Kan delat hästägande och betalande medryttare rädda hobbyhästägarna?

Ingen har väl pratat om att ta betalt för att mocka BOXAR om det handlar om en medryttare till en häst?
Jag tycker fortfarande att det finns en konstig skevhet i synen på att ha häst och ha tillgång till häst. Det tråkiga vill man inte göra. Det är så tråkigt att det ska man ha betalt för att göra.

Det handlar inte om att man inte vill göra det. Det handlar väl snarare om att man inte vill betala för rätten att utföra ett jobb. Jag betalar gärna för rätten att få umgås med och rida en häst. Men inte för rätten att mocka boxen. Och om det nu är så att ägaren sparar tid och energi på att jag gör det så har det också ett värde, eller hur?

Ingen har väl pratat om att ta betalt för att mocka BOXAR om det handlar om en medryttare till en häst?
Jag tycker fortfarande att det finns en konstig skevhet i synen på att ha häst och ha tillgång till häst. Det tråkiga vill man inte göra. Det är så tråkigt att det ska man ha betalt för att göra.
Håller helt med dig! Som jag sa i ett tidigare inlägg så måste jag ju som hästägare BÅDE betala vad det kostar OCH göra det jobb jag inte betalar för att få utfört om jag ska ha häst, där givetvis umgänget med hästen och ridningen är det roliga. Och har jag då en medryttare som värdesätter samma saker som jag och får tillgång till att ha min häst som "sin egen" ett antal dagar i veckan så är det väl ganska rimligt att vederbörande både gör stallsysslor och betalar i proportion till hur mycket hen har tillgång till hästen?

Angående detta med mockning; Jag har märkt att min motivation till att utföra dom "tråkiga" sysslorna blir högre om hästen är min egen, troligtvis pga att jag då har mer emotionellt investerat i djuret i fråga. Jag har även jobbat i stall med 30+ hästar så min mockningsteknik är ganska välutvecklad, men jag gör det med betydligt mer glädje när jag mockar åt min egen.

Angående detta med mockning; Jag har märkt att min motivation till att utföra dom "tråkiga" sysslorna blir högre om hästen är min egen, troligtvis pga att jag då har mer emotionellt investerat i djuret i fråga. Jag har även jobbat i stall med 30+ hästar så min mockningsteknik är ganska välutvecklad, men jag gör det med betydligt mer glädje när jag mockar åt min egen.

Jag mockar ju och jag gör mitt allra bästa för att jag vill att hästen ska ha det bra. Men det är ju i slutändan inget nöje för mig att mocka. Det är på samma nivå som att rensa kattlådan när man har katt eller byta blöja på sin bebis. Det är ett nödvändigt ont som man gör för att den man har ansvar för ska ha det bra. Men för en själv personligen är själva utförandet inget nöje.

Jag som var ridskoleunge på det glada 90-talet och köpte min första egna häst när jag var 30 år har under hela min uppväxt blivit intalad av mina föräldrar att ha häst är nånting som kostar multum, och att man måste vara , citat, "rik" för att ha råd, fattar inte vad folk gnäller om 😂 Ja det är dyrt att ha häst, precis så dyrt som mamma och pappa sa. Har dock inte märkt av att det blivit dyrare under mina 7 år som hästägare? Är det 70-talet som folk jämför med?

För min del är det något så enkelt som att stallhyran gått upp ordentligt. Minns inte exakt vad jag betalade för sju år sedan men har för mig att det var 3 100 kronor per box. Då ingick halm som strö.
Sen har det av olika skäl gått upp så numera kostar det 5 100 kronor per box. Strö ingår inte så stå-inne-på-natten-månader tillkommer för den ena ponnyn i snitt 250 kronor per månad och för den andra 450 kronor per månad.

För min del är det något så enkelt som att stallhyran gått upp ordentligt. Minns inte exakt vad jag betalade för sju år sedan men har för mig att det var 3 100 kronor per box. Då ingick halm som strö.
Sen har det av olika skäl gått upp så numera kostar det 5 100 kronor per box. Strö ingår inte så stå-inne-på-natten-månader tillkommer för den ena ponnyn i snitt 250 kronor per månad och för den andra 450 kronor per månad.
Oj, det var en rejäl ökning ja. Har det tillkommit nya tjänster då eller är det exakt samma upplägg?

För mig har det varit tvärt om, jag har iofs stått i lite olika stall men aldrig tidigare haft så låg hyra som nu (lösdrift där allting ingår). 1950:-/ månad, och då bor jag ändå i en större stad (GBG).

Oj, det var en rejäl ökning ja. Har det tillkommit nya tjänster då eller är det exakt samma upplägg?

För mig har det varit tvärt om, jag har iofs stått i lite olika stall men aldrig tidigare haft så låg hyra som nu (lösdrift där allting ingår). 1950:-/ månad, och då bor jag ändå i en större stad (GBG).

Det som har tillkommit är ett ridhus. Förvisso trevligt men det är såpass få dagar per år som jag och dottern använder ridhuset att jag isf hellre varit utan.
Jag hade gärna haft mina på lösdrift men den ena är en hingst så det smyger sig direkt.

Det som har tillkommit är ett ridhus. Förvisso trevligt men det är såpass få dagar per år som jag och dottern använder ridhuset att jag isf hellre varit utan.
Jag hade gärna haft mina på lösdrift men den ena är en hingst så det smyger sig direkt.
Ja, för mig är ridhus en trevlig men rätt onödig lyx 😁 Hade gärna haft men betalar inte flera tusenlappar extra i månaden för sån lyx. Har haft ridhus/tillgång till ridhus i tidigare stall men ändå inte använt det i någon större utsträckning av olika anledningar.

Fattar! Min häst var hingst när vi blev uppsagda från ett tidigare stall pga att stallägaren skulle använda anläggningen till sina ridskolehästar. Känns generellt som att utbudet blir betydligt mer begränsat med en hingst, min häst är valack nu men han var typ inte välkommen nånstans trots att han var ett när detta hände.

Jag mockar ju och jag gör mitt allra bästa för att jag vill att hästen ska ha det bra. Men det är ju i slutändan inget nöje för mig att mocka. Det är på samma nivå som att rensa kattlådan när man har katt eller byta blöja på sin bebis. Det är ett nödvändigt ont som man gör för att den man har ansvar för ska ha det bra. Men för en själv personligen är själva utförandet inget nöje.
Jag vet flera som faktiskt gillar att mocka. Jag tycker själv att det är lite terapeutiskt och rogivande att stå och mocka efter en lång arbetsdag. Vill absolut inte att någon annan ska mocka åt mig, det är dock delvis pga kontrollbehov och att jag vill att det ska mockas på ”rätt” sätt.

Jag vet flera som faktiskt gillar att mocka. Jag tycker själv att det är lite terapeutiskt och rogivande att stå och mocka efter en lång arbetsdag. Vill absolut inte att någon annan ska mocka åt mig, det är dock delvis pga kontrollbehov och att jag vill att det ska mockas på ”rätt” sätt.

Som gillar det så mycket att de hade betalat någon för att få mocka deras box?

Som gillar det så mycket att de hade betalat någon för att få mocka deras box?
Det vet jag inte, men jag ville bara lyfta fram att stallsysslor verkligen inte behöver vara något ”nödvändigt ont” så som du beskrev det. Det finns ju rätt mycket mellan ”mockning som nödvändigt ont” och att man skulle vilja betala för att få mocka. Jag tror att för de allra flesta är stallsysslor rätt neutralt. Det som kan göra att stallsysslor blir jobbigt är väl främst om man har tidsbrist och känner sig stressad.

Det handlar inte om att man inte vill göra det. Det handlar väl snarare om att man inte vill betala för rätten att utföra ett jobb. Jag betalar gärna för rätten att få umgås med och rida en häst. Men inte för rätten att mocka boxen. Och om det nu är så att ägaren sparar tid och energi på att jag o det så har det också ett värde, eller hur?
Alla få tycka som de vill, är det 3 timmars jobb för att få rida en halvtimme är det skevt i mina ögon men ja andra kan ju tycka det om att borsta en lerig häst .

Att mocka fixa mat och vatten i 20-30 min när jag ändå är där tillhör liksom. Tycker man inte det är betalning eller en lämplig delbetalning så finns det ridskolor och turridningar. Eller så går man hitta någon hästägare som matchar.

Fast att folk betalat för att mocka är väl inget som förekommer eller ens diskuteras? Det handlar väl att man som medryttare får betala en summa för att ha tillgång till en häst vissa dagar. Och då behöver man även macka till hästen den dagen.

Jag vill bara poängtera att det faktum att man mockar och sköter allt kring hästen dem dagen i sig är en tjänst man gör åt hästägaren. En delbetalning för att man får rida. Sen tycker jag ju att man kan betala ändå för att få rida. Definitivt.

Jag vill bara poängtera att det faktum att man mockar och sköter allt kring hästen dem dagen i sig är en tjänst man gör åt hästägaren. En delbetalning för att man får rida. Sen tycker jag ju att man kan betala ändå för att få rida. Definitivt.
Det blir ju ändå inte att "betala för att få mocka" som du uttrycker det? I mitt stall tar det ca 5 min per box att mocka, det är verkligen inte mycket till betalning eller ens delbetaldning för att få rida en häst som någon annan utbildat, skött och fodrat väl. Jag kan tycka att "arbetsbiten" ofta överdrivs i den här typen av diskussioner faktiskt.

Mockning mm som delbetalning tycker jag är ett rimligt sätt att se på det :)

Jag har medryttare på min ena ponny, de betalar en slant men gör å andra sidan inget mer än ridning och ridningen tillför inte min häst något.

Det blir ju ändå inte att "betala för att få mocka" som du uttrycker det? I mitt stall tar det ca 5 min per box att mocka, det är verkligen inte mycket till betalning eller ens delbetaldning för att få rida en häst som någon annan utbildat, skött och fodrat väl. Jag kan tycka att "arbetsbiten" ofta överdrivs i den här typen av diskussioner faktiskt.

Finns många som gör mer än mockar 5 min. Packar höpåsar åt flera hästar och tar stallpass t.ex.

Mockning mm som delbetalning tycker jag är ett rimligt sätt att se på det :)

Jag har medryttare på min ena ponny, de betalar en slant men gör å andra sidan inget mer än ridning och ridningen tillför inte min häst något.
Ridningen tillför inte din häst något? Räknar du det inte ens som motion för hästen? 🤔

Överdrivet vet jag inte om det är, det låter mer som olika upplevelser man varit med om. Alla boxar går ju inte på 5 minuter, och ibland kanske man även ska mocka en hel hage, flera andra boxar, mm. Men alla har ju olika upplevelser i detta såklart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
908
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 412
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka