Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

Sv: Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

HMMM,,, FÅR BÖRJA OM!
HOPPAS DET HÄR SYNS,,,,
FUNKADE INTE MED CITATINLÄGG.....

JOMEN JAG FÖRSTÅR VAD DU MENAR, BARA DET ATT JAG TRODDE ATT DET FRAMGICK ATT OM JAG SKRIVER ATT JAG HAR EN SKÄCKMÄRR, OCH VILL KORSA HENNE MED EN ISABELL HINGST, SÅ ÄR DET DEN AVKOMMAN, RESULTATET, SOM ÄR INTRESSANT, INTE VAD DE OLIKA KAN GE PÅ OLIKA HÅLL.
JAG VET / MISSTÄNKTE PRECIS SOM JAG FÅTT SVAR PÅ HÄR ATT BÅDE SKÄCK OCH ISABELLER KAN GE BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA I OLIKA KOMBINATIONER OSV... MEN DET VAR DEN HÄR KOMBINATIONEN SOM VAR INTRESSANT FÖR MIG, OCH FRAMFÖRALLT RESULTATET! ALLTSÅ,, JAG SKA JU BEHÅLLA DEN, OCH FORTSÄTTA AVELN,, DÅ ÄR DET JU LITE VIKTIGT ATT DET INTE BLIR EN KANONBEGRÄNSNING, ELLER NÅTT KONSTIGT MISSBILDNINGSAKTIGT SOM JAG INTE KÄNNER TILL, SOM FÖRSTÖR ALLTIHOP.
DET FÖRSTÅR JAG OXÅ ATT DET INTE ÄR FARLIGT ATT BETÄCKA, MÄRREN ÖVERLEVER VÄLL VILKEN HINGST JAG ÄN BETÄCKER MED SÅ ATT SÄGA, HINGSTEN MED, MEN DET ÄR MYCKET KOSTSAMT ATT BETÄCKA DE HÄR RASERNA,, DET BLIR DUBBELT SÅ DYRT ATT MISSLYCKAS OCH FÅ VÄNTA KANSKE NÅTT ÅR IGEN OSV,,,
DÄRFÖR VILL JAG KOLLA UPP INNAN, VAD SOM FINNS, FUNKAR OCH KAN HÄNDA, OCH JAG FÖRSTÅR ATT DET KANSKE ÄR EN PUCKAD FRÅGA, MEN JAG VILL ÄNDÅ KOLLA, MAN VET ALDRIG!

:banana:

Det framgick klart och tydligt att du hade en brunskäckigt sto som du ville betäcka med isabellfärgad hingst. Samt att det var avkomman, dvs resultatet av denna kombination som var intressant för dig. Jag trodde att det var färgen och ev defekter du ville veta, och svaret du fick var därför de möjliga färger som just DESSA TVÅ kan ge tillsammans, beroende på vilka osynliga färganlag de bär på. Samt att ingen defekt är knuten till isabell. Så vad var det jag skrev som du tog så illa vid dig för?

Jamen varför skrev du då: "jamen det var inte det du frågad om",,,
öh?!:confused:

det låter lixom lite spydigt, så att säga... och själva frågan var inte spydig, samtalet som pågick var inte spydigt,,, det lät otroligt spydigt, enligt MIN mening. Tog däremot inte alls illa vid mig, är inte alls faktiskt, jag tycker dock att det är trevligare med GLAD ton!
Iallafall i ett sånt här ämne, som inte kräver annat,,,

men jag har förstått att du kanske inte menade det så, och då är ju allt bra !
/ M:rofl: :) :p

Tycker du? Konstantskimmelanlagen rn är letalt (dödligt) i dubbel uppsättning. Parar man två konstantskimlar får statistiskt sett 25% av embryona dubbelt rn-anlag, och dör (resorberas) tidigt i dräktigheten. Kanske inte så förskräckligt, men det tål ändå att informeras om.

Tycker du? Två isabeller (eller för den delen två hästar med gulanlag oavsett grundfärg) ger statistiskt sett 25% avkommor med dubbelt gulanlag, s k Blue Eyed Cream som förr kallades för albino. Kanske inte heller så förskräckligt, men det tål också att informeras om...

Tack för att åtminstone du upplyser om detta, kanske borde ha gjorts av moderatorn, vad vet jag?!?!?:angel:

jag har upptäckt att de flesta här på bukefalos helt uppenbart är mycket duktiga hästmänniskor och förståsigpåare, -och verkligen är mycket specifika. Min fråga var allmän, och gällde inte enbart en speciell åkomma, utan rent generellt, vad som man ska tänka på. Tyvärr är jag ju en mycket otydligt och okunnig person, som inte har vett att specificera mig, och av detta kan man därför förstå att bukefalos forum inte är något för mig. Det var kanske värt försöket, men knappast mer.

Tack och hej för mig! Ha så "KUL"!

Ps
kan nämna att jag nu under dagen även kommit i kontakt med duktiga personer som satt inne med en hel del kunskap om ämnet, samt även med hingstägaren ifråga, så det blir nog kanon.!

Lycka till med betäckning, jag förstår precis vad du menar med förståsigpåare, du höll på att bli kastad i skitfacket direkt eftersom det misstänktes att du ev. hörde till "paintmaffian" eller nåt. Jag önskar dig i alla fall allt gott och hoppas du får en fin fölunge.:banana:

Hej!
hehehehe, det är mycket jag är TOTALT novis om här märker jag!
Kul med lyckönskningar, håller själv tummarna på fin fölis! återkommer såklart!
Vad är skitfack och paintmaffia för nått? heheh, bara så man vet alltså??!? :bump:

Hej!
hehehehe, det är mycket jag är TOTALT novis om här märker jag!
Kul med lyckönskningar, håller själv tummarna på fin fölis! återkommer såklart!
Vad är skitfack och paintmaffia för nått? heheh, bara så man vet alltså??!? :bump:

Hej hopp,
Förklaring sänd via pm :D

Tycker du? Konstantskimmelanlagen rn är letalt (dödligt) i dubbel uppsättning. Parar man två konstantskimlar får statistiskt sett 25% av embryona dubbelt rn-anlag, och dör (resorberas) tidigt i dräktigheten. Kanske inte så förskräckligt, men det tål ändå att informeras om.

Tycker du? Två isabeller (eller för den delen två hästar med gulanlag oavsett grundfärg) ger statistiskt sett 25% avkommor med dubbelt gulanlag, s k Blue Eyed Cream som förr kallades för albino. Kanske inte heller så förskräckligt, men det tål också att informeras om...

Tack för att åtminstone du upplyser om detta, kanske borde ha gjorts av moderatorn, vad vet jag?!?!?:angel:
För det första, som moderator har jag INGEN SOM HELST skyldighet att varken faktagranska eller upplysa om fakta i trådarna.
OM jag svarar någonstans så gör jag det som privatperson, om jag inte uttryckligen skriver att "moderatorn påpekar"...

För det andra så ÄR INTE konstantskimmelanlagen letala enligt den senaste forskning som finns tillgänglig! Läs själv i denna artikel (PDF, på engelska)

Och för det tredje så är "dubbelgult" borttaget från defektlistan, även om vissa raser fortfarande har det kvar som óönskat i sina rasvisa krav. Dvs man anser inte att detta är något problem, så varför göra det till ett problem?

För det första, som moderator har jag INGEN SOM HELST skyldighet att varken faktagranska eller upplysa om fakta i trådarna.
OM jag svarar någonstans så gör jag det som privatperson, om jag inte uttryckligen skriver att "moderatorn påpekar"...

För det andra så ÄR INTE konstantskimmelanlagen letala enligt den senaste forskning som finns tillgänglig! Läs själv i denna artikel (PDF, på engelska)

Och för det tredje så är "dubbelgult" borttaget från defektlistan, även om vissa raser fortfarande har det kvar som óönskat i sina rasvisa krav. Dvs man anser inte att detta är något problem, så varför göra det till ett problem?

Avsaknad av pigment är mycket ofta ett problem på många olika sätt, detta gäller inom alla däggdjur och ofta kan avsaknad av pigment dra med sig oönskade problem som ex. dövhet, dålig syn överkänslighet m.m. Det är inte på något vis en nyhet...så att dubbelgult ej ofta är önskvärt kan vi väl förstå, eller?????
Att påstå att det som finns med på en defektlista är ett problem och det som ej finns med är inte ett problem, tycker jag är att gravt förenkla detta ämne och att frekvent dra upp denna defektlista verkar uttjatat. Det finns så mycket som ej finns upptaget på denna lista som är stora problem för enskilda individer, vi ska inte glömma det!!!!:cool:

Jamen dubbelgult ÄR INTE samma sak som albino = avsaknad av pigment!

Och när man har TAGIT BORT något från den defektlista som finns - som jag tänker envisas med att tjata om eftersom det är i den vi kan hitta vad som anses vara ärfligt och kan ställa till med problem, oavsett om det kanske finns fler defekter än så (som då faller under djurskyddslagens ordalydelse i stället) - så är det ju för att forskningen har visat att det inte är något problem!

Och snälla rara, sluta tjata om detta nu, så att jag slipper låsa ÄNNU EN tråd pga detta! (du vet vad!!)

Senast ändrad:

?

Vänta nu lite....menar du Dr Sponenbergs uttalande att, citat; "roan may not be lethal in its homozygous form", slut citat. Är det denna meningen du baserar forskningsresultat på????
Annars, vilket forskningsresultat?????:crazy:

Jamen dubbelgult ÄR INTE samma sak som albino = avsaknad av pigment!

Och när man har TAGIT BORT något från den defektlista som finns - som jag tänker envisas med att tjata om eftersom det är i den vi kan hitta vad som anses vara ärfligt och kan ställa till med problem, oavsett om det kanske finns fler defekter än så (som då faller under djurskyddslagens ordalydelse i stället) - så är det ju för att forskningen har visat att det inte är något problem!

Och snälla rara, sluta tjata om detta nu, så att jag slipper låsa ÄNNU EN tråd pga detta! (du vet vad!!)

Vem har pratat om albino??
Albino finns ej inom hästvärlden vad man vet än så länge, visste du inte det?

Perlino: creméfärgade till gråvita täckhår, svag pigmentering i man och svans och på fötterna. Huden är skär och ögonen blå.

Cremello: Ser ut som en perlino. Möjligen är täckhåren mindre vita. Huden är skär och ögonen blå.
Båda dessa färger kallas även "vitfödda", och huden är ej pigmenterad som en mörkare hud, säger inte det sig självt???
Pigmenteringen i ögon, hud och hovar reduceras, gäller i heterozygot uppsättning.
Homozygoterna föds vita eller nästan vita med skär hud och blå ögon och behåller denna pigmentbrist resten av livet!
Huden är skär...det förklarar allt jag vill förmedla, och du behöver inte hota med att stänga en tråd när du blir ifrågasatt, eller är din personliga åsikt att jag förverkat min rätt??:confused:

Senast ändrad:

Jag vet mycket väl att albino inte finns bland hästar, det var du som hänvisade till "avsaknad av pigment" och DET innebär albinism.
Dubbelgult innebär INTE avsaknad av pigment, de är bara blekta vilket också bevisas av att man ser en tydlig skillnad på färgade och vita fält på en dubbelgul-skäck...

De VITA djur som har problem med syn och hörsel är VITA och inte krämfärgade som de dubbelgula är. Det är skillnad på dem! Man måste skilja på äpplen och päron liksom...

Det är inte min åsikt som spelar någon roll i frågan, det är ditt (och dina bundsförvanter i ämnet) sätt att framföra åsikterna på som spelar roll.

Jag vet mycket väl att albino inte finns bland hästar, det var du som hänvisade till "avsaknad av pigment" och DET innebär albinism.
Dubbelgult innebär INTE avsaknad av pigment, de är bara blekta vilket också bevisas av att man ser en tydlig skillnad på färgade och vita fält på en dubbelgul-skäck...

De VITA djur som har problem med syn och hörsel är VITA och inte krämfärgade som de dubbelgula är. Det är skillnad på dem! Man måste skilja på äpplen och päron liksom...

Det är inte min åsikt som spelar någon roll i frågan, det är ditt (och dina bundsförvanter i ämnet) sätt att framföra åsikterna på som spelar roll.

Du får nog läsa läxan lite bättre och försöka förstå att ovan nämnda färger HAR avsaknad av pigment, vad är problemet??
En hel del cremellos är HELT VITA, vad säger det dig du som påstår att man skulle se färgskillnader om det vore en skäck?
Och du ska inte prata om att "föra fram" åsikter på ett visst sätt, du är inte super på det själv!?!?!?:angel:

Jag behöver inte läsa någon läxa ;), för i detta fallet ska jag försöka hitta de bildbevis jag tidigare haft länkar till .... dubbelgula HAR pigment om än bleka sådana!

Återkommer....

afargpict14.gif

*lånad från Silverkedjans gamla färgsida*

Det är en pärlvitskäck på fotot, dvs en dubbelgul med brun grundfärg, som dessutom har ett skäckanlag.
DÄR syns det tydlig skillnad mellan pigmenterat och opigmenterat=vitt fält...

Senast ändrad:

En hel del cremellos är HELT VITA, vad säger det dig du som påstår att man skulle se färgskillnader om det vore en skäck?

Jag skulle vilja föreslå att du googlar på t.ex. cremello tobiano så får du upp mängder med exempel på gulvita skäckar, där färgskillnaderna faktiskt syns!

*ameo hann visst före*

Senast ändrad:

....oj,,, här har jag nog väckt en björn,,,,eller flera stycken,,, bäst att dra sig baklänges ur grottan,,,,:angel:

Inte har du väckt några björnar inte ;)
Om det är någon björn som har vaknat så är det nog i så fall Wild Rein som har varit för högljudd :angel:

Jag behöver inte läsa någon läxa ;), för i detta fallet ska jag försöka hitta de bildbevis jag tidigare haft länkar till .... dubbelgula HAR pigment om än bleka sådana!

Återkommer....

afargpict14.gif

*lånad från Silverkedjans gamla färgsida*

Det är en pärlvitskäck på fotot, dvs en dubbelgul med brun grundfärg, som dessutom har ett skäckanlag.
DÄR syns det tydlig skillnad mellan pigmenterat och opigmenterat=vitt fält...

Jag sa aldrig att det inte fanns cremello eller perlino där färgskillnaden syns. Dubbelgula har pigment till en viss del, men de har avsaknad av pigment...Om du vill ha svenska förelägganden; läs Hästens Färger av Bo Furugren så kan vi prata vidare om detta sedan....he, he
Det finns alla modeller inom den bleka skalan

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 175
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 297
Senast: Molin
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka