Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Opps denna tråden har jag missat.Jodå här platsar jag.Sålde min stora då barnen var små,fast det tog inte lång tid innan jag blev "ponnymamma" istället.Först kom en B-ponny sen blev det en D till dottern.Den fick jag låna ibland.Sen kom en dag då jag var med som sällskap för att kolla på häst,hmm det var jag som köpte istället.Ngr år senare upprepade historien sej,var åter med som sällskap men men de här hemma tröttnade på tjatet så han hamnade hos oss oxå.Sen skickade vi dotterns ponny till hingsten 06 varav det blev tillökning 07.Nu står det 4 i stallet,så man kan väl säga att man är fast:)

vi 50 + har ett stort fikabehov:crazy:

Ni är inte ensamma! :) Vi ombörjare mellan 25 och 30 som tycks vara utrotningshotade på ridskolorna vill också ha någon att fika med före och efter lektionen, men de "riktiga" tanterna håller sig till andra "riktiga" tanter och tonåringarna tycker att jag är uråldrig. ;)

Jag försöker se till att föra hästintresset vidare till min dotter, men hon får inte ens börja på ridlekis än så det är hyfsat många år kvar tills vi kan ha ett meningsfullt ridfika tillsammans.

Människor i min ålder tycks generellt prioritera annat än hästar och ridning, om de inte har egen häst och tävlar och håller på.

Oj vilken rolig idé!! Måste leta efter din nya tråd kring detta! Ponnytant haha, där satt den det är ju jag me :laugh:

Får välan hänga på då. Ponnytant som jag är/blivit efter år av studier, jobb och OK karriär!

Det finns ju en massa Buketräffar. Tanter - var och när ska vi ses???????
Om några av er finns på västra sidan landet föreslår jag:

Lördag 21/2 i Göteborg klockan 16:00. PM:a om du är intresserad så fixar jag ngt och återkommer med plats (ledtråd - det är Gbg Horseshow och man kan fynda på Eurohorse på Svenska Mässan......!).

mitt förra svar kom lite fel..men, gud så kul idé! Måste leta efter din tråd kring detta (från en annan ponnytant!)

Ponny var det ja. Mina araber ligger mellan 140-145 cm, men oh nej de ar inte ponnyer, men hastar. MKT viktigt har jag fatt hora fran flera stallen. Sa kalla mig ponnytant om ni vill, till mig ar det en komplimang lol..
Konstigt det dar, som liten, det storre hasten var det mer roligt var det. Pappa hade en gammal kronhast som var 165cm. Alskade att rida den, kande mig jattestor forstas jamfort med den lilla (gamla stilen) Fjordhast. Och nu, ja det mindre det battre lol.. Tack och lov klarar araber ganska mkt vikt forhallande till deras storlek. Och vikt ar ju nagonting som man bar far, alldeles gratis ocksa, med beteckning "tant". Men DET, ja det ar sakert en hel annan trad lol..

Angaende "tantmote" i Gbg i samband med tavlingarna, jag har kollat med tag etc och kan faktiskt vara dar redan klockan 10 pa morgonen. Tyvarr maste jag ta ett tag hem klockan 17, sista chansen att komma hem samma dag for mig Ar nagon intresserad att motas tidigt och ha brunch/ga direkt att shoppa och ha kanske lunch tillsmmans? Skulle garna vilja stanna langre men hitta en person som kan ta hand om kritters over natten ar som att dra ut tander med pincett.
PM mig garna eller till Ponnytant som faktiskt ar "vardinnan" till detta. Jag kommer, pa nagot satt och vis lol.. Sa jag taget gick 0655hr fran Kil?? det ar bara 16 km dit haha. Stackars hastar kommer att fa en tidig morgon..

kat

KL. Ni som är intresserade av "ponnytantträff" - PM:a istället för att lägga in svaren i denna tråd.

Min separata tråd om detta plockades bort - antagligen gick den som efterlysning eller kontaktannons...... Skriv inte mer om detta för då kanske tråden stoppas - och den är ju så HIMLA KUL! Tråkigt om jag sabbat det (okunskap) - men i så fall får TS starta en ny: Kärringen är galen part II

KL
Här är ännu en tant, 40+. Hållt på med hästar hela livet på ett eller annat sätt. Först som liten med mina morföräldrar som födde upp ardennerhästar, så man fick fick med sig hästintresset i modersmjöken ,kan man säga:p Min rara morfar tyckte att tösen skulle han en egen häst i då lämplig storlek så han skaffade mej min första egna häst en vit shettis:love: på den vägen är det. När jag själv blev mamma så prackade jag på min dotter mitt hästintresse:devil:. Man vill ju ha lite hjälp med mockningen;) har nu 4 härliga hästar. Två skrotar mest omkring, en är dotterns o en är min av de två övriga. Men jag rider inte längre så seriöst mest för nöjes skull. kul att det finns så många av oss här i denna tråden.:bump:

Vilken kul tråd:) Här är en kärring till; snart 43:eek: Jag har väl ingen nytändning precis eftersom jag har haft hästar nu i mer än 35 år. Hade ett kortare uppehåll när jag bodde utanför Sveriges gränser men bortsett från det har jag nog envist hållit mig fast vid hästintresset.
Nu har jag sedan några år tillbaka dessutom köpt tillbaka mitt barndomshem, en liten hästgård, och snart nog är det fullt med hästar:angel: Det började med TVÅ...

Det känns som det enda sättet att koppla av på riktigt, att komma "tillbaka" till den man EGENTLIGEN är. Vet inte om fler har den känslan?

Det jag blir fullkomligt GALEN på är däremot att man är så j-dra osmidig! Hur gick det till egentligen? Ska det vara så himla svårt att sitta upp snabbt o lätt? Och HUR kan man efter 35 år i sadeln plötsligt bli en feglort som inte vågar rida in sin egen unghäst och inte ens ännu sitta upp själv?? Hur hittar man känslan igen tro:confused:
Har haft en period på 6-7 år med skadade hästar, avliden häst, ny unghäst, skada igen och nu ÄNTLIGEN är jag på G att ha en ridbar häst. Har inte suttit i sadeln med ngn reda på 3 år nästan, och så är min unghäst lite buuusig forfarande...

Jag har eget stall och har en jätterar hyresgäst, men väldans ung, ibland saknar jag jämnåriga kärringar att babbla o rida med:(
Kul att få läsa inlägg från er här i a f:laugh:

Osmidig?? kan val aldrig tanka mig du ar.. lol. valkommen in i medelaldern ... Jag har haft min snickare att bygga mig en "stepstool" som har 3 trappsteg och nar jag ar pa toppen, behover jag "bara" svanga benet over hasten (som forhoppningsvis INTE har flyttat pa sig) och sitta ner. Just det, sitta NER pa hastryggen. Nagot som jag har upptackt verkar vara mer skonsamt for de stackars krittern. Det finns massor av orsaker till att det ar bra, men mest for mig. Jag kan bara inte komma upp i sadeln utan hjalp.

Om nagon ar intresserad i stepstool sander jag garna matten. Och det ar INGET fel att inte kunna komma up pa er pallar, saken ar att ni AR dar och fortsatter med ridningen..

Vantar pa den dagen de far lyfta mig med kran for att satta ner mig pa en SHIRE hast....

kat

Pall är bra! Om hästen finns kvar d v s...mitt kvicksilver till häst är nog av annan mening:D Allvarligt talat så har träning med pall påbörjats på unghästen eftersom jag inser att han inte kommer att acceptera att ha en osmidig tant hängandes i sidan vid uppsittning.

På förra hästen så var det pall som gällde redan då och han stod helt stilla vid uppsittning - för att sen dänga av en SENARE på ridturen istället:cool:
Smart pålle.

Jeeves,
tankte pa en sak betraffande pall/stepstool. Nar jag tranade den sista hasten , ja innan den jag haller pa med nu alltsa, Jag gjorde det fran bada sidor. Har upptackt over aren att man faktiskt ibland maste sitta upp fran "den andra sidan". Och de flesta hastar har ingen ide om det, vilket betyder de star inte stilla och ar radda och mest vanligt... startar att ga ivag..
Sa nu ar jag darute och kravlar pa bade fran hoger och vanster. Stackars araben ar helt vimsig i skallen..lol..

Sta still och sen putta av dig ar INTE trevligt. Och mestadels finns det ingen stor stenbumling i narheten heller.. .. Smart hast du hadde lol..

kat

Ja man slarvar nog med det mesta när det gäller att göra saker med hästen från båda sidor tyvärr...

Med åren har jag kommit fram till att man ska ha korkade hästar, de är MKT lättare att lura/lära;)

När jag kom fram med pallen/stolen första gången i mitt förra stall så var det en del som log imugg,,,,, Jag kunde skylla på att jag har en bomlös sadel och då måste man sitta upp från en pall.... I ärlighetens namn så är jag väldigt glad för det.... När man har kommit över 50 så är man inte specielllt smidig... Men jag vill rida iallafall,,,,,I mitt nuvarande stall är det mera så: Jag lånade din pall...Det är helt ok, låna så mycket ni vill..... -När du inte orkar rida mer, tror du jag kan få "ärva" din pall.... Visst, helt ok.....Jag hjälper gärna mina medsystrar.... Vi som inte är helt unga, men älskar hästar över allt annat.....Är det bara en pall som behövs för att göra oss lyckliga.... Då delar jag gärna med mig....:)

Hej!

Kan man inte bara säga att ny forskning visar att hästen tar skada av att man hänger på ena sidan när man ska upp??? :angel: Man behöver ju inte låtsas om att man inte läst nån sån rapport... Men jag tror i o f s att det är så. All träning man gör ska ju göras liksidig. Då kan det ju inte vara bra att man klänger som en galning från ena sidan. Då kanske nån tycker att man ska sitta upp från höger lika mycket som vänster och DÅ får man nog skylla på att man gjort det så många gånger från vänster under alla år man ridit så att man förmodligen hamnar bak-och-fram om man försöker sig på något sånt. Alltså är det bättre för hästen att man sitter upp från pall!

I det stall som jag stod i för ett par år sen där användes pall av alla i stort sett, i alla fall vuxna som red på stora hästar. Det var ju skönt! Ingen tittade snett! Men själv känner jag mig lite klumpig och osmidig när jag sitter upp från pall men som sagt: om det är det som behövs för att man ska kunna fortsätta rida så fine för mig!

/Ewa :)

Det har med pall.

Det AR faktiskt bevisat att en hast som har blivit anvand "med pall" har battre ryggmuskulatur langre fram i livet an en som har bara blivit "satt pa" fran EN sida sitt hela liv. Vore kul att MRI ryggarna pa ridskolehastar och see hur mkt storre musklerna ar pa vanster sida.....

Sa "palla pa", ung eller gammal, och det ar ju mer sakert ocksa, jag sjalv had en olycka dar hasten blev skramd just som jag var pa vag upp och blev dragen 200 meter genom hagen. Fastnade i stigbygeln.. Tack och lov hade jag hjalm och det "enda" var en vrickad ankle och skrapsar. Det kunde ha blivit mkt varre dock.

Och om ngn skrattar bara le tillbaka och sag inget alls, lat dem fundera lite...

kat

Jag är Karlstadbo o tant :D
Men jag har alltid hållt på med hästar och för närvarande har jag 8 st , men det är av den eminenta rasen som springer runt ovalen på travbanor :love:
Har tyvärr inte tid att "okynnesrida" längre ... :cry:

KL

Jag är verkligen en tant som passar i den här tråden:D

Ang pallar så tyckte jag förr länge de var tantigt :o att hoppa uppfrån något och inte från marken. Sen flyttade jag tilll kompisens galoppstall helt och hållet och så småningom började även jag använda stegen/pallen (som man alltid haft i såna stall, försök komma upp i galoppsadel utan....

Och nu gör jag självklart det sen flera år, inte för att jag är tant:devil: Utan för att det är så mycket bättre för hästen och sadeln och så himla bekvämt
vilket man inte fattade förr:o

Red från det jag var 6-15 år, fick sluta för att jag utvecklade astma och hästallergi:cry:. För tre år sedan började yngsta dottern att rida som sjukgymnastik och då mannen inte har någon hästvana var det jag som åkte till stallet med dottern. Det gick ganska bra med allergin och jag tänkte att om jag ändå utsätter mig för hästar så vill jag ju också rida.:d För ca ett år sedan började jag rida lektion i en seniorgrupp och blev återfrälst. Det finns inget annat i huvudet och kompisar, kollegor och familj är ganska trötta på mitt tjat om hästar. Jag köper varenda hästtidning jag kommer över och surfar runt på hästsidor. Har sedan ett halvår varit medryttare, letar nu egen häst (har kollat hästannonser nästan varje dag i 7-8 månader) och imorgon skall jag åka och titta på en som verkar väldigt intressant.:love:

En gammal flickdröm håller på att förverkligas!:p

PS.
Jag är snart 39 men när det kommer till mitt favoritämne hästar så känner jag mig som 14 igen.:D

Det här med pall är en kanonbra idé. Jag har inga problem med att hoppa upp på vanligt sätt men använder uteslutande pall. På "min" ridskola sitter alla upp med pall - ponnyryttare, storhästryttare, barn eller vuxen - spelar ingen roll, alla ska använda pall. Oftast bär ridläraren runt pallen mellan hästarna eller så leder man fram hästen till pallen och sitter upp. Beror lite på vilken nivå det är på ridgruppen. Jag brukar slänga upp ryttaren som ska ha min häst nästa lektion. Ser sällan någon sitta upp utan pall på ridskolan numera.

Vi är väl en blivande tantgrupp på ridskolan. Tanter är vi nog en del men känner oss inte som det. Några av oss har ridit ihop sen -93 med lite pauser för barnafödande. Förvarnat ridläraren om att hon får starta en pensionärsgrupp med oss sen, och då är även hon pensionär, så hon har väl all tid i världen.

På "min" ridskola får man bara använda uppstignings pall i undantagsfall (tycker jag borde vara ett sånt fall). Jag länger stiglädret lååångt men då när jag äntligen får i foten o kommer upp då räcker ju inte andra benet till så jag får häva mig upp, tjockmagen är i vägen rumpan rätt upp, måste se ut jag vet inte vad :banana:, tur att dom flesta av ridskolehästarna inte rör sig i onödan utan står still. Fullbloden då får man använda pall som tur är.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar