@Tufs Börja redan nu göra saker för dig själv, sätt dig själv i första rummet och släpp mannen så mycket du kan. Du är faktiskt inte ansvarig för hans känslor, nu har ni ju haft ett förhållande i 30 år så det ju inte lätt att bryta mönstret men ska ni separera så är det dags att han lär sig hantera sina känslor själv. Jag har insett att min partners sinnesstämning är inget jag ska ta ansvar över, lika lite som han ska ta ansvar för mitt humör. Är han på dåligt humör eller ynklig och jag inte orkar med det så går jag faktiskt därifrån så får han sortera ut det själv. Naturligtvis så är det nåt som rör mig eller nåt akut så stöttar man varann men lite allmänna humörsvängningar är ju faktiskt inget jag rår för och oftast rätar det upp sig om man får en stund ifred. Du vill ju ändå skiljas så börja med att blockera dig själv från hans känslomässiga svajningar så mycket det går, det kommer troligen mycket mer av den varan om han märker att det fungerar. Sen skulle jag nog ändå vilja säga att ni kanske skulle köra ett varv med par-rådgivning om inte annat för att ni kanske bägge två kommer till insikt i att det kanske dags att skiljas och hamna på samma plan.
Själv växte jag upp i ett hem där min styvfar var väldigt ömklig och hans humör satte stort prägel i hushållet, när han var iväg så kändes det som en lättnad och när han var hemma så tassade alla på tå för att hålla honom på gott humör (vilket ändå var dömt att misslyckas för han ville hitta "fel" har jag insett nu i efterhand). Skilsmässa var på tapeten många gånger men det slutade alltid med att mamma tyckte att det var så synd om honom och tog tillbaka honom ända tills hon tillslut fick nog men då var jag myndig. Det var ingen kul uppväxt och jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer hamna i den sitsen själv i ett förhållande, men jag har förståelse för att det är en väldigt svår sits att vara i.