Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på senaste tiden ständigt är övertrött pga att vi inte får henne att somna samt att hon periodvis sover väldigt oroligt. För ett år sedan tyckte vi en kämpig nattning varade i 10 min, nu är vi glada om hon sover efter 1 h (hade bekymmer att få henne att somna redan innan lillasyster kom). Men många gånger somnar hon inte alls vid lunchvilan hemma (funkar på fsk) och blir då väldigt knepig att ha att göra med på em, samt somnar mitt i maten alt är så fruktansvärt övertrött vid läggdags att det kan dröja till 22 innan man får henne att somna. Hon vaknar oavsett nattningstid ca 06 på morgonen, så det blir ju katastrof när hon varken sover på dagen eller somnar i tid på kvällen.
Hon somnar lättare om man ligger hos henne, men det är svårt på dagarna när lillasyster på snart 6 månader inte tajmar dagsovet. En sak som alltid fungerar är bilen, men vi bor i lgh utan hiss och har en bit till parkeringen. Det hade inte varit ett sådant stort bekymmer om inte lillan vägrade komma med ut. Har hon bestämt sig att hon inte vill så går det inte..
Nu har hon precis somnat, efter 2,5 h kämpande blandat med uppgivenhet om vartannat. Alldeles för sent på dagen. Jag vet inte vad vi ska göra för att få det här att fungera.. så är det någon som sitter på ett eller två knep så vore jag otroligt tacksam
Skulle nästan kunna vara så att du beskrev min dotter. Så väldigt lika!
Vi äter mat när vi kommer hem från förskolan. Sen bad/lek/tvmys. Sen pyjamas, chokladhavredricka/gröt/fil och kvällsrutiner. Sen i säng.
Vi har kämpat HÅRT, LÄNGE & ENVIST med att vi har samma rutiner varje kväll. Hon VET att efter tandborsten går vi upp till sovrummet, läser en bok eller två och sen lyssnar vi på musik eller en saga. Hon får friheten att välja säng (egen eller våran) och vad vi läser och lyssnar på.
Hon kan hantera detta, eftersom vi alltid gör likadant. Hon har försökt tjata om både det ena eller andra, vi har alla gråtit och varit frustrerade och vi har bett om råd från bvc/barnpsykolog.
Idag njuter vi.
Kaninen som så gärna ville somna har hon somnat till, men lika lätt somnar hon till Jingle bells med jamande kattljud. Den boken kan nog vara en räddare för många, men inte oss.
Jag har lyssnat på en och samma visa 23 gånger på en och samma kväll. Jag har sjungit/nynnat en och samma visa ungefär lika många gånger på en och samma kväll.
Jag somnar nästan varje nattning. Ibland före dottern.
Dottern är snart 4. Hon erbjuds fortfarande möjligheten med vila på förskolan. Hon vaknar av sig själv efter ca 45 min de gånger hon somnar. När hon inte sover på dagen är hon på eftermiddagen svår att kommunicera med, hon orkar inte koncentrera sig, hon orkar inte med motgångar eller att äta så mycket som hon skulle behöva. Hon vill somna mycket tidigare då och missar vi det tåget har hon mycket svårare att varva ner senare. Ju tröttare, desto mer upp i varv blir hon.
Ett tag begränsade vi vilan till en timme, men idag får hon styra det själv.
Ibland somnar hon direkt, ibland tar det 1,5 timme. I perioder har hon behov av att få ligga nära för att kunna få sova oavbrutet, så hon sover mellan oss när hon väljer det. Sover hon i egen säng smyger hon oftast över till oss på natten eller morgonen.
Vi ligger ned bredvid henne i våran säng. Sitter bredvid på en stol när hon sover i egen säng. Hon vill ligga och pilla på en hand eller arm när hon ska varva ner.