Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Gillar verkligen din frieser ,sicken läckerbit.Det är skoj när man får vara med från "början"

*KL*
Får man presentera ännu en äkta tant?!
Jag är 52 och började om för fem år sedan... Efter ett totalt hästliv som tonåring, ett kortare återfall som 30 åring är jag nu äntligen hästtokig igen.

Jag kämpar just nu med en hel del rädsla efter ett halvårs riduppehåll pga bruten nackkota med totalt hästförbud som följd. Jag är läkt nu men är livrädd för att jag inte ska klara att ta upp ridningen igen. (jag har en femåring som inte på något vis är en stabil ridhäst än och en hrm som ska ridas in i sommar;-)
Nackkotan gick när jag plötsligt slog en baklängesvolt över rumpan på fem åringen i somras.... jag vet inte riktigt vad som hände för jag låg avsvimmad på ridbanan när jag vaknade så att säga... (med blåmärken på höften där hästen stått och krafsat på mej för att få mej att gå upp;-) Jaaa blåmärken på alla andra ställen också men inte hovformade;-)

Jag önskar jag hade en superbussig häst att träna upp självkänslan på, för det som jag är allra räddast för är inte att jag kommer att ramla av igen utan att bli tvungen att inse att jag måste sluta rida...

Jag markarbetar mina hästar väldigt mycket..vi leker med frihetsdressyr och skolning, det tröstar jag mej med att jag nog alltid kommer att kunna göra det i alla fall, och frågar man hästarna så gillar de det mest av allt!...

Det enda dåliga med att vara TANT är att man går SÖNDER helt plötsligt när man ramlar av...och att man inte köper avramlingssäkra hästar;-) Men nu har jag investerat i en bra väst och en ridhjälm som jag kommer att vilja använda i alla fall :crazy:
Detta är min femåriga snygging :love:
snugging.jpg

Här är mitt inridningsprojekt :angel:
nellgallop.jpg

Och det här är min läromästare som gick bort i tarmvred mellan jul och nyår...det värsta som någonsin hänt mej...
jazever.jpg

Åh, vad roligt och bra att du hittat en annan form att umgås i med hästarna! Ridningen är ju inte allt även om det inte går att komma ifrån att det är nåt speciellt. Vilka jättegoa pållar du har... Lycka till!

Oj, vilka underbara hästar!
Vet precis hur det är det där med att man går sönder lättare numera, å andra sidan ramlade jag av min valack, kravlade mig upp och var beredd på att känna att saker var sönder här och där men hade inte slagit mig nånstans. Var inte ens öm i kroppen .... Så kan det också gå!

Jag har araber, som ju har ett snabbt rörelsemönster även om de är mycket coola, och det skrämmer mig lite. Jag är inte riktigt lika reaktionssnabb längre. Men jag arbetar också mycket från marken, umgås mycket med hästarna och bara "är" med dem. Det är nog det som ger mig allra mest.

Är det tinkers du har?

Valkommen korvtanten, de fler det battre.. och harliga hastar du har.. de ser ju ganska stadiga ut men kan tanka mig att aven den stadiga kan sla ut fotterna ibland.
Du har helt ratt med det har att sla sig hardare nar man aker pa nasan.. Min gamle, tja han ar 13, men ok ridhasten, han far sig alltid en 20 minuter lunge innan vi kan borja tanka pa situp. Vet inte hur det skall ga med 4 aring nu, hon tycker det ar jatte skoj att stegra sig OCH sla bakut pa en gang.. LOL tror hon haller pa att trana for Wienna och vara en lipizzaner in disguise.. Unghingsten ar ju bara 2 men tror han blir en av de dar kolugna sakerna.. Inget verkar skramma honom for tillfallet.. Han var den enda som vagade ga fram till avverkningsmashinen nar de kom och tog ner mina trad.. De andra, including tant Fjanta trodde de skulle do... bara saaa farligt..

Men var forsiktig och mkt grundarbete ar bra. LOL Trana dem att sta bredvid pall ocksa. Mkt viktigt nar man borjar vara tant..

Lat oss hora hur det gar med dina pallar...

tant kat

Svarar flera;-) Tack för glada tillrop! Ja Skäcken och den bruna i snön är tinkers/irish cobs.... man TROR gärna att sådana hästar är lite klumpiga och väldigt stillsamma, de ÄR ekonomiska vad gäller slöseri med energi men NÄR de VILL hoppa upp i luften med alla fyra, göra levad eller courbette eller så ... har de lite muskler att lägga bakom om man säger så... Fruktansvärt gymnastiska hästar med en vilja som är över dubbelmedel ;-)
Den svarte är en mycket vacker korsning mellan bruksnordis och new forest en riktig fuskfrieser;-) Han är en snäll och medgörlig typisk valack men han kan slinka iväg ibland i mycket energiska sidvärts rörelser...jag tror det var vad som hände när jag ramlade av...satt väl och sov
Vad gäller pall så går mina hästar snällt och ställer sig själva bredvid min pall och väntar på att jag ska klättra ombord;-) Som sagt smidig som ett kylskåp;-)

Välkommen till tråden,alltid skoj när det skrivs här.:)
Jättefina hästar du har.
Var rädd om dej så du inte skadar dej,ligger nått i det du säger,tydligen lätt att vi "tanter" fastnar för busfrön.
Min tjej är 14 men det har inte hon fattat.
Hoppas du fortsätter att skriva och uppdatera med bilder

KL

tvi o spot o fräääss....nyssens hemkommen efter något som jag trodde skulle vara en lugn o fin ridtur i skogen i solen.

Hade bara glömt o fråga Odjuret vad han hade tänkt :o

Det var en av de där dagarna när hans energi o humör var på topp så att säga..naturligtvis blev de ett tvärkast bland gran o fur o gubbskrället gör en perfekt saltomortal ner i snön....

När jag väl spottat ur all snön o kravlat mig upp ...o kikar på pålle...japp kan ge en avlöning på att eländet stod o flina...:laugh:

Undras om en skulle pröva på å vara lagom salongsberusad dessa dagar...en kanske blir mjukare o inte slår sig så förbålt då.....:)

Nåja...inga ben o ädlare delar skadade ....

Japp ...gudarna håller sin hand över barn och tokskallar....och jag är nog lite av varje..:)

Man ska nog inte sitta o titta på annat dessa dagar...rådjuren är ju söta ju..:laugh:

till gubbtjuven:

lol jag kan see detta framfor mig.. men tack och lov att de adlare delarna hanger ihop i alla fall.. och visst skall du beromma dit odjur, annars hade han val inte gjort det?? LOL

var forsiktig, anvand hjalm och vast, knaskydd och armbagskydd gar ocksa bra.. lol tanker pa att skaffa ett helt harness... om det inte ar sno ar det lerklumpar som kommer farande..

jag tog min lille man ut pa promenad idag. han ville inte alls ga ifran sina kompisar. sa det blev en liten promenad...tack och lov sken solen...

Ja jädrar ..:laugh: kanske skulle låna kompisens grabs hockeymålvaktsutrustning......hmm men då måste ja ju köpa en lyftkran också...annars kommer man väl inte ens upp ..frågan är om jag kommer i närheten av odjuret...:laugh:

Eller satsa på riddarspel..full stålrustning borde väl fixa de mesta....

nja håller mig nog till hjälm.....man är ju ingen elitgymnast precis....men kul är de....yihaaaaaaaa

Kan man få se ett kort på odjuret?
Mmm tror säkert att han flinade,undrade väl vad du gjorde i snön:D
Säger som många ,var rädd om visssa delar,en del går inte att byta ut:angel:
Riddarutrustning kanske vore nått,en annan har ju förlorat avramlingstekniken helt,är ju så långt till marken:laugh:

opps.. harkel...:o har ju inget kort på odjuret....men han är en rödfux på 175 cm... enligt honom en gåva till mänskligheten...:laugh:

Akta ock akta....menar du att de inte går att operera eller transplantera...:grin:

Felet du gör är att du ska inte ha någon avramlingsteknik.... en fördel med att bli äldre är att reflexerna blir sämre..mycket händigt när de gäller avramling...:laugh:

övning ger färdighet vet du väl..passa på nu när snön är kjuk o man inte ser alla stenar o annat bråte....

Det är bara o gasa o be 10 000 ave maria......go for it girls...:laugh:

Tror jag säkert att tycker,gör min lilla tjej oxå ,hon är liten men det kompenserar hon med att vara desto bitchigare:laugh:
Mm helt rätt snön är mjuk men huh desto blötare.
Kanske missat nått får kolla i böckerna på jobbet vad som går att transplantera:laugh:
Yes gasen finns allt desto sämre med bromsen ibland:crazy:

Förresten....hur gör ni..rider ni några lektioner.? Rider ni ut ensamma ..eller har ni ridkompisar...?

Här i kring är de urdåligt med ridlektioner för äldre.. har letat men finns banne mig inte....är vi en utrotningshotad art eller...?

Kunde ju varit roligt o ha några stycken o rida ut med....sadelväskorna rymmer ju både kaffe o mackor ..:)

Ahh en liten bitch....:laugh: mm de ska märrar vara..jag gillar märrar brukar komma bättre överens med em än valackar....

vad är de för sort på din madame...?

Är du snäll o kollar i böckerna om de går...så kan jag släppa den biten...:laugh:
Blev lite orolig där ju...:o

Ibland rider jag ut ihop med dottern och hon som äger stallet,men annars blir det att man rider själv.Picknick yes sånt är aldrig fel:d Näee blir inte av att man tar lektioner men här finns det om man vill.Men det vet du väl att vi stolliga är ett utdöende släkte som far runt i skogen istället för att sitta i gungstolen:D
Ska kolla i alla tänkbara böcker när ja kommer till jobbet inatt;)
Gillar märrar var det ja:)
För att vara lite allvarlig,har faktiskt inga papper på henne då hon kommer från en marknad nere i Bayern.Men här får du se den lilla bitchen:)
candy.jpg

:laugh:Åh du är snäll du...som kollar ..fick ett litet trauma..där..

Ser man på...en liten sötnos...mm syns nästan de är en pigg sak....

Ja de är väl olika på var man bor...om lektioner finns elle r ej.....kunde ju vara kul och få lite hum om vad man gör ..eller inte gör...:o

Men vi grankottar boendes bortom ära o redlighet får spotta i nävarna o klara oss ändå....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar