Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Den jag svarade har sommardäck och har inte satt på dubbdäcken än, därav den specificerade frågan om dubb och inte bara vinterdäck.

Jag försökte att googla, men det var bara en massa luddiga svar som jag hittade.

Det står ingenstans att man INTE får ha det. Så då får man nog det.

Men det fungerar ju inte för linjer som trafikerar dubbdäcksförbudszoner :D

Sen tycker jag nog att riktiga friktionsdäck räcker minst lika långt på buss som på personbil. Det enda jag slirat i med buss är djup moddig snö och då hjälper ju inte dubben.

Jag har suttit fast med ledvagn i glashal uppförsbacke, då så hade dubbdäck varit fint att ha.
Den hade ju inte "Spot On".
Saltbilen kom strax efter att jag hade fastnat och saltade loss mig, jag satt där nog bara i ca 20 minuter.

Det har jag också gjort, en jättegammal Scania. Men den hade slitna däck, så det var rätt lönlöst. Lite sand så gick det fint. Med nya fina däck som vi har nu så hade jag inte fastnat. Scaniorna har för övrigt helt värdelösa vinterkörningsegenskaper.

Jag säger bara, Scania Wiima med dubbla växellådor på glashal blankpolerad isväg, den gled stillastående ner i diket och la sig så fint på sidan. :laugh:

Scaniorna har för övrigt helt värdelösa vinterkörningsegenskaper.

Jag tyckte att de som jag körde var bra i halka.
De hade en effektiv diffbroms som tuggade sig fram i det mesta.
Men den där dagen så var det så halt att det inte gick att promenera utan att glida omkring.
Det var underkylt regn.

Våra är värdelösa men vi har numer bara "gamla" (1999-2002). De fastnar överallt och är det någon buss som inte kommer upp för backen på Norbyvägen så är det en Scania. Kalla är de också. Men finfina att köra :)

Ja vårt vilddjur älskar också snö, men han älskar å andra sidan alla väder och alla underlag :p

Jag säger bara, Scania Wiima med dubbla växellådor på glashal blankpolerad isväg, den gled stillastående ner i diket och la sig så fint på sidan. :laugh:

Kan bara bekräfta.
Körde en buss med jägarsoldater ut till en övning och deras löjtnant beordrade mig att stanna mitt i en krök ca 500 meter in på det snöbelagda vägen.
Däcken var nog ljumna efter 15 mil, tungt lastad på torr asfalt så när killarna började embarkera körde jag stillastående sidledes i diket....:o
Men med hjälp av en st skotare så var vi snart uppe igen..

Fast på torr väg lufsade de iväg rätt bra...

Åhå på det viset.
Jag körde Volvo Wiima årsmodell 56-63 när jag tog D-körkort i Försvarsmaktens regi.
De fick ha dubbdäck så vi körde inte i diket.

HA! Nu var jag före gammeln! Han börjar bli senil nu, gissar jag! ;)

Klass 1 varning natt mot fredag i Skåne!

Jag måste binda fast mina soptunnor igen! De tömmer lite när de vill och senast de tömde fick de knyta loss tunnorna :o:o Det va INTE min mening ju! :sneaky:

Hela Skåne? Intressant om det ska falla träd och sånt natten till imorgon. Jag har ju inte så långt till jobbet men vissa kör ju från Ystad, Trelleborg, Helsingborg, Kristianstad osv. Jag har öppning imorgon så det kan bli en körig morgon :p

Japp, kolla på smhi :)

Undrar hur många ni blir i morgon, och shit blir tågen inställda :nailbiting::D Tur jag inte ska nånstans i morgon. Eller jo, lämna barnen och till stallet en snabbis...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar