Kaos på vägarna

Ska till vet. med jycken. dags för vaccination.
Ligger väl ngn decimeter snö på vägen fram till RV.
Motorvärmare gör just nu rent rutor och värmer bilen.
4x4 och lite jeflar anamma ser nog till att vi både kommer dit o hem ;)
Såna här dagar önskar jag att vi inte sålde offroad-bilen i oktober, bara för vi aldrig har snö annars. Bakhjulsdrivet och lite för många hästar och inte plogat eller saltat gör det inte lätt!

Att se om man klarar sig kvar på vägen? :nailbiting:

Nej, att veta att man har fullständig kontroll på bilen, AWD och framhjulsdrift kan ALDRIG ge samma känsla av kontroll, vilket gör att man bör köra lite mer passivt med dessa. Bakhjuls driven bil kan man provocera utöver det yttersta utan att tappa kontrollen på den.

Finns bara två fördelar med AWD, du vet att du kommer igång vid en hal korsning och du vet att du har 3 hjul till som driver om ett spinner.

Enda fördel med framhjulsdriven är att du ofta har större vikt på framhjulen, så du kommer enklare iväg från stopp vid rödljus om det är halt.

Nej, att veta att man har fullständig kontroll på bilen, AWD och framhjulsdrift kan ALDRIG ge samma känsla av kontroll, vilket gör att man bör köra lite mer passivt med dessa. Bakhjuls driven bil kan man provocera utöver det yttersta utan att tappa kontrollen på den.

Finns bara två fördelar med AWD, du vet att du kommer igång vid en hal korsning och du vet att du har 3 hjul till som driver om ett spinner.

Enda fördel med framhjulsdriven är att du ofta har större vikt på framhjulen, så du kommer enklare iväg från stopp vid rödljus om det är halt.
Jag gillar min lilla fyrhjulsdrivna. :)

Det är vid sådant väglag de oändligt många timmar man tillbringande karvande på sjöisar med gamla skrotbilar, betalar sig

En gammal Volvo 164 var en favorit, tung och med ett bra vridmoment tack vare sexan under huven
Var många mindre bilar man tryckte upp i snövallen ;)

Kaos på vägarna ? Nej de tycker jag inte ! Planerar man sin körning och kör med huvudet så blir de inget kaos !

Enda kaoset som finns är till och från gården då det är orörd snö och med en volvo 745 så kan allt hända

4x4 + att jag har snökedjor liggande i en låda på flaket
i den lådan finns även 2 (väl rengjorda) gamla hästtäcken
en skyffel, startkablar, bogserlina och ngr varningsflames.
Så jag ska nog klara av busvädret som kommer in västerifrån ikväll ;)

Jag som har liten bil (med fina vinterdäck) anpassar hastigheten och håller avstånd! Kräver situationeb 30 på en sjuttioväg så blir det så. Jag är inte rädd. Men jag är rädd om livet.
Jag gillar att köra fort, men inte med livet som insats ;)

Jag vet inte, är inte på vägarna. :devil:

Men hjälpa min granne gräva fram sin bil i morse och flera bilar körde fast i snömodd och snödrivor. När det väl var plogat (inte här då vill säga) var det nog inga större problem hoppas jag innan dess var det nog många som inte kom till jobbet. Bussar, spårvagnar och tåg stod också stilla.

Senast ändrad:

De gäller ju att vara väl förbered på allt nu ju, man vet ju aldrig n

Där är en som är förbered på allt nu

Man ska nog inte underskatta eländet som faller i södern då den oftast är rätt blöt och tung. Blir som såpa att köra i. Helt annat att köra här där minusgraderna envist bitit tag sen ett par månader tillbaka. Vi har kallsnö, lätt och luftig även om den ryker irriterat mycket. Vägarna är blanka snövägar och man får ha in huvudet att bromssträckan kan vara något längre nu än på barmark. Min bil tar sig fram överallt men att stanna är en helt annan sak så det gäller att ta det lugnt. Har dubbfria vinterdäck men har konstaterat för länge sen att vi inte ska fortsätta med det. Dom följde med bilen när vi köpte den och då var dom sprillans ny så vi gav det en chans. Så här långt har vi ca 50 cm snö. För min del kan det räcka och jag ser fram mot våren...:grin:

I Skaraborg har vi tack o lov inte sett röken av dagens oväder och för min del så kan vi skippa feb och gå direkt till mars :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar