Men man måste ju själv få sätta premisserna för sitt föräldraskap? Jag ville inte ha barn om jag inte hittade vad som i mina ögon var det perfekta pappamaterialet, ville jag inte ha barn tillräckligt mycket då eftersom jag ju hade kunnat lösa det med ett krogragg eller en resa till Danmark?
Jag hade nog inte skaffat barn om jag likt tjejen med ALS med > 90 % säkerhet inte fått se min onge bli myndig (pga mina erfarenheter), men för tjejen i artikeln så vägde andra omständigheter tyngre.
Målet med att bli förälder och bilden av hur man vill vara som förälder är olika för olika personer, varför är det så svårt att förstå? VAB, uteblivna utekvällar och spädbarnsskötsel som nämnts utgör, som jag tolkat det, bara exempel för att beskriva problemet med att man känner en rädsla för att inte kunna vara i vad ens egna ögon är en fullvärdig förälder och en rädsla att den andra föräldern blir alltför låst. Man kan byta ut VAB mot att åka två timmar mitt i natten för att hämta en dretfull tonåring i grannstaden, de uteblivna utekvällarna mot uteblivna tävlingar med hästen och spädbarnsskötseln mot, ptja, återigen kan den dretfulla tonåringen som kräks överallt användas som exempel för att visa att det kanske inte bara är de första åren som kan utgöra en utmaning om man har någon form av funktionshinder eller sjukdom.
Givetvis kan man aldrig garantera något oavsett om man är ung eller gammal, frisk eller sjuk. Min onges pappa kan dö i en bilolycka imorgon, eller för all del åka på någon komplikation pga sin diabetes, och då står jag där utan andra alternativ än att klara mig själv och det skulle säkert gå, det skulle till och med säkert gå bra för mig och ongen. Men det innebär inte att det någonsin funnits på kartan att jag gått in i föräldraskapet med premissen att vara själv. Bara för att man vill ha barn så innebär det inte att man vill ha barn under vilka omständigheter eller till vilket pris som helst.