Kaos i tomteverkstaden! (Ulvlek)

Jag är inne på samma tanke som @fio gjorde tidigare, @Blacksmithfarm verkar göra det väldigt lätt för sig. Först säga att @Hedinn har rätt och sen rösta på @Hedinn för att @LenaH kan vara fåret?

16:53 fio röstar på hemlig
19:02 Hedinn röstar på Blacksmithfarm
19.09 qitis röstar på cirkus
19.20 hemlig röstar på qitis
19:47 Niyama röstar på Snurrfian
19:48 Aliisa röstar på qitis
19.56 Niyama ändrar röst till Aliisa
19.57 Idahoe röstar på Snurrfian
20:18 blacksmithfarm röstar på niyama
21:06 Vira röstar på Aliisa
21:13 Lobelia röstar på Vira
21:21 Snurrfian röstar på Lobelia
21:22 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21:28 cirkus röstar på fio
21:30 qitis ändrar röst till Aliisa

Om man nu tror att LenaH är fåret verkar det inte rimligare att rösta på henne då? Att sen LenaH skulle göra en sån vinkning? Det skaver helt klart.
Det är väl som de flesta brukar säga, hellre rösta ut en ulv som kan käka.
Men håller med om att hellre fåret, om man misstänker nån för att vara det, än en god.

Här (155) https://www.bukefalos.se/threads/kaos-i-tomteverkstaden-ulvlek.1496792/page-8#post-19448176
alltså jag tyckte det var konstigt att du tar upp att goda lynchar goda och inte låtsas om att det var ju exakt vad jag hade skrivit. Och nä, det var väl inte så mycket att svara på men det känns som att du bara maler vidare med misstanken mot mig utan att ta hänsyn till vad jag faktiskt skriver.
:confused: Ja jag håller ju med dig om att det är extremt vanligt men går vidare till att det blir en form av godförklaring av sig själv som du gör? Jag hänger faktiskt inte riktigt med på vad det är du hakar upp dig på?

:confused: Ja jag håller ju med dig om att det är extremt vanligt men går vidare till att det blir en form av godförklaring av sig själv som du gör? Jag hänger faktiskt inte riktigt med på vad det är du hakar upp dig på?
Jaha okej. Jag fattar ju inte ens det skumma med att påstå att en själv är god men tror inte vi kommer vidare där :)

Jag har haft fullt upp hela dagen och hade halvt glömt bort leken. :o nu läste jag ikapp lite snabbt och inser att jag måste läsa igenom allt en gång till för att hänga med i alla diskussioner fram och tillbaka som ni har roat er med idag...

Jag vill bara dela två saker innan jag försvinner igen och börjar om läsandet.

Först, jag vet ju inte vilken roll Q har, men jag tänker att när vi inte har lekt alls på så vansinnigt länge så är det väl inte helt otänkbart att man försöker rädda sig själv oavsett roll från att åka ut direkt, bara för att man är leksugen? Oavsett om det annars mest vore "viktiga" roller som ville göra det. Bara en tanke. Sen kan ju såklart Q vara ond eller viktig god ändå, jag bara reflekterar att jag nog hade gjort så oavsett roll...

En annan diskussion rörde det här med att hinna se folks röständringar, och att följa andras röster. För att förtydliga så tar det en himla tid för mig både att skriva inlägg och att läsa, och när jag skriver ett inlägg kan jag inte se nya inlägg som kommer under tiden förrän jag postat mitt. Exempelvis har det här inlägget hittills tagit mig drygt 10 minuter, och då har jag inte behövt gå tillbaka och leta citat, så igår hade jag faktiskt inte hunnit se Niyamas första röst (som jag ju "följde") och ännu mindre hennes röständring. Vet inte om det gör mig mer eller mindre misstänkt :p men så vet ni det inför resten av leken i alla fall :)

Det är väl som de flesta brukar säga, hellre rösta ut en ulv som kan käka.
Men håller med om att hellre fåret, om man misstänker nån för att vara det, än en god.
Det är nog mest hela resonemanget, om det är så att andra rösten innebär att den kan vara fåret och den första därmed är ulv, då skulle även @Niyama kunna vara ulv som lägger en första röst på mig och @Idahoe får som lägger en andra röst på mig och missar att @Niyama har ändrat sin röst. Där skiljer det bara en minut mellan rösterna. Jag säger inte att @Blacksmithfarm har fel, men det känns som om det finns flera scenarion att ta ställning till. Mest troliga är ändå att fåret inte har vinkat alls.

Jag är inne på samma tanke som @fio gjorde tidigare, @Blacksmithfarm verkar göra det väldigt lätt för sig. Först säga att @Hedinn har rätt och sen rösta på @Hedinn för att @LenaH kan vara fåret?

20:18 blacksmithfarm röstar på niyama

Om man nu tror att LenaH är fåret verkar det inte rimligare att rösta på henne då? Att sen LenaH skulle göra en sån vinkning? Det skaver helt klart.

Jag fattar inte ens den där teorin.
Skulle alltså Hedinn vara ulv och rösta på bsf och skulle LenaH som får hundra år senare rösta på samma för att visa sig? Tajmingen känns inte rimlig

Varför jag nämner ulvar tyckte jag att jag försökte förklara men jag kan försöka bättre, som god vore det rätt bra om ulvarna tror att jag skulle kunna vara fåret, de vill helst inte käka eller lyncha fåret. Men ulvarna behöver inte låtsas som om de skulle kunna vara fåret utan kan försöka få sig se ut som goda helt och hållet eftersom de vet att de inte riskerar att bli käkade. Lynchade visserligen men inte av sina kollegor. Blev det tydligare?
Nej men vi släpper det. I min värld vill alla framstå som goda, de som misslyckas blir ofta lynchade oavsett roll.

Jag fattar inte ens den där teorin.
Skulle alltså Hedinn vara ulv och rösta på bsf och skulle LenaH som får hundra år senare rösta på samma för att visa sig? Tajmingen känns inte rimlig
Nej den känns väldigt långsökt! En tanke är dock att @Hedinn faktiskt är ulv men tillsammans med BSF och det är ett försök till alibi, men även det känns som en väldigt långsökt tanke och lite väl tidigt att offra en kollega eller bli lynchad själv.

20:18? blacksmithfarm röstar på niyama
hemlig 1
blacksmithfarm 2
qitis 2
Aliisa 3
Snurrfian 1
Niyama 1
Vira 1
Lobelia 1
fio 1

Aliisa var Rudolf
Vira var bybo som blev käk

för att ha röstlistan lite aktuell.

Nej den känns väldigt långsökt! En tanke är dock att @Hedinn faktiskt är ulv men tillsammans med BSF och det är ett försök till alibi, men även det känns som en väldigt långsökt tanke och lite väl tidigt att offra en kollega eller bli lynchad själv.
Av vilken anledning tänker du då att jag är ulv? För att LenaH röstade på samma som mig, enbart? Eller finns det något annat som gör att du i det scenariot ser mig som möjlig ulv?

Av vilken anledning tänker du då att jag är ulv? För att LenaH röstade på samma som mig, enbart? Eller finns det något annat som gör att du i det scenariot ser mig som möjlig ulv?
Den mycket långsökta tanken är att @Blacksmithfarm pekar ut dig som ulv just för att hon vet att du är ulv eftersom ni är kollegor. Men det känns lite väl tidigt för en sån manöver, samtidigt så begriper jag inte riktigt hur hon annars får det till att du skulle vara ulv. :confused: Om BSF skulle vara god alltså, sen kan det vara så att hon är ulv och pekar ut dig som ulv trots att du kan vara god. :)

Den mycket långsökta tanken är att @Blacksmithfarm pekar ut dig som ulv just för att hon vet att du är ulv eftersom ni är kollegor. Men det känns lite väl tidigt för en sån manöver, samtidigt så begriper jag inte riktigt hur hon annars får det till att du skulle vara ulv. :confused: Om BSF skulle vara god alltså, sen kan det vara så att hon är ulv och pekar ut dig som ulv trots att du kan vara god. :)
Fast det skrev hon ju, hela hennes teori byggde på att LenaH är får och röstade som jag gjorde i DL1.

Så, de flesta diskussionerna idag har rört huruvida det bara är onda och viktiga roller som försöker rädda sig själv, och vad det i så fall säger om Q. Jag tycker som sagt det inte säger någonting när vi inte lekt på typ hundra år och alla är leksugna och vill vara kvar längre än en dag.

Vidare har det pratats om huruvida fåret kan försökt visa sig genom att följa en ulvs röst. Jag tror det är tveksamt, känns som det är sällan som fåret faktiskt gör så? Och de som lägger andra eller tredje röster i början av leken blir ju ofta extra undersökta efteråt, så det känns dumt för fåret att sticka ut nacken så mycket tycker jag.

En till sak jag noterar som jag inte tror jag sett någon ta upp idag är röstfifflaren. Om det var 2 st med 2 röster på sig och en med 3 är det alltså möjligt att Aliisa åkte via lottning. Även BM kan ha lagt en extra röst, även om jag finner det osannolikt vid första lynch.

Ingen fick ju heller sia i natt, men en spionrad finns i omlopp (gissningsvis kanske ängeln, om vi utgår från att den skyddade sig själv, får veta vem röstfifflaren röstade på? Är det nån mer info än de två raderna?)

Slutsatsen: det finns alldeles för lite info att gå på :arghh:

Jag tänker mer att BSF är ulv tillsammans med q som räddade sig själv och kanske tom LenaH som ulv istället för får och att de tillsammans vill kasta misstankar mot Hedinn med den gamla sanningen om att fåret följer en ulv.. Men jag har ingen aning 😄

Fast det skrev hon ju, hela hennes teori byggde på att LenaH är får och röstade som jag gjorde i DL1.
Ja och det känns väldigt tunt, när det finns andra varianter som också passar in, det känns som om hon gör det väldigt lätt för sig utan att reflektera över att det kan finnas flera scenarion.

Äh, jag är mitt uppe i matlagning och finns risk att det blir sporadiskt deltagande fram till DL (beror på hur mycket han som styr köket låter mig mygla :angel:), så jag kommer rösta på samma som igår, vilket väl inte blir till en fördel för mig, men jag tycker helt enkelt BSFs röst idag är alldeles för enkel, säkert lite färgad också av att den är på mig. Men jag saknar lite djupare reflektioner där.

Hedinn röstar på Blacksmithfarm

et är ju inte världens mest ovanliga scenario. Tror du på allvar att det är en revolutionerande tanke - typ den vanligaste som kommer när nån räddar sig själv och att ulvarna inte skulle ha tänkt den själva? Jag tycker det är betydligt mycket ulvigare att sprida misstankar som du gör med den där rejält grunda tanken.
Det här. Det skaver lite gällande Hedinn (missade att få med Hedinns citat också, ni får kolla vad cirkus svarar på om ni inte har koll). Jag har svårt att tro att inte Hedinn fattar att de allra allra flesta tänker att man kan vara mån om att rädda sig själv pga specialroll. Att man ska undvika att skriva det för att ingen i lyan skulle ha tänkt den tanken.

Gällande cirkus känns hon oroväckande god och jagar inte mig alls :confused:.

Jag känner mig helt blank på att tänka.
Jag kan fan inte sortera nånting.
Det jag funderar på runt röstlistan är ju att ulvarna har mest chans till att styra om det är spridda skurar med rösterna. Så var det också i DL1 därför tänker jag fundera på andrarösterna, dvs de som kunde få nån krake över kanten.

Aliisa var bevisligen inte ulv
Vira var bevisligen inte ulv

Då har vi bara LenaH som dessutom röstar ganska sent och eventuellt Q (med tredjerösten - men okej hon räddade sig själv av nån anledning.

Därför

cirkus röstar på LenaH

Hon la en ganska sen andraröst i ett läge där det var spridda röster och hyffsat enkelt för ulvar att styra. Nu vet ju inte jag om bsf är ulv/får eller god men oavsett så kan LenaH mycket väl vara en ulv eller får som varit med och styrt utvecklingen

Jag behöver verkligen rösta nu men alla verkar lika skumma eller oskumma hur man nu vill uttrycka sig.

Snurrfian verkar trassla in sig i förklaringarna. Jag kan inte för min liv begripa varför det är viktigare för en ond att framstå som god än någon annan, den som framstår som något annat än god blir vanligen lynchad direkt. Det är väl lika viktigt för goda att inte bli lynchade som för onda? Det är annat också som är lite trassligt men att trassla till det innebär inte per automatik att man är ond.

Sen är det en massa prat om huruvida fåret vinkar eller inte eller vem som är får, det är det alltid när det finns får med och jag brukar fatta lika lite som nu.

Idahoe sammanfattar annars läget helt perfekt
slutsatsen: det finns alldeles för lite info att gå på :arghh:

Annars kom fio med ett intressant inlägg nu som berör lite tidigare konstigheter

Jag tänker mer att BSF är ulv tillsammans med q som räddade sig själv och kanske tom LenaH som ulv istället för får och att de tillsammans vill kasta misstankar mot Hedinn med den gamla sanningen om att fåret följer en ulv.. Men jag har ingen aning 😄

Visst det kan stämma, men det är också en perfekt teori som kastar många misstankar mot folk att de är onda men mycket lite på fötterna. Tänk om det är fio som vill få folk att överväga att BSF och Q är ulvar för att rikta uppmärksamheten från ulvarna och sig själv. Tillsammans med att fio hållit sig lite i skymundan så funderar jag på om hon inte kan vara lite luden

Lobelia röstar på fio

Vad gäller @qitis räddning så är min enda teori att hon är helt oförutsägbar på den fronten, särskilt iom att hon ganska ofta hamnat i sitsen att hon behövt göra det.

Dessutom om jag talar för mig själv hade jag alldeles säkert räddat mig själv nu oavsett roll eftersom det är så himla längesen vi lekte och jag vill vara med så länge jag kan styra det själv åtminstone. :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 365
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar