Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Varför har du inte dubbdäck? Det är lag på vinterdäck nu.

Om det är vinterväglag ja.
Har dom så lite som möjligt då jag tycker dom låter illa och just nu ligger dom kvar på verkstaden då fälgarna fick på sig helt nya fina dubbisar för dom gamla var i princip odubbade.

Ja och det kan man väl lugnt påstå att det är nu?

Polisen brukar säga "om det är frost på någon del av vägen".

Jag har spenderat två dagar bakom ratten på bussen och sett den ena efter den andra sladda sig fram och undvika folk med en hårsmån etc. De skulle säkert "bara". Och då har det inte ens varit extremt i Uppsala utan synnerligen normalt vinterväglag.

Fast min bil står i garaget ;) Och dom har "varnat" för + grader här nere runt tis-ons och framåt så då får "Bettan" komma ut igen.

Är det ett antal minusgrader så är även snön torr ;) Och framförallt så kan man rida överallt. När det är fruset och knöligt kan man ju bara rida i ridhuset och det är inte alls kul! :mad:

Ja och det kan man väl lugnt påstå att det är nu?

Polisen brukar säga "om det är frost på någon del av vägen".

Jag har spenderat två dagar bakom ratten på bussen och sett den ena efter den andra sladda sig fram och undvika folk med en hårsmån etc. De skulle säkert "bara". Och då har det inte ens varit extremt i Uppsala utan synnerligen normalt vinterväglag.

Och i går (fredag) såg jag en av dessa berömda bussar i diket eftersom de förbannade snåljåparna till bussägare inte kan sätta på dubbdäck och investera i snökjedjor till sina ekipage.

Efter 25 år i sverige, förvånas jag fortfarande över att bussarna inte kan hålla sina tider när det snöar och blåser lite.

Torsdagens och fredagens lilla snöväder skulle inte ha påverkat busstrafiken nämdvärd om idioterna som sitter på pengarna hade investerat i säkerhet på samma sätt som i Norge (1200 kr. pr buss/år).

Om man jämför samhällets kostnader för dygnslång inställd trafik 4-5 gånger om året, mot vad det kostar att köpa snökjedjor/dubbdäck till alla bussar står det helt klart att driftsscjeferna gör ett dåligt jobb.

Heh ... Den har bilden hittade jag just pa min FB sida. Minnesota fick drygt en meter sno pa tva dagar med -40*C. Jag ar mycket glad att jag inte ar dar!

11259517875_9329fbd13e.jpg

Men då måste det vara så väldigt kallt för att snön inte ska vara störig!

Det kanske påverkar lite att jag är hästlös i vinter :p Det är definitivt enklare med torrt (och knöligt) med hund!

I natt hade vi minus 14 grader (sist jag tittade, innan jag gick och la mig och drog täcket över huvudet). I morse minus 10 grader. Burr. Jag vill faktiskt inte. Minus fem-sex är min absoluta gräns.

Men va, har det verkligen varit så kallt här i skåne? :wtf:
Det märks inte nu måstej ag säga. Kallt är det, men inte så värst ändå! Men varför ska det vara så kallt på vintern, det räcker väl med några minusgrader så att leran fryser och hästen är torr om benen?! :D

Ingen av mina kollegor iaf. Vi kör på vinterdäck (dubb förstör vägarna med så tunga fordon så fort det blir barmark. Kedjor får man dessutom inte köra några direkta hastigheter med.

Det största problemet är faktiskt alla bilar man måste vänta på.

Och i Uppsala får man inte köra med dubb i stan på en sträcka som nästan alla linjer passerar, det skulle bli lite hm bökigt.

Mitt bolag har ställt sin trafik ett halvt dygn en gång sedan början på 90-talet.

Så du gav dig på fel bussförare ;)

Om man jämför samhällets kostnader för dygnslång inställd trafik 4-5 gånger om året, mot vad det kostar att köpa snökjedjor/dubbdäck till alla bussar står det helt klart att driftsscjeferna gör ett dåligt jobb.

Förr fick inte bussar ha dubbar i däcken, det fick inga tunga fordon ha.
Nu så måste tunga fordon ha vinterdäck, så då har de ju det.
Många bussar har "Spot On", snökedjor som kommer ner om man trycker på en knapp, för att kunna komma loss i halka.

Din kritik bör snarast riktas mot lagarna som ju faktiskt är ändrade sedan 1 januari 2013.

Så summa summarum, det är varken åkerierna eller driftcheferna som har ansvaret för att bussarna inte har haft dubbdäck i Sverige utan det är de styrande i landet.

Men då måste det vara så väldigt kallt för att snön inte ska vara störig!

Det kanske påverkar lite att jag är hästlös i vinter :p Det är definitivt enklare med torrt (och knöligt) med hund!

Jag tycker nog att det optimala är 5-7 minusgrader. Då funkar allting så bra så :D

Min hund älskar snön så för hennes del hade det nog kunnat få vara snö nästan året om. Igår exploderade hon ut genom altandörren och plöjde runt i snön, satte ner nosen i snön och slängde snö över sig själv och rullade sen runt :rofl:

Men dubbdäck måste man inte ha :)

Men får tunga fordon ha det numera?
För före 2013 så fick de inte det.

Så då kunde åkerier och driftchefer vilja ha det hur mycket som helst men inte få för lagen.
Vinterdäck har båda mina trafikområden haft på sina bussar så länge som jag har kört.
Mosade bussar och inställda turer kostar för mycket för att inte ha det.

Jag tror inte det. Dubben skulle förstöra barmarksvägar något enormt. Men jag orkar inte googla fram ett säkert svar, huvudvärk.

Bussar får nog ha det. Åkte ersättningsbuss häromdagen och föraren skulle iväg och lägga på dubbdäck när vi kom fram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix