Sv: Kamphund??
STAFFORDSHIRE BULLTERRIER
(Staffordshire Bull Terrier)
Grupp 3
FCI-nummer 76
Originalstandard 1987-06-24
FCI-Standard 1998-01-20; engelska
SKKs Standardkommitté 2003-04-25
Ursprungsland/
hemland: Storbritannie
Användningsområde: Numera sällskapshund.
FCI-Klassifikation: Grupp 3, sektion 3
Bakgrund/ändamål: Staffordshire bullterrier är en modern sällskapshund. Den nya
rasens namn godkändes 1935 av den engelska kennelklubben
och inmönstringen genomfördes 1935-1938. Drygt 600 hundar
av sinsemellan mycket olika typ och bakgrund hade då registrerats.
Staffordshire bullterrier blev snabbt mycket populär och
älskad. Den är idag en av de tio vanligaste raserna i England.
Helhetsintryck: Staffordshire bullterrier är en välbalanserad, släthårig ras som äger
stor styrka i förhållande till sin storlek. Den skall vara muskulös,
aktiv och spänstig
Uppförande/karaktär: Rasen är känd för sitt okuvliga mod och sin ihärdighet. Den är
mycket intelligent och tillgiven. Den skall vara djärv, orädd och
fullständigt pålitlig. (saxat ur Svenska kennelklubbens Rasstandard för Staffordshire bullterrier)
Har läst igenom alla de inlägg som finns på denna tråd, och blir minst sagt besviken. På vissa ställen refereras det till både Amerikansk och Engelsk staffordshire bullterrier. Staffen kommer från england. Amerika har American staffordshire terrier vilket är en helt annan ras.
Blir också lite fundersam på denna fixering kring att sätta in staffen i ett fack, Räcker det inte med att den har ett rasnamn, tillhör gruppen terrier, och är en sällskapshund. Det går inte att göra någon jämförelse mellan jakthundar, vallhundar osv, då ordet kamphund är uppkommet av media. Alltså ingen benämning på någon grupp.
Rasen har sina rötter i Black County och de stora gruv- och industriområdena i och runt Birmingham, Staffordshire och Midlands i Storbritannien. Här i de tätbefolkade och barnrika miljöerna under i början av 1900-talet fick rasen sitt smeknamn "The Nanny Dog" - den barnvaktande hunden. Rasen var en sk. fattigmans hund och kunde tjäna in extre pengar till sin familj genom att jaga råttor åt de rika. När hundkamper sedan blev populärt så användes vissa utav dessa hundar till kamper pga sin styrka, MEN detta var ett fåtal och INTE något rasen blivit framavlad för.
Att inte få bli en smula upprörd eller ledsen när någon omotiverat kalla ens hund för monster är beklagande. Jag tänker integå och skämmas för att folk tror att jag har en elak hund, vill detro det så är det deras förlust. MEN jag kommer aldrig att bara acceptera att folk kallar min hund för en best, detta vore att låta okunnigheten och fördomarna vinna!