Något som helt saknas i den här diskussionen är att barn växer upp. VAB och dagishämtning är en ytterst kort period i en människas liv (för att inte tala om bära/löjbyta/amma-perioden) och under den korta perioden kan det mesta lösas om man vill. Passar det bäst om den ena parten är hemma mer än den andra (av vilken anledning som helst egentligen) så löser man det så. Jag var hemma betydligt kortare med våra barn än min man var. Ungarna var friska under större delen av sin VAB-tid (0-12 år) så VAB-dagarna går att räkna på ena handens fingrar. Hade det passat bättre om jag varit hemma så hade det väl gjort det då...Av det jag sett av @stjarnhimmel här så skulle hon knappast anpassa sig till "vad som förväntas av kvinnan" om hon vore kärnfrisk. I alla fall inte om förväntningarna innebär att ta all VAB och alla dagishämtningar. Jämställdhet - ringer det en klocka?
Stor omställning när man får barn? Jo visst, men det behöver inte bli så katastrofalt stora ändringar som många gärna vill hävda. Det verkar ju som om en del resonerar som om de skulle ta sitt eget liv i samband med att de får barn på något sätt.
Det viktigaste för ts är i alla fall att båda är överens oavsett vilket beslut de än tar angående barn eller inte. Behöver han ta ett större ansvar om vab osv. så ska han tycka att det är helt okej. Är han rädd för vad jobbet ska säga eller vad polarna tycker, ja då ska han kanske rannsaka sig själv om han är lämplig att bli förälder snarare än att ts behöver göra det...