Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Väg 11 hade ju tvärstopp vid Särslöv, riktning mot Staffanstorp, ett par timmar på morgonen. Det var dessutom länge tvärstopp på E22 strax utanför Malmö, riktning mot Lund. Stoppet på E22 såg jag inklusive polisbilen. Exakt varför det tog helt stopp vet jag däremot inte för den situation jag såg var en bil fint placerad på vägrenen och polisbilen strax bakom. Kan ju ha blivit följdolyckor.
Något som för övrigt vore föga förvånande eftersom folk är ännu sämre på att hålla avstånden när det råder vinterväglag. Det är för mig helt obegripligt. Många väljer att köra (onödigt?) sakta men lägger sig istället oroväckande nära bilen framför. Igår kväll körde jag från Malmö vid 19.30-tiden och strax innan Staffanstorp (Åkarp-Arlöv-vägen, skyltat 90 km/h) har jag en bil som ligger så tätt bakom att jag inte kan se registreringsnumret. Noteras ska att underlaget var helt okej och jag körde i riktig 90 km/h, inte enligt bilens hastighetsmätare alltså. Trots det väljer puckot att lägga sig precis bakom. Det hade dessutom varit fullt möjligt att köra om för det var inga möten.

Igår på Inre Ringvägen (Malmö) valde plogbilarna att köra i bredd. D v s ingen kom förbi, köerna rätt långa.

Men då kommer ett stjärnskott på att man från påfarten till motorvägen kan välja det hemliga tredje alternativet. Han blåste om alla (inklusive plogbilen) i vägrenen (som var övertäckt med snö och riktigt farlig att köra i de hastigheterna). Trist att inte polisen stod i kön då...

folk kör som galningar trots underlaget,körde nyss V:Ingelstad/Malmö to r . massor med drivor på 101 ,fyker bra och halt på flera ställen . Körde lugnt jämn hastighet ca 50km/h med en idiot liggandes ca 2 m bakom- Hörde på den korta stunden i bilen om minst 3 lastbilar som hade åkt av/kört fast på de större vägarna .

Den varianten har jag sett även vid olyckor. Båda körfälten stängs av, köerna växer och en jubelidiot slänger sig ut i vägrenen och blåser förbi alla. Jag hoppas varje gång att poliserna som står vid olyckan längre fram lyckas stoppa puckot och på stående fot klipper idiotens körkort i småbitar!

Jag vill inte onda men när jag ser sådant önskar jag iaf liiiite att de dunkar rakt in i valfritt vägräcke/lyktstolpe/vägskylt/vilket-hårt-föremål-som-helst. Men det blir iofs synd om familj och vänner om det händer :(

Och har lever vi fortfarande med efterverkningarna av Tisdagens is-storm. Folk satt i trafik stopp i over 20 timmar pa storstadens motorvag da det ar nast intill omojligt att kora pa snobelagd is med sommar dack. Det ar inte sa illa som i Atlanta har, men illa nog da vi ar tamligen nara Atlanta och ocksa i direkt linje av ovadret. Brrr ... jag har definitivt fatt nog av vinter redan. Till helgen sager prognosen att vi far 20*C igen. Det vore skont att fa tina upp lite innan nasta is-storm drar forbi.:p

*Kr*
Nytt kaos på väg in IGEN :crazy:

I morse va de inte kul att åka bil...

-5 grader, blåser ju konstant så snön från åkrarna driver in på vägen = snorhalt redan INNAN det där :rage: underkylda REGN :eek: som kom ovanifrån...

= skrapa rutan, sätta sej i bilen åka 1km, stanna skrapa rutan (IGEN) och krypa vidare sen...

I mina trakter faller snön vackert. Lite blåsigt ute på landet men än så länge går det fint att köra på oplogad grusväg :) Hoppas det fortsätter så eftersom hovslagaren ska slå på en tappsko i eftermiddag.

I mina trakter faller snön vackert. Lite blåsigt ute på landet men än så länge går det fint att köra på oplogad grusväg :) Hoppas det fortsätter så eftersom hovslagaren ska slå på en tappsko i eftermiddag.

På den här oplogade grusvägen kommer folk inte fram ;)

Men det snöar här också! Vet du om det ska komma mycket? Jag vill inte mer :(

Vägen hem till mig nu på morgonen. Nyplogad och fullt farbar. Igår kväll var den inte lika fin, lyckades precis ta mig igenom drivorna.

DSC_0268_zps9f579b8d.jpg

De får ta mer sats! :D

Jag har ingen aning om hur mycket som ska komma. Jag tittar ytterst sällan på väderprognoserna. Vädret är ju som det är, vare sig jag "vetat" om det i förväg eller inte.

De får ta mer sats! :D

Jag har ingen aning om hur mycket som ska komma. Jag tittar ytterst sällan på väderprognoserna. Vädret är ju som det är, vare sig jag "vetat" om det i förväg eller inte.

Det hjälper inte ;) Mer snö än bilen kan ta;)

Jag måste ta reda på det, såg på aftonbladet nåt om nytt snökaos och mamma sa att det noooog missar oss, men snökaos för aftonbladet är ju 1 snöflingor på en åker.

Skaffa en större bil :idea:

Allt är kaos för kvällstidningarna. Undrar vad de ska skriva när det blir riktigt snökaos, "Undergången är nära"?

Skaffa en större bil :idea:

Allt är kaos för kvällstidningarna. Undrar vad de ska skriva när det blir riktigt snökaos, "Undergången är nära"?

Jag har haft volvo 245a tidigare som fixade det mesta, men inte när det var högt med snö. Vi har en seat ibiza nu och den är ju som den är, men när inte ens de större bilarna kan köra vettigt här så är det fel på plogningen. Jag ska inte behöva äga en traktor för att komma ut härifrån.

Det är inte att det fyger igen då? Det hjälper ju inte att ploga två gånger per dag när det efter en halvtimme har blåst igen :crazy:

Se upp på vägarna i skåne nu !! Här har det plötsligt börjat duggregna (-3 ute) fint fint bara så det märks knappt, men allt är is, höll på att sätta mig på häcken när jag klev ut på trappan var bara ren blankis. Kan gissa att vägarna som inte är saltade är roliga just nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve