Kamphund??

Sv: Kamphund??

de hundar man använder till hundhetsning( vilket ju förekommer även i vårt land) är ju inte mentalt stabila och kan mycket väl ge sig på både nänniskor o andra djur...och som bekant så ger ju dessa raser inte ner i första taget....

Trissa skrev:
Jag tror att just nu får ni som har staffar ta mer "kamphundsskit" än oss med engelsk bullterrier. Många ungar har sett Tudor på barnprogrammen, och de vuxna tittar på Ebba i Äntligen hemma. Åtminstone jag tycker det verkar som om toleransen sakta ökar i takt med att folk inser att våra hundar inte tänker flyga dem i strupen när som helst. Det man inte vet något om är man ju rädd för....

Ja det kan man ju hoppas, men så länge det finns folk som ab´nvänder dom till kamp...och dessa är ute på stan med hundarna för att braida så lär "ni" få stå ut med att folk är rädda...och vara glada för de som "ni" lýckas omvända...för även om jag vet att det finns trevliga hundar så har jag ändå en otäck känsla när jag ser dessa hundar och då är det ju dom jag inte känner......

Faktum är att det är inte många engelska bullar inblandade i kamp här i Sverige. Eftersom det är en rätt liten ras sprider sig sånt fort, och "vi" brukar få reda på det på ett eller annat sätt. Det är oftast korsningar av div. raser som anses farliga, och som uppfostras på ett sätt som är farligt. Men visst är det så att terrier i sig är en envis ras, det vet ju alla terrierägare.... :smirk: Fast det vore nog inte lika macho med kamp-toyterrier, tex....

Nej, det är ju just det...hur skall folk veta vad det är för ras?? och det är ju dessa machomänniskor som är ute på stan och visar upp sig....att spy galla över "svensson" är föga löjligt tycker jag....skulle du gå fram till vilken "pitbull" somhelst??

Ja, så är det nog.. Fast det är mest positiva reaktioner som tur är. Och det är väldigt kul. :)
Har man en dålig dag och någon kommenterar negativt på ett eller annat vis, kan jag bli så förbannad och ledsen så jag kan grina en halv dag. :D Oftast kan jag ta det med en klackspark, men ibland blir man bara så trött på det.. Jag tar det nog lite för personligt.

Som du säger så är det ju oftast korsningar som används till kamp.. Och då handlar det om både oseriösa ägare och oseriösa uppfödare.

Faktum är att har man en gång skaffat sig en bulle så framstår andra raser som lätt meningslösa.... :p Så nej, jag skulle inte gå fram till en pitbull på stan, eller nån annan ras heller för den delen. Förutom en bullterrier förstås, då kastar jag mig handlöst fram!

Det är kamphundar.
Folk har förutfattde meningar om dessa raser tack vare att det till 99% bara är idioter som skaffar dessa hundar för att stärka sin egen självkänsla.
Jag har en väldigt framåt och possitiv pitbull som gärna tar kontakt med människor och andra djur.
Alla människor som tar kontakt med henne tycker hon verkar vara supergo. Många äldre människor gullar med henne, för att senare fråga vad det är för ras, jag svarar , och dom skiner upp och tycker det är jättekul att få ha stött på en sån trevlig hund.
Jag själv tar omvägar kring sådana här hundar,jag sticker inte dit näsan och låter dom pussas mm.
och detta med tanke på idioten i andra änden(oftast)
IM000692.jpg

IM000688.jpg

Hon kommer från en privat kull, så hon har inget kennelnamn. Mamman är från Norge och pappan från USA, så hon är väldigt internationell! :D

Ok, då är hon säkert inte släkt med någon jag känner till :p

Pitbull skrev:
Det är kamphundar.

Tekniskt sett så är bull och staffraserna terrier, rätt och slätt. Enligt SKK åtminstone. Utom pitbullen då, som ju inte är godkänd än. Är det på gång, förresten?

Trissa skrev:
Tekniskt sett så är bull och staffraserna terrier, rätt och slätt. Enligt SKK åtminstone. Utom pitbullen då, som ju inte är godkänd än. Är det på gång, förresten?

Jag kallar inte bullhundar för kamphundar, det är en hund som har använts till detta. Jag kallar inte neapolitansk mastiff för kamphund heller. Mastiff är mastiff och terrier är terrier. Att gå runt och kalla sin hund kamphund är missvisande om den inte kampar och min hund är inte någon kamphund. Men som sagt rasen har det i sitt ursprung men därmed inte sagt att dom alltid använts till detta.

prinsessfeminist skrev:
Det var det som var själva poängen. :smirk: Varför skaffa sig en hundras där man vet att reaktionen blir som den du beskrev. Hur kul är det? :crazy:

Jag syftade inte endast på vänner och bekanta utan även på andra människor jag mötte ute med hunden.

Anledningen till att jag själv inte vill ha en Amerikansk eller Engelsk Staffordshire är att jag inte skulle orka med så 'dumma' människor. Det är väldigt ledsamt att människor upplever hunden som otäck bara pga media och rötägg.
:(

Så du menar att man ska lyssna på folks åsikter och strunta i vad man själv tycker och känner.
Jag skulle aldrig avstå från en viss ras som jag tycker om, som passar mig, bara för att folk är okunniga.

Nej, visserligen ska man inte göra det. Men köper man en hund som man vet kommer väcka uppmärksamhet på promenaderna så får man räkna med jobbiga/okunniga kommentarer.
Står man inte ut med sånt, så kanske man inte ska köpa hunden.

Jag kan mkt väl tänka mig en am.staff om några år. Dels när jag inte har så höga tränings. och tävlingsmål och dels när rasen är mer accepterad. Tycker det är jobbigt nog med att försvara schäfern som ras.

du har ingen kamphund eftersom du inte tränat hunden till det. I allmänhet kallas just de raserna kamphundar; pitbull, staffis, bullterrier med fl. eftersom det vanligaste syftet är att kampa. Det är fel att kalla din hund kamphund, verkar ju vara en "kamphundsras" som är sällskapshund, tränad till brukshund? :idea:

SUCK, Det där är FEL. En kamphundras är en ras som är/varit avlad för kamp, på samma sätt som en drever är jakthund även om just DEN hunden inte jagar, taxar är GRYTHUNDAR även om en del avlats som sällskapshundar i generationer, en irisk sätter är en FÅGELHUND även om många av dem aldrig ens SETT en skjuten fågel utan bara sprunghit runt i vänstervarv...

Jag håller med.

En brukshund är en brukshund oavsett om Du tränar bruks eller om Du bara ställer ut eller har den som sällskap.

Jag ser inget negativt i ordet kamphund, det är ju vad den är avlad till. Sedan att den inte används som kamphund är en annan sak. Men man kan iof lika gärna säga att de tillhör Terriergruppen.

Men en jakthund är en jakthund oavsett om den tränas i bruks eller jakt.

Man kan inte ändra hundens grupptillhörighet bara för att den inte används till det den är avlad till.

Staffar är verkligen helt underbara hundar! Min syster ska förhoppningsvis skaffa en staff i år. Det finns inte många hundar som är så genom-snälla och mysiga!
I England är de otroligt vanliga som familje-hundar, folk där tänker inte på dom på samma sätt som vi gör här i Sverige, men det beror egentligen på att folk har missuppfattat vad för hundar som används till hund-fighter. Det allra vanligaste är ju blandraser, inte renrasiga hundar.
Att folk kallar dom för kamp-hundar tror jag att man får stå ut med, och precis som andra har skrivit förut, det är ju faktiskt kamp de är avlade för ifrån första början. Människor har olika fördomar om alla hundraser, jag vet iaf vad folk frågar först när de hör att jag har Dvärgschnauzer; " Skäller de jämt eller?".....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar