Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

åh, trodde jag var typ "den enda" som vill ta upp det genuina hästintresset igen på äldre dar (fyller 40 i höst :cool:) och jag TÄNKER VÅGA... Får ju hjärtklappning bara jag ser en häst i en hage... Kan väl vara en idé att hyra först innan man köper - eller?

Innan du hyr eller koper.. varfor inte ta en termin pa lokal ridningskola och spruca upp dina kunskaper. Det skadar inte och da kan du kanna mer om du verkligen vill ha egen palle.

Att ha egen hast/ponny/4 fota djur tar massor av tid. Det 90% arbete RUNT pallen och 10% ridning. Sa jag att jag har 4 stycken??? Idag i snostormen blev jag tvungen att kora och hamta ho. Var inte skoj skall jag saga.. OK mina djur ar hemma pa garden men aven om du har hast i kollektivstall eller fullboard ar det arbete.

Det ar bara ett forslag till dig, sa du inte koper eller hyr/fodervardar palle som du alskar och sen kan inte ha tid att ta hand om dem.. Men klart skall du borja rida (igen). Det ar valdigt bra for figuren om inget annat..

Och angaende tant (gubb) klubben , jag skall see om jag inte kan fa vara kara Fader Gunnar att lagga in ett forum for "aldre seniorer" dar just hastsaker kan diskuteras. Samt andra saker som ror oss som har eller snart har passerat in till den "gyllende medelaldern". Vad tror ni om den iden?

Tant Kat som behover ga och lagga sina pallar.. det ar natti time...

en alldeles charmant ide...:) prova och muta fader gunnar med en sockerkaka eller någon annat bakverk...kan gå..::angel:

Har precis nattat mina;) Köpte häst för 1½ är sedan, fyller, hrm, 50 i år. Visst är det mycket jobb, och ibland är det mindre roligt, men jag ångrar mig inte ett dugg ändå, älskar mitt mysiga fullblod:love:

Min moster e 50 år och børjade med hæst før ett år sedan.
Hon høll på med hæst nær hon var ung.

Det børjade med att hon frågade om hon fick passa min hæst mens jag låg sjuk sedan børjade hon på ridskola och ett par månader senare hade hon hæst på helfoder, hon ska nu køpa hæsten hon har på foder.

härligt!
Skönt att man inte är ensam, min mamma kan inte förstå hur man kan hålla på med hästar då man är 40- sånt höll du ju på med när du var 14!?!?
Jag far runt i skogen som om jag vore 14 dock, på min underbart pigga fd fälttävlans ponny.
Önskar att jag vågade tävla bara, dock inte på min nuvarande som är T-märkt

Bra förslag med äldre seniorer, det var ju ett tag sedan man var 25+, hihi

Min mamma red när hon var liten, en sådan där typisk gammeldags ridskola med en avdankad militär i mitten. Hon slutade där rätt snart, och tillbringade sedan merparten av sitt liv övertygad om att hästar var livsfarliga och inget man satte upp sina döttrar på.

Många år senare, när hennes yngsta dotter var 13 (gissa vem ;))och hade tjatat i x antal år så blev det tillslut en julklapp med ridlektioner i julklapp till dottern. Och innan de skulle starta så var det en turridning beställd, där mamma skulle följa med och kolla att det inte var farligt...

Efter två timmar på en go islandshäst var hon fast (tror i för sig inte att det tog mer än några minuter) och började också på ridskolan, 53 år gammal. Ett år senare var det hon som övertalade mig att köpa en häst, som senare byttes ut mot en annan häst. Det var även min mor som föreslog att det skull köpas en till häst, åt mig, så att hon kunde få ha sin ifred...

Kort sagt, min mamma blev helt galen, och idag har det gått 8 år sen den där första ridturen och hon är lika fanatisk fortfarande! :D

Tack för synpunkter!

Jodå, jag vet att det tar mycket tid med häst - jag har haft egen häst när jag var yngre och också varit halvfodervärd under lång tid.

Och jag har funderat på allvar sedan hösten -08 och letat och läst på och velat fram och tillbaka. Jo, jag tänker uppfylla min dröm (igen ;)) Det känns gott när man bestämt sig...

KL

Här är en tråd för mig!:rofl:

Har ju ängnat hela min barndom i stallet. Haft egna ponnysar/hästar och var en sån där riktig hästtjej:D

La mer eller mindre av helt i 17 års åldern då sista hästen dog. Återupptog sporadiskt under åren men det rann bara ut i sanden (ridskola, medryttare osv).

Nu är jag 35 och har sen snart ett år tillbaka varit ägare till en D-ponny tillsammans med dottern 11 år och en något äldre systerdotter:).

Har blivit alldeles tossig, haha. Det är ju superkul och jag måste verkligen påminna mig själv att tjejerna ska ju ha ponnyn lika mycket som mig:angel:.

Nu står en D-ponny till på önskelistan tillsammans med eget stall...Gubben är väl inte riktigt lika frälst även om han tycker det är kul med ponnyn vi har så ser han inte riktigt varför vi ska ha en till samt eget stall....

Även om dottern tröttnar så kommer jag ha ponnysar kvar i resten av mitt liv. Har inte fattat hur gott det här gjort mig och hur kul det är! Folk runt i kring mig som inte är lika insatta förstår nog inte riktigt utan de tycker det är mest jobb och tar en massa tid. Men sen berättar de hur mycket deras barn tränar olika aktiviteter flera dagar i veckan, pusslande med träningar matcher osv. Gjorde en snabb överslagsräkning med en mamma som har två barn som tränar massa olika sporter, matcher varje helg och vi kom fram till att jag la ner mindre tid på stallet med dottern än vad de gjorde med alla sporter...Hon blev ganska förvånad:)

Jo, självklart smygläser jag dotterns Min Häst samt kollar alla avsnitt av ponnyakuten :)

Senast ändrad:

Hej!

Jag var lite aktiv i den här tråden i början av förra året, kul att den "tagit fart" igen!

En lite uppdatering från mig som visar att livet aldrig blir som man tänkt sig..... Jag förverkligade min gamla flickdröm i fjol och fick hem min härliga Gibson på alla hjärtans dag. Gibson är en 12-årig american curly med fina gångarter som visade sig ha lätt för dressyren (han var först engelskst skolad men omskolad till western av ägarna före mig). Åh vad det var roligt att äntligen ha en egen häst, vi började ta lektioner ihop och vi fick kommentarer för hans fina gång och rörlighet av överraskat folk i stallet (som överlag har halvblod de tävlar dressyr och hoppning med och hade förutfattade meningar när min tjocka, otränade och lockiga häst kom). Min omgivning tyckte att det fanns potential till att starta honom i L:C så snart han fått upp kondisen och planer och mål började smidas..... 5-6 veckor efter att jag fått hem honom kom jag att tänka på att jag inte haft min mens på ett tag, jag var så uppfylld av hästen att jag inte reflekterat över det men det visade sig att jag var gravid! Min sambo och jag hade försökt få en liten sladdis i över två år men det ville sig inte och vi tänkte att det inte var meningen att vi skulle föräras ett barn till.... Så jag köpte häst istället.

6 december föddes vår ljuvliga Lily så nu är jag en lycklig, hästägande snart 40-årig bebismamma! Som sagt, livet kan ta vändningar man inte alls tänkt sig! Men det är underbart! Och det funkar bra tack vare medryttare, jag har visserligen inte kommit igång "på riktigt" med ridningen ännu men det kommer och det är ett skönt avbrott att åka upp till stallet och pyssla. Stallet ligger dessutom på ett lagom promenadavstånd om man vill vara ute länge och motion får man en rejäl dos av då det är långa, branta backar upp dit så den lilla följer med till stallet ett par gånger i veckan.

Det ar verkligen harligt att lasa om alla "gamlingar" som fortfarande kan sticka nasan i en hastman och bara lukta.. .som jag sager till alla som klagar... det ar faktiskt ngt pa utsidan av hasten som ar bra for min insida.

Hela denna (hemska) vinter har jag haft problem med att vara ute( jag ar allergic till svenska klimat lol). Men jag forsoker och det ar hastarna som haller i gang mig.. OK sa jag BEHOVER inte 4 pallar.. En ar nog men det far man inte ha langre.. Det skall minskas ned dock denna sommar..

Och pa den noten, fortsatt att skriva, jag vet tant Ponnytant har mkt pa jobbet men hon ar ocksa lika busy med sin/dotterns palle.. Hon kanske hittar hit ngn dag..

Och jag LOVAR, jag skall fa ivag brev till fader Gunnar om aldre senior forum.. ag lova jag lovar..

Tant Kat

GRATTIS till Tajger. Vi är samma årgång. Den BÄSTA! Hör du - det är inte så att vi HAR träffats ngn gång på PW-träning och att jag filmade dig??? Jag tittade till på hästen..... Fast........ i så fall ser du betydligt yngre ut än vad du är!

Ja - Ponnytant ska absolut ta en tur så snart hon hinner! Om du har ett vandrarhem i närheten kanske fler kan komma med (?). Jag vet förresten att ett par Bukare till bor i närheten av dig. Iaf är de "halvtanter"! :-)

Joda, jag raknar med att Tant Mia kommer i april ngn gang.. OCH for att gora livet riktigt roligt.. det finns faktiskt ett torp lite langre upp har i skogen som har rum for massor av sovsackar och indoor plumbing.. och varme.. det ar renoverat (nastan fardigt) och kan hyras for en weekend.. Tyvarr har jag inte rum for mer hastar just nu (brist pa boxar), men med mina 4 finns det massor att borsta och pyssla med..

Jag har om det ar ngn intresserad mojlighet att ha ett seminar med tjejerna fran www.gryning.nu (ga och las) en lordag. Det ar inte sa jattedyrt och kanske kunde vara ngt.. Sa rakna med 3 platser med hast oppen och forstas jag kan badda ner folk pa golvet har ocksa. Har inte provat annu men tror att en 3-4 kan fa plats i stugan..

Sa om ngn vill komma, bara for att traffas eller ha ngt gaende, lat oss planera..

Det blir forst till kvarn forstas..
Vilken bra ide Tant Mia, och forhoppningsvis blir vadret battre an nu. med -17C brrrr.

Dags att skotta sno sa jag kan komma fram till godselhogen...

GRATTIS till Tajger. Vi är samma årgång. Den BÄSTA! Hör du - det är inte så att vi HAR träffats ngn gång på PW-träning och att jag filmade dig??? Jag tittade till på hästen..... Fast........ i så fall ser du betydligt yngre ut än vad du är!

Hmm, känner inte igen scenariot;) PW, vem är det? Har nog, som väl är, inte blivit filmad på länge, vad jag vet.

Naturligtvis ser jag yngre ut än jag är:D

kl
Precis hemkommen från en härlig tur i snön.Hade en liten stolla som var på bushumör.Ska se om jag kan få in en bild senare:)

KOM IGEN NU TANTER! EN TUR TILL VÄRMLAND KAN NI VÄL TÄNKA ER!!!!!???? Jag jobbar en del med team-building så jag kan sätta ihop ett kuligt program så att vi lär känna varandra snabbt. Och sedan kan vi utbyta erfarenheter och babbla häst. PM:a mig eller Kat om ni är intresserade av att hänga på - en helg i april eller början av maj. YESSSSSSS?

Tänk vilka härliga överraskningar livet ändå kan bjuda på. Grattis till den lilla!

KOM IGEN NU TANTER! EN TUR TILL VÄRMLAND KAN NI VÄL TÄNKA ER!!!!!???? Jag jobbar en del med team-building så jag kan sätta ihop ett kuligt program så att vi lär känna varandra snabbt. Och sedan kan vi utbyta erfarenheter och babbla häst. PM:a mig eller Kat om ni är intresserade av att hänga på - en helg i april eller början av maj. YESSSSSSS?

Som jag har mentioned i tidigare traden, jag har inte langre 250sqm av hus att leka med men det jag har kan man klamma in minst 4 normala storlek pa kokssoffan, sen om 3-4 personer tar med sig en stol (eller jag gar och koper lol) sa kan det blir skjarterum i alla fall.. Och om sa ar, ha en sleepover med sovsack och gummimattress kan bli kul.. Kan aven ha brasa i roundpen och grilla korv..

Och inte bara babbla hast, det ar 4 stycken har som garna vill ha morotter och pussar.. (jag skall inte saga ett ord om de 4 boxarna som skal mockas hehehe).

Sa fort ett datum ar spikat, courtesy av tant Mia, kan vi satta ett sista datum och visst det finns bade tag och bus hit. Lite knappa tider men logistics ar inga problem.. Volvon kan ga till Karlstad med varning.. har inte sa mkt parkeringsrum men som jag sa, skjarterum kan vi ordna..

Oh och ni trottnar pa min cooking finns det 6 pizza places, en chinese och ocksa en sybilla bar i stan.. ingen behover svalta.. lol..

Sa lat oss veta, tycker det kunde vara jatteskoj..

tant Kat

Låter spännande, men Värmland är ganska långt från mig. Får nog låta nån annan ta sängplatsen;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar