Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Jag har idag varit ute och ridit i 1.5 tim. Och det utan att frysa. -18 visade termometern på huset när jag kom hem, maken som kom från jobbet en stund senare sa att biltermometern sa -23.... I vilket fall så blåste det litegrann. Ridoverall, underbara strumpor i mina blunt----ne stallskor MED stålhätta!!! och bra handskar. Typ rånarluva under hjälmen.

Det härliga var att jag red den nyblivna 5-åringen för andra gången. Första gången var på ridbanan i 5 min under översyn av 17-åringen som är den som har hand om ridningen annars. Jag är kusk för det mesta. Barnen bad mig skriva hur jag ville ha min begravning innan jag gav mig ut. Säger mera om vad dom har för tankar om min ridning än vad dom anser om hästen :D Han visade sig mycket enklare än gammelgumman att rida!

Jag har annars kört båda utom i onsdags när det var - 25. Här är det för att jag håller på att sätter igång unghästen så han behöver gå och jag vill utnyttja snön att pulsa i, dragandes mig på timmerkälke, och märren behöver röra på sig pga att hon inte ska stelna till, och det tror jag blir än värre om det är kallt ute.

Lotta

ja kor gammel tanten men de andra far sporadiska promenader nar de inte bestammer sig for en snabb gallopp up och ner pa vagen (alltsa jag tappar grimskaft och de tar av). Men annars ar de bara paddock ponies och ater 25 kg hosilage under dagen.. med tillagg pa 8-10 kg var pa kvallen. det galler att vara varm i - 25C...

ok rattelse: jag PULKAR efter gammeltanten (se tidigare post)

Tur att du inte slog dej värre än du gjorde efter pulkfärden.Yes bestämmer sej "gamla" damer för att skynda sej till stallet så gör dem:).Obs skulle mina pållar käka så mkt så skulle de rulla fram.Vad har du för hästar förutom fjordingen?

Tur att du inte slog dej värre än du gjorde efter pulkfärden.Yes bestämmer sej "gamla" damer för att skynda sej till stallet så gör dem:).Obs skulle mina pållar käka så mkt så skulle de rulla fram.Vad har du för hästar förutom fjordingen?

hahaha, de ar runda. fjordis vager "bara" 675kg idag (matte henne). de andra ar araber. en 13 aring som kommer att ha fol om magen fortsatter att vaxa som den gor.. vi talar om "kanal" pa ryggen pa honom..

Sen en 3 1/2 sto som faktiskt inte har lagt pa sig sa mkt.. hon ar van att ga pa valdigt rikt gras och har varit uppfodd pa krossad majskorn samt sojabon mjol och mineraler och fri tillgang till alfalfa ho...

Lilleman ar 19 manader och han med har blivit fodd ovanstende blandning innan han och Madeira kom hit. Han vaxer och behover allt han kan fa i sig. Visst de far mineraler och vitaminer ocksa Men ingt kraft foder annu.. Jag vet inte hur jag postar bilder men pa FB under Kat Macmillan finns bilder pa dem...

Jag har dem hellre ga in till vintern med en good 4 cm av fett pa dem. Med den enorma kylan vi har behovs alla lagrer som kan fas. Forstas sommartid far de inte alls sa mkt.. Da ar Fanta pa 3 kg ho om dagen.. lol..Men hon tycker om att ata sa....

Gick in på en kompis fb men lyckades inte se ngr bilder dessvärre

Nu när det blivit lite mänskliga temperaturer vill man ju tänka lite på framtiden, dvs våren. Vi kanske inte är så många "kärringar" som tävlar, men vad gör ni!? Åker ni på läger, har ni provat TREC, långtur med övernattning...Har varit på långtur med ungdomar men det hade varit riktigt roligt att tillbringa ngr dar på hästryggen tillsammans med andra vuxna.

Nu när det blivit lite mänskliga temperaturer vill man ju tänka lite på framtiden, dvs våren. Vi kanske inte är så många "kärringar" som tävlar, men vad gör ni!? Åker ni på läger, har ni provat TREC, långtur med övernattning...Har varit på långtur med ungdomar men det hade varit riktigt roligt att tillbringa ngr dar på hästryggen tillsammans med andra vuxna.
Är visserligen ingen "kärring" utan i så fall mer en gubbe, men jag svarar ändå :) Den enda aktivitet jag gjort som inte varit i närheten av stallet, var en clinic för Perry Wood. Fantastiskt kul! Under våren tänkte jag börja vänja Dökkvi vid de olika momenten i TREC. Vore himla kul om jag kunde komma ut och tävla så småningom. Långtur tillsammans med andra vuxna hade också varit roligt. Konstrunderitten på Österlen är visserligen ingen jättelång tur men jag hoppas att det går att ordna så att Dökkvi och jag rider den i år.

Nepp inte varit ute på något sådant,blir mest att man sitter och rider hemma.Var ute på en härlig tur i snön igår,trodde hon skulle vara lite trött med tanke på hoppkursen i måndags(var inte jag som hoppade) men pytt heller satt på en superpigg och glad häst

Senast ändrad:

Inte nytänd i och för sig men jag är 43 och lika hästgalen som alltid. har aldrig haft något uppehåll utan brunnit för det här med hästar hela tiden. Måste nog säga att konstigt nog så ökar intresset mer och mer. Jag blir inte mätt!
Kul att det finns fler upp i åldrarna som beter sig som tokiga tonårstjejer.:p

Hej alla galningar. tänkte uppdatera lite. Är nu snart 49 år och har en arab en newforest och har hand om dotterns korsning på 4 år + att jag rider islandshäst 1 g/v.:confused: är man galen eller?

GRATTIS:bow::bow: Är själv "bara" 37 men har en hälsa som en 60 åring. när jag red på ridskola så hade vi en mycket bestämmd dam i gruppen och var 80+ !! Hon satt alltid på de störta hästarna. Du är inte galen, bara sund nog att göra det du vill:D

Jag är en gubbe på snart 53 år och tävlar i hoppning....har jätteroligt med det !!
Ska kanske prova tävla i dressyr också .....tog upp ridning när jag var 48
Så vem är galen :eek:

vlkommen valkommen "nya" tanter och gubbar... och en liten update fran skogen...

var just ute i stallet dar hastar star och mumsar.. mina tracks TILL stallet var bortsnoade nar jag trekkade tillbaka till huset.. yep vi har snostorm av en egen klass..

Fjordingtant Fanta ville forstas ut, hon blir sa sur om hon maste vara inne.. Sa jag sa till henne gar du ut far du stanna ute.. Hon tog 4 steg ut genom dorren (bor i utebox) sen backade hon in igen.. Det var nope, det snoar.. lol..

De andra tittade pa elandet och ville inte ha ngt att gora med utsidan..

Sa har sitter jag och vantar det skall snoa mer sa jag kan skotta lite igen.. Hjalp, jag blir snart stark som en elephant...

Hoppas ni har det bra i yran (sno-) och overlever....

Tant Kat

åh, trodde jag var typ "den enda" som vill ta upp det genuina hästintresset igen på äldre dar (fyller 40 i höst :cool:) och jag TÄNKER VÅGA... Får ju hjärtklappning bara jag ser en häst i en hage... Kan väl vara en idé att hyra först innan man köper - eller?

japp du är galen..:)

Måst bara säga jag beundrar er alla som vågar hoppa.. . där fegar jag ur kanske för min knasboll är av en egen sort om man så säger....

Håller mig till klassisk dressyr och kurs i det....främst för jag ska försöka begripa vad jag håller på med...

Det var mina ena kompis som besämde att kurs nog var på sin plats...

Hade för 5 år sedan en travmärr som aldrig enligt ägaren varit riden...
Hon gillade av någon anledning inte och bli körd..så en dag lånade jag en sadel av kompisen...testade och la på den ..inget hände..spände gjorden ...inget hände...ja va fasen kinde ju inte stå där heller...

Hämtade et huvudlag...till saken hör at jag aldrig suttit på en häst förut i mitt liv......nåja...kravlade mig upp och ..inget hände.....

Hade ju sett att puttade man med hälarna i sodan så gicjk hästen...japp de gjorde hon...och ut i skogen bar de.....

Efter 3 veckor fick kompisen nys om att vi for ikring i skogen...och vidtalade sin dressyrlärare..om en gubbe som alfrig ridit och en häst som aldrig blivit riden fick vara med....

Ta hit eländet sa hon...och på den vägen är de....

kankse inte skulle gjort likadant idag....men vår herre håller sin hand över barn och idioter..och jag är väl båda delar.....

men kul är de....:angel:i

Jag är kanske lite mera galen än många andrar då jag har ridit in min 04 och har en åring som också ska ridas in.

Jajjemensan, här har du en till! Växte upp på dyngstackarna runt om i byarna men sen kom annat emellan :D Började rida igen hos en jobbarkompis för snart 2 år sen.

Fick en hjärtinfarkt för 1,5 år sen och insåg då att ska man uppfylla sina drömmar ska man göra det nu medans man lever så vid 46 års ålder har jag köpt min första häst, en 2 årig Haflinger och jösses va kul det är :rofl: Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu och jag hoppas vi har måååååååånga långa år framför oss och har vi inte det har jag iaf haft så kul nu :bump:

kl
Måste få visa upp min mamma i den här tråden :)

Hennes hästintresse började iom att jag började rida på ridskola. När jag fick egen ponny som 16 åring började hon rida lektion på ridskolan. Sedan tog ponnytiden slut och mamma slutade även hon rida lektioner.

Men så när jag nu 10 år senare letade ny häst snubblade jag över en häst till mamma istället :) Så nu är mamma fodervärd till en bastant valack med en mankhöjd på ca 170. De har hållt ihop nu i 1½ år och nu har hon tom vågat sig på att galoppera.

Mamma är 60 år och Helge är 11 år, värsta radarparet :)

kan tillägga att både hon och Helge har slimmat till sig :) ridning är bra motion

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·
Ridning Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 200
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: jennyth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar