Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

Sv: Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

Jag skulle vilja föreslå att du googlar på t.ex. cremello tobiano så får du upp mängder med exempel på gulvita skäckar, där färgskillnaderna faktiskt syns!

*ameo hann visst före*

Jag pratar om de dubbelgula som verkligen är helvita, för det finns många av dom...och som jag tidigare sa..på dessa hästar syns inga vita fält. :smirk:

Så det du försöker få fram är att gulvita av denna ljusa nyans har problem med ljuskänslighet, dövhet mm?

Skit oxå, jag var helt säker på att jag väckt ett par björnar, det var ett fasligt grymtande en stund, men kanske de somnade om igen då.... !
Precis den diskussionen ni för nu om olika resultat, och vad som kan uppstå vid olika korsningar, var det jag hade hört om, och DET var andledningen till min första fråga (se vad tråden handlar om).
Jag trodde nämligen att om man korsar två färger som på *varsitt håll* KAN ge missbildningar el dyl,- att DET OXÅ kunde ge olika typer av ,,, *fel*,,,

Jag sa aldrig att det inte fanns cremello eller perlino där färgskillnaden syns. Dubbelgula har pigment till en viss del, men de har avsaknad av pigment...Om du vill ha svenska förelägganden; läs Hästens Färger av Bo Furugren så kan vi prata vidare om detta sedan....he, he
Det finns alla modeller inom den bleka skalan
Jag föreslår att du lägger ner ditt argumenterande innan du snurrar in dig i en massa begrepp som talar emot varandra mer än du redan gjort.

Urpsrungsfrågan handlade om ifall de dubbelgula är såna vita som får defekter, där är svaret på frågan att "de som vet betydligt bättre än jag" (typ forskare) har gjort bedömningen att så inte är fallet.

Diskussionen avslutad från min sida.

Jag föreslår att du lägger ner ditt argumenterande innan du snurrar in dig i en massa begrepp som talar emot varandra mer än du redan gjort.

Urpsrungsfrågan handlade om ifall de dubbelgula är såna vita som får defekter, där är svaret på frågan att "de som vet betydligt bättre än jag" (typ forskare) har gjort bedömningen att så inte är fallet.

Diskussionen avslutad från min sida.

Mina begrepp talar inte mot varandra överhuvudtaget...huruvida hästar med viss pigmentavsaknad har "defekter" eller överkänslighet är lätt att se om man har träffat/sett många av denna färgtyp.
Jag har inte snurrat in mig...det finns dock andra.
Återigen läs mitt rekommenderade boktips innan du anklagar mig...!:eek:

Skit oxå, jag var helt säker på att jag väckt ett par björnar, det var ett fasligt grymtande en stund, men kanske de somnade om igen då.... !
Precis den diskussionen ni för nu om olika resultat, och vad som kan uppstå vid olika korsningar, var det jag hade hört om, och DET var andledningen till min första fråga (se vad tråden handlar om).
Jag trodde nämligen att om man korsar två färger som på *varsitt håll* KAN ge missbildningar el dyl,- att DET OXÅ kunde ge olika typer av ,,, *fel*,,,

Inga björnar här inte...
Precis, och din kombination är ju helt ok...hoppas du får en fin fölunge!:)

Dom dubbelgula som är helt vita är ju också skimlar då. Skimmel född dubbelgul.

Böcker ska man inte lita blint på, jag hittar massor av fel i böcker om kattgenetik. Dessutom är väl boken du hänvisar till några år gammal? Det händer ju saker hela tiden, det var inte länge sen man trodde att dom dubbelgula var albino, nu har man kommit fram till att så inte är fallet. Så förskningen går framåt, förlita dig inte på en bok såvida den inte är sprillans ny. Då är den säkert bra. Ett tag.

huruvida hästar med viss pigmentavsaknad har "defekter" eller överkänslighet är lätt att se om man har träffat/sett många av denna färgtyp.

Ärligt talat, har du med egna ögon sett att dubbelgula hästar skulle ha större problem inom något område än vad andra hästar har? Vad gäller t.ex. solbränna så tycker jag att hästar med bläs är värre. Har aldrig mött någon dubbelgul som haft några "färgbundna" problem överhuvudtaget faktiskt.

Du får nog läsa läxan lite bättre och försöka förstå att ovan nämnda färger HAR avsaknad av pigment, vad är problemet??
En hel del cremellos är HELT VITA, vad säger det dig du som påstår att man skulle se färgskillnader om det vore en skäck?
Och du ska inte prata om att "föra fram" åsikter på ett visst sätt, du är inte super på det själv!?!?!?:angel:

Jag upplever din attityd som väldigt nedlåtande. Kanske har du bara en dålig dag men det är ändå lite trist att läsa.

För det andra så ÄR INTE konstantskimmelanlagen letala enligt den senaste forskning som finns tillgänglig! Läs själv i denna artikel (PDF, på engelska)

Om jag ska vara lite petig så är det där ingen publicerad artikel, vilket betyder att resultaten inte är granskade, och knappast kan klassas som vetenskap och forskning - än. När de publiceras kan man veta att de håller tillräckligt hög nivå.

Jag pratar om de dubbelgula som verkligen är helvita, för det finns många av dom...och som jag tidigare sa..på dessa hästar syns inga vita fält. :smirk:

Nej, det är klart det inte gör, inte om de inte är skäckar?:confused: Det syns ju inga vita fält på bruna eller fuxfärgade hästar heller.

Det är ju just i kontrast med de helvita skäckfälten som man ser att den till synes vita dubbelgula hästen inte är vit.

Inga björnar här inte...
Precis, och din kombination är ju helt ok...hoppas du får en fin fölunge!:)

Jättebra! Björnar är jobbiga! :rofl:
Ja, jag hoppas verkligen att det kommer funka, och att resultatet blir bra,,, du kanske kan rabbla för mig hur avkomman kan komma att se ut,?
Jag trodde palominoskäck, men det var tydligen fel...
skäck försåss, och palomino såklart,, men annars?
(mitt sto är brunskäck, mamman till henne brunskäck och pappan svart, Palominon jag tänkt betäcka med har palominopappa och fuxmamma)
Du verkar kunna det där med färger,,,

Jag har ju redan berättat för dig vad du kan få !

Och isabell/isabellskäck finns med OM mamman bär fuxanlag, vilket är ursvårt att veta.

Nej, det är klart det inte gör, inte om de inte är skäckar?:confused: Det syns ju inga vita fält på bruna eller fuxfärgade hästar heller.

Det är ju just i kontrast med de helvita skäckfälten som man ser att den till synes vita dubbelgula hästen inte är vit.

Neej, men självklart menade jag om det gällde skäckar, det var ju det inlägget jag svarade på.:smirk:

Ärligt talat, har du med egna ögon sett att dubbelgula hästar skulle ha större problem inom något område än vad andra hästar har? Vad gäller t.ex. solbränna så tycker jag att hästar med bläs är värre. Har aldrig mött någon dubbelgul som haft några "färgbundna" problem överhuvudtaget faktiskt.

Nej, men jag har träffat på många...vanligast överkänslighet mot ett flertal saker...det är inget jag bara tar ur luften:rofl:

Jag trodde palominoskäck, men det var tydligen fel...
skäck försåss, och palomino såklart,, men annars?
(mitt sto är brunskäck, mamman till henne brunskäck och pappan svart, Palominon jag tänkt betäcka med har palominopappa och fuxmamma)

Nejdå, det är rätt uppfattat. Du kan få både fuxar och isabeller och skäckar i dessa färger, men bara OM stoet har ett fuxanlag "e". Om hon har det eller ej, går inte att lista ut genom föräldrarnas färger. Om en brun eller svart häst har en fuxfärgad förälder, eller om den har fått fuxföl vet man att den har ett fuxanlag, annars inte (om man inte gör en Red-Factor test).

Genom att pappan är svart vet du däremot säkert att stoet har ett anlag för utbredning av svart färg "a". Om även isabellhingsten har ett sånt anlag kan fölet bli svart/gulsvart eller svart/gulsvartskäck.

Färgerna du kan få av denna kombination är brun/brunskäck, gulbrun/gulbrunskäck och om båda föräldrarna bär på anlagen "a" och e" även svart/gulsvart och fux/isabell samt skäckar i dessa färger.

Om jag ska vara lite petig så är det där ingen publicerad artikel, vilket betyder att resultaten inte är granskade, och knappast kan klassas som vetenskap och forskning - än. När de publiceras kan man veta att de håller tillräckligt hög nivå.
Jag borde kanske skrivit "tidningsartikel"...
Det är tyvärr så att forskaren som gjorde den studie man skriver om där hann avlida innan det blev slutfört och publicerat, så .... :smirk:
Men bara det faktum att hon ansåg sig ha funnit homozygota konstantskimlar är ju intressant...

Jag vill oxå vara petig och poängtera att Hintz och VanVleck publicerade sin artikel Lethal Dominant Roan in Horses. Journal of Heredity 70:145-146 år 1979.
Ett år då man INTE hade tillgång till den DNA-teknik som man har idag och som Ann Bowling hade tillgång till under sin levnad och där har hon påvisat homozygota roan-hästar.

Summa sumarum den första artikeln i detta ämne är skriven utan DNA-analys som back-up och den senare har inte blivit publicerad på grund av forskarens olyckliga frånfälle från jordelivet.

Jag borde kanske skrivit "tidningsartikel"...
Det är tyvärr så att forskaren som gjorde den studie man skriver om där hann avlida innan det blev slutfört och publicerat, så .... :smirk:
Men bara det faktum att hon ansåg sig ha funnit homozygota konstantskimlar är ju intressant...

:smirk: på dig själv du!;)

Det är ju tråkigt att forskaren avled, men faktum kvarstår - icke publicerad forskning är knappast forskning. Icke publicerad forskning där någon tror sig ha funnit något kan man knappast ta till intäkt för att hävda att "Den senaste forskningen visar faktiskt att...!"

Jag skulle tro att det går att hitta artiklar som hävdar allt möjligt på internet, forskning är det ju inte för det.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 175
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 297
Senast: Molin
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka