Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Moholmarabs: Otur med tummen, det blev ett långt riduppehåll för dig:( Härligt med ett torp i skogen, det är ungefär som jag bor med, fast jag har min häst inackorderad i ett stall ca. 3km hemifrån. Det fungerar jätte bra, det är ett riktigt toppen ställe.
Zerolina: Kul med en Frieser, de är ju så häftiga. Var på premiering på Nobynäs i höstas och tittade på ett helt "gäng" med läckra hästar. Men 170 cm det är högt, jag skulle behöva stege för att komma upp (eller lyftkran) man blir ju inte smidigare med åren direkt.... Visst är det jobbigt det där med att man inte är så tuff längre i sin ridning. Vet ju nu att det gör ont om man skulle råka trilla av. Ibland är det inte så bra med erfarenhet!!! :))

:bump: Min mormors bror firade sin 80-års dag med att hyra häst och galoppera på pustan i Ungern. Då kan man med sina dryga 50 känna sig som en tonåring!

Vi hade en gammal gubbe på ridskolan, (han VAR gammal) och han envisades med att vara med på hopplektionerna:crazy:. Till slut tror jag han bara hade dressyrlektioner, för vi var ju rädda att han skulle dö framför ögonen på oss. Men han sa att då skulle han dö lycklig.
Ni som kommer ihåg honom glömmer nog aldrig Stig.

Lite så försöker jag med att tänka, när jag tycker att det är lite otäckt..... Vad är det värsta som kan hända? Jo att man slår ihjäl sig. Då har man iallafall gjort det man tycker är allra roligast här i livet, att rida och umgås med hästar. Knäpp tanke kanske ni tycker..... visst men lite galen ska man nog vara, det underlättar i vissa situationer.... :) Önskar förresten alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR, med alla era pållar och hästdrömmar.....

åh vad jag önslkar de fanns några kärringar å gubbar å rida ut med....inge fel alls på ungdomarna..de är jättetrevliga å justa :D

Eb fördel med att bli äldre är att reflexerna avtar liksom...man reagerar inte lika fort vilket är en fördel när Gangstern gör et bocksprång i ren glädje å husse får göra marksyn

Man hinner spänna sig å ta emot förrän man spottar grus å gammalt lingonris och gangstern vänder sig om och undrar om man inte skulle med längre.

Lite stel å blåslagen men ännu inga ben brutna men man känner att man lever

Fram för mer hästar åt gammlefolket å jädrar va adrenalinet flödar när gran å fur står som spön i backen i galoppen....

fast lite tokig ska man nog vara:)

åh vad jag önslkar de fanns några kärringar å gubbar å rida ut med....inge fel alls på ungdomarna..de är jättetrevliga å justa :D

Eb fördel med att bli äldre är att reflexerna avtar liksom...man reagerar inte lika fort vilket är en fördel när Gangstern gör et bocksprång i ren glädje å husse får göra marksyn

Man hinner spänna sig å ta emot förrän man spottar grus å gammalt lingonris och gangstern vänder sig om och undrar om man inte skulle med längre.

Lite stel å blåslagen men ännu inga ben brutna men man känner att man lever

Fram för mer hästar åt gammlefolket å jädrar va adrenalinet flödar när gran å fur står som spön i backen i galoppen....

fast lite tokig ska man nog vara:)

Ha ha! Det låter friskt ,härligt att läsa.....Trodde att jag var den enda 50 + som var heltokig... eller vad man nu ska säga. Här kring mig finns det inte in som många som rider "seriöst" känner mig ganska ensam när man rider på kvällarnar till guppande panlampa.
Även när man ska starta i en hopptävling ,hur många 50 + finns det som tävlar i lokal hoppning:eek:....??? Så jag håller med " Fram för mer hästar åt gammlefolket" Och sitt inte inne i stugvärmen o gottar er utan ut och motionera era hästar:):mad:

:bump::bump:

Hejsan! Nja - jag kommer inte hinna att försöka "arrangera" ngt i år - men säger så här istället:

Jag ska se till att befinna mig UTANFÖR STORA INGÅNGEN - PÅ VÄNSTER SIDA (sett utifrån/framifrån) vid Svenska Mässan på söndagen klockan 11:00-11:10.

Jag har på mig en brun jacka med pälskantad krage och ärm (Kyra K). Om det är några fler som vill "se varandras ansikten" vore det roligt! Vi kan iaf gå och ta en fika och hälsa på varandra!

Om ingen kommer går jag tillbaka in och shoppar! ;)

Till Mia Ponnytant:

Sondag eh?? maste checka tag, men skall forsoka.. har du ett datum ocksa?
Om det inte passar aker jag val ner pa lordagen i stallet och da finns det en till anledning for dig att komma upp och se det nya stallet OCH de nya pallarna... Om jag visste hur skulle jag posta nagra bilder pa "odjuren" i en trad.. Men jag kan inte fa tilldet.. kan ngn hjalpa???

Vill tillagga, om det ar ngn som kommer att ga pa lordagen, lat mig veta sa kan vi som mia sa, gora fika eller ngt sant.. aterkommer med detaljer.

:bump: Min mormors bror firade sin 80-års dag med att hyra häst och galoppera på pustan i Ungern. Då kan man med sina dryga 50 känna sig som en tonåring!
Häftigt!

Vi hade en dam på ridskolan som slutade rida när hon var 86. Men det var inte för att hon tyckte hon var för gammal utan för att hon inte hade tid(!). Hon hade så många andra aktiviteter *s*

Häftigt!

Vi hade en dam på ridskolan som slutade rida när hon var 86. Men det var inte för att hon tyckte hon var för gammal utan för att hon inte hade tid(!). Hon hade så många andra aktiviteter *s*

Här är en till som skaffade häst på "äldre" dar! 35 år efter senaste ridturen köpte jag en fjording, han är 14 och jag 57!

Hmm. Har inte hunnit läsa alla inlägg men ändå..

När gubbarna i kvarteret fick 40-års kris så köpte de motorcykel - vare sig de kunde köra eller inte. Själv fyllde jag 40 och var less på både chefen och jobbet och blev med en 5-årig galoppör. Så här 7 år senare är vi inne på häst nummer två och tre. Det är helt underbart. Maken (som inte ens fick ha vandrande pinnar som barn för att det var jobbigt med djur) delar häst med dottern (som väl var den som gjorde att jag hittade tillbaka till hästarna igen). Själv förlorade jag mitt älskade fullblod men blev ganska snabbt mamma till ett nytt.

Det farligaste man kan göra är nog att sitta hemma i soffan och göra ingenting...

Känner igen det där. Men jag började med att ta mc-kort vid 39, sen blev det fullblod när jag var 48. Ingen "klimakterie-häst" för mig ( var nån i en annan tråd som kallade islandshäst för det;) ) (De är jättesöta, så ingen blir putt... har en i stallet )

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på inför 60...

Så roligt att du plockade upp den här tråden, jag hade inte sett den förut!

Då jag har nordsvenskar och kör mycket mera än jag rider är jag nog lika mycket nörd i de flesta av era ögon, som ni är i de yngres ögon (eller i familjens, men där är vi lika) i de stall ni vistas!

Jag hade ponny tillsammans med mina systrar från det att jag var 11 år, några stycken passerade under vår ponnytid. Vi är 4 systrar och alla red, inte så aktivt samtidigt men i omgångar. Jag hoppade mest, tävlade lägre klasser. Slutade då min ponny efter en skada måste avlivas då jag var 17 år. En syster fortsatte, så det fanns hästar kvar hemma på gården (jag o maken byggde så småningom hus på andra sidan vägen och blev kvar "hemma") hela tiden. När mina döttrar ville börja hålla på var det bara att sätta igång med vår första ponny och en ytterligare shettis som hade tillkommit senare.

Döttrarna på ridskola när dom var 6 och 8 tror jag, den äldsta som snart är 18 har fortsatt till i våras. När vi lyckats övertala maken om att ha häst hemma hittade hon en nordsvensk på ridskolan som skulle säljas. Toppen tyckte jag, som alltid gillat nordsvenskar ;) Och så blev det mamma som fick sin drömhäst, ett 14-årigt sto som nu är 21. Härlig körhäst som fungerar i alla väder. Hade ett russ på foder som sällskap, också det en underbar körhäst och även ridhäst för gästande barn och ett par medryttare. Då hon avlivades i november -08 började vi leta ny häst, för köp den här gången. Hittade så Sälg, f -05 och även det en nordsvensk. Mitt villkor för att ha större häst, och också något jag kunde motivera här hemma då det är en som kan dra in någon krona och inte BARA kosta pengar :D Dottern var med och valde, och nu har jag kört in honom och gjort körprov i september. Dottern rider sen i augusti och det går bra.
Toppen att dela häst, då vi hjälps åt med stallet. Jag tar helgerna och någon vardag, och dottern som pluggar hemifrån tar morgnarna i veckorna och även de flesta mockningarna.

Då jag mest har hästkompisar inom rasen så är ju de flesta vuxna, även om åldrarna varierar. En härlig värld är det, och det får ta tid!

Däremot är jag tvärt emot många här vääääldigt emot allt bjäfs och bling, och klipper och täckar inte mina hästar. Dom har varsitt fleecetäcke som jag köpt för under en hundring, när det behövs för att dom släpps svettiga i hagen.

Drömmen vore att det skulle gå att jobba åtminstone på deltid med hästarna, och kunna minska på tiden som förvärvsarbetande utanför hemmet s.a.s.

Lotta

Själv har jag börjat snegla på fölungar... Bara man inte är för skröplig när de vuxit färdigt.

Till Nasse:

hahaha, ungast eh?? skoj skoj.. Har jag har da en 4 aring och en 2 aring (i june) ute i stallet.. Tankte forstas inte och sa "sure inga problem att rida in".. Har jag angrat de orden manga ganger.. Men jag ar for envis sa de skall bli gjorda. Hjalp visst men jag har tagit pa mig det har sa.. Tanken var att dessa tva skulle bli med mig till slutet, de lika gamla och skropliga som jag kommer att vara lol... Vi far se hur det gar..

Men att visa att jag ar knapp, sa har jag har den har tummen som gor ont.. men det var sa fint vader idag.. Jag tar da den 27 ariga fjordisen spanner for henne med tolksele och pulka och skall ner och hamta posten.. Hon alskar att dra.. och posten ar 1 km nerfor skogsvagen, uppfor pa vagen hem...
Ner gick bra, en sakta skritt, och fick fyllt vaskan med posten.. Sa vande vi och skulle hem, hon hor de andra och gnaggar och borjar trava, jag sager ptrooo oh forsoker halla igen.... sa jag hon ar en valdigt stark fjordis?? FULL galopp uppfor backen, jag sitter dar och forsoker halla mig pa pulkan samt halla hasten ocksa.. men jag var kvar hela vagen tills vi svangde in pa garden...da blev det lite for snabb kurva.. Tack och lov var det slat mark sa jag akte inte ner for hela backen igen. Och lilla Fanta star utanfor hagen/paddocken och vantar pa att jag skall slappa in henne igen... Hon har ju inte fatt atit pa hela 30 minuter....

Nu sitter jag har med osynliga blamarken och det gor ont att bara rora sig..

Varfor kan jag inte lara mig att jag inte ar 15 langre och kroppen ar inte sa spanstig som den brukade vara???? Jag kommer att ta livet av med sjalv en dag.. forsoka vara 15 bade i kropp och sjal....lol..

Dock det var skoj, vad annat kan jag saga hitta pa san dumheter...

Lange leve tanterna (och gubbarna forstas)

Neej tyvärr inte.Dottern red vår "lilla" 07 medan jag red mamman så det fanns inte ngn chans att fota.Hur går det med din ridning?:)

Neej tyvärr inte.Dottern red vår "lilla" 07 medan jag red mamman så det fanns inte ngn chans att fota.Hur går det med din ridning?:)

Hur gör ni "kärringar" nu när det är 12-15 gr kallt? Rider ni, kör ni el är det ok att bara promenera med sin kompis utan att ha dåligt samvete!?

Denna kärringen tycker det är OK för pållen att bara vara i hagen med polarna en tid. Det finns inga ambitioner för hård träning på den närmaste tiden han måste "hållas igång" för. Rör på sig gör de ändå som det är nu när snön bär och det inte är så isigt. På ridskolan där hästen står har alla hästarna jullov. Lite har han blivit "långtyglad" och riden, men det är inte för hans skull utan för tvåbeningens.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar