"Problemet är att jag känner att det inte är så enkelt som att allt går att lösa.
Eller kanske att lösningarna inte är självklara.
Det handlar om huruvida man får ett bra liv- hur bra liv erbjuder jag barnet? Kommer jag tex inte kunna hålla mitt barn i famnen eller inte våga hålla i barnet pga jag är rädd att tappa det? En oerhört kort period i barnens liv bär man runt barnet. Att inte kunna bära barnet är inget som kommer påverka barnet. De skulle hitta minst lika trygga lösningar på annat sätt (såsom schalar, bärsele etc. som alla andra föräldrar).
Hur blir livet för mig själv och pappan? Annorlunda, precis som för alla andra föräldrar
Kommer jag ha kontstant dåligt samvete för att jag pga sjukdom inte är den förälder som jag vill vara? Det är bara framtiden som kan utvisa det. Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte såg till att vara mer närvarande "ponnymamma" under ena dotterns ponnyår och för att jag inte haft möjligheten att vara den "bullmamma" jag hade önskat. Föräldralivet är fullt av dåligt samvete. Det hör liksom till.
Kommer pappan få ta en orimlig börda? Nej, för vill man så finns lösningar. Att bli pappa är inte någon börda. Och åter igen. Barnets behov ändrar sig genom livet. Man bär inte barnet, matar, nattar mm fram tills barnet är 18 år. Det är (återigen) en oerhört kort tid i livet.
Menar du att ni var båda hemma i 1,5 år?
För om jag ska vara krass så tror jag att det bästa hade varit om pappan hade kunnat vara hemma samtidigt med mig. Och visst kan jag jobba och han vara hemma. Men- kanske ett halvår eller nio månader hade jag nog velat vara hemma. Och då handlar det om ekonomi dvs att leva bara på föräldrapenning för en person samt sparade pengar. Det är inte så hög inkomst." Ett problem som håller på i 1,5 år och som innebär samma bekymmer som de allra flesta andra föräldrar.
Ingen större skillnad mot vad alla andra föräldrar frågar sig innan de får barn. Frågor som löser sig i 99 % av alla föräldraskap.
Således borde frågan VILL vara den högst prioriterade frågan även i ts fall (under förutsättning att ts ,tillsammans med sin läkare, kommer fram till att det är fysiskt möjligt för henne att genomgå en graviditet).