Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Jag höll på lite med hästar när jag var yngre,sen blev det inget mer!
Sen kom barnen,och det blev ridskola..och jag på läktaren!
Sen kom ponnyn till barnen..
Sen kom hästen till mamma..

Nu blir jag 45 i år,och denna står i stallet!:love:
22148074.jpg

Hej, det här var en kul tråd. Jag är ny här på Buke, men har varit inne och läst en hel del under det sista året. Blev så glad att se att det finns fler som jag. Som har tagit upp hästeriet på gamla dar. Jag började att rida som barn/tonår, bodde då bredvid stallet som bara låg på andra sidan gatan. (Jag bodde då i en större stad i Ö-land). Där tillbringade jag i stort sett all min lediga tid. Man fick lära sig att hantera häst/stall från grunden, gud nåde den som försökte att smita undan mockning, sopning etc för att bara gosa med hästarna. Då blev det inga extra lektioner eller andra förmåner. Att vara i stallet var att se till hästarnas bästa. Men jag som många andra, fick lite andra intressen i de övre tonåren, jobb och ja ni vet va.... Men under alla åren från 16 till 48 så har jag kommit tillbaks till hästarna. Har 2 döttrar men tyvär så fick de aldrig det rätta hästintresset, till sin mammas stora sorg.. Jag har under åren ridit på ridskola, kompisars hästar och även varit medryttare. För ca. 3 år sen fick jag äntligen bli hästägare, (då hade jag fått byta ut man och bostadsort). Nu har jag en riktig "skogsmulle" som jag rumlar runt i skogen med och är så lycklig......

:)b Vad roligt att läsa om att så många återvänder till stallet igen efter år av "vanligt" liv. Som jag skrev tidigare är jag en av dem och när jag läser här och tänker tillbaka så ploppar även minnesbilder upp från den tiden då vi köpte vår första valack för ca 10 år sedan. Vi stallade in honom på en större anläggning där jag som liten hängde all ledig tid.
:laugh:Döm om min förvåning då de flesta hästfantasterna från den tiden fanns där men nu som mammor och pappor! Barnen hade fått ponnys men de som var/är mest i stallet är deras föräldrar. Vi hade syjunta bla då täcken behövde lagas:angel: några tog med sig sina symaskiner och sedan var det full rulle på lagning och lappning av hästprylar. Det fikades, putsades och fejades och vi hade himla roligt. Nu har vi eget ställe men det är väldigt många goda vänner man fått tack vare hästarna och sådana man aldrig hade träffat annars. :bow:
Det finns en intressant avhandling som heter "Över alla hinder" (vars författare jag inte kommer ihåg just nu) som handlar om just hästtjejer som återvänder till stallet efter många år av annat liv...hur stalltiden format dem som vuxna människor samt hur de upptäcker att de saknat hästmiljön mer än de anat. Då de träder in i stallet igen och andas in dofterna så kommer alla minnen och en längtan tillbaka som ett slag i magen.

Senast ändrad av en moderator:

Åhh! Sitter och önskar att jag kunde hitta ett sånt ställe med tanter som jag!:D Känner mig lite ensam i stallet ibland. Önskedrömmen vore en stor anläggning med bra rutiner för hästarna och mycket utevistelse, eget ridhus och ridbanor, en terrängbana (:eek:) och en stor sadelkammare kombinerat med fikarum....där ska tanterna sitta och fika, tillsammans med sina barn. Och hålla syjunta med täcken...Barnpassning när man behöver rida vore heller inte helt fel!!:idea:

Någon som kan tipsa om ett sånt ställe?:d:D

Ja, just det: gärna en lösdrift för blivande stjärnor också! Och möjlighet att inhysa dräktiga ston...och en plats för transporten inomhus....har jag glömt något?

Underbar tråd! Även jag en hästgalning 50+ ridit sen barnsben men haft uppehåll i perioder, de sista 10 åren har allt ökat på vartefter. Just nu finns en connemara i familjen till dottern, och nu har jag vilda planer på att starta ett connemarastuteri i liten skala :D efter alla år på ridskola, medryttare, fodervärd oftast med svenska halvblod (gärna gamla stela sunkfuxar inhyrda från militären) är jag nu helt såld på connemaror. Tänkte avla fram en överhöjdare till mej själv sisådär 1,55 el dylikt. Alternativt köpa ett dylikt sto som kan bli första avelsstoet. Måste bara lösa uppstallningsfrågan då hela familjen inte är stallgalna tyvärr..och ej vill flytta ut i bushen där de här stallen kan hyras..

Håller på med stort nerbantningsprojekt så jag även kan ärva över dotterns connemara sen när det är aktuellt..har ridit vår ponny end el dock o han verkar inte bry sig. men ändå.

Förra inlägget är ju också helt underbart, jag som oldie gnäller alltid om att det fikas för litet och att alla bara rider och går hem osv. vi 50 + har ett stort fikabehov:crazy:

O ja, fikat är viktigt!
Så roligt att läsa om alla lite till åren komna entusiaster! Jag är också en sådan, håller på med avel och ridning och är helt uppslukad av mitt intresse. Hade ett långt uppehåll när barnen var små, och tyvärr var det ingen av dem som ärvde mitt intresse, så nu kör jag på för egen maskin och hämtar inspiration av alla vänner man får inom hästeriet.

Kanske en långritt till våren med tillhörande fika kunne vara något . Sen försök o få upp gubbarnar till häst så det blir lite flera o sedan kan de ju bli lättare att få saker igenom när man är två om det..... talar av egen efarenhet:angel:

Här en galning till. Är 47 och har hållit på med hästar till och från sen barnsben. Nu har jag en arab och en newforest+ att jag har börjat rida islandshäst också.

Kanske en långritt till våren med tillhörande fika kunne vara något . Sen försök o få upp gubbarnar till häst så det blir lite flera o sedan kan de ju bli lättare att få saker igenom när man är två om det..... talar av egen efarenhet:angel:

Det är en Fäntastik Ide Todd, vi har gört så i America, site kompiser träffas på ett bra stället för en Week-End Ride!
The Arizona Desert Riders ännörda rid tur i dom olika State Parks.
Vi kunda göra lika dan, non som bor nära en bra rid lid och en Träff Point.
Hur många skulla vara intreserad?
Arizona

Man är inte äldre än man gör sig:bump:
Jag är äldst i stallet jösses jag skulle kunna vara deras morsa egentligen.
Men vi har kul ihop och det är huvudsaken.
I min förra ridgrupp på ridskolan var jag och kompisen äldst haha...
Dom skojade jämt att typ akta så ni inte ramlar av och bryter nyckelbenet,det tar längre tid för äldre att läka.
Men vi satt kvar i sadeln hela terminen vi gamlingar.:banana:

*kl*

Vilken härlig tråd! Underbart att det finns fler tokiga tanter än mig! :p

Jag har alltid, i hela mitt liv, älskat hästar. Red som barn och tonåring. Hade en bästis vars pappa hade några travhästar. Vi tjejer bodde i stallet. Skötte, red, körde, följde med när de startade... Red också på ridskola många år.

Högsta drömmen som barn var att få ha en sommarhäst, men den uppfylldes aldrig. Mina föräldrar förstod nog aldrig hur jag brann för dessa hästar.

Jag höll på tills jag var runt 18-20 år. Då slutade jag. Flyttade till storstan, fick barn och familj. Livet rullade på.

Tills yngsta dottern var 6-7 år och började på ridskola. Då var det som att få en smäll i magen! :D HELA intresset kom tillbaks i full kraft. :)

Jag började rida lektioner. Efter ett tag blev det en medryttarhäst. Sedan foderhäst. Sen en egen. Och en till. Och en till ... Nu bor vi på hästgård och har några hästar här. Dottern är 20 och håller fortfarande på. Helt underbart.

Någon skrev om tanterna som sitter med laptopen i soffan framför TVn, smuttandes på rödvin. JA, vad jag känner igen mig! Fast vinet är bytt mot ett gott öl istället. :rofl:

Så kul att höra att det finns fler tokiga tanter än mig! :bump:

Norrland

Får välan hänga på då. Ponnytant som jag är/blivit efter år av studier, jobb och OK karriär!

Det finns ju en massa Buketräffar. Tanter - var och när ska vi ses???????
Om några av er finns på västra sidan landet föreslår jag:

Lördag 21/2 i Göteborg klockan 16:00. PM:a om du är intresserad så fixar jag ngt och återkommer med plats (ledtråd - det är Gbg Horseshow och man kan fynda på Eurohorse på Svenska Mässan......!).

Jag tycker det är bra att många älder börjar rida, roligare med stor variation på ridskolorna :D

Får välan hänga på då. Ponnytant som jag är/blivit efter år av studier, jobb och OK karriär!

Det finns ju en massa Buketräffar. Tanter - var och när ska vi ses???????
Om några av er finns på västra sidan landet föreslår jag:

Lördag 21/2 i Göteborg klockan 16:00. PM:a om du är intresserad så fixar jag ngt och återkommer med plats (ledtråd - det är Gbg Horseshow och man kan fynda på Eurohorse på Svenska Mässan......!).

Synd, synd att du bor i fel ände! :)

Norrland

Finns det inga tåg som går från Norrland?;)

WOW, detta ar helt underbar trad!!!!

Jag sitter har pa min hastgard, massor av gastrum i mitt hus och for narvarande 4boxar i stallet. 3 mer kommer i sommar. Hagar och tons av ridvagar....Kom och halsa pa....

Arizona, jag ar fran Texas sa jag vet precis vad du pratar om. Problemet i Sverige ar det finns inga omraden dar man kan gora en trailride (traditional), men dagsritter gar ju alltid. Jag ar mer an villig att upplata garden som samlingsplats om nagon ar intresserad.. PM mig garna.

Ponnytant, jag kan inte hitta din trad, vill garna komma men har ingen "djursittare" om jag inte kan gora det over dagen vill saga. Snalla, kan du pm mig mer detaljer?

Och sa var det det har med hastar..... Nagon av Er "gamlingar" som red med "Tant Ella" pa Ostermalm pa 60-talet? Dar startade jag med lilla Rasmus, som fick mig att inse att sagspan var inte trevligt att fa i byxorna.... Men vilken hast han var. Typisk ponny...

Sa blev det foderponny (arabkorsning) och jag var sald pa att jag skulle ha en egen hast. Pappa vagrade, aven om han sjalv red emellanat. Furuvik had fjordhastar som gick pa foder pa vintrarna, had en for flera ar, tills jag flyttade till Goteborg for gymnasium och uni.

Jag hittar en oregistrerad arab, red pa ridhuset och had den stallad dar. Talade aldrig om att jag hade blivit med hast, utan det var "just en hast jag hade lanat from kompis".... Tyvarr var jag tvungen att salja, det blev for dyrt...

Sa borjade mitt nya liv. Utanfor Houston Texas dar jag hittade Thom McNair, pa sin tid en av DE arabtranare. Hur manga boxar jag stadade, timmarna jag spenderade tvatta hastar och rykta... men det var sa skoj.
Och det tog ju inte lange forrann jag hade egen hast. Priserna ar ju inte de samma dar som har. Man kan faktiskt ha rad med hast i Texas...
En led till tva, till 3 och till 4. Sen blev det 5 och 6 och 7.. Det far vara nog sa make och barn. Ja jag hann faktiskt med det ocksa i allt ihopa. lol... Tack och lov var de ocksa intresserade och vi red manga trailrides, bada sjalva och organiserat.
Sa 20 +ar gar och jag ar fortfarande i hastvarlden. Jag har for tillfallet med mig i sverige en arabvallack, samt den gamla fjordstoet som bor har some sallskapsdam.. Till sommaren kommer en av mina avelston (gravid forhoppningsvis) och en ettaring unghast. Nasta ar min 10ar ridhast och det andra avelstoet.. Stallet ar fullt igen...
Jag sat harom kvallen och raknade ut vad jag har spenderat under aren, i alla fall de sista 5 or sa, och visst en resa runt jorden pa ett lyx fartyg kunde ha varit trevligt ocksa.. Men jag angrar mig inte alls. Hastarna har gett mig sadan gladje och genom dem mott sa manga trevliga (och inte sa trevliga ocksa) manniskor att det har varit vart varenda ore.

Jag vill garna soka medlemskap i TR och ar villig att kanske aven gora det mer formellt. vet inte om man kan ha ett speciellt stalle att skriva pa, kanner till Yahoo och grupperna dar. om det finns intresse.

Mestadels letar jag efter kompisar att rida med. Nagon in Warmland nara kanske??

Kat

Åh det där lät underbart. Men den här tanten kan nog inte :cry: Kassakistan kommer att vara rätt tom just då. Jag och barnen åker nämligen på en tvåveckor lång trip till Thailand på tisdag :banana:

Älsklingshästen får vila under tiden, eventuellt ska en av dotterns kompisar ta ut honom på en och annan skogstur. En månad senare så kanske jag skulle kunna... fast då är det ingen horseshow förstås...

Jag hoppas det blir fler tillfällen. Kanske kan vi ta en häst-tant-träff i Thailand.....?!! He He. - eller kanske någonstans i Mälardalen i samband med ngn clinic eller annat arrangemang????

Är inte nå't avis på dig förresten (morr!). Ha det bäst på resan! Jag har iaf noterat ditt alias.....

Du har fått PM.
Vilken intressant historia du har!!!!! Det är så givande att träffa andra "hästtanter"!!!! Jag är född 60 och jag NJUTER av att träffa andra som har lång erfarenhet och ta del av deras berättelser. Du har ju massor att dela med dig av!!!!! Jag har för längesedan insett att man bara hinner "självuppleva" en bråkdel och jag är en SVAMP när det gäller att suga åt mig andras berättelser!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar