Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Det är fördelen med att varken ha anti-slir, anti-sladd eller nåt annat modernt för då VET man att man sällan kan stanna där man tänkt sig eller komma dit man vill om man leker sommarväglag och torr asfalt. Min har inget av dom moderna bekvämligheterna och jag har aldrig ens ägt en bil med ABS ens, den nuvarande är den modernaste jag haft för den har servostyrning, inget annat.

Jag är ju så gammal att när jag tog körkort fick man köra med sommardäck på vintern och det funkade det med, folk kunde konsten att anpassa hastigheten efter förhållandet på vägen och krav på mönsterdjup fanns inte heller. Dessutom fick dom flesta en vinterutbildning i lumpen som iaf. jag haft mycket nytta och glädje av när "Svenne Banan" varken kan starta bilen eller komma upp ur diket han envisats med att parkera i.

SJ lovade dyrt o heligt att denna säsong skulle tågen gå oavsett väder. Nu är det som vanligt käos och resenärerna står på resecentrum och undrar var tågen är. Och informationen är som vanligt urkass trots att även det skulle vara så jävla lätt att rätta till enligt SJ

Ja så går det när staten säljer ut och låter andra lågprisaktörer sköta ruljangsen, har man sen tåg som är avsedda för +10 och uppåt så går det ju som det går också. :cool:

Ja så går det när staten säljer ut och låter andra lågprisaktörer sköta ruljangsen, har man sen tåg som är avsedda för +10 och uppåt så går det ju som det går också. :cool:
Men dom har ju köpt in och redan provkört dom tåg som ska klara -40 grader :cool:

Det är fördelen med att varken ha anti-slir, anti-sladd eller nåt annat modernt för då VET man att man sällan kan stanna där man tänkt sig eller komma dit man vill om man leker sommarväglag och torr asfalt. Min har inget av dom moderna bekvämligheterna och jag har aldrig ens ägt en bil med ABS ens, den nuvarande är den modernaste jag haft för den har servostyrning, inget annat.

Jag är ju så gammal att när jag tog körkort fick man köra med sommardäck på vintern och det funkade det med, folk kunde konsten att anpassa hastigheten efter förhållandet på vägen och krav på mönsterdjup fanns inte heller. Dessutom fick dom flesta en vinterutbildning i lumpen som iaf. jag haft mycket nytta och glädje av när "Svenne Banan" varken kan starta bilen eller komma upp ur diket han envisats med att parkera i.

Men jisses, varför så bakåtsträvande? Det är väl inget som säger att man måste köra som det var sommar bara för att man har en modern bil?

Jag har antispinn, ABS osv men kör på samma sätt som jag alltid gjort = försiktigt. Ibland hamnar man i situationer som man inte kan förutse/råda över och då sitter i alla fall jag mycket hellre i min bil än i din.

Förövrigt så är det bedrövligt där jag bor, söder om Vänern. Vi har en del sammankomster inbokade på jobbet som vi funderar på hur det går med. Kan tänka mig att folk inte ger sig ut i onödan.

Vi har en del sammankomster inbokade på jobbet som vi funderar på hur det går med. Kan tänka mig att folk inte ger sig ut i onödan.
Världen går inte under om dom ställs in och flyttas fram, jag lovar. Dessutom finns det ingenting som heter "oumbärlig", allt och alla kan ersättas. Bara att gilla läget, det är vinter i sverige.

Snökaos? Vardå?
Jaså var det därför plogbilarna var ute och fjollade runt när jag stack från stan vid 7-snåret.

Halt, nää. Snö, bara en dec puder som blåste av vägen när bilar kom. Lik förbannat var dom ute och fjollåkte, fan, spara pengarna till senare när det behöver plogas istället.

Det var några som testat vajerräcket tidigare idag men varför då, det var ju 10 grader kallt och isen på vägen var rena sandpapperet.

Angående däck så FÅR man byta dom själv, det tar max en timme om man sölar utav bara den och det går även att göra i snöstorm utan men för livet, jag lovar. ;)

Eller så betalar man någon en hundring eller två för att få det gjort, så slipper man ta i det själv. Man ska inte vara dum ;)

Exakt vilka däck har du?

Jag har väldigt svårt att tro att friktionsdäck skulle vara överlägsna dubb vid svåra vinterförhållanden. Gjorde en snabb googling bara för att se vad andra verkar ha för några erfarenheter och det verkar inte vara så många som håller med dig.

Att friktionsdäck många gånger räcker till och i delar av landet kanske är tillräckligt, visst. Men att dom skulle vara BÄTTRE än dubb på snö och is och skit har jag väldigt svårt att tro, men vad vet jag.

Dubbfritt är (minst) lika bra på snö men sämre på is. jag tycker att dubbfria vinterdäck fungerar lika bra på alla väglag vi har här nere bortsett från underkylt regn.

Jag får inte upp ytterdörren, det ligger en driva på c:a 2 meter utanför men skit samma för jag ska ändå ingenstans. Fick nyss ett samtal från räddningstjänsten att "ge dig inte ut om du inte måste för det är galet halt på vägarna". Bra med inside information. :p

Här skiner solen och det är tö i luften. Gräsmattan syns en del, kanske beror det på det antal snögubbar som nu syns i trädgården, hmm. Så, snökaos finns inte, men plogad grusväg här jag ännu inte, frågan är om vår lätta bil ens kommer att kunna ta oss bort härifrån.....
JAG HATAR ATT BO HÄR!!!!!!!!!!!!!! :cry:

Här skiner solen och det är tö i luften. Gräsmattan syns en del, kanske beror det på det antal snögubbar som nu syns i trädgården, hmm. Så, snökaos finns inte, men plogad grusväg här jag ännu inte, frågan är om vår lätta bil ens kommer att kunna ta oss bort härifrån.....
JAG HATAR ATT BO HÄR!!!!!!!!!!!!!! :cry:

I malmö snöar det nu men inget kaos.

kl

Här är det helt ok,men min nya hund som skulle landa på arlanda i em,ser ut att frysa inne :devil:
Så just nu går sms,skype och mail varma mellan mitt hem o Ungern.

Är det några som skall få körförbud är det alla livrädda gubbar å kärringar...

halvt kl

Själv tycker jag att det är de tror att de är immuna för olyckor och halka bara för att de anser sig ha bra däck som borde stanna hemma eller ta bussen... Är ju de som inte förstår att vid vintertid så anpassar sig folk efter väglaget och kör lite långsammare, är knappast någon nyhet att det händer varje vinter. Ska man till jobb eller något och vet att det kan vara halkigt så får man ju vara ute i god tid istället för att klaga över folk som är försiktiga.

Dubbfritt är (minst) lika bra på snö men sämre på is. jag tycker att dubbfria vinterdäck fungerar lika bra på alla väglag vi har här nere bortsett från underkylt regn.

Och här uppe i mellansverige ute på landet så består en stor del av vägarna av is under vintern, alltså är dubbdäck betydligt bättre än dubbfritt. Det är ju samma diskussion som kommer upp varje år och det är ju varierat över landet. Visst bor jag i göteborgs innestad så skulle jag säkert klara mig utan vinterdäck överhuvdtaget eftersom jag skulle kunna ta spårvagn eller buss om jag ska någonstans de dagar det är vinterväglag.
Nu bor jag i mellansverige mitt ute på landet där inte ens skolbussen lyckades hålla sig kvar på vägen men grannen med fyrhjulsdrift och dubbdäck körde sitt och mina barn till skolan. Själv väntar jag på att plogbilen ska komma så jag kan åka och hämta mina barn så småningom. Vi har vinterväglag i princip hela vintern och i stort sett alla här omkring som har provat dubbfritt har gått tillbaka till dubbade däck just för att det inte har känts säkert att köra.

Kl

Det har snöat på ganska bra här i Oxelösund under natten, och det finns väl några decimeter nu, ja kanske lite mer, men bor man vid kusten, så kommer ju även blåsten, och den gör det väl mest besvärligt när det blir drivor med snö på vägarna.

Jag bor ca 1,5 m ovanför marken, och snödrivorna är nu uppe vid köksfönstret.

Annars hade det nog inte varit några problem med lite snö...säger jag som satte bilen rakt in i en driva när jag kom hem från jobbet idag,som jag inte såg för snöyrans skull, och då hade jag kommit så pass långt så jag var på parkeringen här hemma...sen sa det poff och tvärnit :D

Ska man till jobb eller något och vet att det kan vara halkigt så får man ju vara ute i god tid istället för att klaga över folk som är försiktiga.
Exakt!

Dom jag däremot inte vill ha på vägen är dom som bara skrapar ett titthål och sen kör medan dom väntar på att sikten ska komma när bilen blivit varm, samt dom som ska ligga och bromsa bakomvarande medvetet nästan till stillastående och leka polis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 648
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar