Kan det stämma?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 4 214
För femtioelfte gången, det finns inget självändamål i begränsningar. Landets förmåga, praktiskt och ekonomiskt måste få styra det hela. Att slå sig för bröstet och hävda "vi ska hjälpa alla som behöver hjälp" visar bara upp ren skär naivitet eller dumhet. Idag gömmer sig landets ledning bakom det faktum att andra länder i unionen tar smällen vid gränserna, man förfasas över hur dessa länder agerar men samtidigt så nickar man gillande åt det faktum att inflödet minskar vid våra gränser. Vi står inför folkförflyttningar i historiska tal. Miljö, krig tvingar människor ut på vägarna. Och man går till mål där man tror att man ska kunna skapa sig en dräglig tillvaro. Detta är fullt förståeligt. Men vi förmår helt enkelt inte att klara dessa tal, med bibehållen välfärd som vi känner den. Alltså måste vi se verkligheten i vitögat.
Varav detta märkliga tal och varför upprepa det gång på gång. ingen är direkt intresserad av att läsa det i olika ordalag från dig gång på gång. Jag påtalar bara att det är fegt att vilja begränsa invandringen men inte erkänna det utan gömma sig bakom fina ord.

Jag undrar fortfarande vad syftet med tråden är.

Sysselsättningen och produktionen per individ har ökat under flera hundra år. Beroende på rationalisering, teknisk utveckling samhällsomvandling. Tack vara att kvinnorna kom ut i arbetslivet har vi lyckats uppnå bland världens högsta levnadsstandard. Men nu står den utvecklingen inför ett hot. dels för att vi kommer ut i arbetslivet allt senare och att vi får allt fler år som pensionärer + det faktum att kostnaden för vård o omsorg stiger kraftigt pga högre genomsnittsålder. De som i snitt inte jobbar runt 40 år blir en kostnad för samhället, vilket gör att belastningen för den producerande delen av befolkningen ökar, dvs allt färre får försörja allt fler. Och det gäller inte enbart Sverige, det gäller större delen av västvärlden. Vilket väl redan visar sig i antalet länder som varje år måste låna för att få statsbudgeten att gå runt.
Oj så dramatiskt du uttrycker dig. ”Står inför ett hot”.
Känns rejält överdrivet.

Oj så dramatiskt du uttrycker dig. ”Står inför ett hot”.
Känns rejält överdrivet.
Tja om du accepterar dem miljöförändringar som förutses av experter, ja då står vi inför ett hot. kriget om vatten och odlingsbar jord lär vida överstiga alla konflikter om olja vi hittills sett. Och de påföljande flyktingströmmarna ska vi då inte tala om..så ja, jag ser det hela som ett hot, gör inte du? På hemmaplan innebär ju en ständigt ökade låneskulder ett hot. Både på individuell som samhällelig basis. Så vi har 4 val 1 Öka arbetstiden, 2 höja % andelen av individens årliga inkomst som går till det offentliga och hans pension 3 minska utgifterna 4 en kombination av de 3 föregående. Då skattetrycket i praktiken redan är för högt så....

Tja om du accepterar dem miljöförändringar som förutses av experter, ja då står vi inför ett hot. kriget om vatten och odlingsbar jord lär vida överstiga alla konflikter om olja vi hittills sett. Och de påföljande flyktingströmmarna ska vi då inte tala om..så ja, jag ser det hela som ett hot, gör inte du? På hemmaplan innebär ju en ständigt ökade låneskulder ett hot. Både på individuell som samhällelig basis. Så vi har 4 val 1 Öka arbetstiden, 2 höja % andelen av individens årliga inkomst som går till det offentliga och hans pension 3 minska utgifterna 4 en kombination av de 3 föregående. Då skattetrycket i praktiken redan är för högt så....
Men miljöproblemen är faktiskt inte relaterade till andel försörjare i sverige på det sättet.
Du yrar ju bara.

Men miljöproblemen är faktiskt inte relaterade till andel försörjare i sverige på det sättet.
Du yrar ju bara.
Jag har yrat rät många gånger(enligt många), men förvånansvärt många % av dessa gånger har det senare visat sig att jag fått rätt. Hoppas vid Gud att jag inte får det den här gången

Jag har yrat rät många gånger(enligt många), men förvånansvärt många % av dessa gånger har det senare visat sig att jag fått rätt. Hoppas vid Gud att jag inte får det den här gången
Men va?
Du startar en tråd om att det är färre (?) som försörjer i sverige. Du blandar in invandringen. Och nu tar du in klimathotet?

Ja, självklart gör naturkatastrofer och andra katastrofer (orsakade av krig eller klimathot) att vi behöver ta in fler till sverige. Vi behöver dela med oss av vår trygghet.
Om det nu skulle innebära att vi får det lite sämre i sverige så gör väl inte det ngt?
Vi kommer ju ha det bra ändå.

Klimathotet kommer ju drabba oss oavsett hur många som bor här.

Vad nytt? Enligt dig har du alltid rätt och har du inte rätt så ändrar du dig och säger att så sa du från början.

Jag undrar fortfarande om syftet med tråden, är det att förvirra folk så du sen kan säga att du har rätt?

Försämrad levnadsstandard i Sverige kommer ffa att orsakas av klimatförändringar inte av invandring, och återigen, vilka invandrare menas undrar jag stilla. Lite grovt, en grupp är en direkt nettovinst (arbetskraft) en är mer neutral (anhörighets) och en är till en början en nettoförlust (asylsökande). Antalet asylsökande har gått tillbaka till mer 'normala' nivåer efter 2015 och Sverige är återigen en av de mer generösa länderna, men inte i topp vare sig per capita (Malta) eller reella personer (Tyskland). Så det är näppeligen asylsökande som är problemet. Vad Sverige är urusla på är att tillvarata den kompetens som kommer till Sverige genom asylsökande och därmed skulle till viss del förvandla även den gruppen till en nettovinst.

Vad llb egentligen argumenterar, och där har han rätt, är att Sverige behöver mer arbetskraft och invånare i Sverige allteftersom den nuvarande befolkningen åldras. Frågan är hur vi ska få till denna ökning så att inte allt färre försörjer allt fler. Det enda alternativet är invandring eftersom svenska kvinnor knappats kommer sätta igång och föda barn på löpande band. Barn är dessutom mycket kostsamt för samhället idag, ca 1 miljon har jag för mig från 0-18 år, mer om man räknar in högre utbildning.

Men va?
Du startar en tråd om att det är färre (?) som försörjer i sverige. Du blandar in invandringen. Och nu tar du in klimathotet?

Ja, självklart gör naturkatastrofer och andra katastrofer (orsakade av krig eller klimathot) att vi behöver ta in fler till sverige. Vi behöver dela med oss av vår trygghet.
Om det nu skulle innebära att vi får det lite sämre i sverige så gör väl inte det ngt?
Vi kommer ju ha det bra ändå.

Klimathotet kommer ju drabba oss oavsett hur många som bor här.
Om du inte ser samband med klimatkatastrofer, krig och flyktingar så är vidare diskussion lönlös

Vad nytt? Enligt dig har du alltid rätt och har du inte rätt så ändrar du dig och säger att så sa du från början.

Jag undrar fortfarande om syftet med tråden, är det att förvirra folk så du sen kan säga att du har rätt?
Det skulle väl var din dröm

Försämrad levnadsstandard i Sverige kommer ffa att orsakas av klimatförändringar inte av invandring, och återigen, vilka invandrare menas undrar jag stilla. Lite grovt, en grupp är en direkt nettovinst (arbetskraft) en är mer neutral (anhörighets) och en är till en början en nettoförlust (asylsökande). Antalet asylsökande har gått tillbaka till mer 'normala' nivåer efter 2015 och Sverige är återigen en av de mer generösa länderna, men inte i topp vare sig per capita (Malta) eller reella personer (Tyskland). Så det är näppeligen asylsökande som är problemet. Vad Sverige är urusla på är att tillvarata den kompetens som kommer till Sverige genom asylsökande och därmed skulle till viss del förvandla även den gruppen till en nettovinst.

Det är inte "till en början" en nettoförlust utan det är en nettoförlust. Asylinvandrarna blir som grupp inte en nettovinst under sin livstid utan då får man börja räkna på framtida generationer och ingen har nog gjort en sådan uträkning men att ens försöka insinuera att det på något sätt är en kostnad som sedan blir en vinst över tid är bara dumt för det stämmer inte. Asylinvandring är enbart en fråga om humanitära värden någon ekonomisk vinst blir det inte (över den personens livstid) och behöver inte heller vara det.

Det är egentligen rätt naturligt. Ett samhälle i förfall ar målet för varje avgrundsideologi.. det är därför en framgångsrik revolution nästan alltid föregås av innre strider. En katastrof av miljöorsaker utgör inget undantag..då får man ju en möjlighet att sätta sig över lagar o regler. Hitler komm till makten i den sönderfallande Wiemarrepubliken, Lenin i ett sönderfallande Ryssland och Mao efter ett dessenielångt inbördeskrig. Just därför måste vi cara medvetna om riskerna och hoten.

Har du några konkreta exempel? :)

Ja. T ex teknik som gör att sjuka och äldre får sova ostört om nätterna i sitt hem, på sjukhus och äldreboende. Och i stället för att gå runt och kolla på människor som sover kan personalen hjälpa dem som vill eller behöver ha hjälp.

Det kan man i mångt och mycket uppnå med hjälp av sensorer och annan utrustning för monitorering (görs t ex av hjärtaktivitet på IVA och liknande redan. Ni vet den som i filmer larmar när hjärtat stannar). Vid behov även kameror.

Det finns i dag även enkel teknik som håller koll på när en patients blöja blir blöt. Med den kan man anpassa toabesökstider och blöjbytestider. Så hemtjänsten inte behöver åka hem till folk som sover för att kolla blöjstatusen.

Det var några konkreta exempel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare... 9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 171
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt... 2
Svar
36
· Visningar
3 259
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 544
Senast: Ullmerkott
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka