Eftersom hon sover i eget rum och lillebror kommer sova i egen säng i vårat rum underlättar det om någon av dom kan ligga en liten stund själv, om det skulle vara något med den andra. Helt enkelt underlätta för oss alla.
Hålla handen kommer hon nog vilja fortsätta göra tills hon blir 10 minst om vi inte slutar någon gång, så att fortsätta bara för att ser jag inte riktigt meningen med.
Det var mest om någon hade något handfast tips och jag har fått några, så vi börjar med att testa ta bort/minska på vilan.
Så får vi se om hon kan somna lite snabbare/själv. När hon varit med farmor hela eftermiddagen/kvällen häromdagen var det som sagt inga problem alls att somna själv samt sova hela natten.
Fast det är ju inte att fortsätta hålla handen "för att", det är ju för att hon, en treåring, har det närhetsbehovet. Varför skulle hon vilja fortsätta med det tills hon är 10 bara för att hon gör det nu? Det är ju inte så att hon gör det bara på pin kiv. Tänker ni så om alla andra vanor och rutiner ni har nu vid tre års ålder? Jag tycker också att ni ta problemet när det kommer, om det kommer. Varför förutsätter ni att det kommer att bli ett problem?
Sen som tillägg, det är ju inte heller säkert att det kommer funka sen när när lillebror kommit bara för att ni nu lärt henne att somna utan hudkontakt. Det är ju inte ovanligt att storasyskon reagerar med nya behov när de får småsyskon. Bättre då att vänta och känna in situationen och se vad som händer och vilka behov respektive barn har av närhet när ni har två.