Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Vem är det som inte tillåter er att använda pall? Verkar helskumt tycker jag.

Har hört att en av de största belastningarna för häst och ryttare är just uppsittning. För hästen därför att mycket tyngd läggs på en sida och den måste "hålla emot" och för ryttaren just för att man tar i och vrider sig samtidigt. Ingen sjukgymnast skulle väl rekommendera en patient att belasta och vrida sig samtidigt?

Sa dumt, sag till din instruktor att det ar battre for stiglader, hastens ryggmuskler och aven sadeln att folk anvander pall. Visst ar det bra att kunna, men tank alla de som kanske har ett handicap av ngt satt, och inte KAN sitta upp utan pall.

Jag letar fortfarande efter artikeln som jag har om ryggmuskler. Jag vill posta den och da kan ni copy och sticka under nasan pa "dumma" folk/instruktorer etc...lol

kat

Vissa ridlärare på ridskolan där jag rider, vill gärna att man åtminstone visar upp att man har tekniken att komma upp utan pall. Sedan går det bra att använda pall efter det. Det är mest när man rider ut som det är viktigt att kunna ta sig upp utan pall. Vore trist om en hel grupp var tvungna att sitta av och leda tillbaka hästarna bara för att någon ramlar av och inte kan ta sig upp igen. Händer det så händer det ju alltid längst bort från stallet. :D

På min egen häst använder jag nästan alltid pall trots att han är en liten plutt i jämförelse med ridskolehästarna. Från pallen behöver jag inte ens sätta foten i stigbygeln utan jag kan lägga över högerbenet medan jag står kvar på pallen. :p

Ooops!:o
Jag vet inte om jag kommer upp längre utan pall...

Efter barnuppehållet så använder jag alltid pall. Pållen är 174cm och jag 167.
Innan dom 3 graviditeterna så tog jag mej upp på 184cm häst via stigbygeln, men nu vet jag inte.

Fast en sak vet jag - jag hittar alltid ngn lämlig sten eller kulle att kliva upp på då¨jag är ute i skogen och av ngn anledning måste sitta av.

Haha! Pall har jag använt i många år redan, men jag har klätt ut den till stabil ryktlåda som jag diskret burit ut innan jag kommit ut med hästen:angel:...:D.

Nu har jag ett stall med inbyggd pall, en höjd som är inhägnad med stabila stubbar man kan stå på! Perfekt! Nu har jag dessutom en liten häst, så står jag där borde jag kunna svinga ena benet över henne bara. Har inte provat ännu då hon inte är inriden, men vänta bara till hösten! Jag skyller på sadeln, har ju köpt ny och vill inte dra bommen sned om någon undrar....

Det är nog ridläraren som inte orkar springa o släpa runt pallen till alla oss tanter o gubbe som ska upp, till vår egen häst skulle jag aldrig ens försöka ta mig upp utan pall.

Jag vet inte riktigt vad du menar med traditional trailride men jag har kikat på en ridled som går runt sjön Skagern (har campat där och joggat en bit på leden) och tänkt att det vore härligt att få rida där men jag har inte haft egen häst.:cry:

Nu håller jag ju på att köpa min första häst :banana: och är väldigt sugen på att rida Skagern runt. Ridleden är 10 mil med övernattningsmöjligheter längs vägen. Får man en sommar med bra väder är det nog en fantastisk upplevelse (det är det nog i vilket väder som helst iofs).

Kika in på länken, det kanske vore något om man kunde bli ett gäng "tanter".

http://www.skagernrunt.se/

En traditional trailride i USA och en in Sverige are tva HELT olika saker.. visst jag har sett och hort om Skagern runt och visst kan det kanske vara skoj. Men med de regler och regulationer som finns i detta landet, till exemple du kan inte knyta fast din hast utanfor trailern, tja, det ar just inte detsamma.
Jag red ett ar, fran Matamoros Mexico, till Houston Texas (jag tror det var ungefar 600 miles) och det tog 3 veckor. Vi campade ute i naturen, efter att fragat lokala sheriff om vi kunde stanna dar, alltsa inga trailers med oss, vi had allt vi behovde PA hasten. det var mig sjalv och 4 fran riktigt sodra texas.. Om vi behovde ett bad, parkerade vi hastarna utanfor ett motel, hyrde ett rum och duschade. Det var inte fragan om ho utan vi kopte efter vagen eller hastarna fick ga med hobbles (som jag inte vet vad det heter pa svenska) och ata gras over natten. Visst bade folk och fa tappade en massa vikt lol.. For min del var det jattebra. Men det finns ocksa andra sorters trailrides dar man har mat som vantar, sin truck och trailer ar parkerad och man sover antingen i trucken eller i trailern med hasten utanfor. Och det ar ofta en dance pa kvallen dar man campar. Jatteskoj. Nasta dag rider man vidare, en 50-100 personer manga ganger. Och kommer till nasta stalle, samma sak igen, Man parkerar hasten och ater och sover.
Skagern runt kanske kan vara ngt. jag far lasa det battre och se om det ar ngt for mig personligen men tror att man kanske kan fa ihop ett gang.. men som sagt, det ar inte det samma.
kat

300 miles / 3 veckor. DET vore nå't! Vilket spännande liv! Det ska bli jätte kul att träffa dig och får höra mer!

Chou Lan kommer också med på tantträffen förresten............. Shopping till nya pållen (hoppas besiktningen gick bra!!!!).

Ponnytant,
kommer vi att traffas tidigare? Jag kommer till stan redan klockan 10 och om vi skall motas 1600 tja, da far jag saga hi och bye och ta mig till stationen for tag klockan 1700.
Send mig pm eller ring..
kat

Chou Lan kommer också med på tantträffen förresten............. Shopping till nya pållen (hoppas besiktningen gick bra!!!!).
"

Det är inte bara en ny pålle, det är min första pålle!:)

Han gick igenom besiktningen utan anmärkningar :bow: och veterinär tyckte att han var en trevlig häst så nu är det klart, det är hästen jag skall ha.:love:

Det skall bli roligt att träffas och få tjata häst!

Jaaaaaaaa - tjata häst är välan lajbans!
Grattis till dig då! Jag känner mig lite "hästvill" just nu. Dottern har sin D-ponny, men eftersom vi just bytt stall är jag av med mina "adepter" - en blanding av ponnysar + en storhäst som jag SAKNAR! Vi flyttade dotterns pålle till ett "islandshäststall" den första januari - och jag känner mig fortfarande lite vilsen där eftersom jag inte har några 4-benta kompisar (förutom dotterns ponny då - men det är ju HENNES!). Det är många privathästar - och man kan ju inte bara gå och "ta en". Får väl börja på ridskolan så man lär känna ridskolehästarna - men det blir inte samma sak eftersom jag inte känner att jag kan tillföra något nu. Jag red islandshästar en period - men det var typ 100 år sedan..... Fast det var egentligen då jag verkligen "fattade" gångarter och den påtagliga effekten av väl timade halvhalter så jag kanske kommer in i det. MEN just nu drömmer jag om EGNA HÄSTAR......... Gärna tre i olika stl - någon man kan rida och ett par man kan jobba med långa tyglar och klickerträna..... En fjording, en exmooreponny och ett russ vore smaskens att ha i hagen! Och en frieser. Och............. jaaaa *drömmer*

Om du inte bodde så långt från mig så kunde du kommit hem och "lånat" mina pållar när som helst! Jag har; en nordsvenskåring som ska pysslas o promeneras med, en shettis som ska köras, en till shettis som ska "gosas" med o en welsh cob som är "liten storhäst" och som jag behöver medryttare till:angel:

Det är väl en rätt bra spännvidd på olika raser o storlekar o åldrar;)

Hoppas ni får en trevlig träff, synd att man inte kunde vara med bara.

Ponytant,
Jag har en kompis som foder upp russ. Honbor i Bullaren (norr om Uddevalla) och har flera som ar for salj. Lat mig veta om du ar intresserad sa far du phone och sant. Verkligen fina hastar.. och jag sager det, jag som tycker bara om arabians.. lol..
kat, som har en fjording, en arab och en shetlandspony ihyrd....

Jeeves och molholmarabs. Vilken UNDERBARA blandningar ni ståtar med!!!!! Just sådana "packs" jag vill ha!
En "liten storhäst" av modell welsh cob vore perfekt till en ponnytant som inte riktigt gillar när steget blir FÖR långt.

Tyvärr får jag säga att just nu blir det till att drömma för min del..... Tiden finns inte för eget hästeri pga massa jobb (som jag iof trivs med - men det innebär en del resor och kvällsjobb). Jag får engagera mig i dottern med ponny istället - men man vill ju inte vara ett plåster HELA tiden. Om jag gör mig nyttig får jag förstås "vara med" - men när hon sedan rider iväg på SIN underbara ponny står jag där och är avundsjuk! Och nu har jag inte ens en häst jag kan ställa mig att RYKTA (som jag tycker är så roligt! Faktiskt!). Man får borsta på ett täcke eller putsa på en sadel Hå hå ja ja....

Äsch - jag hoppas ni förstås att jag överdriver aningens. Jag trivs gott även i detta ställ och tycker om att vara där! Bättre än TV-soffan!

En av mina gamla elever, manlig 45-50-års åldern ca red på ridskolan några år och köpte sedan egen häst. O en till, o en till... Hade till slut (sista jag hörde) 5 hästar som han tävlade lätta klasser med!!!:D

Sedan flyttade han även ihop med en duktig dressyrryttarinna och skaffade en mindre anläggning... Superkul att folk satsar!

Du har tur som har en dotter som är intresserad av hästar, mina döttrar blev aldrig det till min stora besvikelse. Då fick jag själv bli medryttare, ta hand om andras hästar etc. Sedan då man började närma sig 50 trodde man ju aldrig att man skulle få bli hästägare. Men man ska aldrig ge upp sin dröm rätt som det är slår den in. Min häst som är en korsning fjording/halvblod är alldeles perfekt till mig. Lagom hög (ca.150cm i mankhöjd) tycker att det är lagom att ge sig ut på ridtur ca 3-4 gånger i veckan, blir inte stökig om hon får stå ett par dagar. Jag har många ursäkter för att inte ge mig ut att rida den här årstiden.....det är för kallt, blött, halt, mörkt, hårt etc:angel:...... det är mysigare att bara pyssla om henne i stallet... Man rider ju inte likadant som när man var yngre, man vet ju hur ont det gör att trilla av. Kroppen är ju inte precis likadan som den var för 30 år sen, tyvärr:cry: Men man får bita ihop och tänka bort stela och onda leder, för :love: man hästar så tar man det....

DU GER MiG HOPP!!!!! Alltså - hur gammal var du när du skaffade din första egna häst??? Fjording/halvblod på 150 - MUMS!!!! Inga större bilder på pållen?

Jag tycker du skulle starta en ny tråd på temat : Hur gammal var du när.....? Kul det där kisse skrev (#156) - MAN börjar rida i 45-årsålsern. Skaffar 5 (!!!) hästar och flyttar ihop med dressyrryttarinna! Det skulle jag vilja läsa ett reportage om!

Wow, fjord/warmblood maste vara ngt.. Onskar min var sa laid back.. det ar hon inte. lol..
Jag har sett fjord/arab cross, blev en excellent endurance ponny. Och valdigt fin att se pa ocksa. Arabkropp med hangande tvafargad man, i fjordgul.

Det spelar val ingen roll nar man borjar rida egentligen. sa lange som man kan. Bara att komma ihag muskler och ben ar inte i samma kondition som nar man var 13 eller 14.. Min cousin har tagit upp riding igen, efter slussat 2 dottrar igenom hastvarlden. De ar nu i ovre tonaren och mer intresserade av killar och att sova pa lordagmorgonen.. lol.. Birgitta har deras firsta hast som ar 24 tror jag och hon vill borja rida ordentligt igen nar solen har kommit tillbaka. Toppen, hon bor nara sa da far jag sallskap ocksa.

Och jag var 5 nar jag borjade rida pa allvar (se tidigare inlagg), och slutade aldrig.. men kudos till alla tanter OCH gubbar som kommer tillbaka. For det ar ju sa mkt roligare att spendera pengar pa hastar den segelbatar..eller jorden runt resor..

tant kat

Jag var 48 år när jag fick chansen att skaffa egen häst. Det är ju mycket som ska stämma. Vi hade flyttat ut till "riktiga bonnalandet" och grannen som hade stall hade ett par boxplatser lediga. Så jag började leta på alla hästannonssidor och hittade min häst och hon gick ihop med en shettis som var hennes bästa kompis. Så vi tog både två..... min sambo hade en dotter som då var 6 år, perfekt då fick ju hon också en häst. Men hon tröttnade efter ett tag efter som han är som shettisar är envis, busig och en egen vilja. Han hade även problem med fång och då kunde han ju ändå inte gå ihop med den stora hästen, så jag sålde honom. Flyttade min häst till ett stall ett par km hemifrån och där trivs vi alldeles förträffligt både häst och människor.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar