Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

svart dag i skåne ja 3 döda än sålänge !

De kvittar om man har abs eller inte , anitsladd eller ej friktionsdäck eller inte , bakhjulsdrivet , fram eller fyrhulsdrivet , skitsamma idag !

blankis ja , dimma ja , frysgrader i vägen ja ,

anpassa hastigheten efter vägen , näpp !

anpassa avståndet mellan bilarna näpp !

saltaren har ju saltat då kan vi blåsa på , japp !

skåningarna behöver gå halkkurs en gång om året ? japp !

Ja det skulle nog inte skada med lite träning i halkkörning för skåningar. Och för en hel del andra också.

Gårdagens krock skedde på E4 som är en av våra riktigt stora transportvägar norr-söder i Sverige. Väldigt många lastbilar var inblandade. Hur troligt är det att det bara var skåningar i krocken?

varför göra det här till ett lokalt problem? Det är lika jäkla illa i hela landet. ute på vischan där det passerar en bil i halvtimmen saknas förvisso problemet att folk inte håller avstånden. Det blir sällan seriekrockar där heller.

Så bilister utan dubbdäck är de som är orsaken till alla olyckor i stockholm? :crazy: Jag skulle snarare säga att det är de som har dubb och som helt och hållet förlitar sig på dem och därför 1. kör för fort och 2. inte håller avstånden - är dom som orsakar olyckorna. :cool: Håll avstånden och anpassa farten, oavsett vad man har för däck, det är liksom det enda som gäller. Problemet med många som har dubb är ju just att de tror att de äger vägen bara för att de har dubb, fungerar hyfsat dåligt många gånger...

Jag har förvisso dubbisar på den bilen jag kör (ingick vid köp) men vår andrabil som har helt nya friktionsdäck och 4x4 är bra mycket lättare att hantera vid dåligt väglag, is eller inte. Så nej, man behöver faktiskt inte ha dubbdäck i stockholm, inte om man kan köra bil och har lite sunt förnuft...

Det jag markerat med fetstil i din text är de främsta orsakerna till olyckor - så där är vi helt överens.

Men återigen, dubbdäck ruggar upp isiga vägbanor, vilket gör att andra sorters däck får chans att greppa. Enbart dubbfria däck på is, polerar upp isen ännu mer.
Det är absolut inte fel att ha dubbdäck på vintertid, tvärtom. Hastighet och avstånd skall ALLA bilförare anpassa efter väglag.

Det jag markerat med fetstil i din text är de främsta orsakerna till olyckor - så där är vi helt överens.

Men återigen, dubbdäck ruggar upp isiga vägbanor, vilket gör att andra sorters däck får chans att greppa. Enbart dubbfria däck på is, polerar upp isen ännu mer.
Det är absolut inte fel att ha dubbdäck på vintertid, tvärtom. Hastighet och avstånd skall ALLA bilförare anpassa efter väglag.
*Halvt kr*
Var ligger kaoset idag då :confused:. Har det rört sig uppåt landet

Nej, absolut inte men det är heller inte fel att ha dubbfritt om man nu föredrar det och behärskar det, vilket inte alla gör. Har inte sett någon forskning som pekar på att bilister med friktionsdäck skulle råka ut för fler olyckor än de som kör dubbat.

Och vi pratade ju om Stockholm - vi har mer barmark än is och snö här varför dubbade däck ofta är helt onödiga här.

Jag har förvisso dubbisar på den bilen jag kör (ingick vid köp) men vår andrabil som har helt nya friktionsdäck och 4x4 är bra mycket lättare att hantera vid dåligt väglag, is eller inte. Så nej, man behöver faktiskt inte ha dubbdäck i stockholm, inte om man kan köra bil och har lite sunt förnuft...

Så nu vet du hur jag kör bara för att jag använder dubbdäck?
Jag kör i lämplig hastighet och med bra avstånd och har därmed undvikit att hamna i olyckor under mina drygt 20 år med körkort. Men du bestämmer att jag kör som en blådåre och förlitar mig på däcken endast och bara och det bara för att jag valt det säkrare alternativet...
Du borde börja köra bil utan bilbälte, det är en falsk säkerhet och om du inte förlitade dig på att bältet ska rädda dig så är det nog mindre risk att du hamnar i en olycka.:p

Och om vi ska bete oss som du så kan jag ju dra slutsatsen att de som kör 4x4 är de som förlitar sig på bilen, de kör ofta på allrounddäck och tror att har man bara 4x4 så ordnar sig alla situationer. Men de flesta verkar liksom inte förstå att 4x4 inte hjälper när man bromsar...:angel:

Eftersom du tydligen har tolkningsföreträde trots att det egentligen är olyckan i Skåne som diskuteras så kan du ju i din statistik precisera hur många av olyckorna i Norrbotten som berodde på vilt jämfört med Sthlm och var jag som Stockholmare påstår att Stockholmare inte kan köra bil? Jag svarar på att det inte går att köra med friktionsdäck där det är blankis, men du bestämmer ändå att det är kritik mot Stockholmare? Öh? :confused:

Du citerade ett inlägg med texten "det är för att folk tror att man inte behöver dubbdäck i Stockholm [..]" med svaret "jag håller med, hur många liv ska det kosta årligen?".

I och med det trodde jag att du pratade om hur dubbdäcksanvändandet i Stockholm påverkar antalet dödsfall i trafiken. Men om sitt inlägg inte handlade om det, ja då tolkade jag det fel. Vilket kanske inte var så konstigt :)

(För övrigt har jag inte spelulerat i orsaken till dödsolyckorna i Norrbotten eller påstått att det skulle vara något fel på deras bilkörning . Bara konstaterat att det stora problemet gällande antal dödsolyckor i trafiken knappast är att Stockholmarna inte kör med dubbdäck).

Det där om inlägg om att stockholmare inte kunde köra bil handlade inte om ditt inlägg. Ledsen om det uppfattades så.

Det är ok, lätt att missförstå när man skriver på nätet. Jag orkade inte klippa utan citerade hela texten, det gäller naturligtvis inte bara Sthlm det jag anser om dubbdäck. :D

Vi kan enas om att folk i gemen har en övertro på sin egen körskicklighet, bilen, däcken och underlaget. Riskenanalyserna brister rejält för alla som inte håller avstånd utan ligger och sniffar på lacken på framförvarande bil. :mad: Jag är definitivt inte den som aldrig gör något dumt i trafiken, men jag försöker hålla avstånd och vara tydlig samt läsa övriga så jag helst kan korrigera även för andras misstag.

Snacka om att ta åt sig. :cool: Om du läser om inlägget så ser du att jag inte pratade om dig personligen eftersom jag ingenstans skrev "du" utan hänvisade till folk rent generellt.

Men detta var uppenbarligen en väldigt, väldigt öm tå :cool::p med tanke på responsen. :devil:

Senast ändrad:

Snacka om att ta åt sig. :cool: Om du läser om inlägget så ser du att jag inte pratade om dig personligen eftersom jag ingenstans skrev "du" utan hänvisade till folk rent generellt.

Men detta var uppenbarligen en väldigt, väldigt öm tå :cool::p med tanke på responsen. :devil:
*kr*
Trafikverket hade ju satt upp varningsskyltar för att bron var hal men ändå skiter folk i skyltning och bara gasar på. Så vad ska vi med skyltar till överhuvudtaget när folk inte ids brys sig om dom. Kostar ju bara massa skattepengar i onödan

Om jag kör med dubbar och du generaliserar om folk som kör med dubbar, hur kan det då inte gälla mig?:eek:

Jag skulle snarare säga att det är de som har dubb och som helt och hållet förlitar sig på dem och därför 1. kör för fort och 2. inte håller avstånden - är dom som orsakar olyckorna. :cool: Håll avstånden och anpassa farten, oavsett vad man har för däck, det är liksom det enda som gäller. Problemet med många som har dubb är ju just att de tror att de äger vägen bara för att de har dubb, fungerar hyfsat dåligt många gånger...

Om jag kör med dubbar och du generaliserar om folk som kör med dubbar, hur kan det då inte gälla mig?:eek:

Ovan är mitt inlägg som du svarade på. Observera att det står att de som har dubb "och helt och hållet förlitar sig på dem och därför 1. kör för fort och 2. inte håller avstånden - är dom som orsakar olyckorna." och vidare "Problemet med många som har dubb är ju just att de tror att de äger vägen bara för att de har dubb"

Känner du att du passar in under någon eller båda av dessa kategorier av människor så förstår jag att du känner dig träffad - men det är ju inget jag kan veta något om. Jag har ingen aning om hur du kör.
(Missade du förresten att jag skrev att jag själv kör dubbat just nu - och därför skulle jag enligt din teori också tycka att jag själv kör illa :cool:)

Du själv drog ju däremot två kategorier av människor över en kam rakt av - alla som kör odubbat och alla som kör 4x4 :grin: Kasta sten i glashus, någon?

*kr*
Trafikverket hade ju satt upp varningsskyltar för att bron var hal men ändå skiter folk i skyltning och bara gasar på. Så vad ska vi med skyltar till överhuvudtaget när folk inte ids brys sig om dom. Kostar ju bara massa skattepengar i onödan

Det har suttit skyltar där rätt länge, år skulle jag säga. Så det är ingen nyhet att bron blir hal när det snöar/regnar/är dimmigt/är minusgrader.
Men jag tror inte att man tittar så uppmärksamt på skyltar i vägkanten när man samtidigt ska ha koll på var bilen tar vägen i dimman, också är det nog rätt svårt att se om bilen framför bromsar, när det väl upptäcks så är det försent. Självklart har man hållit för hög hastighet i kombo med dåligt avstånd.

kl.

Lyssnade på presskonferensen som räddningstjänst, polis och ambulans höll vid bron igår vid 3-tiden, och räddningstjänstledaren lätt rätt uppgiven när han svarade på frågan om hur detta kan ske, och han sa såklart detsamma som de flesta sagt här i tråden och annars, avstånd, hastighet och nonchalans för väderlek.

Tydligen är komma fram snabbast möjligt viktigare än att komma fram hel och oskadd.

Körde själv hem nu ikväll, visserligen mycket bättre väder och ingen is vad jag kunde känna på motorvägen, men folk kör ju på som om ingenting har hänt. Likadant i morse när jag körde till jobb i disigt väder ihop med stark sol och snö och is på gatan. idioti.

Körde själv hem nu ikväll, visserligen mycket bättre väder och ingen is vad jag kunde känna på motorvägen, men folk kör ju på som om ingenting har hänt. Likadant i morse när jag körde till jobb i disigt väder ihop med stark sol och snö och is på gatan. idioti.
Jamen det har jag ju sagt hela tiden. Att folk sen ställer till trassel för andra det skiter dom ju i...........det finns ju försäkringar typ:crazy:

Ovan är mitt inlägg som du svarade på. Observera att det står att de som har dubb "och helt och hållet förlitar sig på dem och därför 1. kör för fort och 2. inte håller avstånden - är dom som orsakar olyckorna." och vidare "Problemet med många som har dubb är ju just att de tror att de äger vägen bara för att de har dubb"

Känner du att du passar in under någon eller båda av dessa kategorier av människor så förstår jag att du känner dig träffad - men det är ju inget jag kan veta något om. Jag har ingen aning om hur du kör.
(Missade du förresten att jag skrev att jag själv kör dubbat just nu - och därför skulle jag enligt din teori också tycka att jag själv kör illa :cool:)

Du själv drog ju däremot två kategorier av människor över en kam rakt av - alla som kör odubbat och alla som kör 4x4 :grin: Kasta sten i glashus, någon?

Åhh jag orkar verkligen inte...
Om du inte förstår vad jag menar den här gången så ger jag upp.
Jag sa att om vi ska tänka och göra som du så kan vi generalisera så som att bla. bla. 4x4 osv...
Det är alltså inte så jag tänker utan jag skulle visa hur larvigt det var att generalisera så som du gjorde.

Åhh jag orkar verkligen inte...
Om du inte förstår vad jag menar den här gången så ger jag upp.
Jag sa att om vi ska tänka och göra som du så kan vi generalisera så som att bla. bla. 4x4 osv...
Det är alltså inte så jag tänker utan jag skulle visa hur larvigt det var att generalisera så som du gjorde.
*Kr*
Hur hade ni det i helgens kaos :confused:

Kaos?! Vi körde Blekinge tur och retur och märkte inget kaos. Visserligen körde folk på rådjur både före och efter oss :eek:

Det råder tydligen kaos på E4:an i höjd med Luleå. Två olyckor på kort tid, varav ena med en lastbil som vält över en bil. Det verkar dock ha gått bra för alla inblandade.

Det snöar massor längs vägen och eftersom det är så jäkla öppet runt vägen med stora åkrar och ett hav inte långt därifrån så blåser det en hel del, vilket resulterar i drevsnö, snörök och hala vägar (kallsnö som slipar vägarna, när det blåser). Salta går inte eftersom det är för kallt, och sanden blåser bort - kul!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 701
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar