Kamphund vs människa

MissFideli

Trådstartare
En undran bara.
Hur kommer det sig att kamphundar går på människor? Dom är ju uppfödda för att kampa med andra hundar och strikt lyda sin människa.

Sv: Kamphund vs människa

Har faktiskt inte hört om någon kamphund som gått på människa. Dvs en hund avlad och tränad för kamp. Hundar av ras som använts till kamp för längesen biter väl människor av samma anledning som vilken annan ras. Osäkerhet, vakt, odrägliga människor som inte kan läsa hund är väl några av exemplen.

Menar du den dar myten att de skulle vara avlade pa att aldrig ga pa en manniska? Det hor man val hur dum den ar. Och aven om det nu vore sa sa ar det sa manga korsningar nu sa det skulle inte spela roll oht.

Det hander for att folk koper dem for att de ar lite tuffa, snygga, for att manniskorna ska bevisa att det minsann inte alls ar nagot farligt och att det ar husse/matte som gor hunden till vad den blir och att de sedan sjalva inte har erfarenhet nog ar inget de bryr sig om for de ar ju snalla manniskor. Tycker de.
Sedan finns ju de gamla vanliga. Folk som vill ha aggressiva hundar men jag tror nog det packet borjar bli ett mindre problem an alla dessa "jag ska nog visa alla att det inte ar ngt fel pa dessa hundar"-ganget.

Ar det istallet skyddstraning du menar sa kan jag faktiskt inte begripa att det ar tillatet for gemene man att trana. Det ar ett vapen du skaffar dig. Licens tack.

Ar det istallet skyddstraning du menar sa kan jag faktiskt inte begripa att det ar tillatet for gemene man att trana. Det ar ett vapen du skaffar dig. Licens tack.

Tja, nu krävs det ju licens redan. Sen skulle jag nog påstå att jag litar mer på en förare + hund som tränar skydd, än en som inte gör det då kontrollen på hundarna blir så stor.

Tja, nu krävs det ju licens redan. Sen skulle jag nog påstå att jag litar mer på en förare + hund som tränar skydd, än en som inte gör det då kontrollen på hundarna blir så stor.

Håller faktiskt med dig här, de absolut flesta som håller på med skyddet har en jäkla koll på sina hundar.
Tyvärr har vi en del som håller på med "buskskyddet" som inte licensen tar bort, men hade vi istället infört hundlicens så hade det problemet troligen också varit mycket mindre.
Och sedan har vi alla dom som tror det är ett levande mjukisdjur i änden av kopplet, och inte en hund med drifter och instinkter som delvis finns kvar sedan vargens tid, dom tycker jag är riktigt läskiga.

/Camilla

Alltså, jag förstår inte ens din fråga? Menar du att hundar av "kamphundstyp" i högre grad skulle gå på människor? Och vilka belägg har du för det påståendet?

Menar du den dar myten att de skulle vara avlade pa att aldrig ga pa en manniska? Det hor man val hur dum den ar. Och aven om det nu vore sa sa ar det sa manga korsningar nu sa det skulle inte spela roll oht.

Det hander for att folk koper dem for att de ar lite tuffa, snygga, for att manniskorna ska bevisa att det minsann inte alls ar nagot farligt och att det ar husse/matte som gor hunden till vad den blir och att de sedan sjalva inte har erfarenhet nog ar inget de bryr sig om for de ar ju snalla manniskor. Tycker de.
Sedan finns ju de gamla vanliga. Folk som vill ha aggressiva hundar men jag tror nog det packet borjar bli ett mindre problem an alla dessa "jag ska nog visa alla att det inte ar ngt fel pa dessa hundar"-ganget.

Licens krävs för skydd, som flera påpekat. Att kampavlade hundar inte skall ge sig på människor är ingen myt, att du tror det visar snarare på din okunskap om dessa raser.
Diverse blandisar av muskelhundar är inte kampavlade.

Isåfall är chihuahua en kamphund, sett fler människoaggressiva/människoosäkra chihuahuor än jag sett "kamphundar"

Jag haller med.

I USA ar det forbjudet med hundkamp, men man bryter upp olagliga grupper hela tiden. Sarskilt vanligt forekommande ar det i Sodern, dar jag bor.:banghead: De pitbulls som kommer darifran ar ofta typexempel pa hundar som ar hundaggressiva men inte gar pa manniskor. De kan tyvarr misshandlas hur mycket som helst och bara finner sig i det.:cry:

Nej, det har jag väl aldrig påstått? :confused:

Jag menar att det tas upp kamphundar nästan hela tiden när en människa blivit påhoppad. Och även om jag vet att det väldigt ofta inte är så, så undrar jag hur det blir så att en hundras som är avlad för kamp går på människor när det (vad jag sett) är hundar och absolut inte människor dom ska gå på.

Jag haller med.

I USA ar det forbjudet med hundkamp, men man bryter upp olagliga grupper hela tiden. Sarskilt vanligt forekommande ar det i Sodern, dar jag bor.:banghead: De pitbulls som kommer darifran ar ofta typexempel pa hundar som ar hundaggressiva men inte gar pa manniskor. De kan tyvarr misshandlas hur mycket som helst och bara finner sig i det.:cry:

Precis det jag menar.

Väldigt många gånger påstås det i media vara kamphundar men sen kommer det fram att det är någon helt annan ras.
Precis som med alla andra raser finns det dåliga individer och dåliga ägare.

Ang. Skydd får väl inte ens kamphundar köra utan bara brukshundar?

Nej, det har jag väl aldrig påstått? :confused:

Jag menar att det tas upp kamphundar nästan hela tiden när en människa blivit påhoppad. Och även om jag vet att det väldigt ofta inte är så, så undrar jag hur det blir så att en hundras som är avlad för kamp går på människor när det (vad jag sett) är hundar och absolut inte människor dom ska gå på.

Fast folk kallar rottisar för kamphundar, det är en brukshund. Det finns en annan tråd högt upp på forumet nu med en "kamphund" som gått på en anhörig, det var en Holländsk Herdehund och det är också en brukshund. Så media kallar det kanske kamphundar, och okunnig folk, med verkligheten är en annan.

Kanske for att de kommer for langt fran "avels standarden" da det ju inte avlas fram nya hundar for slagsmal i allt for stor utstrackning. De som avlas har i USA kommer ju bara till almanhetens kannedom nar en grupp har sprangts av polisen och hundarna tagits omhand.

Eller sa kan det vara lika enkelt som att det kan komma en labb som absolut inte vill jaga ur jakt linjer ... eller en BC som inte vallar.

*kl*

Fast den där lagen som säger att polisen har rätt att omhänderta hundar kom väl till främst på grund av den ökade mängden attacker utförda av just kamphundar. Särskilt i Göteborg ska polisen ha haft mycket problem med detta (några år sedan nu). När jag läste min instruktörsutbildning så hade vi en diskussion om just denna lag, hur den kom till och vilka hundar som är farliga. Att kamphundraser inte ger sig på människor är ren BS, det finns gott om dokumenterade fall där människor blivit angripna. Jag ställer mig ytterst tveksam till om det öht går att avla fram en kamplust och aggression som bara är riktad mot en enda art. Därmed inte sagt att kamphundar biter flest människor. Jag tror det finns ett stort mörkertal på småhundar med en bristande socialitet här. Blir det inga skador så tror jag folk låter bli att anmäla.

Men summa summarum så är det en högre risk för skador när man har en hund med stor social kamplust och det gäller alla hundar oavsett ras. Bristande socialitet är en annan, och skärpa/aggressivitet en tredje. Samt att ju större och starkare hunden är, desto större blir givetvis skadorna.

Hundarna som ar avlade for hundslagsmal "in the pit" kan inte ge sig pa manniskor da de gar in i pitten och drar isar dem nar de slass. De som ens markerar mot en manniska i sadana "skarpa lagen" aker ut ut genpoolen. Sedan betvivlar jag inte alls att man kan lara manga att ge sig pa manniskor ...

Jag tycker snarare det tyder på ett bra fokus, att de inte riktar om sina beteenden. Inte att det skulle vara en medfödd egenskap att de bara ska gå att hetsa på vissa djurarter.

Det går säkert. Men det kanske inte finns där i samma utsträckning om man inte tränar på "rätt" sätt? Nu tänker jag i linjer där det selekterats hårt på att de ska tåla "vad som" från människor.

Jag tänker på hur min schäfer är. Han har en VÄLDIGT hög toleransnivå mot människor. Mot andra djur går han igång väldigt lätt. Det är tummen i ögat när vi är i stallet och speciellt om hästarna stökar mot mig. När en flock på ungtjurar/stutar kom mot oss så drog han mig 2 meter på gräset (iofs efter att jag sa att han fick agera, då jag inte ville att de kom för nära) mot deras riktning. Men han ser inte andra djur och människor alls på samma sätt.

kl

Vi får vara tacksamma att de som skaffar sig penisförlängare inte upptäckt Mallarna, HH eller några av de skarpare herdehundraserna.

Den dagen får vi verkligen stora problem.

Usch, den tanken kan jag få lite ont i magen av :crazy:

Hoppas och tror att de som föder upp bruksmalle inte släpper iväg sina hundar till första bästa spekulant.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar