Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Så det viktigaste för att nå nollvisionen måste ju verkligen vara att se till att folk kör med dubbdäck i Stockholm..

Spydigt framlagda initierade statistiksiffror motsäger inte att en nollvision prioriterar planmässigt, dvs oavsett var problemet äger rum.
 
Sv: Kaos på vägarna

Antalet döda under vintermånaderna (jan-mars + okt-dec) 2011 i Stockholms län:
7 st eller 0,3 personer per 100 000 invånare.
Antalet döda under vintermånaderna (jan-mars + okt-dec)2011 i Norrbottens län:
12 st eller 4,8 personer per 100 000 invångare.

(Källa Transportstyrelsen)

Så det viktigaste för att nå nollvisionen måste ju verkligen vara att se till att folk kör med dubbdäck i Stockholm..

Det där var ju ett lite underligt inlägg...:crazy:
Jag har ju inte skrivit nåt om nollvisionen, jag kommenterade ju varför det var snökaos i Stockholm...
 
Sv: Kaos på vägarna

Spydigt framlagda initierade statistiksiffror motsäger inte att en nollvision prioriterar planmässigt, dvs oavsett var problemet äger rum.

Ja?

Men här ställdes frågan hur många liv det inte årligen kostade att man åker runt utan dubbdäck i Stockholm. Jag svarade på frågan.

Att nollvisionen har många andra aspekter är självklart, men det var inte det jag svarade på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

Det där var ju ett lite underligt inlägg...:crazy:
Jag har ju inte skrivit nåt om nollvisionen, jag kommenterade ju varför det var snökaos i Stockholm...

Jag tog med ditt inlägg eftersom Mia_R citerade det och med enbart hennes citat skulle man inte se vad hon skrev om. Mitt inlägg svarade på frågan "Jag håller med, hur många liv kostar inte det här (att folk kör omkring utan dubbdäck i Stockholm) årligen?"
 
Sv: Kaos på vägarna

Nej eller hur, du svarade bara med syfte att vara spydig. Och det var ingen som frågade efter siffror heller, men du har vad det gäller statistik & siffrpr i diskussioner en väldigt monokrom skärm.

Eh :confused: men vilken tur att du vet varför jag svarade då :)

Det är mycket möjligt att när frågan "hur många liv kostar inte det här årligen?" ställdes så var man egentligen inte alls intresserad av hur många liv det kostar utan att frågan var mer allmänt ställd. Jag är inte så monokrom som du har fått för dig. Men när det i inlägg efter inlägg i tråd efter tråd kastas ur åsikter om hur värdelösa stockholmare är på att köra bil i vinterväglag så kan skadar det knappast med lite hårdare fakta även till sådana frågor.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

Ursäkta språket men det är skitsnack:D
Några vänner till mig hade parkerat sin bil på uppfarten till huset, när jag skulle förbi deras hus stod bilen tvärs över vägen...
De hade inte ens varit ute och kört och ändå hade bilen halkat iväg.
Om det är glansis spelar det ingen roll hur bra friktionsdäck du har, finns ingen friktion så finns det inte liksom.

Konstigt att jag lyckas köra utan problem på plogad blöt sjö då.
Så jag vill påstå att de har kassa däck, annars borde jag ju inte komma framåt? Defenetivt inte med fullastad stor hästtransport på blankis dessutom och det går bra varje gång.

Men kan man inte ens välja bra däck kanske man inte ska ha bil.
Dessutom finns de flera ggr då dubb är halare att köra med än friktion så at dubb är bättre är skitsnack! ;)
 
Sv: Kaos på vägarna

Blåser man tillräckligt mycket på falnande brasa kan den ju kanske flamma till igen. Vilken lycka det skulle vara. Eller inte. :crazy:
 
Sv: Kaos på vägarna

Konstigt att jag lyckas köra utan problem på plogad blöt sjö då.
Så jag vill påstå att de har kassa däck, annars borde jag ju inte komma framåt? Defenetivt inte med fullastad stor hästtransport på blankis dessutom och det går bra varje gång.

Men kan man inte ens välja bra däck kanske man inte ska ha bil.
Dessutom finns de flera ggr då dubb är halare att köra med än friktion så at dubb är bättre är skitsnack! ;)


Nä men då får vi väl lyckoönska dig som är så bra på att välja däck och kan så mycket om friktion-/dubbdäck.

Själv väljer jag alla gånger dubbdäck i den del av landet där jag bor. Här blir det ofta glansis på vägarna och hade folk inte kört upp isen lite med dubbdäck hade friktionsdäcksbilarna farit rätt åt he-te.

Däremot är det allmänt känt att dubbdäck inte är det bästa att köra med vid barmark. Där har friktionsdäcken bättre grepp.
 
Sv: Kaos på vägarna

Sen blir man ju galen på folk som tror de är odödliga för att de kör typ XC90 :grin:

Idag blev det kö bakom en långtradare pga snöfall och tät snörök, på vägen hem mellan Gävle och Hofors. Sikten var extrem dålig, då trafiken var tät i mötande fil också. Men då ska naturligtvis en bilist köra om där hen tycker att vägen är tillräckligt bred. Det är bara det att det under snön (för oss som är vana att köra sträckan)är heldragen linje just där, och dubbla filer i mötande riktning, eftersom de har en brant uppförsbacke. Där skulle hen köra om hela kön samt långtradaren, får möte med en lastbil som tar sats för att komma runt en tyngre lastbil som tappar fart i backen :crazy:

Varpå jag får tvärnita för att han ska kunna kasta in sin bil bakom långtradaren och framför mig, i tät snörök, för att inte frontalkrocka med den mötande lastbilen. Gissa om den mötande drog på alla sina extra ljus i plytet på honom, varpå sikten blev ännu jävligare för bilkön :eek:

Och om inte bilen bakom mig hållt avstånd hade han brakat in i mig, och om jag haft dåliga däck hade jag inte heller kunnat bromsa. :(
 
Sv: Kaos på vägarna

Och bara timmar efter detta hade jag en stor stadsjeep i röven när jag låg efter en Epa-traktor på hårdtrafikerad landsväg... Som dessutom sladdade om lite snyggt och höll på att smälla med mötande bil.
På sista lilla vägen till stallet som var rejält snöig, med blankis under hade jag också en bil precis i baken trots att man vid vinterväglag inte kan mötas utan att sakta ner och gå ut i kant och att det senaste tiden varit frekvent älgbesök på vägen.. Jag höll 50-60 km/h, vilket jag anser nästan är på gränsen på den vägen idag, ffa vid skymning där man inte ser om det är möte bakom kröken eller backen.

Att folk på riktigt tror att det går snabbare av att ligga och trycka även efter en dag som idag...
 
Sv: Kaos på vägarna

svart dag i skåne ja 3 döda än sålänge !

De kvittar om man har abs eller inte , anitsladd eller ej friktionsdäck eller inte , bakhjulsdrivet , fram eller fyrhulsdrivet , skitsamma idag !

blankis ja , dimma ja , frysgrader i vägen ja ,

anpassa hastigheten efter vägen , näpp !

anpassa avståndet mellan bilarna näpp !

saltaren har ju saltat då kan vi blåsa på , japp !

skåningarna behöver gå halkkurs en gång om året ? japp !
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

Eh :confused: men vilken tur att du vet varför jag svarade då :)

Det är mycket möjligt att när frågan "hur många liv kostar inte det här årligen?" ställdes så var man egentligen inte alls intresserad av hur många liv det kostar utan att frågan var mer allmänt ställd. Jag är inte så monokrom som du har fått för dig. Men när det i inlägg efter inlägg i tråd efter tråd kastas ur åsikter om hur värdelösa stockholmare är på att köra bil i vinterväglag så kan skadar det knappast med lite hårdare fakta även till sådana frågor.
Eftersom du tydligen har tolkningsföreträde trots att det egentligen är olyckan i Skåne som diskuteras så kan du ju i din statistik precisera hur många av olyckorna i Norrbotten som berodde på vilt jämfört med Sthlm och var jag som Stockholmare påstår att Stockholmare inte kan köra bil? Jag svarar på att det inte går att köra med friktionsdäck där det är blankis, men du bestämmer ändå att det är kritik mot Stockholmare? Öh? :confused:
 
Sv: Kaos på vägarna

Det är för att folk tror att man inte behöver dubbdäck i Stockholm fast det är precis tvärtom. Inte sjutton kan man köra med friktionsdäck när det bara är is överallt...:crazy:

Så bilister utan dubbdäck är de som är orsaken till alla olyckor i stockholm? :crazy: Jag skulle snarare säga att det är de som har dubb och som helt och hållet förlitar sig på dem och därför 1. kör för fort och 2. inte håller avstånden - är dom som orsakar olyckorna. :cool: Håll avstånden och anpassa farten, oavsett vad man har för däck, det är liksom det enda som gäller. Problemet med många som har dubb är ju just att de tror att de äger vägen bara för att de har dubb, fungerar hyfsat dåligt många gånger...

Jag har förvisso dubbisar på den bilen jag kör (ingick vid köp) men vår andrabil som har helt nya friktionsdäck och 4x4 är bra mycket lättare att hantera vid dåligt väglag, is eller inte. Så nej, man behöver faktiskt inte ha dubbdäck i stockholm, inte om man kan köra bil och har lite sunt förnuft...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp