Sv: Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?
jag har upptäckt att de flesta här på bukefalos helt uppenbart är mycket duktiga hästmänniskor och förståsigpåare, -och verkligen är mycket specifika. Min fråga var allmän, och gällde inte enbart en speciell åkomma, utan rent generellt, vad som man ska tänka på. Tyvärr är jag ju en mycket otydligt och okunnig person, som inte har vett att specificera mig, och av detta kan man därför förstå att bukefalos forum inte är något för mig. Det var kanske värt försöket, men knappast mer.
Jag är ledsen, men jag tolkade frågan ”rakt upp och mer” som du skrivit den. Om lämpligheten att para isabell med brunskäck? Samt om isabell kan ge missbildningar? Du måste förstå att det inte är lätt att svara på frågor om folk undrar över annat än det som de till synes frågar om.
Hej,
Är det lämpligt att korsa palomino med brunskäck? (Jag tänker på att vissa korsningar kan ge missbildningar och annat...) Men gäller det palomino?
Svaret du fick på detta ditt första inlägg var att det inte finns några defekter knutna till isabell, samt vilka färger som kombinationen brunskäck x isabell kan ge. Jag hade kunnat skriva att det normalt är en utmärkt kombination rent färgmässigt, men det kändes lite ”kaka på kaka” med tanke på att jag redan hade skrivit att det inte finns några defekter knutna till isabellfärgen. Så här i efterhand inser jag att jag kanske borde ha utgått från att du ev inte kände till att bruna hästar saknar gulanlag? Då hade jag på en gång kunnat försäkra dig om att kombinationen inte kan ge blue-eyed cream. Nu tänkte jag tyvärr inte i de banorna, men du fick ändå indirekt svaret på det som det sen visade sig att du undrade över, och det genom att blue-eyed cream inte stod med bland de möjliga färgerna.
det var det här jag syftade på i min fråga, och det var DET jag undrade över i min kombination,,
Inte förrän jag läste ditt svar på Equilibriums inlägg att två isabeller statisktiskt ger 25% blue-eyed cream, förstod jag som sagt att du egentligen funderade på om din kombination kan ge en sådan? Jag kompletterade mitt svar med att båda föräldrarna måste bära på gulanlaget för att fölet ska bli blue-eyed cream. För att du skulle slippa vara orolig för den saken, eftersom ingen dittills hade skrivit att risken inte finns när en av föräldrarna är brun.
Det finns inga defekter knutna till isabell. Färgerna du kan få av denna kombination är brun/brunskäck, gulbrun/gulbrunskäck och om båda föräldrarna bär på anlagen "a" och e" även svart/gulsvart och fux/isabell samt skäckar i dessa färger.
Fast det var inte det du frågade om. Du frågade om det var ok att para en isabell med en brunskäck, och eftersom det inte kan bli en blue-eyed cream av den kombinationen, tyckte åtminstone inte jag att det fanns något skäl att ens nämna BEC. Hade du istället frågat det du egentligen undrar över, dvs om det finns någon risk för en blue-eyed cream om man parar en isabell och en brunskäck, hade du fått svaret NEJ, det är ingen risk. Båda föräldrana måste ha ett ett gulanlag för att detta ska bli möjligt, och en brun häst (eller i ditt fall en brunskäck) har inget sådant.
Det är alldeles rätt att vad man uppfattar som påhopp eller som snäsigt ligger i betraktarens öga. När jag läser igenom mina svar till dig, kan jag dock inte förstå hur du kan tolka dem på det sättet. Jag påpekade att du hade frågat om det var ok para isabell med brunskäck, inte om kombinationen kan ge en blue-eyed cream. Det var en förklaring till varför jag inte redan i det första svaret uttryckligen hade skrivit att isabell x brunskäck inte kan ge BEC. Inget annat!
Jag uppfattar däremot dina svar som ett rent påhopp! Jag tycker faktiskt också att det är ganska oförskämt av dig att angripa någon som försöker hjälpa till, men är det så att även andra har uppfattat svaren på samma sätt, ber jag verkligen om ursäkt. Det var inte min mening att såra dig på något sätt!
Det var inte Dig Cirkus, jag syftade på, utan swebec snarare...
Jag dissar inget, men jag avskyr när man frågar något rent allmännt och folk är så jäkla STINGSLIGA! Avskyr stingslighet! Ursäkta och acceptera att folk är puckade bara, (som jag, som inte kan formulera mig, och som inte fattar vad jag frågar,,!) och håll inte på och MÄRK ORD och syften hela tiden. Om jag svarar någon som frågar mig nått, försöker jag förklara, och om det verkar ha missuppfattats, så förklarar jag igen, tydligare,,, inte snäser om vad personen frågade. Faktum är oxå här på forumet att man slänger ut frågan i luften, man riktar sig inte till någon särskild. Man vill inte som frågare bli "attackerad", jag HATAR att behöva läsa och ta emot snäsigheter... Enklaste sättet för mig att slippa detta, är ju att inte gör inlägg, utan bara läsa det som redan finns.
/M
Om jag nu uttrycker mig så illa att flera har uppfattat det här som ett påhopp på dig, med snäsigheter, märkning av ord etc, vore jag tacksam att få veta var dessa ”attacker” finns, så att jag åtminstone kan försöka lära något av det här mycket tråkiga angreppet! Ur allt ont kommer det ju något gott sägs det...
För övrigt håller jag med dig angående stingslighet. Jag tycker också väldigt illa om det. Normalt är jag ingen stingslig person, men just nu känner jag lite stingslig, och dessutom kränkt av ditt som jag anser, helt ogrundade påhopp.