- Svar: 80
- Visningar: 5 606
Ulrika Fåhraeus funderar över hur vi har häst. Det är en dyr hobby men om man delar på utgifterna blir det ju inte riktigt lika dyrt. Så varför inte äga hästar tillsammans eller faktiskt ta betalt av medryttaren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä precis. Det gäller både den som äger häst och den som inte äger häst.Det är ingen rättighet att ha egen häst. Har du inte ekonomi till det är det bara att bita i det sura äpplet och hitta annat sätt att utöva sitt intresse.
Jag är medryttare. Inte för att hästägaren inte har råd att ha hästen utan för att hon inte har tid att ha hästen 7 dagar i veckan. Jag avlastar henne de dagar jag har hästen. Jag betalar en mindre summa. En del av betalningen är ju att hon slipper åka ut till stallet de dagarna. Det spara henne tid, energi och bensinpengar och ger henne mer tid med familjen och att lägga på barnens fritidsintressen. Det är ju också värt nåt. Vi gör ju varandra en tjänst.
Jag tycker det är väldigt konstigt att folk med ridning/hästar som intresse förväntar sig att de ska kunna utföra sitt intresse gratis. Det pratas om den stora TJÄNSTEN de gör, genom att eventuellt mocka, rykta och göra höpåsar. Om de är så ointresserad av själva hästen fattar jag inte varför de inte går på ridskola där allt är serverat.
Att jämföra med hundpass är extremt märkligt kan jag tycka.
Jag tycker det är väldigt konstigt att folk med ridning/hästar som intresse förväntar sig att de ska kunna utföra sitt intresse gratis. Det pratas om den stora TJÄNSTEN de gör, genom att eventuellt mocka, rykta och göra höpåsar. Om de är så ointresserad av själva hästen fattar jag inte varför de inte går på ridskola där allt är serverat.
Att jämföra med hundpass är extremt märkligt kan jag tycka.
Men det handlar ju också om att de arbetsuppgifterna ingår i att ha häst? För att jag ska få glädjen att umgås med och rida på de fantastiska djur som är mina hästar så behöver jag 1) Betala för det som det kostar att ha dem, antingen genom egen gård och inköpt foder eller genom att ha dem uppstallade nånstans, och 2) mocka, fodra, släppa in och ut och en hel massa annat för att hästarna ska ha det så bra som möjligt. Både den ekonomiska biten och arbetsbiten ingår för att jag ska kunna ha häst. Då tycker jag också att det är rimligt att om någon får ha en av mina hästar säg två dagar i veckan som "sin egen" så ingår både en del arbete de dagarna och en del i betalningen för allt hästen behöver? Rimligtvis 2/7 av veckokostnaden och veckoarbetet, givet att det är en hobbyryttare som också har hästarna som intresse som är min medryttare. (Är det en professionell ryttare som faktiskt utbildar hästen på mitt uppdrag så är det givetvis en annan sak, men då kommer man ju överens om det på annat sätt än att kalla det "medryttare")Fast det handlar väl inte om att det skulle vara tråkigt? Jobbar man som hästskötare, får man betalt för att göra de uppgifterna.
Sen är det ju lite kul att du drar upp ointresse, när antal stall med fullservice ökar. Med andra ord är de som har sin häst i sånna stall inte heller intresserade av sin häst, menar du?
Det handlar väl om utbud och efterfrågan. Folk är villiga att betala för att gå på ridskola, eller åka på ridläger etc. På samma sätt som man betalar för att göra andra aktiviteter. Om jag ska gå till gymmet eller simhallen betalar jag för att få göra den aktiviteten så jag tycker inte det är konstigt att betala även för att vara medryttare.Jag har alltid tyckt det är bakvänt inom hästsport hur man kan (inte alltid) förväntas betala för privilegiet att mocka, motionera och ta hand om någon annans häst. Känner man några hundvakter liksom som betalar hundägaren för att rasta vovven, träna den och plocka upp bajs? Man behöver inte ha utbildning eller mer än ”hobbyerfarenhet” för att kunna ta betalt som hundrastare.
Köpa häst tillsammans med någon annan gjordes redan när jag var barn, det är väl inget nytt och heller inget nytt att förstå varför det troligtvis inte kommer bli jättevanligt heller? Ha samma syn på hästhållning, ekonomi och livsomständigheter för hållbart ägande med någon annan utan friktion är kanske inte så lätt?
Jag tycker det är bakåtsträvande att uppmuntra att ta betalt för medryttare.
Det handlar väl om utbud och efterfrågan. Folk är villiga att betala för att gå på ridskola, eller åka på ridläger etc. På samma sätt som man betalar för att göra andra aktiviteter. Om jag ska gå till gymmet eller simhallen betalar jag för att få göra den aktiviteten så jag tycker inte det är konstigt att betala även för att vara medryttare.
Jag har aldrig sett någon som är beredd att betala för att gå ut med andras hundar eller det finns ingen motsvarighet till ridskola för hundar. Ridning på hästar vill folk betala för att få göra men det är inte samma med hundar.
Det bakvända är väl att du tror att någon betalar för detta.Jag har alltid tyckt det är bakvänt inom hästsport hur man kan (inte alltid) förväntas betala för privilegiet att mocka, motionera och ta hand om någon annans häst. Känner man några hundvakter liksom som betalar hundägaren för att rasta vovven, träna den och plocka upp bajs? Man behöver inte ha utbildning eller mer än ”hobbyerfarenhet” för att kunna ta betalt som hundrastare.
Köpa häst tillsammans med någon annan gjordes redan när jag var barn, det är väl inget nytt och heller inget nytt att förstå varför det troligtvis inte kommer bli jättevanligt heller? Ha samma syn på hästhållning, ekonomi och livsomständigheter för hållbart ägande med någon annan utan friktion är kanske inte så lätt?
Jag har delat en häst och har vänner som gjort detsamma, det är inte enbart vid skador, ev avlivningar och ekonomi det blir konflikter. Jag ser bara elände att dela häst, hur goda vänner man än är innan. En måste ha huvudansvaret, det blir bara pannkaka annars och som vi mitt och vännernas fall, slut på vänskapen.Nä vill inte dela. Tänk vilken ekonomik press det blir om den ena får mycket förändrad ekonomi, oense om när det ska behandlas eller avlivas vid sjukdom eller skada.
Så tråkigt. Jag kan tänka mig att bara att komma fram till vilket foder som ska användas kan skapa rejäla slitningar för att inte tala om bett, sadel, strö hur det ska mockas osv i all oändlighet.Jag har delat en häst och har vänner som gjort detsamma, det är inte enbart vid skador, ev avlivningar och ekonomi det blir konflikter. Jag ser bara elände att dela häst, hur goda vänner man än är innan. En måste ha huvudansvaret, det blir bara pannkaka annars och som vi mitt och vännernas fall, slut på vänskapen.
Men det handlar ju också om att de arbetsuppgifterna ingår i att ha häst? För att jag ska få glädjen att umgås med och rida på de fantastiska djur som är mina hästar så behöver jag 1) Betala för det som det kostar att ha dem, antingen genom egen gård och inköpt foder eller genom att ha dem uppstallade nånstans, och 2) mocka, fodra, släppa in och ut och en hel massa annat för att hästarna ska ha det så bra som möjligt. Både den ekonomiska biten och arbetsbiten ingår för att jag ska kunna ha häst. Då tycker jag också att det är rimligt att om någon får ha en av mina hästar säg två dagar i veckan som "sin egen" så ingår både en del arbete de dagarna och en del i betalningen för allt hästen behöver? Rimligtvis 2/7 av veckokostnaden och veckoarbetet, givet att det är en hobbyryttare som också har hästarna som intresse som är min medryttare. (Är det en professionell ryttare som faktiskt utbildar hästen på mitt uppdrag så är det givetvis en annan sak, men då kommer man ju överens om det på annat sätt än att kalla det "medryttare")
Att ha hästar som yrke är ju en annan sak än att som hobbyryttare få tillgång till en häst att rida ett par gånger i veckan och därmed ta på sig hästägarens plikter de dagarna?Ja, så kan man ju välja att se det. Kanske ska de anställda hästskötarna också betala för att de ju faktiskt får hålla på med någons hästar?
Ja, så kan man ju välja att se det. Kanske ska de anställda hästskötarna också betala för att de ju faktiskt får hålla på med någons hästar?
Jag har alltid tyckt det är bakvänt inom hästsport hur man kan (inte alltid) förväntas betala för privilegiet att mocka, motionera och ta hand om någon annans häst. Känner man några hundvakter liksom som betalar hundägaren för att rasta vovven, träna den och plocka upp bajs? Man behöver inte ha utbildning eller mer än ”hobbyerfarenhet” för att kunna ta betalt som hundrastare.