*Var bra slut när ritten var över sen var det bara att ta ut dotterns häst efteråt och sen skulle åringen ut på promenad,snacka om en riktig genomkörare:)Sitter nu och samlar krafter för att orka ut och ta en ny dust med dem,fast vill inte va utan dem:love:

Är så ridsugen just nu. Har opererat bort gallan så nu har man fått hålla sig på backen ett tag, blivit mormor och det blev akutsnitt så just nu är det bara äldsta dottern som kan rida vår häst.
Tog styngen i måndags och tänkte att nu kan jag rida lektion på onsdagen men vad händer:mad: Det höll inte, sprack upp en bit när dom tog styngen så dom tejpade ihop det och får inte rida inte bära tungt. Men kommande onsdag ska:banana:jag rida! Ska ta silvertejp o tejpa lite extra, har ju tajta ridbyxor så om det skulle spricka så kommer väl inte "grejorna" så långt:idea:
Får väl ta den lugnaste hästen på ridskolan och stå i mitten om vi ska hoppa.

Här har vi en till med nyväckt hästintresse! Min dotter började i höstas och då tog jag upp ridningen igen. Jag har tokfastnat och är i stallet minst fyra dagar i veckan. För tillfället försöker jag klura ut hur jag ska få min man att förstå att jag borde ha en egen häst;-) Det har varit min dröm hela livet och nu känns det som om möjligheterna finns tillslut. Åtminstone rent ekonomiskt. Någon som har tips på hur man förklarar för sin respektive att "vi" verkligen måste ha en häst?? Gemensam ekonomi känns inte lika bra längre:-P

Jajamänsan, här ser du en kärring till. Köpte häst när jag var över 40. Hade sparat sen jag var 7...

Det är ju nu man både har råd och tid att rida när barnen är stora.

Ridning är starkt vanebildande!!!! Hästar likaså! :banana:

:bump: Min mormors bror firade sin 80-års dag med att hyra häst och galoppera på pustan i Ungern. Då kan man med sina dryga 50 känna sig som en tonåring!

Lägg upp det som så att det är en sund hobby som gör att man håller sej i trim:)Man blir mer harmonisk när man håller på med ngt som man tycker är skojigt.Annars gör du som jag ,hittar en på annons och talar om hemma att jag hittat en häst jag ska köpa;)Lycka till

Förstår dej,vem sjutton kan hålla sej från hästryggen men ta på dej en maggördel för säkerhetens skull oxå om du nu ska rida på onsdag.

Här är en till, tillräckligt galen för att skaffa en unghäst. Jag började rida vid 8 års ålder, red, hyrde och skötte hästar fram till gymnasiet, sedan tog andra intressen över. Min äldsta dotter började på ridskola när hon var 7 och jag blev så sugen igen att jag önskade mig ridlektioner i 30-års present. Jag red i en barn/tonårsgrupp;) för att tiden passade bra lektionen låg direkt efter min dotters lektion. Efter ett år slutade jag pga ändrade ekomomiska förhållanden. Vi hyrde en liten B-ponny till dottern sedan. Förra året 37 år fyllda skaffade jag en liten unghäst, som nu är 2,5år. Jag har inte ångrat mig en sekund. Det är fantastiskt att se hur hon växer med nya utmaningar.

Nu har jag påbörjat så smått med inridningen och eftersom jag endast ridit lite turridningar någon gång om året känner jag att jag måste börja träna mig själv snart för att kunna lära ut mer än grundridning till min lilla häst. Sedan har jag också blivit otroligt intresserad av körning, så i sommar kommer vi gå på inkörningskurs.

Det är fantasktiskt roligt att kunna hålla på med ett gammalt intresse. Min äldsta dotter är nu 16 år, men har tyvärr slutat på ridskola. Min yngsta dotter som mest har varit intresserad avfotboll har nu börjat rida sina första lektioner 12 år gammal.

Tyvärr har jag stött på en del fördomar från folk som tror att de kan och vet allt och som gör allt för att visa att man inte duger, om man inte har ridit eller haft egen häst som fyraåring;)

Jag har dock lyckats med att träna min lilla till att bli otroligt lyhörd för mig i träning och hantering, så jag är inte det minsta orolig. Hon är en korsning mellan Nordsvensk brukshäst och Gotlandsruss, för tillfället ca 137 cm i mankhöjd.

Kul med likasinnade!

Det var ett tag sedan den här tråden var aktiv, men jag tycker att den är så härlig....... Själv har jag tyvärr fått tagit bort min "skogsmulle" i höst efter en svårbotad sjukdom.... Så nu i stallet står det istället en 3-årig norsvensk brukshäst, med allt vad det innebär med att ha en unghäst. Verkligen nya utmaningar, jag känner igen mig i det som Vivo skriver. Här gäller det att plocka fram och träna själv på det man en gång har lärt sig (känns som hundra år sedan!). Hur går det för dig med inridning och körning? Jag har funderat på att lämna min på inkörning till någon som kan. Jag har aldrig kört mer än den lilla shettisen vi hade ett tag samt mormors arbetshästar när jag var barn och de gick dit de alltid gick! Fram och tillbaks från ladugården och mjölkpallen vid vägen......

Harligt att traden kom tillbaka.
Sorryom din gamling men en skogshast ar skoj. Mkt saker som man maste tanka pa som man forut tog forgivet.

Det har hant saker har med. Jag salde den stora garden och flyttade till ett litet torp i skogen. Granar overallt. Araben och fjordisen hanger med, OCH tva nya kom fran USA i somras. Inte de jag tankte mig men ett litet sto pa 3 1/2 samt en unghingst pa 18manader. Sa det ar fullt hus nu. Ja, det finns tva gamla spiltor i ladan som kan anvandas tror jag lol.. Nej, det ar fullt up och jag har ridforbud fram till 15 april, brot min tumme (batbenet) och absolut ingen riding sa doctor....

Sa det blir mellan snoskottningen och promenader lite traning. Dock med leran denna hosten har det varit svart. Far val spendera pengar pa grus till sommaren...

OCH, finns det ngt intresse for en reunion av tant traffen i Gbg? Jag har nu en hast tjej som ar (for det mesta) ok och kan lamna djuren... Vet inte nar men om det ar intresse kanske vi kan satta ihop ngt?? PM mig. Mia Ponnytant, ar du upp for det har??

Ha ett gott Nytt hastar alla...

Jag har köpt en Frieserkille på 170 cm och börjat ta dressyrlektioner efter dottern som är 17 år tappat intresset för ridning. Det är fantastiskt kul och till och med min man har blivit intresserad och rider lite och vi kör honom mycket tillsammans. Hoppar upp genom en pall som en gammal tant men sen känner jag mig som barn på nytt varje gång jag är på lektion och lär mig något nytt. Han är otroligt snäll och lättlärd och passar perfekt till en något feg tant.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar