Kaos i tomteverkstaden! (Ulvlek)

Tycker du har en bra poäng, men så tätt i tid mellan rösterna tycker jag inte det var.
19.47 röstar du själv på snurrfian
19.48 röstar goda aliisa på qitis
19.56 ändrar du röst till aliisa
19.57 röstar idahoe på snurrfian
21.21 röstar snurrfian på lobelia
21.22 röstar LenaH på bsf
Jag tycker iofs att det är tätt när det bara är en minut emellan, men oavsett kan man ju inte veta i förhand hur tätt det är. Om ett får vill följa en ulv finns ju risken att nån annan hinner rösta likadant precis innan.

Just nu skaver @Blacksmithfarm mest med sin egen godförklaring. Skulle en ulv sticka ut så? Vet inte. Det talas ofta om att en lya inte gör si eller så.
Men alla ni som skriver om att det är skumt att godförklara sig själv, vad är alternativet? Ska bara goda referera till sig själva som goda och onda skriva typ "eftersom jag är ond tycker jag det är skumt att x röstar som mig" etc?

Fast det var ju inte den enda Niyama diskuterade? Det misstänkta var ju inte att Vira följde en god, utan att hon följde någon - som hon omöjligt kunde veta roll på DL1. Det tycker jag också är vanskligt, och jag tror inte att Niyama hade reagerat om inte Vira uttryckligen skrivit ”jag väljer att följa Niyama”. Rent krasst hade det kunnat vara en ulv som försökte se ut som ett får för att få en god Niyama misstänkt, så jag har full förståelse för Niyamas fundering där.

Undrar fortfarande vad du tänker en ulv skulle tjäna på att misstänka en som hen vet ska käkas och som kommer visa sig god? Alltså, varför tänker du att en ulv medvetet skulle göra en sån grej?
Jo det var det enda @Niyama diskuterade mellan röstning i nästa dl. Jag har sett det andra gånger att ulvar har lyft fram någon mellan röstning och dl för att sedan "varför skulle jag ha pekat ut någon som sedan visade sig god?" för att försöka visa att man inte sitter i lyan.

Men alla ni som skriver om att det är skumt att godförklara sig själv, vad är alternativet? Ska bara goda referera till sig själva som goda och onda skriva typ "eftersom jag är ond tycker jag det är skumt att x röstar som mig" etc?
Tja, alternativet är att göra som du och räcka upp handen på frågan om vem som är ond! 🤣

Ovanstående skulle varit kursivt/annan färg då men jag suger på att spela från mobilen...

Det är flera som skrivit att det är skumt att godförklara sig själv och jag fattar inte det, alla låtsas ju vara goda? Det blir ju inte mycket till lek annars. Det är inte ulvigt att följa en god, men att dag 1 göra det med den motiveringen tyckte jag var skumt. Ja, precis som jag skrev (se nedan) så lynchar ofta goda andra goda.
Så här tidigt i leken med ett får som försöker göra sig synlig för ulvarna så känns det rätt dumt av den goda sidan att försöka godförklara sig så tydligt, så länge ulvarna tror att en god är fåret så är det större chans att de käkar eller röstar ut fåret. Men som ulvar finns det inga risker att godförklara sig.

Qitis brukar väl rädda sig själv oavsett roll, personligen så gör jag det oftast om jag kan och jag inte misstänker att den jag står mot har en viktig roll.

Varför måste hon ha en viktig roll eller vara ond?
Nja inte riktigt det minnet jag har, men som sagt, jag är ringrostig men jag skulle säga antingen en viktig roll eller ond roll verkar mest troligt men jag kan självklart ha fel, jag har även lärt mig att aldrig ha förutfattade meningar om qitis.

Så här tidigt i leken med ett får som försöker göra sig synlig för ulvarna så känns det rätt dumt av den goda sidan att försöka godförklara sig så tydligt, så länge ulvarna tror att en god är fåret så är det större chans att de käkar eller röstar ut fåret. Men som ulvar finns det inga risker att godförklara sig.
Men alltså, vi snackar om att man påstår att man själv är god. Inga specialroller. Fåret lär också hävda att hen är god.

Jo det var det enda @Niyama diskuterade mellan röstning i nästa dl. Jag har sett det andra gånger att ulvar har lyft fram någon mellan röstning och dl för att sedan "varför skulle jag ha pekat ut någon som sedan visade sig god?" för att försöka visa att man inte sitter i lyan.
Att du hänger upp dig på detta får mig att undra om du tyckte att det var en bra idé att käka Vira för att det på nåt märkligt sätt skulle göra mig misstänkt.

Men alltså, vi snackar om att man påstår att man själv är god. Inga specialroller. Fåret lär också hävda att hen är god.
Jag kan ändå tycka att det finns en nyansskillnad i hur man gör det, men det är antagligen mer en känsla från min sida utan någon riktigt substans. När man tvärsäkert säger att någon har följt en god och egentligen syfta på sig själv istället för att skriva ut att det är en själv man syftar på skaver lite hos mig.

Att du hänger upp dig på detta får mig att undra om du tyckte att det var en bra idé att käka Vira för att det på nåt märkligt sätt skulle göra mig misstänkt.
Hänger upp mig? Jag har gjort en kommentar och sen svarat på en följd fråga? Det blir väldigt märkligt om det skulle vara att hänga upp sig.

Två saker gör mig misstänksam mot BSF. Dels att Q kan ha röständrat både för att rädda sig själv och BSF. Dels BSFs ganska lätta röst på Hedinn idag. Men det verkar för simpelt om BSF är ond? :confused:

Hänger upp mig? Jag har gjort en kommentar och sen svarat på en följd fråga? Det blir väldigt märkligt om det skulle vara att hänga upp sig.
Dom här inläggen under dagen. Sen tycker jag det är skumt att jag hade skrivit just att det är vanligt att goda lynchar goda men det låtsas du inte om utan kommenterar det själv. Har påpekat det i ett inlägg men tror inte du svarat på det?
Hur tänker du idag då när det visade sig att Vira var god? Som det ser ut just nu skulle du kunna vara ulv som visste att ni tänkte käka Vira men passar på att misstänka henne lite innan och samtidigt passa på att godförklara dig själv?

Jag tycker kanske att det är lite för mycket av ett sammanträffande att man diskuterar en enda person som sedan visar sig vara god och blir käkad. Sen kan det visserligen vara så men för mig är det något som skaver med dels @Lobelia s röst på Vira och sen @Niyama som tydligt godförklarar sig själv och tycker att det verkar ulvigt att följa en god som röstar. Det är ju extremt vanligt att goda röstar ut goda, det är väl snarast mot slutet som ulvarna brukar vara mer aggressiva och rösta ut goda. Även om det har hänt att de i lyan har gått ihop och röstat lika tidigt i leken.

Du har rätt. Tänkte inte då långt. :o

Lägger en röst nu, för säkerhets skull. Ska sova en sväng nu.

Blacksmithfarm röstar på hedinn

för jag tänker att LenaH s röst kan vara en vinkning från fåret.

Jag är inne på samma tanke som @fio gjorde tidigare, @Blacksmithfarm verkar göra det väldigt lätt för sig. Först säga att @Hedinn har rätt och sen rösta på @Hedinn för att @LenaH kan vara fåret?

16:53 fio röstar på hemlig
19:02 Hedinn röstar på Blacksmithfarm
19.09 qitis röstar på cirkus
19.20 hemlig röstar på qitis
19:47 Niyama röstar på Snurrfian
19:48 Aliisa röstar på qitis
19.56 Niyama ändrar röst till Aliisa
19.57 Idahoe röstar på Snurrfian
20:18 blacksmithfarm röstar på niyama
21:06 Vira röstar på Aliisa
21:13 Lobelia röstar på Vira
21:21 Snurrfian röstar på Lobelia
21:22 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21:28 cirkus röstar på fio
21:30 qitis ändrar röst till Aliisa

Om man nu tror att LenaH är fåret verkar det inte rimligare att rösta på henne då? Att sen LenaH skulle göra en sån vinkning? Det skaver helt klart.

Varför finns det ingen risk för ulvar att godförklara sig? Eller kanske snarare varför nämner du just ulvar? Alla skriver utifrån ståndpunkten att de är goda och försöker agera som goda oavsett roll och minsta småsak kan få folk lynchade oavsett roll.

Om nån saknar mig så har jag jobbat, varit i stallet och handlat så nu ska jag bara glufsa i mig min SpagBol.

Dom här inläggen under dagen. Sen tycker jag det är skumt att jag hade skrivit just att det är vanligt att goda lynchar goda men det låtsas du inte om utan kommenterar det själv. Har påpekat det i ett inlägg men tror inte du svarat på det?
Ja det var ju det inlägget jag svarade på från början där jag började fundera på det där med godförklaring? Eller? Alltså jag har hoppat in och ut från mobilen idag, har jag missat ett inlägg där du har ställt en direkt fråga till mig får du gärna peka ut den igen. Ja jag håller helt och hållet med om att goda ofta lynchar goda, men det i sig gör ju inte dig till god?

Men alltså, nu blir jag ännu mer fundersam på er. Speciellt cirkus brukar ju vara väldigt försiktig med att skriva ut teorier om potentiellt viktiga roller, men nu skrivs det ohämmat ut att qitis antagligen är ond eller har en viktig roll. Det är väl inte en garanti att ulvarna hade tänkt den tanken? Om qitis nu är god har ni ju serverat en sannolik specialroll på ett silverfat till dem?

et är ju inte världens mest ovanliga scenario. Tror du på allvar att det är en revolutionerande tanke - typ den vanligaste som kommer när nån räddar sig själv och att ulvarna inte skulle ha tänkt den själva? Jag tycker det är betydligt mycket ulvigare att sprida misstankar som du gör med den där rejält grunda tanken.

Varför finns det ingen risk för ulvar att godförklara sig? Eller kanske snarare varför nämner du just ulvar? Alla skriver utifrån ståndpunkten att de är goda och försöker agera som goda oavsett roll och minsta småsak kan få folk lynchade oavsett roll.
Varför jag nämner ulvar tyckte jag att jag försökte förklara men jag kan försöka bättre, som god vore det rätt bra om ulvarna tror att jag skulle kunna vara fåret, de vill helst inte käka eller lyncha fåret. Men ulvarna behöver inte låtsas som om de skulle kunna vara fåret utan kan försöka få sig se ut som goda helt och hållet eftersom de vet att de inte riskerar att bli käkade. Lynchade visserligen men inte av sina kollegor. Blev det tydligare?

Ja det var ju det inlägget jag svarade på från början där jag började fundera på det där med godförklaring? Eller? Alltså jag har hoppat in och ut från mobilen idag, har jag missat ett inlägg där du har ställt en direkt fråga till mig får du gärna peka ut den igen. Ja jag håller helt och hållet med om att goda ofta lynchar goda, men det i sig gör ju inte dig till god?
Här (155) https://www.bukefalos.se/threads/kaos-i-tomteverkstaden-ulvlek.1496792/page-8#post-19448176
alltså jag tyckte det var konstigt att du tar upp att goda lynchar goda och inte låtsas om att det var ju exakt vad jag hade skrivit. Och nä, det var väl inte så mycket att svara på men det känns som att du bara maler vidare med misstanken mot mig utan att ta hänsyn till vad jag faktiskt skriver.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 568
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 365
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar