Kamphund??

Sv: Kamphund??

GaurdianAngel skrev:
Men en jakthund är en jakthund oavsett om den tränas i bruks eller jakt.

Man kan inte ändra hundens grupptillhörighet bara för att den inte används till det den är avlad till.

Skillnaden är att det var mycket länge sedan de sk kamphundarna avlades för just kamp, dvs avlades på egenskaper. Jakthundar och brukshundar av idag avlas däremot fortfarande på resp. egenskaper.

Och sist jag kollade fanns det ingen grupp som hette "kamphundar". De flesta raserna som felaktigt kallas det hör till terriergruppen.

martha skrev:
Vad ÄR det för en hund då?? sällskapshund, vallhund, jakthund, brukshund...eller.. ???

en vallhund är ju också gjord av kött o blod...

Man kan kanske sätta in dom som sällskap så är det rätt riktining iallafall! Så kanske man slipper höra allt tjat om "kamphundar"
Blir så J*VLA trött och Förbannad eftersom jag för höra det varje dag!!! Och då har jag ändå ingen pitbull!! Utan en Fransk bulldog!

tja pibulls avlas fortfarnde för kamp, Jag har *tyvärrr* sett en hel del hundar som använts i hundkamp, både renrasig pb och "gettoblandisar".

För det mesta brukar jag använda benämningen "bull and terrier" hundar - efterosm det finnas andra raser än ec pitbullen som avlats för kamp ex tosan.

du har en franskbulldog - såvitt jag vet räknas de som sällskaps hundar - det är väl bara att informera om.

Det handlar om rädsla och okunnighet. Staffar är ju bland de mest glada och människokära hundarna som finns. Jag måste nog påstå att jag skulle vara mer rädd för chihuahuor (min vavva är då en bitsk iller!).....

Om du inte tror på mig(har jobbat med hundar omhändertagna av polisen) att det även i sverige förekommer hundkamper, så surfa runt lite så hittar du säkert sidor som beslirver det.
Tillochmed http://www.pitbull.se (nu har jag inte varit inne på deras sida på flera år, men förr var de väldigt bra och sakliga)
erkänner att det förekommer hundkamper, då främst i USA länk http://www.pitbull.se/pitbull_infor...history_of_the_american_pit_bull_terrier.html
"Today, the APBT is still used (underground and illegally) as a fighting dog in the United States; pit matches also take place in other countries where there are no laws or where the existing laws are not enforced"

Även om det inte är en ras som tilltalar mig personligen, har jag inget emot dem (det finns betydligt otrevligare raser!) men lika trött jag är på folk som kallar dem "mördarhundar" är jag på folk som förösker sprida felaktig "gulligull" propaganda.
Man slka veta vad man har i kopplet!

Vad SKK säger har jag faktist inte mkt respekt för - jag har nån gammal hundsport fårn slutet på 80-början på 90 talet som förfasar sig över "mördarhundarna". Jag tror helt enkelt de har ändra ståndpunkt eftersom de var rädda att även skkraser skulle kunna hamna på listan över förbjudna raser (ex som i norge!) De stod ju själva bakom en hel del av skräckåpropgandan i under "Pitbullboomen".

STAFFORDSHIRE BULLTERRIER
(Staffordshire Bull Terrier)
Grupp 3
FCI-nummer 76
Originalstandard 1987-06-24
FCI-Standard 1998-01-20; engelska
SKKs Standardkommitté 2003-04-25
Ursprungsland/
hemland: Storbritannie
Användningsområde: Numera sällskapshund.
FCI-Klassifikation: Grupp 3, sektion 3
Bakgrund/ändamål: Staffordshire bullterrier är en modern sällskapshund. Den nya
rasens namn godkändes 1935 av den engelska kennelklubben
och inmönstringen genomfördes 1935-1938. Drygt 600 hundar
av sinsemellan mycket olika typ och bakgrund hade då registrerats.
Staffordshire bullterrier blev snabbt mycket populär och
älskad. Den är idag en av de tio vanligaste raserna i England.

Helhetsintryck: Staffordshire bullterrier är en välbalanserad, släthårig ras som äger
stor styrka i förhållande till sin storlek. Den skall vara muskulös,
aktiv och spänstig
Uppförande/karaktär: Rasen är känd för sitt okuvliga mod och sin ihärdighet. Den är
mycket intelligent och tillgiven. Den skall vara djärv, orädd och
fullständigt pålitlig.
(saxat ur Svenska kennelklubbens Rasstandard för Staffordshire bullterrier)

Har läst igenom alla de inlägg som finns på denna tråd, och blir minst sagt besviken. På vissa ställen refereras det till både Amerikansk och Engelsk staffordshire bullterrier. Staffen kommer från england. Amerika har American staffordshire terrier vilket är en helt annan ras.
Blir också lite fundersam på denna fixering kring att sätta in staffen i ett fack, Räcker det inte med att den har ett rasnamn, tillhör gruppen terrier, och är en sällskapshund. Det går inte att göra någon jämförelse mellan jakthundar, vallhundar osv, då ordet kamphund är uppkommet av media. Alltså ingen benämning på någon grupp.

Rasen har sina rötter i Black County och de stora gruv- och industriområdena i och runt Birmingham, Staffordshire och Midlands i Storbritannien. Här i de tätbefolkade och barnrika miljöerna under i början av 1900-talet fick rasen sitt smeknamn "The Nanny Dog" - den barnvaktande hunden. Rasen var en sk. fattigmans hund och kunde tjäna in extre pengar till sin familj genom att jaga råttor åt de rika. När hundkamper sedan blev populärt så användes vissa utav dessa hundar till kamper pga sin styrka, MEN detta var ett fåtal och INTE något rasen blivit framavlad för.

Att inte få bli en smula upprörd eller ledsen när någon omotiverat kalla ens hund för monster är beklagande. Jag tänker integå och skämmas för att folk tror att jag har en elak hund, vill detro det så är det deras förlust. MEN jag kommer aldrig att bara acceptera att folk kallar min hund för en best, detta vore att låta okunnigheten och fördomarna vinna!

Grejjen är ju den att den hund som används i kamper, den hund som används i förorterna för att skrämma folk och den hund som ofta väljs för att den ser tuff ut är amstaff, pitbulls och liknande.

Anledningen till att jag tar en omväg runt dig är inte för att jag tror att din hund är galen utan för att jag träffat allt för många sådana hundar med konstiga ägare.
Hur vet jag att just du är trevlig och vettig?
Hur vet jag att du inte rastar din pojkväns kamphund?

Och varför är det just pitbulls som används till kamp och inte golden?
Om det inte har med hundens mentalitet att göra?

Kalla mina åsikter för fördomar men faktum är att jag dömer efter erfarenhet. När mina erfarenheter ändras kommer säkert min åsikt ändras också.

Ja, de har ju kamplust, det kan man inte hymla med.

Jag förstår att folk tar omvägar runt såna här hundar, inte konstigt när det är, som du sa, konstiga folk som skaffar dem.

Det är så tråkigt att det är så, för med vettiga ägare blir det ju väldigt trevliga hundar. Alla tre (amstaff, apbt, staff) är orädda och mentalt stabila. (Fast "uppfödarna" som vill sälja coola hundar till coola killar avlar väl på de mest knasiga hundar..) Som alla vet så biter ju hundar ofta pga rädsla och dåligt psyke.

(Jag är trött så ursäkta om inlägget är svamligt.)

Apropå inget alls, vad har du för hund? Jag är nyfiken bara. :) För visst hade du hund?

*lånar*

jag kan ju LÄTT erkänna att jag e rädd för "kamphundar"...
som många skriver, de man träffar ägs ju ofta av as....
som på tunnelbanan, då vil inte jag möta en sån hund å ägaren håller längst ut på kopplet när man ska gå förbi...

i stallet har vi en rottis å en som e typ kamphund korsat med kamphund (vet inte vilka raser...)... URSNÄLLA... men så vet jag ju att deras matte har uppfostrat dem...
skulle jag däremot möta de i tunnelbanan så skulle jag lätt ta en annan väg.

klart man reagerar mer på sådana raser än "små söta lurvbollar"...
pressen har ju gjort sitt oxå...

fast jag blir irriterad på folk som inte har koll på sina hundar... i mitt bostadsomr. så brukar hundägarna mötas på en gräsplätt å så får hundarna vara lösa å leka... kul för dom, MEN det e inte lika kul när en av dem kommer rusandes mot en (när man går på vägen)...
JAG vet ju inte att hunden är snäll... just den hundens ägare bad inte ens om ursäkt... illa.. å det e sånna ägare som gör det svårt för alla andra...
vad skulle de tycka om min häst kom galopperandes mot dem å hoppa på dem.. :cool:

Alla hundar som är i fel händer. Fel ägare blir en farlig hund.
Vilken ras man än snackar om.
En hund skall ha en fast hand att luta sig mot. Kärlek, trygghet mm.
Har en bekant som har en dvärg pincher ser ut som dobbererman fast liten.
Han har aldrig haft hund. Hunden bestämmer i familjen. Han är alltid lös. Hoppar på andra hundar. Han har nästan bitit några .
Min svärfar har en liten blandras urgullig hund.
Nu har de fått höja sitt staket för att inte den andre hunden skall kunna hoppa över. Han har gjort detta flera gånger.
Så det är inte bara pittbull i tunnelbanan som är farlig.
Man skall alltid vara på sin vakt när det är lös springande hundar. :devil: :devil: :devil:

jo helt sant!
men just pga media + att hundarna faktsikt SER ut att vilja döda en (å kunna döda en) så e isf jag rädd... gillar inte när man blir "påtvingad" att möta okända hundar... det tror jag till å med många hundägare håller med om... känner man inte hunden så vill man ju va försiktig...

men det e lika illa av alla som ska hälsa på hundar! (å inte känner å frågar om de får hälsa)...
om man har en livrädd hund å nån ska böja sig över den å klappa, klart den biter...
respekt åt båda hållen!!!!

Pontevecchio skrev:
Och varför är det just pitbulls som används till kamp och inte golden?
Om det inte har med hundens mentalitet att göra?

Min retriever har betydligt mer kamplust än min bullterrier. Du kan använda vilken jäkla ras som helst till hundkamp, men just nu är det en viss typ av hund som är populär helt enkelt. Då kommer man väl inte dragande med en pudel och blir utskrattad av de andra jubelidioterna som håller på med hundkamper.

Messy skrev:
jo helt sant!
men just pga media + att hundarna faktsikt SER ut att vilja döda en (å kunna döda en) så e isf jag rädd...

Där har du pudelns kärna, media har fått dig och många andra att tro att en viss sorts hundar ser ut som om de vill döda. Det är bara att gratulera aftonbladet och expressen, snacka om "folkbildning".

(Ett himla tjatande om pudlar i mina inlägg, ser jag... :D )

Är det någon som frågar om de får klappa min rottis. Då säger jag nej.
Hon hälsar påsina vilkor bara. om hon inte känner personen i fråga.

Nu skall man ju ha schivava vet inte hur det stavas minsta hubden. Den är en inne hund kostar ca 15000 att köpa

Rotterö skrev:
Är det någon som frågar om de får klappa min rottis. Då säger jag nej.
Hon hälsar påsina vilkor bara. om hon inte känner personen i fråga.

blir inte/skulle du inte bli asförbannad om nån unge/vuxen bara går fram å hälsar då??? jag skulle bli det...
för OM din hund då biter, ja, då ere bara å klippa ut bilder på den dan efter från alla löpsedlar ;)

escodobe skrev:
du har en franskbulldog - såvitt jag vet räknas de som sällskaps hundar - det är väl bara att informera om.
Jag vet det att dom räknas dit! :) Jag menade pittbull! att man kan sätta in dom som sällskap så kommar man en bra bit på vägen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30