Och?Jo i början.
Jag skall leta rätt på det.
Det var oerhört kränkande skrivet.
Om du tycker någon är kränkande rapporterar du det. Det är ingen lösning att du också är skuldbeläggande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och?Jo i början.
Eftersom du skrev i plural så får du nog hitta fler: "Däremot om andra har åsikter om att man inte skall skaffa barn för att man är sjuk och det bara handlar om rent praktiska petitesser så anser jag att de där andra skall hålla tyst."Jo i början.
Om du läser ts #9 så ser du att hennes funderingar är enormt mycket mer nyanserade än att handla om VAB-tid och att den andre tar hand om barnet. Du blandar fortfarande ihop henne med @stjarnhimmel s hypotetiska scenario om hon själv skulle bli förälder med sjukdom.Nej, det är just det. Att ta beslutet att behålla barnet eller inte behålla barnet med med VAB-tid eller att den ena får lov att ta hand om barnet mer än den andra som beslutsgrund. Då skjuter man bredvid målet.
Att fråga sig själv om man vill/ längtar efter ett barn (medveten om att detta kanske är sista chansen) är den fråga som ts och ts sambo borde ha som första fråga tycker jag. När de sedan har bestämt sig för det ena eller det andra kan de gå vidare i sina funderingar om hur de löser saken med graviditet (om det går att lösa får ju ts ta med sin läkare), föräldraledighet mm.
Därav generaliseringen "vill man så kan man" som artiklarna är exempel på. Många som har fysiska eller psykiska handikapp väljer ju också att inte skaffa barn och det är lika lite fel som att välja att få barn om man verkligen vill. Så ser jag på det i alla fall. Men frågan VILL tycker jag man ska utreda först innan man börjar oroa sig för om den ena får ta ut mer föräldraledighet än den andra.
Det är en jättesvår fråga för en som blir oförutsett gravid, men trots allt den fråga som måste komma först anser jag.
Hur i all världen kan du skriva grattis till TS i det här läget?
Förutom det som redan har skrivits i tråden lägger jag till det här tråkiga kortet:
Med tanke på att ni båda är runt 40 så finns det en ökad risk att barnet föds med till exempel kromosomavvikelser eller sjukdomar.
Så här får man såklart inte skriva men jag kan inte låta bli att sticka ut hakan nu
Jag tycker det är en märklig tanke att skaffa barn med utgångspunkt att inte klara det utan stöd i form av assistent/hemtjänst el dyl.
Med all respekt för din situation TS.
?
Vilken skuld då?Nej det är ju du som skuldbelägger de som inte skaffar barn.
Du säger att det bara handlar om vilja. Det finns inga fysiska hinder bara manVilken skuld då?
Det finns ju inget tvång i att skaffa barn, det gör man för att man vill.
Det finns inga andra orsaker.
Men jag har faktiskt ingen sådan åsikt.Det fetmarkerade: skuldbeläggning, och det är det jag inte gillar. Lika lite som andra ska ha åsikter om att någon inte bör skaffa barn pga sjukdom så ska andra inte heller säga åt de som väljer att inte skaffa barn pga sjukdom att "Du vill inte tillräckligt mycket".
Det är ledsamt att någon skall behöva känna så.Jag tycker det är skuldbeläggande att säga till folk som är sjuka och känner att de inte kan erbjuda ett barn ett bra liv.
Jag tycker att det är viktigt att diskutera sådana åsikter som att vissa inte borde få skaffa barn.Och?
Om du tycker någon är kränkande rapporterar du det. Det är ingen lösning att du också är skuldbeläggande.
I inlägget.?
Var är inläggen som säger att ingen får bli förälder trots sjukdom, då? Det var det du påstod skrevs.
Visserligen är det högsäsong för halmgubbar men kan vi inte hålla dem kring julgranen? Ingen påstår att vissa inte får skaffa barn.Jag tycker att det är viktigt att diskutera sådana åsikter som att vissa inte borde få skaffa barn.
Att mörka de åsikterna är inte en lösning.
De skall bemötas.
Det är ledsamt att någon skall behöva känna så.
Både att de känner sig skuldbelagda och att de inte känner att de kan erbjuda ett barn ett bra liv.
För det senare så anser jag att samhället skall gå in och kompensera.
Jag önskar så att du hade rätt i detta.Ingen påstår att vissa inte får skaffa barn.
Hur ni kan få det till att skuldbelägga dem som inte skaffar barn är för mig ett mirakel.
Och det är ju sorgligt.Fast i mitt fall (och min sjukdom är inte så exotisk) kan inte samhället göra något, det är graviditeten i sig som framförallt ställer till det. Skulle jag överleva graviditeten är jag fortfarande mycket trött i perioder för medicinerna hindrar inte skov helt och hållet.
I inlägget.
Ser du inte vad som menas?
Läs tråden så behöver du inte önska längre.Jag önskar så att du hade rätt i detta.
Så oerhört mycket.
Om ni har läst alla mina inlägg så står det i något av dem att just medicinska risker runt en graviditet tyvärr inte är något som samhället kan kompensera för.T ex @athena_arabians som beskriver hur en kort graviditet påverkade hennes sjukdom och hälsa.