Det finns lite olika vägar att gå. Ett är att vara benhård med att gå upp samma tid morgon och till sängs varje kväll, om man bryter det på helgerna hinner kropp och knopp aldrig vänja sig. Sedan det gamla vanliga, tyst, svalt, mörkt sovrum, kedjetäcke om det känns bra, bra kvalitetsmadrass, kudde osv. Öronproppar vid behov.
En annan är med hjälp av insomningstabletter, tex lergigan, theralen, melatonin, circadin, zolpidem mm. Men även då är det viktigt att kroppen vänjer sig vid en viss dygnsrytm (anpassat till om man är morgon eller kvällsmänniska). Något jag lärde mig under en utbildning om sömnstörningar är vikten av att hjärnan måste få tid att varva ner. Ingen dator, tv och ffa mobil de två sista, den sista timmen innan läggdags. Avslappnande musik, en pod, dämpat ljus, läs en bok - en sak inte alla på en gång
Ät senast några timmar innan läggdags men gå inte och lägg dig hungrig.
För mig fungerar en kombination av allting, ibland fungerar det ena bättre, ibland det andra. Jag har en tendens att vända dygnet så just det att gå och lägga sig och upp igen nästa morgon är svårt och jag har inga problem med att vara uppe i 24 timmar+ och sedan sova i tio timmar+