Kan det stämma?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 4 214
Jo, men då uppstår ju frågan att hur du räknar är beroende på vad du vill ha reda på.
Du berättar ju inte varför du vill räkna på just det sättet och vad du vill uppnå med det eller vad som är din avsikt att belysa/analysera ur vilket perspektiv/för vilket ändamål.

Så räknadas det för det är det räknesätt som jag valt... Jaha. :cautious:
Om frågan ställs, hur många försörjer i Sverige, då är inte frågan, vilka som försörjer om 20 år, utan idag. Och det är de som deklarerar för inkomst av tjänst, verksamhet eller kapital. Inte de som lever på studiebidrag o studielån. eller just som scb gör i cirkeldiagrammet jag visade här ovan

Om frågan ställs, hur många försörjer i Sverige, då är inte frågan, vilka som försörjer om 20 år, utan idag. Och det är de som deklarerar för inkomst av tjänst, verksamhet eller kapital. Inte de som lever på studiebidrag o studielån. eller just som scb gör i cirkeldiagrammet jag visade här ovan
Och de som deklarerar löneinkomst, men förbrukar mer än de betalar in t.ex. genom att bruka personlig assistans. De kan ju inte anses vara bidragande försörjare då eller?

Sen är det ju faktiskt inte bara inkomstskatten som försörjer. Vi betalar alla moms t.ex. Och den går, till skillnad från större delen av inkomstskatten, till den statliga budgeten - som är den som finansierar transfereringssystemen.

Och de som deklarerar löneinkomst, men förbrukar mer än de betalar in t.ex. genom att bruka personlig assistans. De kan ju inte anses vara bidragande försörjare då eller?

Sen är det ju faktiskt inte bara inkomstskatten som försörjer. Vi betalar alla moms t.ex. Och den går, till skillnad från större delen av inkomstskatten, till den statliga budgeten - som är den som finansierar transfereringssystemen.
Du kan ju vrida på det hur du vill..men SCB räknar inte in studerande i gruppen sysselsatta i detta exemplet

Du kan ju vrida på det hur du vill..men SCB räknar inte in studerande i gruppen sysselsatta i detta exemplet
Fattade inte att det var arbetskraftsundersökningen du utgick ifrån.
Men den handlar ju inte om "försörjning" som var ditt originaltema.

Och där står att både antalet och andelen sysselsatta har ökat, så då stämmer ju inte din tes om att färre försörjer fler. (förutsatt att du definerar sysselsatt=försörjande och arbetslösa+utanför arbetskraften som försörjda; vilket iofs inte stämmer)

Fattade inte att det var arbetskraftsundersökningen du utgick ifrån.
Men den handlar ju inte om "försörjning" som var ditt originaltema.

Och där står att både antalet och andelen sysselsatta har ökat, så då stämmer ju inte din tes om att färre försörjer fler. (förutsatt att du definerar sysselsatt=försörjande och arbetslösa+utanför arbetskraften som försörjda; vilket iofs inte stämmer)
Om medellivslängden ökar, allt fler människor, av olika anledningar inte lyckas jobba ihop till tillräckliga pensioner så innebär det ju att belastningen dvs förörjningsbördan ökar. Därför diskuteras ju höjd pensionsålder och eller höjda pensionsavgifter eller hur

Om medellivslängden ökar, allt fler människor, av olika anledningar inte lyckas jobba ihop till tillräckliga pensioner så innebär det ju att belastningen dvs förörjningsbördan ökar. Därför diskuteras ju höjd pensionsålder och eller höjda pensionsavgifter eller hur
Handlar inte höjd pensionsålder också om det faktum att vi lever längre?

Handlar inte höjd pensionsålder också om det faktum att vi lever längre?
Nja det handlar om krass ekonomi..vi börjar jobba allt senare och behöver leva på pemsionen allt längre..för att få det att gå ihop måste mer pengar in på de individuella pens. Kontona amtingen med längre arbetstid eller högre avgifter

Nja det handlar om krass ekonomi..vi börjar jobba allt senare och behöver leva på pemsionen allt längre..för att få det att gå ihop måste mer pengar in på de individuella pens. Kontona amtingen med längre arbetstid eller högre avgifter
Och då är det inte en omfördelning från "lönsamma människor" till "olänsamma människor" vi pratar om. Utan just omfördelning över tid i livscykeln. Om vi vill ha fler år utanför arbetsmarknaden behöver vi avsätta en större andel av inkomsten från de åren vi arbetar till att fördela på de övriga åren, om vi inte vill att levnadsstandarden ska variera allt för kraftigt mellan livscykelns faser. (eller som vi ju står inför att pensionerna kommer bli lägre i förhållande till lönen i framtiden)

Och då är det inte en omfördelning från "lönsamma människor" till "olänsamma människor" vi pratar om. Utan just omfördelning över tid i livscykeln. Om vi vill ha fler år utanför arbetsmarknaden behöver vi avsätta en större andel av inkomsten från de åren vi arbetar till att fördela på de övriga åren, om vi inte vill att levnadsstandarden ska variera allt för kraftigt mellan livscykelns faser. (eller som vi ju står inför att pensionerna kommer bli lägre i förhållande till lönen i framtiden)
Jag talar inte om lönsamma eller inte, jag talar om den belstning varje individ i sysselsättning bär. Och som jag påpekat, och du upprepar antingen längre period aktiv eller högre avgifter. Det tredje alternativet nämner du inte, sänkta utgifter..

Ja, den visar att antalet individer i arbetsför ålder ökar. Men problemet är ju, det gäller inte bara att vara i arbetsför ålder, det gäller ju att ha ett lönearbete eller på ngt annat produktivt sätt förtjäna sitt uppehälle + dem man ska försörja. Och utvecklingen pekar ju på allt färre sk hjälparbeten, allt högre kompetenskrav vilket gör det allt svårare för outbildade att få jobb. På sjuttiotalet när jag läste ekonomi, så talade vi om ett 2/3 samhälle. Där 1/3 lever riktigt gott, 1/3 får slita för ett drägligt liv och 1/3 är utslagen och lever på bidrag i en nära nog vegetativ tillvara pga brist på resurser. Vi verkar vara på väg dit idag. Tittar du på pensionärerna så har en stor del det förbaskat bra, bra pensioner, ett uppbyggt kapital som ger dem både trygghet och frihet, Sedan en mellangrupp som har så de klarar sig och till slut fattigpensionärerna som alltid har för mycket månad kvar när pengarna är slut.

Den visar framförallt att andelen människor i arbetsför ålder kommer minska ganska ordentligt. Andelen personer som är 65+, och även 85+ kommer öka. Vilket gör att det blir ett skevt skatteunderlag bara där. Utöver pension kommer denna grupp även behöva sjukvård och hemtjänst. Vilket gör att kostnaderna kommer öka.

Det vi behöver göra är att skynda på integrationen av alla människor i arbetsför ålder som kommit till Sverige. De behöver komma i jobb och betala skatt.

Många yrken kommer få svårt med arbetskraft inom en tioårsperiod. Vissa har problem redan i dag att locka folk. Så jobben finns.

Jag talar inte om lönsamma eller inte, jag talar om den belstning varje individ i sysselsättning bär. Och som jag påpekat, och du upprepar antingen längre period aktiv eller högre avgifter. Det tredje alternativet nämner du inte, sänkta utgifter..
Det finns mycket effektiviseringar man kan göra inom vård och omsorg som inte påverkar kvalitén negativt, utan snarare ökar den för både anställda och de som nyttjar tjänsterna.

Den visar framförallt att andelen människor i arbetsför ålder kommer minska ganska ordentligt. Andelen personer som är 65+, och även 85+ kommer öka. Vilket gör att det blir ett skevt skatteunderlag bara där. Utöver pension kommer denna grupp även behöva sjukvård och hemtjänst. Vilket gör att kostnaderna kommer öka.

Det vi behöver göra är att skynda på integrationen av alla människor i arbetsför ålder som kommit till Sverige. De behöver komma i jobb och betala skatt.

Många yrken kommer få svårt med arbetskraft inom en tioårsperiod. Vissa har problem redan i dag att locka folk. Så jobben finns.
Vi behöver bara..bygga 70 000 lägenheter per år, de närmaste 7, 8 åren...bara....sedan..vem ska betala deras pensioner, vård o omsorg...betänk att varje invandrare kostar utslaget ca 70 000 per år så länge han eller hon lever.

Vi behöver bara..bygga 70 000 lägenheter per år, de närmaste 7, 8 åren...bara....sedan..vem ska betala deras pensioner, vård o omsorg...betänk att varje invandrare kostar utslaget ca 70 000 per år så länge han eller hon lever.
Och så förstår jag inte ditt svar om bostadsbyggande och kopplingen till det jag skrev.

Idag försörjer 100 anställda/egenföretagare 80 personer.
Förutom sig själva.....kan det hålla i längden:confused:
Fast är det så konstigt att vuxna människor försörjer sina barn? Det är ju liksom en självklarhet. Förutom att vi som inte har barn också genom skatten pytsar in till barnbidraget och maxtaxor på förskola etc.

Hur mycket kostar en svenskfödd individ då?
Samma sak gäller väl där, genomsnittet blir då istället ett plusnetto, eftersom den här gruppen finansierar den andra. Men de Svenskar som ligger i samma inkomstgrupper och samma livstidsinkomster som den genomsnittlige nytillkomne uppvisar samma minusnetto. Och det hela är ju egentligen inte förvånande. Båda grupperna kostar i form av utbildning, sjukvård, omsorg. Men den ena gruppen hamnar oftare i långtidsarbetslöshet och när man får jobb så blir det ofta låglönejobb. Man betalar alltså in för lite skatt under sin livstid.

Och så förstår jag inte ditt svar om bostadsbyggande och kopplingen till det jag skrev.
Det är bara att fixa jobb (sic) men folk ska ju bo också. Och alla de som får uppehållstillstånd ska ha samma rätt till stöd, vård o omsorg som Svenska medborgare. Det är en självklarhet, men det ska ju även finansieras

Fast är det så konstigt att vuxna människor försörjer sina barn? Det är ju liksom en självklarhet. Förutom att vi som inte har barn också genom skatten pytsar in till barnbidraget och maxtaxor på förskola etc.
Visst det är en självklarhet, men när man ska titta på den totala försörjningsbördan i ett samhälle då hamnar barn, sjuka och bidragstagare på den ena sidan och de som försörjer på den andra..oavsett om det är ens egna eller andras barn man försörjer.

Bwahahahahahah

Ursäkta men. Jag är ju en av de "svenskfödda" som defenetivit hamnar på minusnetto. Liksom alla mina kollegor. Min lön, mina arbetsgivaravgifter mm finansieras av det som andra betalar in i skatt.

Andra försörjer helt klart mig, även om det inte ser ut så på pappret. Världen är inte så svart-vit som du vill att den skall vara, inte heller så svart-vit som du tror att den är.

Edit: pga för tidigt tryck på skicka

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare... 9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 171
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt... 2
Svar
36
· Visningar
3 259
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 544
Senast: Ullmerkott
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka