Kamphund??

Sv: Kamphund??

F.ö. har jag aldrig ondgjort mig över andra människors reaktioner, jag har konstaterat att många inte har så bra koll och jag måste ju få tycka att det är skrattretande att folk tror på sensationsmedia. Jag har även rätt att försvara mig och min hund då folk drar felaktiga slutsatser men jag kan inte göra annat än acceptera att det är såhär och att det inte är så mycket annat att göra än att hoppas på att kamphundshysterin tonas ner så att folk inte behöver gå omkring och vara rädda.

Bra skrivet. :)

Det är ju som sagt tråkigt när folk kollar snett (men vi får mest positiva reaktioner och det är jättekul!) men det kan man ju inte påstå att man trodde man skulle klara sig utan...

Det har hänt många gånger att folk har stannat och pratat med mig om hunden, och undrat om det inte är en farlig kamphund. Och många som är skeptiska till en början ändrar sig. Sånt är jättekul! När man får göra lite reklam för en ras som faktiskt är väldigt trevlig. ;)

escodobe: Håller med, "kamphund" har fått en väldigt negativ klang. Men jag tycker ändå att det är fel att kalla hundarna för kamphundar om man inte kampar med dem. Jag brukar säga att de härstammar från kamphundar, men inte att de ÄR det. Ända sedan staffen blev en godkänd ras har de ju bara avlats för sällskap och utställning. :)

Det är ju BRA att vettiga folk skaffar "kamphundar" och går runt i bostadsområden bland barn och småhundar så folk får se hur hundarna egentligen är. Det tror jag kan ta kål på en hel del fördomar.

De flästa som skaffar sig kamphundar vet nästan ingenting om rasen och min mammas hund som hon hadde när hon var liten blev igälbiten. Så de flästa tror att alla kamphundsägare inte kan hålla kåll på sina hundar. Men du kanske har det :)

Vet inte om du menade att jag inte tycker att det är bra att vettiga människor har s.k.kamphundar för isånafall har du fått det om baktassen ;) . Jag tycker det är jättebra att alla får veta vilken trevlig hund det är :) . Jag brukar ofta stanna och prata med folk och dom allra flesta får man väldigt positiva reaktioner ifrån men det har hänt att någon stannat och tyckt att jag har en jättefin hund och klappat henne jättelänge tills dom kommer på att fråga vilken ras det är och sedan dra åt sig handen och skynda sig därifrån. Och sådana människor har jag svårt för, dom som tror mera på det dom hör än det dom ser.

glee skrev:
Det är ju BRA att vettiga folk skaffar "kamphundar" och går runt i bostadsområden bland barn och småhundar så folk får se hur hundarna egentligen är. Det tror jag kan ta kål på en hel del fördomar.

Det har du förstås rätt i. :idea:

Nu är jag intresserad av att träna lydnad och spår med min hund och kanske tävla i framtiden, därför så hittade vi tills sist en annan ras som nog passar bättre än den engelska staffen.

Där vi bor finns många pitbull-korsningar och faktiskt en hel del engelska staffar också. De hundar jag hälsat på är verkligen trevliga, men några av ägarna är tyvärr väldigt osäkra och dryga i sin inställning till folk och andra hundar.

Jag tror att det beror på var man bor hur man upplever kamphundsraserna. Där jag bor finns tyvärr en hel del problem som tidningen rapporterar om emellanåt, vilket gör att man givetvis är extra försiktig om man har en liten hund.

Jag har absolut inget emot vare sig den engelska staffordshiren (som är min favorit! :love: ) eller den amerikanska. Det jag har svårt för är alla knäppa typer som har hunden för att leva på och raljera om myten om den "farliga kamphunden". Folk i allmänhet är ju tyvärr så "dumma" att de inte kritiskt reflekterar över det som skrivs. Och tyvärr är en del av skräckhistorierna sanning också.

Men okritiska tidningsläsare eller spänninga ungdomar som är patetiska är givetvis inte det värsta. Sådant kan man ju leva med. ;)

Det allra värsta är förstås de människor som verkligen behandlar sina stackars jyckar illa. Tyvärr ser man en del sådant ibland också. Hundar med sår i hela ansiktet, grava hältor och en mycket ledsen kroppshållning. :cry:

Nej nej, jag kom på att det kanske lät så i mitt inlägg men det tror jag absolut inte. :)

Jag ska också tävla i lydnad! Fast jag satsar inte på att komma längre än till klass 1. :D

Jag träffar också många "tveksamma" ägare. Inte om jag går ut i skogen eller så, men om vi går ner på stan.. Tyvärr drar ju raserna till sig mycket knäppt folk. Och det bidrar ju inte till ett bättre rykte direkt.. :(

Då är det kul att gå på staff-träffar, jag var på en ganska nyligen och vi gick en lång runda i skogen med 12 staffar.. Då var det kul att se folks blickar när vi kom med en hel hög SNÄLLA kamphundar som gick som änglar bredvid varandra. :) Man borde ha bjudit dit aftonbladet..

Och det är säkert som du säger, är det mycket problem med de raserna där man bor får man såklart en sådan inställning till hundarna. Min bild har ju blivit raka motsatsen eftersom jag nästan bara träffar staffar på kurser, promenader, och andra normala förhållanden. :) (Förutom de jag ser på stan då som släpas runt av halvkriminella killar.)

Senast ändrad av en moderator:

Gällande det här att pitbulls ursprungligen skulle ha använts till kamp är ju bara till hälften rätt.
Givetvis ska man inte förneka att de faktiskt HAR använts till kamp... men lika lite ska man förneka det faktum att de användes till att samla in boskap som rymt och som gårdshundar.
Detta är ju dessutom ett användningsområde som kom före kampdelen...
Sen är det ju dessutom som så att det inte är någon majoritet av hundarna som har använts till hundkamp utan bara en fraktion.

Som sagt av en del i tråden tidigare skulle det vara så mycket lättare om folk trodde på vad de såg med sina egna ögon istället för all skit som skrivs i tidningarna.

moe skrev:
Vet inte om du menade att jag inte tycker att det är bra att vettiga människor har s.k.kamphundar för isånafall har du fått det om baktassen ;) . Jag tycker det är jättebra att alla får veta vilken trevlig hund det är :) . Jag brukar ofta stanna och prata med folk och dom allra flesta får man väldigt positiva reaktioner ifrån men det har hänt att någon stannat och tyckt att jag har en jättefin hund och klappat henne jättelänge tills dom kommer på att fråga vilken ras det är och sedan dra åt sig handen och skynda sig därifrån. Och sådana människor har jag svårt för, dom som tror mera på det dom hör än det dom ser.
Jag kommer bara att tänka på en parallell som jag råkade ut för där jag bodde förut. En grannes pojkvän hade någon sorts kamphundsras (ja, jag säger så för de tillhör den gruppen, liksom alla andra sådana raser du nämnt :smirk: ). Jag var nyfiken för jag kände inte igen rasen helt... funderade om det var en amstaff eller liknande, men den såg lite mer högbent ut. Nåväl, en dag på parkeringen när han kom förbi så hälsade jag på den superglada svansviftande tiken. Satt mig ner och blev halvt ihjälpussad och frågade nyfiket vad det var för ras. Grabben svarar:
- Det är en pitbull! och jag ser på hela honom vilken reaktion han väntade sig (och ärligt talat nog helst ville ha.... :crazy: ).
- Nej, men... är du en mördarhund, sa jag till vovven och skrattade. Jag la till: vad trevlig hon verkar!!

Killen sa att:
- De flesta brukar hoppa tre meter baklänges när man säger vad det är för ras...
och ärligt talat såg han faktiskt lite besviken ut. Tyvärr var han en sådan person som kanske skaffat vovven av fel skäl.. :crazy: Och ännu mer bekräftelse på det fick jag ju när jag en sen natt träffade tjejen utanför huset med hunden och hon är lite småfull och ska visa mig vad hunden kan.
- Svea, Svea, säger hon. Kolla en neger, Svea!
Hunden bara struntade i henne och hon förklarade att den skulle skälla när man sa så.... :( Killen hennes såg ut som en typisk skinhead, men fram tills dess hade jag nog inte tänkt så mycket på det. Det är ju flera människor som rakar skallen och har bomberjackor utan att vara det.... men tyvärr infriade de ALLA fördomar.

glee skrev:

:bow: :bow: :bow:

Bättre än så kan det inte bli!!

/Timsetim

Jag ska ha en liten am.staff när jag tröttnat på att harva runt dag ut och dag in på bruksträningar. :D Gillar dem! En fördel med att det troligen kommer ta många år innan det är dags att byta bort schäfern är att "stämpeln" på dessa bullhundar har försvunnit då.

Tycker man får tillräckligt många blickar när man kommer med schäfrar. Det är mkt få som säger något, men desto fler som är rädda och ännu fler som inte kan hälsa när man säger -Hej. De har fullt upp med att se när mina schäfrar går förbi med fradgan runt munnen i väntan på att de ska kasta sig över deras lilla hund. :smirk:

Jag som du trodde du var en riktig inbiten schäfermänniska. :D Vad kul!

Jag tror också stämpeln kommer försvinna. Det har ju blivit lite bättre. Fast samtidigt har det nog blivit värre i en del andra länder..

Det är jag och hunden är ju inte köpt än! :D :D

Men som det är nu kan jag mycket väl tänka mig en liten amstaff. Men så länge som jag vill träna så det räcker och blir över för mina stackars schäfrar så får jag nog vänta tills jag lugnar ner mig lite.

Det blir ju även träning med staffen, men jag behöver nog inte riktigt ligga i lika mkt som mina 2 får göra just nu. :angel:

Ja det förstås. :p

Haha.. jag skulle kollapsa om jag hade två schäfrar. :D Tror jag, kan ju inte veta om jag inte testar någon gång.

Jag har funderat en del runt detta med denna "kamphunds-stämpeln" som bla mina hundar (amstaff) har. Det finns ju en anledning till allt, också detta. Det är väldigt synd, men det är något som man helt enkelt får acceptera när man har en hund av dessa raser. Framför allt får man se till att alltid föregå med gott exempel och alltid vara ansvarsfull och tänka tre steg framåt. Detta är nog lite av en "skyldighet" som man får med dessa hundar, oavsett hur snäll och trevlig man än anser att hunden är.

Tyvärr kommer det alltid finnas rötägg som förstör för alla andra (dvs de som faktiskt är seriösa och vill sin hund/ras väl) och det är inget som går att komma ifrån. Detta gäller ju inte bara Amstaff/Staffe mfl utan även rottisar, dobermann, schäfrar, ja alla hundar som kan tänkas se "farliga" och respektingivande ut (folk kan använda det mesta som "penisförlängare").

Det finns inte så många Amstaffar (däremot fler Staffar) här vart vi bor, och de som jag träffat på har bara haft kunniga och bra ägare som alltid är måna om sina hundar och dess rykte. Vilket nog bidrar till att jag inte hört så mkt negativa kommentarer. Dom få som haft dessa åsikter har ganska snabbt tagit tillbaka dessa efter att de har träffat våran tik som älskar allt och alla.

Tilläggas bör att jag var lite skeptisk till dessa hundar när den första hunden köptes, men idag har alltså två. Det är otroligt trevliga och roliga hundar att arbeta med (lättlärda till 1000), väldigt mångsidiga allround-hundar, men de kräver motivation och engagemang från ägaren/föraren (för att inte glömma en portion fantasi). För att inte glömma en fast och konsekvent uppfostran utan att vara hård eller elak på något sätt, det är trots allt en terrier. Allt detta leder till en trevlig och lätthanterlig hund som man kan ha roligt med!

Detta var lite av mina tankar kring "kamphundar"...

//Nimbus

Vissa människor ska inte ha hund så är det bara och inga andra djur heller för den delen och dessa två du berättade om verkar vara två praktexemplar :mad: .

Det där är bara skitsnack, kamphund hit och kamphund dit. Den VAR kamphund för 100 år sedan, dagens hundar är kamphundar lika mycket som att alla pudlar äter fåglar. Om man använder en hund i kamp, oavsett ras så är det en såkallad kamphund. Annars är det en helt vanlig hund gjord av kött, blod, ben, muskler med det största hjärtat en hund kan ha :love:

Sen att pitbull ägaren är ett monster är inte heller sant, är jag kriminell och en farlig människa för att jag har en sån, eller ja jag ska köpa en snart. Nej, jag har även en häst, en familj och brinner helt klart för rasen.

Jag kan lova att alla som anmäler att dom eller deras hundar blivit bitna av en pit så kommer det GARANTERAT ut i tidningarna, tom om det var på andra sidan jorden! Men därimot, en golden, när den biter en människa eller annan hund, då skiter dom i det. Varför då tror n? FÖR ATT MEDIA SÄLJER ALLA PITBULL INCIDENTER!

Dessutom, aldrig har en renrasig Pitbull attackerat en människa så att den kommit med i pressen, det är däremot massor med blandraser. Om man tex blandar pitbull med rottweiler så blir det en stark, målmedveten och kraftig hund blandat med vakt. Psykerna slår helt olika och då behöver man en väldigt kunnig ägare, vilket inte är det lättaste att hitta i sverige eftersom dom flesta är rädda för medias bild av hundarna.

Kolla mer här:
www.apbt.rules.it och kolla på den här filmen, läs all text www.pitbullproblem.tk

Vad ÄR det för en hund då?? sällskapshund, vallhund, jakthund, brukshund...eller.. ???

en vallhund är ju också gjord av kött o blod...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår