Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Jodå, det är kaos i Skåne. Flera stora vägar avstängda (E22 & E65) p g a olyckor. Blåst, snö och drivbildning. Snorhalt överallt (tunn ishinna på snö och modd). Några futtiga minusgrader.

Ja, det har snöat lite grann om man säger så.... Mamma hävdar att det ska blåsa och snöa lika mycket hela dagen, men jag vet inte om det stämmer. Annars är det väl sådana här dagar vi gillar, va?! :p:D

Ja, det har snöat lite grann om man säger så.... Mamma hävdar att det ska blåsa och snöa lika mycket hela dagen, men jag vet inte om det stämmer. Annars är det väl sådana här dagar vi gillar, va?! :p:D
japp :D........bara dom inte uppträder här ;)

Snön fyker över slätten. Mitt hus ligger ca 50 meter in från lilla landsvägen. Men just nu kan jag inte ens se upp till vägen - snöröken virvlar runt som fet dimma och döljer världen utanför.
Men jag har det ganska mysigt inomhus. Bestämde redan igår att jag skulle jobba hemifrån idag, har tur som har ett sådant jobb att det går bra. Så jag slipper ge mig ut på vägarna och slåss med snödrivor, snorhalka och långtradare.

Ja snörök är rätt häftigt (när man är på insidan) tycker jag. Utanför min trädgård på grusvägen är den nästan helt snöfri och bar. 100 m bort är den INTE snöfri, djupt med snö trots att den plogades kl 6 i morse, det fyker ju över hela tiden här.

Ordet fyker, är det skånska?

Jag sitter också i södra skåne och jobbar hemma idag. Det är rejäla drivor och jag har ett ordentligt arbete framför mig med att skotta fram brevlådan. Hästarna får nog äta lunch inomhus och sen gå ut ett varv igen - fast de uppskattar det inte, de var helt vita på vindsidan efter bara några minuter.

Ja, ordet fyker är nog typiskt skånsk. Här ute säger de infödda att "de fyyger årrdenglit idag" (alltså ordentligt med drivande snörök idag)

Fyga är danska, fyka är den skånska varianten. Danska väderlekstjänsten brukar varna för "snefygning".

Ja visst är det ett bra ord!

När jag körde till jobbet vid 8.30 var det sannerligen inte halt överallt. Inte en enda fläck halka på vägen mellan Staffanstorp och Malmö.

Vi hade avåkningar vid Staffanstorp. Jag drog själv upp en bil så sent som innan lunch, han hade inte sett något i snöröken och hamnat för långt ut på kanten. Längs 11:an var det rätt många avåkningar.

Jag har hyggliga däck, men även med dessa var det väldigt halt och moddigt.

Jag kör inte väg 11 utan Malmövägen mot Arlöv/Åkarp och sen E22 på slutet. Upplevde vare sig halka, snörök eller drivbildning.

*Kl*
Ska nu på kvällen köra till stallet i Grevie och sen hem. Tydligen säger Trafikverket att man bara ska ut i nödfall. Jag börjar förvisso jobba 7 imorgon bitti men jag tror att både hund, hästar och katt vill ha kvällsmat. Det är tillräckligt mycket nödfall för min del :)

kl
Har nu lyckligen tagit mig hem efter en tur på skånska slätten ,mycket drivor ,obefintlig sikt bitvis och halt. Men inga större problem om man tar det lugnt.<det fyker rejält och här har nog kommit bortåt decimetern snö idag.
Glad att slippa ge mig ut mer i dag

Såg att Skånetrafiken har rätt mycket bekymmer, har tur som bara ska mellan Lund och Malmö (även om jag blev 5 minuter sen imorse - men det tåget stod oförklarligt stilla på Malmö C innan det till slut behagade köra vidare i den snöfria tunneln till Triangeln O_o).
Får väl se hur det ser ut imorgon bitti, eventuellt är jag ändå för förkyld för att röra mig någonstans...

Kl
Ute på dalboslätten "drar" det ganska mycket just nu. Det har pratats om en del olyckor, snörök och drivbildning på radion under sen em.

Jag kör inte väg 11 utan Malmövägen mot Arlöv/Åkarp och sen E22 på slutet. Upplevde vare sig halka, snörök eller drivbildning.

*Kl*
Ska nu på kvällen köra till stallet i Grevie och sen hem. Tydligen säger Trafikverket att man bara ska ut i nödfall. Jag börjar förvisso jobba 7 imorgon bitti men jag tror att både hund, hästar och katt vill ha kvällsmat. Det är tillräckligt mycket nödfall för min del :)

*Kr*
Det är väl fortsatt kaos va. Tågen är väl inställda som vanligt :meh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?