Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Exakt!

Dom jag däremot inte vill ha på vägen är dom som bara skrapar ett titthål och sen kör medan dom väntar på att sikten ska komma när bilen blivit varm, samt dom som ska ligga och bromsa bakomvarande medvetet nästan till stillastående och leka polis.
Då bör man ha blåljus från Claes Olsson :cool:

*kl
såhär ser det ut där min bil står just nu.
559050_10151176851473042_1247311978_n.jpg

minst 30cm snö på gatan bakom min bil, sedan på den "stora" vägen, kör flera fast.
Och Kaos helt enkelt, lyssnar man på sveriges radio och på vägrapporterna så rekommenderar dem att man ska lämna bilen hemma.
Behöver nog inte nämna att jag inte ens ska försöka ge mig ut med min lilla clio.

KL

Tänkte inte ge mig in i diskussionen men ville bara tala om att det har ändrats i reglerna angående körtider i snö så när man har snöjour kan man inte längre bara ge sig ut och ploga utan att ha vilat ett visst antal timmar vilket gör det svårt för dem att arbeta lagligt och effektivt.

Exsambon som brukar ha snöjour skrev en kritik till transportstyrelsen och frågade vilka tänkte ta på sig ansvaret att vägarna inte sköts bra och att han hoppades på att det skulle bli mycket snö i år vilket han fick som han hoppades, åtminstone just nu :D

Edit:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1145479-akeribranschen-varnar-for-snokaos?ref=fb

Men har man som arbetsgivare lite god framhållning (och det bör man son snöröjare)

Anställer man lite folk på timmar. Det finns gott om C/D-kortsinnehavare som går arbetslösa. Dessutom behövs bara B för att köra traktor.

/Tjôta som numera INTE kör snöröjning men aldrig plogade med svåle ;)

Borstade av min bil när jag åkte till jobbet vid 8.30. Nu har det blivit en dryg decimeter snötäcke på den.

*KL*

Som lastbilschaffis måste jag ju lägga mig i :grin: Förbjud alla förbannade jävla "privatbilister" istället. Dom som inte fattar att man måste ha fart upp för backar

Det är just det jag menar, de som smygkör fastnar oftare och tar sig inte uppför backar för att de inte har tillräckligt med fart!

och ja enligt fysikens lagar om rörelseenergi så har alltid lastbilar företräde framför "småbilar" ;)

ps Förra året hade vi konstant isgata på våran "lilla" väg fram dit jag bor, och ja jag bor på hisingen bara 13km från centrala göteborg och jag jobbar på andra sidan. Så mina dubbdäck kör jag inte utan på vintern.

Pss fattar inte alls dubbdäcksförbudet inne i stan, hade jag bott på den gatan hade jag antingen bara fått köra på den gatan alt sålt bilen och lagt av med hästarna eller så vet jag inte hur jag löst det. Dvs skulle aldrig flytta dit och lär få undvika den gatan i vinter.

Vid mitt jobb så blåser det väldigt mycket, ena körbanan är det barmark på och på den andra är det mer drivor, och där kör såklart bilarna fast. Och alla inne på kontoret samlas vid fönstren när någon av de översnöade bilarna ska iväg. Ägarna till dom har oftast inte vettiga kläder på sig och absolut inte vettiga verktyg att få bort snön med ;)

Och även som gammal Kiruna-bo så anser jag att det är riktigt dåligt väder i Stockholm idag, ett ständigt kraftigt snöande kombinerat med kraftig vind. Som sagt barmark på vissa ställen och högra drivor på andra...

Senast ändrad:

ps ang isiga vägar så bor man i en del av landet där det vanliga väglaget består av att det ena dagen snöar och är -10grader och nästa regnar det snöblandat regn och dagen därpå så är det -10 grader igen. Dvs isgata är lika vanligt som barmark = leråker, mer sällsynt med riktigt fin snö :/

:bow: :bow: :bow:

Instämmer också med Smulan75, snökaos är när det kommer i dm, inte cm!

Gud vad fånigt. Här är det fläckvis snöfritt, fläckvis max en centimeter och vägen är snorhal.

Självklart blir det mer "kaos" i områden där det rör sig tusentals gånger fler bilan än i norrlands inland. Det är verkligen äckligt hur en del spyr skit över stadsfolk.

Håller med, fastän jag bortt största delen av mitt liv "på landet". (Nu har det ju iofs kommit i dm i Stockholm det här dygnet)
Med så mycket folk och mycket kollektivtrafik så blir det kaos snabbt, fastnar en buss i en backe så är det väldigt snabbt många bussar som går samma väg (men inte nödvändigtvis samma linje) som påverkas. Samma sak med tågen, finns det bara två spår förbi ett samhälle så går det ganska bra att ha koll på växlarna samt när det går att arbeta på spåret, genom Stockholm är det väldigt många fler spår och högre belastning.

Ja, vissa norrlänningar tycker att de är skitroliga när de hånar stadsfolk (och skåningar). Jag är pisstrött på det.

Jag är glad åt att jag är hemma och inte behöver åka nånstans, jag hoppas att barnet lyckas ta sig hem från skolan

*Kr*
Hur har natten varit? Har snökaoset tilltagit hos er:confused:. Här är det för :devil: igt

Inget snökaos vid Norrbottenskusten - varken nu eller tidigare. Snömängden på marken är verkligen inget att skryta med heller... möjligen kommer vi upp i 5 cm om man mäter lite generöst...

Ja, vissa norrlänningar tycker att de är skitroliga när de hånar stadsfolk (och skåningar). Jag är pisstrött på det.

Jag är glad åt att jag är hemma och inte behöver åka nånstans, jag hoppas att barnet lyckas ta sig hem från skolan

ja om en promille åker av vägen i morgonrusningen här blir det lätt kaos. På vischan är det mer normalt och ingen som ens tänker på då.

Inget snökaos vid Norrbottenskusten - varken nu eller tidigare. Snömängden på marken är verkligen inget att skryta med heller... möjligen kommer vi upp i 5 cm om man mäter lite generöst...
Nu ställar man in alla bussar i garaget här. Kaoset blir bara värre nu här :eek:

kl

Här är det helt ok,men min nya hund som skulle landa på arlanda i em,ser ut att frysa inne :devil:
Så just nu går sms,skype och mail varma mellan mitt hem o Ungern.

Och nu är biljetten ändrad till nästa vecka,skönt ! Då behöver ingen riskera livet dom 40 milen upp till stockholm eller dom 40 hem.

Fortfarande helt ok väder här,snöröjningen har varit ute (bonde med jäääääääääääätte traktor och han spara inte på bladet :bow: )

Har i Uppsala blir det bara varre! och min stackars hus kamrat har varit fast pa tag sedan i morse utan mat (nagot jobb blev det inte), men nu star hon tydligen i ko med sitt tag utanfor Uppsala. Far hoppas hon kommer in snart!

Jag sag en kompis pa FB som var "stuck" i Stockholm ... Alla bussar och Roslags banan hade slutat kora.:eek:

Jag sag en kompis pa FB som var "stuck" i Stockholm ... Alla bussar och Roslags banan hade slutat kora.:eek:
Nu har SJ kastat in handuken. Å dom som lovade inför denna vinter att tågkaoset från förra omgången inte skulle upprepas. Det lovade man heligt inför mötet regeringen. Pytsan :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 648
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar