Kamphund??

Sv: Kamphund??

Nej har ingen egen.

Ingår dock i jobbet att passa en korsning hela dagarna.
Labbekorsning, helt underbar :love: men rätt knäpp :angel:

Sen är väl det så att en pudels bett inte orsakar samma skador som en pitbulls?

Rent utseendemässigt passar ju dessa hundar in i det "tuffa" facket men där finns ju fler hundraser som skulle passa..

han är jättefin, men det är ju en kamphundsras men det behöver ju inte vara ngt fel vill själv ha en bullterrier :)

Zippi skrev:
Hör ofta att jag har en kamphund, el Pitbull.
Tycker det är så tråkigt när folk har såna tråkiga åsikter. Jag har en Staffordshire Bullterrier pojk på snart 2 år.
Han är hur go och vänlig som helst, en riktig fjantis.
Men ändå säger folk att det är en kamphund, "Usch en sån hund"
Vad ska man göra åt detta, det måste ändras, finns så många fina raser som är stämplade till kamphund.

Här kommer en bild på min bebis:
chackeposeiskogen_orig_SE.jpg

Fin hund du har ! :) Tråkigt att hundarna får sånna stämplar!

Ingen hund föds till kamphund, det är ju ägaren som
lär den detta felaktiga betende. Det är så fruktansvärt egoistiskt.

Stå på dej och skit i vad trångsynta människor häver ur sej !

jag är en stolt ägare till sk. mördarhund alltså en pitbull.
jag tycker det är förjävligt att det ska sitta människor som
pratar en massa skit om denna fina & urtrevliga pitbull.
kamphund är den bara om den andvänds till sånt ,inte annars.
min pitbull är sällskaps hund ingen kamphund !
om den hamnar i fel händer kan den bli agressiv m.m. men kommer till ett bra hem så blir hunden ett mycket trevligt sällskap & vän.
jag har ägt flera stycken pitbulls & ingen av mina hundar har någonsin visat någon agressivitet mot nån eller nått.
den blir vad man fostrar den till !jag säger bara så här,de som aldrig har haft en egen pitbull ska inte yttra sig i massmedia osv. om hur farliga osv. dessa hundar är. ( trots att de inte är det förståss !)
om pitbulls,amstaffar eller likn.raser som de dömmer ut som mördarhundar.

jasså så ok jag har en storpudel då kan jag göra den till skyddshund då?

eller hur menar du ???

hundar förds tills vissa ända mål med vettig avel.

Exakt - för mig är en kamphundar hundraser som avlats för kamp, tex Pb och tosa.
Precis som en stövare är en jakthund, även om just den indeviden inte andvänds till jakt.
Däremot så väger jag itne in något negativt i begreppet.
Med rätt avel, och med rätt ägare (som är MEDEVETEN om vad de har i snöret) så kan de vara alldes utmärkta hundar.
(även om jag personligen inte atraheras av "bull and terrier" raser

Och piru - visst finns det säkerligen enstaka pudlar som duger till skydd - men det innebär itne att pudlen som ras är en vakthunsras....

escodobe skrev:
Exakt - för mig är en kamphundar hundraser som avlats för kamp, tex Pb och tosa.
Precis som en stövare är en jakthund, även om just den indeviden inte andvänds till jakt.
Däremot så väger jag itne in något negativt i begreppet.
Med rätt avel, och med rätt ägare (som är MEDEVETEN om vad de har i snöret) så kan de vara alldes utmärkta hundar.
(även om jag personligen inte atraheras av "bull and terrier" raser

Och piru - visst finns det säkerligen enstaka pudlar som duger till skydd - men det innebär itne att pudlen som ras är en vakthunsras....

håller med dig hellt o hållet det du skriver högst upp.

men sen så tycker vi olika. En skyddshund avlas efter väl genomtänkta ideér hur man vill ha sin hund. Sen kommer det nån som lyckats få fram en Pudel som kan bli tokförbannad o biter som fan den är ju inte enligt rasstandard o faller oftast på nåt annat för den är inte tänkt som skyddshund.

Har en BC som körs i IPO går som bara satan med bra klipp i bettet bra bevakningar men faller i vissa moment o såna saker. Saknar totalt försvar som jag tycker är A & O i ett skydds arbete utan det finns det inget skydd överhuvudtaget.

Du har rätt i det du säger men vad jag och många fler blir upprörda över är nog egentligen att "kamphundsras" låter otroligt negativt. Speciellt eftersom det inte är detta ändamål hundarna föds upp för idag.
Om en retriever bitit någon står det ju knappas "fågelhundsattack" på löpet och ävenom det skulle göra det så har det inte ens hälften så negativ klang som "kamphund".

PIRU skrev:
håller med dig hellt o hållet det du skriver högst upp.

men sen så tycker vi olika. En skyddshund avlas efter väl genomtänkta ideér hur man vill ha sin hund. Sen kommer det nån som lyckats få fram en Pudel som kan bli tokförbannad o biter som fan den är ju inte enligt rasstandard o faller oftast på nåt annat för den är inte tänkt som skyddshund.

Har en BC som körs i IPO går som bara satan med bra klipp i bettet bra bevakningar men faller i vissa moment o såna saker. Saknar totalt försvar som jag tycker är A & O i ett skydds arbete utan det finns det inget skydd överhuvudtaget.

Jo, jag menar ungefär som du, det finns en doberman i norge som arbetar som ställande älghund, Det innebär ju inte att man bör köpa en doberman omman vill jaga älg;)

martha skrev:
det är nog nåt du får räkna med när du har en sån hundras....dom ÄR ju avlade för kamp...det ser man ju på skallen o övriga kroppen...

Ursäkta.. men det var för mer än 100år sedan de slutade att avla för kamp på just staffarna! Numer så avlas rasen på rena utställningsmeriter (ja överlag då villsäga.. alla avlar ju inte proffisionellt, men men)!

Här följer en text från Rasklubben:

I sitt hemland England har rasen en
tämligen kort officiell historia, då den godkändes
så sent som 1935. inofficiellt är rasen mycket äldre.
Det är dokumenterat att man redan i slutet av
1700-talet korsade den lätta bulldoggen med
Old English Terrier och fick fram Bull and Terrier eller Bullterrier.

(Dagens Bullterrier skapades ca 1850 då Bull and Terrier
korsades med White English Terrier.)
För att skilja dem, fick den ursprungliga rasen sedermera tillägget "Staffordshire" efter sin huvudsakliga hemvist).
Avsikten med korsningen var att få fram en lättare och snabbare kamphund och som sådan användes den in på
1900-talet, då hundkamper förbjöds.
Sedan förbudet har aveln, målmedvetet och framgångsrikt,
inriktats på att dämpa kamplusten
utan att rasen förlorat styrkan, modet och intelligensen.

är stolt ägare till en pitbull & har aldrig märkt något negativt med denna ras. pitbulls är trevliga familjehundar & riktiga kompisar.
har haft flera pitbulls förut & alla har varit lika trevliga mot allt & alla.
kommer dom till bra hem & bra människornälla mot som är snälla mot dom så blir pitbulls härliga hundar.
alla hundar oavsett ras blir vad man fostrar dom till.
man ska inte dömma hunden efter ras.

tezzie skrev:
är stolt ägare till en pitbull & har aldrig märkt något negativt med denna ras. pitbulls är trevliga familjehundar & riktiga kompisar.
har haft flera pitbulls förut & alla har varit lika trevliga mot allt & alla.
kommer dom till bra hem & bra människornälla mot som är snälla mot dom så blir pitbulls härliga hundar.
alla hundar oavsett ras blir vad man fostrar dom till.
man ska inte dömma hunden efter ras.

hahahahah nu är vi där igen du kan ju glömma allt det där med vad man fostrar dom till , jag har fostrat min till o vinna WM gör jag då det??? eller tar en pekingnese o vill göra den till hangarhund funkar det?

moe skrev:
Fast många som jag möter har ingen aning om hur en pitbull ser ut och vi kan stå och prata om henne länge tills det kommer fram vad hon är för ras. Då brukar dom få bråttom därifrån :D . Men det är just det som är sjukt, alla snackar skit men nästan ingen av dom "vanliga" människorna känner igen dom.
Sen så är det ju inte bara staffar och pb som är "kamphundar" från början det är ju även bullterrier, neapolitansk mastiff, akita, tosa, dogo argentino m.fl.
Fast jag har minst lika mycket respekt för rottisar då man ser någon som hamnat i helt fel händer nästan varje dag :smirk:
(gillar dock rasen jättemycket)

Hör kanske inte till diskutionen men Dogo Argentino är absolut ingen kamphund.

Om man köper en jaktras kan man inte förvänta sig att hunden inte skall ha jakt i generna vilket kan komma fram när som helst. Man kan inte heller förvänta sig att en vallhundsras inte ska valla. Man kan inte heller bortse från att en "kamp-/vakthundsras" har kamp/vaktinstinkt i sina gener vilket kan visa sig när som helst!

Sedan finns det givetvis dom som med flit försöker plocka fram kampen i hundarna= dåliga hundägare!:mad:

Men poängen är att man kan aldrig bortse från hundens ursprung och vad den från början är avlad till! Även om lusten kanske har dämpats lite så kan man aldrig räkna med att den är borta helt.

Rydberg skrev:
Hör kanske inte till diskutionen men Dogo Argentino är absolut ingen kamphund.

Bakgrund/ändamål
Dogo argentino har sitt ursprung i Córdoba-provinsen i centrala Argentina.
Dess skapare var dr Antonio Nores Martínez som 1928 upprättade standarden. Rasen är en korsning mellan flera raser och den gamla kamphunden från Córdoba som i
sig var produkten av korsning mellan mastiff, bulldogg och bullterrier. Hundkamp var då mycket populär i alla samhällsskikt och Córdoba-hunden var vida känd och
uppskattad av hängivna hundkampsfantaster. Rasens anpassningsförmåga har gjort den mycket användningsbar bl.a har den använts vid jakt på storvilt. Den har visat
sig vara en ädel vän liksom en lojal och omutlig väktare. Den 21 maj 1964 erkändes rasen av Federación Cinológica Argentina. FCI erkände dogo argentino den 31 juli
1973 som den första och enda argentinska rasen tack vare dr Agustín Nores Martínez, bror till rasens grundare.

I allra högsta grad kamphundsursprung!
Om hundarna är trevliga eller inte hör inte till saken. Apbt är också mycket trevliga hundar i rätt händer liksom alla andra hundar med kamphundsursprung.

Tie skrev:
Om man köper en jaktras kan man inte förvänta sig att hunden inte skall ha jakt i generna vilket kan komma fram när som helst. Man kan inte heller förvänta sig att en vallhundsras inte ska valla. Man kan inte heller bortse från att en "kamp-/vakthundsras" har kamp/vaktinstinkt i sina gener vilket kan visa sig när som helst!

Sedan finns det givetvis dom som med flit försöker plocka fram kampen i hundarna= dåliga hundägare!:mad:

Men poängen är att man kan aldrig bortse från hundens ursprung och vad den från början är avlad till! Även om lusten kanske har dämpats lite så kan man aldrig räkna med att den är borta helt.

Jag tränar upp kamplusten hos min rottis nästan varje dag:angel:
Vet du vad kamplust innebär?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar