Jag har haft sömproblem hela mitt liv, även som litet barn enligt mina föräldrar. Det är nog en kombination av många olika faktorer som orsakar detta, en inte helt klockren utsöndring av melatonin, låg stresströskel, sover inte tungt utan vaknar lätt (vaknar alltid av alarmet även med industriöronproppar i öronen), mest aktiv kvällstid, lyssnar aldrig på trötthetssignaler när de kommer utan är uppe "lite till", mycket aktiv inre värld/tänkande.
Jag tror att
olika metoder passar olika människor. Under åren har jag från och till fått insomningstabletter/serotoninblockerare för att kunna somna men alltid känt att det gör lika mycket skada som nytta då jag varit trött och avstängd även dagtid. Sedan några år tillbaka sover jag mycket bra enligt mig själv, och oftast somnar jag innan 30-minuterstimern på min ljudbok räknat ned till 0. Jag inser att detta kanske inte är snabbt för somliga, men det är en enorm framgång för mig. De saker jag gjort för att, helt utan kemisk hjälp, kunna somna är att jag:
- Skaffat mig ett jobb som inte stressar mig eller ger mig ångest
- Köpt ett vikttäcke för ca. 2 år sedan, som jag tror gjort mycket för min sömn.
- Börjat lyssna på ljudbok med timer för att somna in. Jag behöver inte oroa mig för att missa mycket av boken, timern kan anpassas efter hur vaken/trött jag känner mig, och storyn håller mina tankar på en sak istället för att försöka reda ut hela livet liggandes i sängen.
- Jag lägger mig samma tid-ish varje dag och går upp samma tid varje dag, med undantag för ca 5 dagar om året.
- Rätt kudde/bäddmadrass som är fasta men formar sig efter kroppen.
Sen vill jag har mörkt, svalt och tyst i sovrummet helst också, men det är inte alltid så lätt när man går och lägger sig 18:00 under semestertider när det är 25 grader i skuggan och huset står med sol hela dagen
Min önskan är att aldrig mer behöva ta till kemisk sömn (räknar inte in melatonintabletter här).
Nu när jag kommit in i vanan av att kunna somna okomplicerat har jag också lättare att somna borta. Det är som att de stressreaktioner som brukade triggas när jag la mig i en säng uteblir, och istället känner jag mig lugn och trygg även om jag bryter mot mina sovtider eller har fel säng. Värst är alltid om jag glömmer öronpropparna, för även om jag somnar vaknar jag i samma ögonblick någon (ibland jag själv) andas för högt eller om det åker förbi en bil utanför
Jag skulle vilja påstå att det alltid är värt att se över rutiner och sin mentala hälsa, även vid sömnproblem och även om det kan finnas övriga orsaker till svårigheterna. Har även hört att melatonintabletter kan fungera bra, men det blir dyrt i längden.