Kamphund??

Sv: Kamphund??

Ja, lite så tänker jag med. De är ju ursprungligen kamphundar. Men de får väl gå under benämningen sällskapshundar.

Schäfern är ju från början en vallhund, men går ju numer under benämningen brukshundar.

Måste bara säga en sak: Jag har en Eng. stafford. Köpte henne som valp när jag var gravid - hun är otrolig!! Hun älskar min son över allt annat på denna jord, hun är den som jag litar 200% på av mina 3 hundar. Jag har också fått konstiga blickar, folk som inte vill låta sina ungar klappa henne för att "den där är ju en pittbull" - "ush en kamphund" "nej gå inte till den hunden, den är farlig"!
Så går min lilla Athena bredvid mig och min son, tittar på dem och viftar med svansen - hur kan dom då säga något sådant? Blir så jävla förbannad på folk och deras fördommar. Men äsj, jag skiter i vad dom tycker nu om min Athena - det viktigaste är att jag vet hur hun är och att jag kan lita på henne.

Hade bara önskat att folk som har fördommar mot dessa raser tar sig tid att lära känna dem, kanske får dem då ett annat syn ang dessa sk. "kamphundraser".

Ja, fast det är inte så konstigt att det blir fördomar mot rasen.
Det enda folk (icke hundkunnigt folk) vet om rasen är det dom läser/ser i media. Där framstår den som opålitlig och farlig. Att det står kamphund, förknippar folk med att den går in i kamp med allt och alla. Om folk bara visste att dessa hundar avlivas om de visar agg. mot människor, så hade de nog sett på saken annorlunda.

Det är ju inte bara dessa "kamphundsraser" som blivit utsatta för fördomar. De är ju väldigt många som redan gått den vägen. Tex rottis, schäfer och dobbis. Och det kommer ju inte vara de sista heller.

(Vet inte riktigt vems knapp jag ska ta, tänkte bara svamla lite om det här med vilken sorts hund det är. Så svaret är inte riktat bara till dig.)

Vallhundar, vakthundar, osv har ju fått sina namn genom vad de används/har använts till. Men jag undrar om det verkligen är så med begreppet kamphund. Är inte det ett ord som media hittat på?
Jag har för mig att de inte alls sågs som kamphundar en period, utan att det bara hörde till historien om man säger så.. Men så blev hundarna väldigt populära, någon blev biten, någon stor tidning fick nys om vad hundarna ursprungligen använts till och så var karusellen igång...

De flesta som har hundar av de här raserna använder sig av "bull & terrier" när man talar raserna bulldogg, staff, amstaff, pitbull, ambull osv.

fast jag tror att dom är/var avlade för kamp....det ser man ju på deras konstruktion också...stenhårda muskler..stabbiga ,breda käftar osv....och jag måste säga att din användarbild ser allt annat än gullig ut :angel:

Jag tror säkert att det finns och jag vet också att det finns trevilga hundar inom raserna...men hur skall gemene man veta "vilken" som är det...det finns folk som inte är rädd för kobror o krokodiler också...men jag går inte självmat fram till dessa :D

:rofl: Men piercing är väl inne även i bukarest :rofl: och billig arbetskraft har dom väl alltid haft......människans bästa vän -....är kaninen :rofl:

martha skrev:
fast jag tror att dom är/var avlade för kamp....det ser man ju på deras konstruktion också...stenhårda muskler..stabbiga ,breda käftar osv....och jag måste säga att din användarbild ser allt annat än gullig ut :angel:

Det är det som är problemet, folk tror så mycket och ids inte ta reda på fakta. Vad som är gulligt eller inte är upp till betraktaren.

Hundarna bakom medias rubriker om kamphundar!

Lördag 10 maj 2003 - Det finns tre olika typer av rasen pitbull, engelsk Staffordshire Bullterrier, Amerikansk Staffordshire Bullterrier och Amerikansk Pitbullterrier. Den första rasen som togs fram var engelsk Staffordshire Bullterrier.
Den är en korsning mellan bulldog och terrier och togs fram för att få en kompakt men ändå rörlig hund. I början användes den till att vakta och försvara boskap mot varg och björn och även till tjur- och hundhetskamper. Men när hundkamperna förbjudits koncentrerade man sig på att få fram en mera social utställningshund.
Då kom också den Amerikanska Staffordshire Bullterriern. Dessa två blev godkända som raser 1935 och har sedan dess avlats endast som sällskapshundar. Dom är också godkända av Svenska kennelklubben och är registrerade som raser i Sverige. Staffordshire har blivit bra familjehundar som har ett stabilt humör och tillgivenhet för människor.
Den sista rasen som togs fram var Amerikansk Pitbullterier, den är framtagen först och främst till kamp.
Ordet Pit kommer ifrån engelska ordet för grop där en kamp kan pågå. Denna ras kom till Sverige i början på 90-talet, men är inte godkänd och kan inte registreras i Sverige. Men det finns dom som skaffar falska papper och döper om den till Staffordshire Bullterrier då dessa typer är väldigt lika.

Andra hundar som man kanske inte tänker på, men ändå tillhör samma kategori som attackraserna, är Bullmastiff, Engelsk bulldog, Bullterrier, Japansk kamphund, Shar-Pei, Boxer men även Belgisk vallhund, för att nämna några raser, som korsas hit och ditt till livsfarliga attackhundar. Hunden är människans bästa vän, heter det som bekant. Det hänger naturligtvis samman med att dessa fyrbenta varelser existerat i människans närhet och tjänst längre än något annat husdjur.
På senare tid verkar det dock allt mer som om människan är den så kallad kamphundens värsta ovän.

Men vad jag vet så är de ju avlade för just kamp och även råttjakt. De bodde ju på gårdar förr och hade många arbetsuppgifter som utökades hela tiden. De skulle ju försvara gårdarna och ägarna från rovdjur bla. men även för att stressa och hålla fast boskap.

Men visst användes de för hundkamp också. De har ju utseendet just för att det är lämpligt för sina arbetsuppgifter.

Bullterriern, som är "min" ras, stammar från de hundar som användes till tjurhetsning, som förbjöds 1837. Sedan var det poppis med hundhetsning en kort period, och sedan dess har bullterriern avlats för sällskap. Eftersom rasen godkändes i England 1887 är det ett tag...framförallt om man betänker hur snabbt en hundgeneration förflyter jämfört med en människogeneration.

även om generationerna växlar snabbt så är det svårt att bli av med instinkter....jag säger bara vad jag tycker om dessa "bull"raser...jag har respekt för dom samma som jag har för kobror o krokdiler, men inte för snokar o ödlor.....
Jag går hellre en omväg om jag möter nån med någon av dessa raser, spec om jag har egen hund med mig....

Jag har också en kompis som har Akita Inu..tiken var en snäll o trevlig hund, det var hanen iods också, men han hade en del beteenden som var otäcka och kom "Bara sådär" B la så högg han sin matte i anskitet så hon fick sy 37 stygn...och dödade familjens papillon....och en hel del andra saker.....men elak var han egentligen inte utan det var bara egentligen rastypiska beteenden då han hamnade i olika situationer....däremot hade jag respekt för honom men jag var aldrig rädd för honom....

Jaa, det är de ju avlade till. Jag skrev lite otydligt kanske. Jag menade att trots att de är avlade för kamp så tror jag att namnet "kamphundar" kommer från media, det är inte något raserna kallades innan. Eller först gjorde de väl det, medan de avlades för kamp och användes till det. Men sedan såg man dem mer som "sällskapshundar med kampursprung". Jag vet inte om det är så, men den uppfattningen har jag fått.

Men! Skojar du? Selma på min användarbild är ju så gullig så man svimmar. En stor gosklump! :love: Om du har vägarna förbi Uppsala får du säga till så ska jag tvinga dig att träffa henne :D

Senast ändrad av en moderator:

Zippi skrev:
Hör ofta att jag har en kamphund, el Pitbull.
Tycker det är så tråkigt när folk har såna tråkiga åsikter. Jag har en Staffordshire Bullterrier pojk på snart 2 år.
Han är hur go och vänlig som helst, en riktig fjantis.
Men ändå säger folk att det är en kamphund, "Usch en sån hund"
Vad ska man göra åt detta, det måste ändras, finns så många fina raser som är stämplade till kamphund.

Här kommer en bild på min bebis:
chackeposeiskogen_orig_SE.jpg
Hej
Vilken fin hund.
Jag själv har rottwailer INGREBRA
Alla är rädd för henne. super snäll.
jag har en arbetsledare med 3 st undebara pittbull.
Dom är som vilka andra hundar som helst..
Skit goa snälla lugna trygga.
Det är fel på hundägarna. Inte hundrasen,
Fel sorters folk har denna hund. Dåligt rykt.
Va rädd om din hund

jodå jag träffar gärna henne:D ...seriöst folk med såna hundar är ju ingen match......CL's Milda har jag ju träffat flera ggr och det är inget fel på henne förutom att hon fiser så ont och har olila kroppsljud för sig :rofl: :rofl:

Jag menar bara allmännheten ser ju bara de dåliga hundägarna så det är ju inte konstigt att folk är rädda för dom.....

Men har du någonsin träffat någon hund av bullras? Annars är det ju bara en förutfattad mening du har.

Även när hundarna användes till tex hundhetsning så innebar ju inte det att de automatiskt flög på varenda jycke de såg. Och framförallt så handlade det om hundhetsning, inte människohetsning. Hur skulle annars förarna kunnat hantera hundarna?
Idag avlas bullterriern med tonvikt på rastypiskt utseende, sundhet och framförallt gott temperament. På vår specialutställning för nåt år sen var det en incident med en hund som nafsade efter en domare, och det gav eko i hela bulle-Sverige, tro mig. (Det visade sig att hunden i fråga hade en fysisk skada.)

Ja, är det något man blir rädd för så är det lukterna.. :D Man får vara lite snål med köttbullarna.. Fast rapar och snarkar och grymtar gör hon hela tiden :love:

Det är synd att det bara är de dåliga som märks.. Tänk om det var tvärtom :) Då skulle det kanske inte vara så häftigt att ha en "kamphund", om de flesta reagerade med "Åh, vilken söt hund! Får man klappa?" :D

jodå, jag har träffat både trevliga o mindre trevliga....i ett tidigare inlägg skrev jag om min kusins biúllterrier som dom fick lämna iväg då kusinen fått barn bl a.....då kom mindre trevliga sidor fram hos hunden...och den hunden har och har haft ett kanonbra liv, Nu bor hon hos föräldrarna till kusinen och är som "vanligt" igen...

Jag tror att just nu får ni som har staffar ta mer "kamphundsskit" än oss med engelsk bullterrier. Många ungar har sett Tudor på barnprogrammen, och de vuxna tittar på Ebba i Äntligen hemma. Åtminstone jag tycker det verkar som om toleransen sakta ökar i takt med att folk inser att våra hundar inte tänker flyga dem i strupen när som helst. Det man inte vet något om är man ju rädd för....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30