Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

Sv: Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

hehehe, ja, jag märkte det ! men jag är nöjd ändå, för jag TROR jag har hittat min hingst, och jag HOPPAS jag får betäcka med honom och jag HOPPAS ägaren inte hinner sälja honom,,,
TACK!:rofl:

Jag kan inte se ett enda påhopp !

Jag tror att du måste fundera lite på hur du uttrycker dig. Och försöka att vara lite tydligare. tex. är det ju rätt viktigt vilken ras det handlar om eftersom vissa defekter har mer med ras att göra än med färg.

Vanliga tobiano skäckar har mig veterligt ingen genetisk defekt kopplad till sig. Inte isabeller heller.

Till den andra maria, - jag märker det, precis hur stort som helst, utan andledning alls! I ditt fall tycker jag det blev riktigt otrevlig läsning en stund!
Vad man uppfattar som "påhopp" eller som snäsigt, ligger väll i betraktarens ögon antar jag,,, Men det är ju trevligt att se att det finns mer folk här ute! ;)
Det är väll jättebra att jag fått svar på min fråga iallafall,,, det verkar ju som om min tobianoskäckmärr går alldeles UTMÄRKT att betäcka med Palominohingsten utan minsta oro för defekter, missfallshistorier eller annat! Och det är väll bra! (För redan INNAN jag lade in min fråga begrep jag ju att det GÅR att betäcka dem, det var mer vad som HÄNDE eller vad som KAN hända, eller om det överhuvudtaget HÄNDER NÅTT SÄRSKILT UTÖVER DET VANLIGA ALLS, som jag var intresserad av!)

Klart jag ska vara tydlig i fortsättningen, uräkta min sluddriga och otydliga tråd! Tur att ni var där och hjälpte upp mig, så jag fick reda på vad det var jag ville ha svar på!

:p

Du kan få en hel del spännande färger på fölis !

Det blir nog bra - lycka till !

hm,, ja, jag tror det va? Skäck,, palomino, palominoskäck... nån mer färg? näe,,,?

Jodå, du kan få fux och fuxskäck - OM ditt sto har fuxgenen !
Och gulbrun och gulbrunskäck !

Så det finns en hel del varianter !

Är det inte saddlebread som har en speciell guldglans i sin päls ?

Nä, mamman har en brunskäckmamma och en svart pappa, och pappan har en fuxmamma (den var min egen) och en palominopappa.
Hmmmm vad menar du med att saddlebreden har guldglans? Palominos är ju typ guldiga, hingsten är det som jag valt, men annars är ju saddlebreden typ en vanlig häst, med lite schyssta steg om man har tur, ett par extra gångarter om man vill och ganska normalt hårlag,, om man har tur får de vinterpäls,, annars tycker jag de är lite dåliga på just detta... Annars är det nog inte nått speciellt med deras päls tror jag,,, De kommer i alla färger! Jag har en fux och en brunskäck !
du kan kolla in dom på min hemsida om du vill!

Men fuxanlaget kan ligga dolt i flera generationer så hon *kan* ha det. För övrigt så måste hon ha det för att det skall bli en isabellskäck. Annars blir det svart man och svans...

Jag kan ha inbillat mig det där med guldglansen och just saddlebread, det kan ha varit nån annan ras. Snyggt var det iallafall.

mmm, tre generationer bakåt från mamman, är ALLA skäckar, lite blandat med fux och brunskäck, finns även någon svartskäck. Pappan vet jag inget om, men han är som sagt svart, TROR att en av hans föräldrar är fux...
Men är inte palomino en typ av Fux? Det säger dom väll att det är tror jag,,, att palominofärgen kommer av fuxfärgen typ....
Sen säger de lärde väll oxå att färgen pinto, alltså skäck, INTE kan ligga dolt i generationer, inte ens i en generation, och sen poppa upp, utan någon av föräldrarna ÄR skäck.
Så jag KAN få en gul häst (palomino) med svart man och svans?
Det RÅKAR bara vara min drömfärg,,, kallas väll tabby? nä,, nu kanske jag mindes fel... det kallas nått annat inom quartervärlden tror jag,, äshc! minns inte ! SNYGGT ÄR DET, och på saddlebred har jag inte sett många!

Ja, eller njae, det är inte säkert att du har tagit fel, men jag kan inte komma på så många raser som bara finns i typ bara en färg,, det är ju typ lipizaner, frieser, haflinger och sånt, men annars är det ju ofta tillåtet med flera färger.
Kan mycket väl ha varit en saddlebred du såg, det skulle varit kul att se bilden.
Saddlebreden förknippas oftast med annat än just pälsen. -*tyvärr* eller vad jag ska säga...

ah! nu vet jag! Akhal-teke stavas det! de är rätt guldiga! men det fanns typ bruna varianter oxå,, vilka färger som är tillåtna vet jag ej, jag bildsökte på google!
fina färger, men inte snygga precis! saddlebreden är vassare!
:banana:

Du har rätt.

Isabell är en typ av fux, men det som är grejen med fuxfärgen (egentligen den röda färgen) är att hästen måste ha TVÅ gener med det anlaget för att det skall synas, men hästar får bara en gen från varje förälder. Så ett fuxanlag kommer avkomman definitivt att få av pappan, men om den skall bli fux eller isabell (en fux med gulanlag) så måste den även få ett fuxanlag från mamman. Hänger du med ?

Alltså om den INTE får ett fuxanlag från mamma så blir den brun, med eller utan gulanlaget....

SKäckanlaget funkar tvärt om. Det räcker med ett anlag för att det skall synas.

Och gulanlaget funkar på ett tredje sätt. Om det kommer två gulanlag (ett från varje förälder - men du har ju bara ett (från pappan)) så blir det en gulvit/pärlvit eller sotvit. Eller som swebec skrev förut. en BEC. Ett gulanlag syns alltid, men det är ju bara 50% chans att avkomman får gulanlaget om den då inte är BEC får då får avkomman ALLTID det. SÅ om man vill bara bergis på en isabell tar man en fux och en gulvit då blir det garanterat isabell.

GUl häst med svart man och svans heter gulbrun, detär inte en isabell. På engelska tror jag att det heter Dun.

Justja, det var akhal-teke jag tänkte på.

Senast ändrad:

Men fuxanlaget kan ligga dolt i flera generationer så hon *kan* ha det. För övrigt så måste hon ha det för att det skall bli en isabellskäck. Annars blir det svart man och svans...

Jag kan ha inbillat mig det där med guldglansen och just saddlebread, det kan ha varit nån annan ras. Snyggt var det iallafall.

Saddlebreds kan ha champagnegenet, var det kanskje det du tenkte på? En rød hest med champagnegenet ligner på en palomino i pelsen, men har fregnete (freckled) hud og lysbrune/grønnaktige øyne. De har ofte et metallisk skjær i pelsen.

International Champagne Horse Registry

jag har upptäckt att de flesta här på bukefalos helt uppenbart är mycket duktiga hästmänniskor och förståsigpåare, -och verkligen är mycket specifika. Min fråga var allmän, och gällde inte enbart en speciell åkomma, utan rent generellt, vad som man ska tänka på. Tyvärr är jag ju en mycket otydligt och okunnig person, som inte har vett att specificera mig, och av detta kan man därför förstå att bukefalos forum inte är något för mig. Det var kanske värt försöket, men knappast mer.

Jag är ledsen, men jag tolkade frågan ”rakt upp och mer” som du skrivit den. Om lämpligheten att para isabell med brunskäck? Samt om isabell kan ge missbildningar? Du måste förstå att det inte är lätt att svara på frågor om folk undrar över annat än det som de till synes frågar om.

Hej,
Är det lämpligt att korsa palomino med brunskäck? (Jag tänker på att vissa korsningar kan ge missbildningar och annat...) Men gäller det palomino?
:confused:

Svaret du fick på detta ditt första inlägg var att det inte finns några defekter knutna till isabell, samt vilka färger som kombinationen brunskäck x isabell kan ge. Jag hade kunnat skriva att det normalt är en utmärkt kombination rent färgmässigt, men det kändes lite ”kaka på kaka” med tanke på att jag redan hade skrivit att det inte finns några defekter knutna till isabellfärgen. Så här i efterhand inser jag att jag kanske borde ha utgått från att du ev inte kände till att bruna hästar saknar gulanlag? Då hade jag på en gång kunnat försäkra dig om att kombinationen inte kan ge blue-eyed cream. Nu tänkte jag tyvärr inte i de banorna, men du fick ändå indirekt svaret på det som det sen visade sig att du undrade över, och det genom att blue-eyed cream inte stod med bland de möjliga färgerna.

det var det här jag syftade på i min fråga, och det var DET jag undrade över i min kombination,, :eek:

Inte förrän jag läste ditt svar på Equilibriums inlägg att två isabeller statisktiskt ger 25% blue-eyed cream, förstod jag som sagt att du egentligen funderade på om din kombination kan ge en sådan? Jag kompletterade mitt svar med att båda föräldrarna måste bära på gulanlaget för att fölet ska bli blue-eyed cream. För att du skulle slippa vara orolig för den saken, eftersom ingen dittills hade skrivit att risken inte finns när en av föräldrarna är brun.

Det finns inga defekter knutna till isabell. Färgerna du kan få av denna kombination är brun/brunskäck, gulbrun/gulbrunskäck och om båda föräldrarna bär på anlagen "a" och e" även svart/gulsvart och fux/isabell samt skäckar i dessa färger.

Fast det var inte det du frågade om. Du frågade om det var ok att para en isabell med en brunskäck, och eftersom det inte kan bli en blue-eyed cream av den kombinationen, tyckte åtminstone inte jag att det fanns något skäl att ens nämna BEC. Hade du istället frågat det du egentligen undrar över, dvs om det finns någon risk för en blue-eyed cream om man parar en isabell och en brunskäck, hade du fått svaret NEJ, det är ingen risk. Båda föräldrana måste ha ett ett gulanlag för att detta ska bli möjligt, och en brun häst (eller i ditt fall en brunskäck) har inget sådant.

Det är alldeles rätt att vad man uppfattar som påhopp eller som snäsigt ligger i betraktarens öga. När jag läser igenom mina svar till dig, kan jag dock inte förstå hur du kan tolka dem på det sättet. Jag påpekade att du hade frågat om det var ok para isabell med brunskäck, inte om kombinationen kan ge en blue-eyed cream. Det var en förklaring till varför jag inte redan i det första svaret uttryckligen hade skrivit att isabell x brunskäck inte kan ge BEC. Inget annat!

Jag uppfattar däremot dina svar som ett rent påhopp! Jag tycker faktiskt också att det är ganska oförskämt av dig att angripa någon som försöker hjälpa till, men är det så att även andra har uppfattat svaren på samma sätt, ber jag verkligen om ursäkt. Det var inte min mening att såra dig på något sätt!

Det var inte Dig Cirkus, jag syftade på, utan swebec snarare...
Jag dissar inget, men jag avskyr när man frågar något rent allmännt och folk är så jäkla STINGSLIGA! Avskyr stingslighet! Ursäkta och acceptera att folk är puckade bara, (som jag, som inte kan formulera mig, och som inte fattar vad jag frågar,,!) och håll inte på och MÄRK ORD och syften hela tiden. Om jag svarar någon som frågar mig nått, försöker jag förklara, och om det verkar ha missuppfattats, så förklarar jag igen, tydligare,,, inte snäser om vad personen frågade. Faktum är oxå här på forumet att man slänger ut frågan i luften, man riktar sig inte till någon särskild. Man vill inte som frågare bli "attackerad", jag HATAR att behöva läsa och ta emot snäsigheter... Enklaste sättet för mig att slippa detta, är ju att inte gör inlägg, utan bara läsa det som redan finns.
/M

Om jag nu uttrycker mig så illa att flera har uppfattat det här som ett påhopp på dig, med snäsigheter, märkning av ord etc, vore jag tacksam att få veta var dessa ”attacker” finns, så att jag åtminstone kan försöka lära något av det här mycket tråkiga angreppet! Ur allt ont kommer det ju något gott sägs det...

För övrigt håller jag med dig angående stingslighet. Jag tycker också väldigt illa om det. Normalt är jag ingen stingslig person, men just nu känner jag lite stingslig, och dessutom kränkt av ditt som jag anser, helt ogrundade påhopp.

HMMM,,, FÅR BÖRJA OM!
HOPPAS DET HÄR SYNS,,,,
FUNKADE INTE MED CITATINLÄGG.....

JOMEN JAG FÖRSTÅR VAD DU MENAR, BARA DET ATT JAG TRODDE ATT DET FRAMGICK ATT OM JAG SKRIVER ATT JAG HAR EN SKÄCKMÄRR, OCH VILL KORSA HENNE MED EN ISABELL HINGST, SÅ ÄR DET DEN AVKOMMAN, RESULTATET, SOM ÄR INTRESSANT, INTE VAD DE OLIKA KAN GE PÅ OLIKA HÅLL.
JAG VET / MISSTÄNKTE PRECIS SOM JAG FÅTT SVAR PÅ HÄR ATT BÅDE SKÄCK OCH ISABELLER KAN GE BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA I OLIKA KOMBINATIONER OSV... MEN DET VAR DEN HÄR KOMBINATIONEN SOM VAR INTRESSANT FÖR MIG, OCH FRAMFÖRALLT RESULTATET! ALLTSÅ,, JAG SKA JU BEHÅLLA DEN, OCH FORTSÄTTA AVELN,, DÅ ÄR DET JU LITE VIKTIGT ATT DET INTE BLIR EN KANONBEGRÄNSNING, ELLER NÅTT KONSTIGT MISSBILDNINGSAKTIGT SOM JAG INTE KÄNNER TILL, SOM FÖRSTÖR ALLTIHOP.
DET FÖRSTÅR JAG OXÅ ATT DET INTE ÄR FARLIGT ATT BETÄCKA, MÄRREN ÖVERLEVER VÄLL VILKEN HINGST JAG ÄN BETÄCKER MED SÅ ATT SÄGA, HINGSTEN MED, MEN DET ÄR MYCKET KOSTSAMT ATT BETÄCKA DE HÄR RASERNA,, DET BLIR DUBBELT SÅ DYRT ATT MISSLYCKAS OCH FÅ VÄNTA KANSKE NÅTT ÅR IGEN OSV,,,
DÄRFÖR VILL JAG KOLLA UPP INNAN, VAD SOM FINNS, FUNKAR OCH KAN HÄNDA, OCH JAG FÖRSTÅR ATT DET KANSKE ÄR EN PUCKAD FRÅGA, MEN JAG VILL ÄNDÅ KOLLA, MAN VET ALDRIG!

:banana:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 175
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 297
Senast: Molin
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka