Sv: Kamphund??
moe skrev:
Vet inte om du menade att jag inte tycker att det är bra att vettiga människor har s.k.kamphundar för isånafall har du fått det om baktassen
. Jag tycker det är jättebra att alla får veta vilken trevlig hund det är
. Jag brukar ofta stanna och prata med folk och dom allra flesta får man väldigt positiva reaktioner ifrån men det har hänt att någon stannat och tyckt att jag har en jättefin hund och klappat henne jättelänge tills dom kommer på att fråga vilken ras det är och sedan dra åt sig handen och skynda sig därifrån. Och sådana människor har jag svårt för, dom som tror mera på det dom hör än det dom ser.
Jag kommer bara att tänka på en parallell som jag råkade ut för där jag bodde förut. En grannes pojkvän hade någon sorts kamphundsras (ja, jag säger så för de tillhör den gruppen, liksom alla andra sådana raser du nämnt :smirk: ). Jag var nyfiken för jag kände inte igen rasen helt... funderade om det var en amstaff eller liknande, men den såg lite mer högbent ut. Nåväl, en dag på parkeringen när han kom förbi så hälsade jag på den
superglada svansviftande tiken. Satt mig ner och blev halvt ihjälpussad och frågade nyfiket vad det var för ras. Grabben svarar:
- Det är en pitbull! och jag ser på hela honom vilken reaktion han
väntade sig (och ärligt talat nog helst
ville ha....
).
- Nej, men... är du en mördarhund, sa jag till vovven och skrattade. Jag la till: vad trevlig hon verkar!!
Killen sa att:
- De flesta brukar hoppa tre meter baklänges när man säger vad det är för ras...
och ärligt talat såg han faktiskt lite besviken ut. Tyvärr var han en sådan person som kanske skaffat vovven av fel skäl..
Och ännu mer bekräftelse på det fick jag ju när jag en sen natt träffade tjejen utanför huset med hunden och hon är lite småfull och ska visa mig vad hunden kan.
- Svea, Svea, säger hon. Kolla en neger, Svea!
Hunden bara struntade i henne och hon förklarade att den skulle skälla när man sa så....
Killen hennes såg ut som en typisk skinhead, men fram tills dess hade jag nog inte tänkt så mycket på det. Det är ju flera människor som rakar skallen och har bomberjackor utan att vara det.... men tyvärr infriade de ALLA fördomar.